welk soort pony?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kippetje37
Berichten: 19
Geregistreerd: 30-03-12

welk soort pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 15:04

Ik heb even een vraag/ben op zoek naar tips.
Voor mijn oudste dochter wil ik volgend jaar of in de loop van dit jaar een pony kopen. ze rijdt nu op een b-pony (verzorg) maar dat zal helaas niet blijven passen. Nu ben ik alvast aan het rondkijken wat een geschikte pony voor haar kan zijn.
ons wensenlijstje:
-d pony, dan wel een maat waar ze nu op past en ook als volwassen ruiter op kan rijden
-geen wedstrijden, maar wel goede springcapaciteiten en ook dressuurmatig het eea aan te leren
-geen sloom beest maar wel betrouwbaar.
- all round dwz voor buitenritten, springen, dressuur, poetsen. etc.
- als het kan zou het leuk zijn als ik er zelf ook af en toe op kan rijden (ben niet groot maar kan niet echt rijden, heb nu ong. 1 jaar les gehad)
Ik had zelf zitten denken aan een connemara pony. maar moet eerlijk zeggen dat ik er weinig verstand van heb, vandaar ook mijn vraag hier. Het lijkt misschien wat vroeg om te vragen, maar ik vind het heel belangrijk dat we straks een goede keuze maken.
o ja, de pony komt bij voorkeur in een wei met inloopstal samen met andere pony's. (evt in stal en overdag buiten). alvast bedankt voor alle tips en informatie.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70651
Geregistreerd: 24-05-08

Re: welk soort pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:45

ED -> PP

PenP2014
Berichten: 1975
Geregistreerd: 17-11-13

Re: welk soort pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:48

Als je wilt dat ze er als volwassen ook nog op past zou ik toch gaan voor een e of klein paardje. Een D pony groeien veel mensen toch wel uit. Of anders een koudbloedig breed type als je dat aanspreekt..
Verder zeg ik altijd, zoek niet op ras, maar op karakter :)

xZiva_

Berichten: 3995
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:48

een (eventueel sport type) haflinger of fjord? vind ik zelf erg veelzeidige paardjes, waar je lekker op mee kan groeien! vaak zijn het pony's met goede/stevige hoeven/benen.
ik heb slechte ervaringen met connemara's (een aantal keer heel hard vanaf gevallen) maar dit waren ook 4/5/6 jarige paardjes := kan dus aan de leeftijd liggen.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:51

Heel simpel: niet blindstaren op het ras en vraag aan een kenner (instructeur, stalhouder,...) om jullie te begeleiden bij jullie zoektocht en/ of eventueel pony's te zoeken.

Area51
Berichten: 794
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 15:52

Das een behoorlijk lijstje... Ik weet niet hoelang je bent, en je dochter maar als er ook een volwassene op de pony moet kunnen moet die toch wel minstens 1.46 zijn, en sterk gebouwd. Ik zou niet gaan zoeken naar een specifiek ras (wel in je achterhoofd houden dat als er bv een arabier in zit de pony heter kan zijn) maar gewoon gaan zoeken naar wat je op je lijstje hebt staan. Ik denk dat een Connemara te klein is, tenzij je eentje vind die groot uitgevallen is. Lekker gaan rondkijken en pony's uitproberen, veel succes!

kippetje37
Berichten: 19
Geregistreerd: 30-03-12

Re: welk soort pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 17:27

ik ben zelf 1.65m dus niet zo groot, maar het is ook geen eis dat ik er op kan, zou gewoon leuk zijn als extraatje. Reden dat ik graag wil dat ze er ook nog als volwassene op past, voor mijn jongste dochter hebben we vorig jaar een shet gekocht. Erbij gezegd dat ze over 2 jaar niet meer erop kan rijden en dat we hem dan weer verkopen. Maar geloof niet dat dat nog gaat gebeuren :) en als we straks 2 pony's hebben die te klein zijn is dat zo zonde. nu zou het kunnen in combi, met de shet kun je natuurlijk nog van alles doen maar dan zouden ze kunnen afwisselen. klein paard zou ook kunnen idd, maar vroeg me gewoon af aan wat voor soort ik moet denken. van haflingers en fjorden ben ik geen fan, sorry. volgens mij zijn die ook wat minder geschikt voor dressuur en springen?

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Re: welk soort pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:28

Ik zou heel veel op Bokt markt kijken, sporthorses, markplaats. Gewoon alles in de gaten houden en niet zoeken naar een bepaald ras, maar gewoon een beetje rond kijken.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:34

Een ijslander miss? Ze kunnen best veel en zijn lekker rustig anders miss fjord haflinger
of een grote welsh?
Laatst bijgewerkt door fenijro_tani op 12-01-14 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:35

New forest pony? Die gaan tot iets onder de 1.50 en zijn erg veelzijdige pony's! :)
Ook te vinden in allerlei kleurtjes en zijn over het algemeen fijne kinderpony's.

kippetje37
Berichten: 19
Geregistreerd: 30-03-12

Re: welk soort pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 17:40

maar een new forest pony kunnen ze daar straks ook nog op als ze volwassen zijn?

