UITSLAG (morgen weet ik het,goed of slecht...?)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 20:04

Pipo schreef:
Maar doe je dit voor het paard, of omdat je het dier zelf niet kan missen.


Dat is inderdaad de vraag die ik ook zou stellen als ze dit paard met pijn zou laten lopen.
Maar! Ze geeft zelf aan dat dit paard, i.p.v. op jonge leeftijd afgemaakt te worden, een GELUKKIG en PIJNVRIJ leven kan leiden, zolang het dier niet overbelast wordt. Je gaat een pony met arthrose of cushing toch ook niet afmaken omdat hij op slechte dagen pijn heeft of zich niet zo lekker voelt? Zolang het dier slechts incidenteel last heeft en verder gezond en gelukkig is (en dat merk je echt wel aan een paard), ga je zo'n dier toch niet afmaken als hij pijnvrij verder kan leven?

Ja, er is het risico dat hij zich verwondt en dan doorloopt en daar last van heeft. Dan loopt hij zichzelf kapot, en moet hij afgemaakt worden (maar heeft dan nog steeds geen pijn gehad, omdat het gebied verdoofd is). Dat kan over 8 jaar gebeuren. En dan heeft dat paard nog 8 gelukkige, fijne jaren gehad, i.p.v. nu direct afgemaakt te worden.

Casanova, ik raad je wel aan ook nog even een andere DA ernaar te laten kijken (geen enkele DA is alwetend, en allemaal kunnen ze foutjes maken), want als het iets anders blijkt te zijn wil je je paard natuurlijk niet kapotrijden omdat je denkt dat het dit is en het gaat verdoven. Maar als er echt zeker is dat het hetgene is wat jij zegt, dan vind ik dat je het helemaal goed aanpakt en sta ik honderd procent achter je! Vooral dat je het paard uitleent aan andere mensen, en dat je 'moeilijke' dieren een kans wilt geven vind ik super, en ik vind dus ook absoluut niet dat je slecht bezig bent. In tegendeel, hartstikke goed juist!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-03 23:56

waar blijven de verdere reacties nu?

ik hoop zo dat de mensen die eerder dachten het er niet mee eens te waren mijn antwoord eens leest en dan nog eens reageert.

Hollander
Berichten: 263
Geregistreerd: 04-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:47

Hou ik het nu lees vind ik dat je eerlijkhandeld voor je paard....ik dacht dat je iets heel anders van plan was en dus gewoon je paard maar verkopen en dat jij er winst mee maakt maar zo vind ik het OK dan!

prompter

Berichten: 11100
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 12:56

Zijn stikstofbehandelingen eigenlijk niet bij wet verboden? De grote klinieken doen er inderdaad niet aan, net als "branden", dat is tegenwoordig ook verboden.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 16:09

casanova schreef:
waar blijven de verdere reacties nu?

ik hoop zo dat de mensen die eerder dachten het er niet mee eens te waren mijn antwoord eens leest en dan nog eens reageert.


Wat voor antwoord verwacht je dan nu van mij. Helaas is door de laatste posting mijn mening niet veranderd. Zo veel verschillende mensen en zoveel verschillende manieren van kijken naar een dier. Ik had mijn vorige paard ook kunnen opknappen met allerlei middeltjes (misschien ook wel stikstof) om te zorgen dat hij 'pijnvrij' kan lopen. Maar dat heb ik niet gedaan.

Een afwijking in het straalbeen wordt niet verbeterd met de voorgestelde behandeling. Dat deel gevoelloos maken zorgt ervoor dat het paard de straalbenen weer 'normaal' gaat belasten wat waarschijnlijk ook versnelde slijtage met zich meebrengt. Ik blijf erbij dat ik het niet een goede methode vindt, al helemaal niet met het oog om het paard te verkopen. Maar dat is mijn mening, weet dat er duizenden dit wel zo doen en heb zelfs meegemaakt dat het gebeurde. Nieuwe eigenaren die goedkope paarden zoeken hebben vaak weinig tot geen ervaringen met paarden. Die zadel je dan met een paard met medisch probleem op. Gezien vanuit het paard vind ik dat oneerlijk, ook voor de nieuwe eigenaren.
Graag zou ik ook jou mening willen weten van een second opinion bij een dierenkliniek, blijf een tegenstander van stikstofbehandelingen.

Verkoop van verwaarloosde en mishandelde paarden is een ander verhaal en lijkt mij geen goed streven.

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 16:40

Eleonoor schreef:
Ik had mijn vorige paard ook kunnen opknappen met allerlei middeltjes (misschien ook wel stikstof) om te zorgen dat hij 'pijnvrij' kan lopen. Maar dat heb ik niet gedaan.

