Nieuw bijrijdpaard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cooper

Nieuw bijrijdpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 09:08

Beste allemaal,

Na de verkoop van mijn verzorgpony anderhalf/twee jaar geleden, begint het toch weer enorm te kriebelen.

Een tijd geleden had ik me aangemeld op een site met de vraag op zoek te zijn naar een verzorgpaard, enkele weken geleden kreeg ik reactie van een dame hier uit de buurt, die een bijrijdster zocht voor haar vijfjarige (spring)paard.
Heb haar toegevoegd op fb, en ook eerlijk aangegeven dat ik ondanks dat ik al sinds mijn acht jaar paard rijd, ik nooit rijtechnisch heb leren rijden. Dat ik dus eigenlijk nog steeds maar een beginner ben, gezien ik wel gewoon kan blijven zitten en de basis wel kan, maar geen flauw idee heb hoe ik een paard écht correct kan rijden.
Ook aangegeven dat ik zeer bereid ben om lessen te volgen en bij te leren. Nu heb ik geluk dat deze dame veel ervaring heeft in het paardrijden en zelf ook lesgeeft, maar toch.

Ik zit het met het volgende: Het is nu dus alweer dik anderhalf jaar geleden dat ik paardgereden heb. (Buiten eens gaan boscrossen met een ijslander uit de buurt). Met mijn verzorgpony heb ik een enorm leuke tijd gehad waarbij ik ook leerde hem correct te rijden, maar dit was een pony die jaren in de sport had gelopen en ondertussen uitgebold was dus daar kon ik in principe niet zoveel mee verkeerd doen.
Deze mevrouw wilt me de kans bieden om ervaring op te doen, wat ik enorm vriendelijk van haar vind, maar, ik ben enorm bang!!

Ik ben bang dat ik een vijfjarig paard met springcapaciteiten naar de kl*te rijd omdat ik totaal geen feeling heb met rijden. Ik ben bang omdat het al zolang geleden is en ik zélf nog zoveel te leren heb.
Moet ik misschien eerst weer even op de manege gaan rijden zodat ik dit paard niet 'stukmaak'?
Dit is een uitermate mooie kans voor me, het paardje staat dicht in de buurt, en ik zou er zelfs in de toekomst eventueel wedstrijden mee kunnen rijden. Maar ik heb echt schrik om eraan te beginnen omdat ik zelf nog maar een beginner ben, en natuurlijk moet een beginner het ook leren, maar is het wel zo'n goed idee omdat te doen met het vijfjarig paard van iemand anders (die overigens zelf alleen maar de basis goed kent)

Zelfvertrouwen met rijden is ook helemaal niet groot, vroeger kon ik goed rijden dacht ik, tot ik erachter kwam dat paardrijden toch heel anders is dan gewoon rondjes hobbelen en figuren rijden.
Iemand die me tips kan geven, moed kan inpraten, adviezen??
Dank alvast! :)
(iemand die wanhopig graag wil, maar toch wel bang is :P )

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:38

Wat heeft de eigenaar aangegeven? Ik zou er gewoon aan beginnen. Denk dat lessen op een manege je niet gaan helpen. Dat is toch weer heel wat anders. Als de eigenaar het wel ziet zitten en jouw wil begeleiden heb je een paard zomaar niet verkloot hoor. Ik denk dat het voor jouw een hele mooie kans ie en als de eigenaar er tijd in kan steken is dat toch helemaal geweldig.
Wat ik in jouw geval zou doen is gewoon vragen of de eigenaar de eerste keren tijd heeft om jullie samen op weg te helpen. En dan gewoon kijken hoe het gaat. Ik zou daar nu nog niet teveel op vooruit lopen. Gewoon gaan proberen en dan kan je samen met de eigenaar kijken wat het fijnste is.

KingYasFenn

Re: Nieuw bijrijdpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:42

Op de manege wordt je zeker niet verder geholpen..
alsof de lessen daar echt goed zijn en de paarden niet vanzelf vaak maar wat rond lopen...
Gewoon gaan, aangeven dat je beginner bent en dat je een beetje bang bent.
Vraag of ze misschien de 1ste paar keren rijden erbij wil zijn etc.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:43

Gewoon doen joh... je bent eerlijk geweest over wat je wel en niet kunt. De eigenaar ziet er geen probleem in, dus er is geen probleem. Gewoon gaan en kijken of het klikt, vervolgens gaan lessen en genieten :)