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:42

Ik heb mijne gekregen toen ik 8 was, ik ben inmiddels 20 en ik groei niet meer. Ik ben blijven hangen rond de 1,60 en ik kan nog steeds op haar rijden. Ze meet 1.35 en er zijn ook grotere varianten te vinden :j het zijn best sterke dieren maar wel wat chiquer dan de gemiddelde koudbloed.

Edit: geen foto's van goede kwaliteit maar voor het zicht:
Toen ik acht jaar was: Klik
Tien jaar later: Klik
Laatst bijgewerkt door Eight op 12-01-14 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

baron2008

Berichten: 165
Geregistreerd: 22-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:47

kippetje37 schreef:
ik ben zelf 1.65m dus niet zo groot, maar het is ook geen eis dat ik er op kan, zou gewoon leuk zijn als extraatje. Reden dat ik graag wil dat ze er ook nog als volwassene op past, voor mijn jongste dochter hebben we vorig jaar een shet gekocht. Erbij gezegd dat ze over 2 jaar niet meer erop kan rijden en dat we hem dan weer verkopen. Maar geloof niet dat dat nog gaat gebeuren :) en als we straks 2 pony's hebben die te klein zijn is dat zo zonde. nu zou het kunnen in combi, met de shet kun je natuurlijk nog van alles doen maar dan zouden ze kunnen afwisselen. klein paard zou ook kunnen idd, maar vroeg me gewoon af aan wat voor soort ik moet denken. van haflingers en fjorden ben ik geen fan, sorry. volgens mij zijn die ook wat minder geschikt voor dressuur en springen?



met een shet kan je ook heel veel andere dingen doen :) en het gaat er niet echt om hoe groot ze is maar hoe zwaar :)

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:49

kippetje37 schreef:
ik ben zelf 1.65m dus niet zo groot, maar het is ook geen eis dat ik er op kan, zou gewoon leuk zijn als extraatje. Reden dat ik graag wil dat ze er ook nog als volwassene op past, voor mijn jongste dochter hebben we vorig jaar een shet gekocht. Erbij gezegd dat ze over 2 jaar niet meer erop kan rijden en dat we hem dan weer verkopen. Maar geloof niet dat dat nog gaat gebeuren :) en als we straks 2 pony's hebben die te klein zijn is dat zo zonde. nu zou het kunnen in combi, met de shet kun je natuurlijk nog van alles doen maar dan zouden ze kunnen afwisselen. klein paard zou ook kunnen idd, maar vroeg me gewoon af aan wat voor soort ik moet denken. van haflingers en fjorden ben ik geen fan, sorry. volgens mij zijn die ook wat minder geschikt voor dressuur en springen?

Ik heb een haflinger x tinker. Hij is denk ik ong 1.45. Hij is heel sterk (kan ook prima een volwasene op). Ik ben zelf 1.65 en steek nog niet eens met mn benen er onder uit. Mijn zusje is 10cm kleiner en gaat ook prima. Ik heb hem nog niet heel lang en hij is nog niet heel lang onder het zadel. Hij laat los al een hele mooie sprong zien (redt in ieder geval met gemak een meter) en heeft hele mooie gangen, hij heeft best wel aanleg om dressuur te doen. Het fijne is dat dit ras verder heel relaxt is. Schrikt niet snel en laat uren met zich tutten. Ik zou in ieder geval de iets zwaardere rassen niet uitvlakken, zeker omdat je een betrouwbare veelzijdige pony zoekt en je geen wedstrijden hoeft te rijden. En op zo'n paardje pas jij ook nog mooi. Veel succes in ieder geval!

kippetje37
Berichten: 19
Geregistreerd: 30-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 17:52

ziet er leuk uit bunga !
@baron klopt, heb ik ook gezegd maar als er straks 2 pony's zijn die te klein zijn tsja, dat zou ik jammer vinden. want rijden vinden ze ook geweldig en geld voor 2 pony's + 2 paarden zit er helaas niet in.
of we moeten natuurlijk volgende maand de loterij winnen :)
kan/wil iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een tinker en een haflinger? qua karakter/mogelijkheden bedoel ik, niet het uiterlijk

Regendans

Berichten: 4986
Geregistreerd: 17-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 17:54

New foresters zijn super leuk en past ook bij jou lijstje! :)

love_nelzz
Berichten: 280
Geregistreerd: 09-11-13
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:00

New Forester lijkt me prima maar als je geen wedstrijden wilt rijden zou Haflinger of Fjord ook kunnen. Wij hebben een Haflinger en die kan best hoog springen en ook mijn kruising Fjord X Fries springt hoog. Dressuur gaat ook gewoon goed, ongeveer L2. En dit soort paarden zijn erg goed te vertrouwen. Dus ik zou de wat zwaardere rassen niet negeren. Mijn moeder van 1,68 rijd ook gewoon op de Haflinger van 1,45.
Laatst bijgewerkt door love_nelzz op 12-01-14 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Berichten: 8084
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:00