Heb jij je pony dan af laten maken?
Dan zou ik kunnen zeggen vind ik dat jij de verkeerde beslissing gemaakt hebt. Alleen is het jóuw beslissing geweest, en jij bent de enige die die kan maken. En zo mag Casanova deze beslissing anders maken, en hebben andere mensen niet het recht haar hiervoor te veroordelen.
Ik zou het net als Casanova doen; als ik moest kiezen tussen mijn pony een pijnvrij leven geven en haar afmaken, zou ik haar echt niet afmaken.

Natuurlijk gaat het probleem er niet mee weg, maar als een goede DA (en bij voorkeur meer dan één) zegt dat dit de enige methode is om haar op te laten knappen, en het enige alternatief is afmaken, dan zou ik het ook zeker doen. En dat heeft in mijn ogen niks met egoïsme te maken; het betekent voor mij juist dat ik mijn pony nog een lang en gelukkig leven zou gunnen.

Citaat:
Ik blijf erbij dat ik het niet een goede methode vindt, al helemaal niet met het oog om het paard te verkopen.

Misschien moet je Casanova's post nog eens lezen. Ze is niet van plan het paard te verkopen, maar hem uit te lenen aan iemand. Gratis. Zonder kosten. Omdat ze het paard een goed leven gunt. En als die ander hem dat niet meer kan bieden neemt ze hem terug. De uiteindelijke verantwoordlijkheid blijft dus bij haar liggen.

Verwaarloosde en mishandelde paarden die nog op te knappen zijn opknappen en ze een gelukkig tehuis bieden lijkt mij eigenlijk een heel goed streven...

Twinklebel

Berichten: 4590
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 19:56

Als ze inderdaad niet de handel ingaat veranderd dat de zaak voor mij ook. En eerlijk gezegd dacht ik dat je hetzelfde als een zenuwsnede bedoelde. Van deze behandeling had ik nog nooit gehoord.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:12

Weetje , ik heb het allemaal gelezen, en als ik mijn paard nog een PIJNVRIJ leven zou kunnen geven , dan zou ik dat gewoon doen ! Jullie niet dan ? (ik heb het nu even tegen Eleonoor) Zou jij ,als jou paard pijn had maar nog jong is en het straalbeen nog wel in staat is om gewoon rustig bereden te kunnen worden , zonder pijn , het over je hart verkrijgen om hem in te laten slapen ? Terwijl ie nog een leuk, rustig leven kan hebben waar ie afentoe nog lekker bereden kan worden en harstikke veel liefde krijgt ? Nou ik denk het niet.. ik vraag me af of jij er bij je eigen paard ook zo over kan denken, zo niet , dan is het jou mening , en die respecteer ik ook , maar ik zou het nooit over mn hart verkrijgen om mijn paard in te laten slapen als ie nog een rustig , pijnloos en liefdevol leven kan krijgen !

Samantha Lovers Splash

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 20:53

Citaat:
Weetje , ik heb het allemaal gelezen, en als ik mijn paard nog een PIJNVRIJ leven zou kunnen geven , dan zou ik dat gewoon doen ! Jullie niet dan ? (ik heb het nu even tegen Eleonoor) Zou jij ,als jou paard pijn had maar nog jong is en het straalbeen nog wel in staat is om gewoon rustig bereden te kunnen worden , zonder pijn , het over je hart verkrijgen om hem in te laten slapen ? Terwijl ie nog een leuk, rustig leven kan hebben waar ie afentoe nog lekker bereden kan worden en harstikke veel liefde krijgt ? Nou ik denk het niet.. ik vraag me af of jij er bij je eigen paard ook zo over kan denken, zo niet , dan is het jou mening , en die respecteer ik ook , maar ik zou het nooit over mn hart verkrijgen om mijn paard in te laten slapen als ie nog een rustig , pijnloos en liefdevol leven kan krijgen !



Ik heb vorig jaar voor dezelfde beslissing gestaan toen er bij mijn paard een 'chronische' slijmbeurs ontsteking was geconstateerd.
De DA wou wel een zenuwsnede doen, mijn paard zou dan een pijnvrij leven hebben en ik zou er zelfs nog bosritjes mee kunnen maken.

Maar ik kon niet met dat idee leven dat ik voor MIJN plezier het paard een operatie liet ondergaan met risico's.
Met later nog meer risico op een zweer die we niet zouden ontdekken, hoefzweren kunnen wel degelijk ontstaan zonder dat je het direct ziet.
Mijn hoefsmid had al ervaring opgedaan met dit soort gevallen, bij het gebruik van zijn hoefmes viel de hoef zo'n van het been en de enige oplossing was de noodslager.