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:45

Ik denk dat je het moet doen. Zo'n mooie kans moet je niet laten glippen. Als de eigenaar dit van jou weet en het dan nog ziet zitten, kun je het gewoon doen. Als zij les geeft kan je niet zoveel echt fout gaan doen denk ik. Ze kent het paard (neem ik aan) en als ze lesgeefster is kan ze wel omgaan met beginners.
Gewoon duidelijk aangeven wat je hier ook verteld hebt, en als zij daar begrip voor heeft en rekening mee houdt komt het echt wel goed ;)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:50

Iemand met een beetje verstand van zaken laat jou echt niet zomaar een 5jarig paard naar de kl*te rijden, dus dat zal vast niet gebeuren. Ik zou er gewoon voor gaan! Vraag begeleiding of zoek iemand die je les kan geven. Van zo'n paard icm goede instructie kun je ontzettend veel leren, veel meer dan van een manegepaard. Je verkloot een paard niet zomaar :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:01

Zeker doen!
Verzorg/bijrijd/lease paard is een goede stap naar het correct leren rijden, op een manege kan je dat niet leren (in de meeste gevallen).
Waarschijnlijk is zij er (op het begin) toch wel bij als jij gaat rijden. Kan je mooi dingen van haar leren hoe je dat paard goed kan rijden :)

En als het niet wat is, stop je er gewoon mee. Maar ik denk dat je er héél erg spijt van gaat krijgen als je het niet probeert.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 16:01

-> VP

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 17:46

Sorry Apple!

Ik ben zonet gaan kijken, vind het een ongelooflijk mooi paard en een hele lieve vrouw.
Weer eerlijk aangegeven dat er wel een bepaalde onzekerheid is. Gelukkig apprecieert ze de eerlijkheid.
Het schijnt een gevoelig.onzeker paard te zijn die een ruiter nodig heeft die de leiding kan nemen , daarbij heb je ook een rustige zit nodig.
We zijn overeengekomen dat ik de kans krijg om dit paard te rijden en veel bij te leren, ze wil me hierin ook begeleiden. Ik ga ook een tijd op een manege rijden zodat ik mijn zit leer te verbeteren en vertrouwen kan opbouwen zodat ik als ik op hem ga rijden voldoende zelfvertrouwen heb.
Momenteel is er ook een ander meisje dat sporadisch met hem komt rijden, als zij langskomt zal ik ook langsgaan zodat zij hem kan losrijden, en ik nadien kan uitstappen en zo langzaam kan beginnen.
Ze wil samen met mij geduldig op pad gaan, en ik ben een enorme bofkont dat ik van haar deze kans en mogelijkheid krijg!
Vind het enorm spannend, maar dit is wel een droom die eventueel werkelijkheid kan worden, dus yes! :)

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 16:28

Vandaag voor de eerste keer weer op een (manege)pony gezeten! :D

Was ik even vergeten hoe fijn dat voelde, en hoe vermoeiend paardrijden kan zijn!
Nu , toch nog enkele lessen nodig alvoor ik het aandurf om op die reus (1.60m :P ) te kruipen, ook omdat die zo jong en gevoelig is en ik helemaal niet zo stabiel lijk te zitten. Maar ach, dat is er ff inkomen en komt ook goed.

XBeumke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:26

Ik zou het gewoon doen! wat een leuke uitdaging. Hier leer je echt een hoop van. De eigenaar kan je eerst toch helpen en kijken hoe je rijdt.
Op een manege les nemen zou ik niet doen, kost heel veel geld en je leert er weinig is mijn ervaring...

eveline_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-13 20:38

Ik neem aan dat de eigenaar de eerste paar keer er zelf bij zou zijn om jou te zien rijden ,
En waar bang voor zijn ?
Die vrouw zou er heus wel van op de hoogte zijn ,
En nu je alles gezegt hebt tegen haar en zo te lezen jou nog gewoon nog wil zien ?
Denk ik dat je gewoon moet kijken hoe het gaat daar , Of je de klik hebt met het paard .

Doef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 09:27

Ik zou het gewoon doen hoor! ;)
Meid je hebt geluk dat je een verzorgpaard vind,
Waar ik woon is er bijna geen hond die een verzorger zoekt :+
Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook bang zou zijn als ik een verzorgpaardje kreeg..
Het is allemaal nieuw, Je hebt het lang niet gedaan.. Etc.
Maar ik krijg er altijd spijt van als ik 't niet doe :P
Gewoon proberen! Ik neem aan dat de eigenaar zelf ook weet wat ze doet.
En als het niet gaat, Dan gaat het niet.
Gewoon even door de zure appel heen bijten :D