Al eens gedacht aan een draver? meisje op stal heeft er 1 en dat is een super fijne pony in de omgang en heel mooi om te zien. ze zijn niet duur in aanschaf en hebben een prettig karakter. Koop er dan wel 1 die goed is omgeschoold of laat het zelf doen.
Meisje is M dressuur en B of L springen met de pony (weet ik niet). nu is ze 18 geworden en moet dus bij de paarden gaan starten. op haar planning staat dat ze er ook nog mee wil gaan crossen.

baron2008

Berichten: 165
Geregistreerd: 22-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:06

kippetje37 schreef:
ziet er leuk uit bunga !
@baron klopt, heb ik ook gezegd maar als er straks 2 pony's zijn die te klein zijn tsja, dat zou ik jammer vinden. want rijden vinden ze ook geweldig en geld voor 2 pony's + 2 paarden zit er helaas niet in.
of we moeten natuurlijk volgende maand de loterij winnen :)
kan/wil iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een tinker en een haflinger? qua karakter/mogelijkheden bedoel ik, niet het uiterlijk



Ja snap :) wij kunnen ook geen 2 paarden betalen hihi :j en een als je dan tussen een tinker en haflinger zit te denken zou ik voor een haf gaan *D

Thirza_99

Berichten: 1143
Geregistreerd: 29-07-13
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:10

kippetje37 schreef:
ziet er leuk uit bunga !
@baron klopt, heb ik ook gezegd maar als er straks 2 pony's zijn die te klein zijn tsja, dat zou ik jammer vinden. want rijden vinden ze ook geweldig en geld voor 2 pony's + 2 paarden zit er helaas niet in.
of we moeten natuurlijk volgende maand de loterij winnen :)
kan/wil iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een tinker en een haflinger? qua karakter/mogelijkheden bedoel ik, niet het uiterlijk

Tja eigenlijk weet ik het verschil niet exact. Ik heb een mixje van beide, dus kan niet het exacte verschio uitleggen.
Maar over het algemeen zijn ze beide vrij rustig en betrouwbaar(kunnen wel wat koppig zijn). Ze zijn lekker breed en sterk maar niet heel groot, een kind kan er op, maar ook een volwassene.
Denk dat haflingers net iets geschikter zijn voor d sport maar dat hangt weer af van het type haflinger of tinker dat je hebt. Ze zijn beide koel in het hoofd dus geschikt voor buitenritten. Tja, veel verschillen kan ik niet bedenken.
Je zou ook kunnen kijken naar een mixje van een slanker ras en een zwaar ras.

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Re: welk soort pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:11

Ook een haflinger kan de z in we hebben er een op stal die hoog loopt en mijn eigen pony heeft ook wat potentie. Ga gewoon eens kijken naar een leuke pony en beslis dan, niet nu op het oog. Haflingers zijn leuke pony's, vond er zelf niets aan maar nu ik er een heb ben ik verkocht. Ik ben zelf 1,65 en weeg 70 kilo en pas prima. Mijn vorige pony was een new forest en ook die was lekker aan de maat en goed te rijden met mijn lengte en gewicht.

xxxlottie

Berichten: 360
Geregistreerd: 08-06-08
Woonplaats: Aken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:11

Bunga schreef:
Ik heb mijne gekregen toen ik 8 was, ik ben inmiddels 20 en ik groei niet meer. Ik ben blijven hangen rond de 1,60 en ik kan nog steeds op haar rijden. Ze meet 1.35 en er zijn ook grotere varianten te vinden :j het zijn best sterke dieren maar wel wat chiquer dan de gemiddelde koudbloed.

Edit: geen foto's van goede kwaliteit maar voor het zicht:
Toen ik acht jaar was: Klik
Tien jaar later: Klik

Dat is toch geen koudbloed?

Urion
Berichten: 779
Geregistreerd: 24-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:12

Tinkers zijn vaak wat lomper vind ik persoonlijk. Vergeleken met mijn haflinger dan. Daarintegen heb je ook verschillende haflingers he. Maar dat wordt vaak wel beschreven in de advertenties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:14

Een leuke haflinger of New Forest misschien? :)

Maar ik zou me niet teveel focussen op een ras, gewoon lekker naar een leuke pony opzoek die aan de eisen voldoet.

OneFellSwoop
Berichten: 592
Geregistreerd: 05-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:20

Als het je niet uit maakt welk ras het word: overal rond kijken. Maar als je een voorkeur voor een kleur of ander ding hebt, gewoon op ras filteren ;) het is echt niet zo dat alle paarden van dat eene ras geen klik zullen hebben met je dochter. Wat een onzin! Ik zou liever de tijd nemen voor een beest dat helemaal naar m'n zin is dan dat ik straks alsnog met een (in mijn geval) Arabier zit, omdat dat het eerste de beste beestje was waar ik een beetje een klik mee had.. Vind Arabieren namelijk helemaal niks!

Eigenlijk is een jaar van te voren zoeken helemaal geen slecht plan, als je het zo bekijkt :j