Ik ben eerlijk tegenover mijn dieren, hoe moeilijk dat ook zou zijn.
Ik wil ook het beste voor mijn dieren, maar waar ga je heen als een 5 jarig paard er al zo beroerd aan toe is.

De zenuwsnede is dan wel niet hetzelfde maar komt wel overeen.

Mijn keus was destijds al gevallen bij het horen van de uitslag.
Ondanks dat mijn ouders ook opzoek waren naar een of ander rusthuis kon ik er niet mee leven dat het paard met pijn in de wei zou lopen, want hij had pijn hij liep kreupel.

Mijn paard is gellukig geholpen door een paar lessen van Antoine de Bodt.
Maar dit kan de volgende keer wel anders zijn.

|Ik zou dus weer dezelfde keuze maken.

Misschien ben ik hard maar zo'n jong paard moet je niet met dit soort drastische middelen in leven houden.

En een paard denkt niet, hij denkt niet dat ie gelukkig is en pijnvij is.

Je kunt hem wel uitlenen maar wat als jij over 4 jaar financiele problemen hebt en dit paard niet kan helpen of uberhaubt terug nemen?
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 04-12-03 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-03 20:54

en dit vind ik eigenlijk ook belangrijk om te melden.

ZENA heeft pijn ,dat heeft iedereen begrepen maar hoeveel pijn ze heeft is natuurlijk niet te meten.

ZENA is vrolijk op stal,eet als een dijker,vind tuttelen zalig en als ze los staat gaat ze gewoon dollen(rennen/vreugdebokken) net als mijn andere ponys.ze heeft zelfs mijn shetlander als vast stoeimaatje.

rijden vind ze geweldig(natuurlijk zit ik er nu niet meer op),oortjes erop en ze doet alles wat gevraagd word. vorige week heb ik met haar een rengalop op het ruiterpad nog gereden.

ik denk zelf dat ze natuurlijk pijn heeft maar niet heel erg.
(of haar pijngrens is hoog) en ze loopt maar licht onregelmatig!

zo weing zelfs dat niemand het opmerkte op een wedstrijd zonder startkaart 23 november. ze heeft 2 x een nette proef gereden rond de 150 pt. niemand heeft iets bij haar opgemerkt!

dit vind ik wel een verschil met een paard wat zo'n pijn heeft dat het op drie benen staat en iedereen de stal uitjaagd van de pijn.

vind je niet?

daarom wil ik haar deze kans gunnen.helaas ging vandaag de behandeling niet door omdat de benodigde spullen niet binnen waren.
a.s maandag gaat het dan echt gebeuren...

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:00

Citaat:
toen zei hij, er is misschien 1 goede kans dat dit paard een leuk recreatie B-L NIVEAU paard kan worden als je het paard nog even de tijd kan gunnen..


Ik neem aan lieve Casanova dat je dierenarts dit zei?

Nou meid. Als jouw arts dit zei dan vind ik jou een topmeid dat je haar die kans nog gunt. Als zij op deze manier toch nog een leuk leven kan hebben dan moet je haar mijns inziens die kans geven.

Mocht het zo zijn dat ze ondraaglijke pijn krijgt en de hoop echt vergaan is, tja, dan neem ik aan dat jij zelf ook heel goed kunt bepalen wat het beste is. Als ik al je verhalen zo gelezen hebt zit jouw verstand maar vooral je hart op de juiste plek OK dan! . Dit diertje boft maar met zo'n baasje.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 21:26

Hallo Cassanova, ik vind het heel goed dat je dat paard nog een kans wil geven op een aantal jaren pijnvrij leven. Ik hoop voor je dat het lukt.

En wat ik nog even wilde zeggen: hoeveel mensen rijden wel niet rond die een bord voor hun hoofd hebben en zelfs doorrijden met een kreupel paard als het voor iedereen zichtbaar is dat het paard niet goed loopt...

Mijn pony liep ook voor mijn gevoel bij periodes niet lekker, maar iedereen die ik er naar vroeg te kijken vond het onzin. Hij liep goed.
Tot in de kliniek bleek dat er wel degelijk iets aan de hand was (voorbenen) Weer een periode met wisselingen in hoe het rijden ging, en men zei dat hij lui was en er niets aan de hand was met hem: Tot hij plotseling flink kreupel was, en op de foto bleek dat hij al behoorlijk gevorderde spat had...
Voordat mensen zo hard reageren, mogen ze zich eerst wel realiseren hoe vaak dit nog voorkomt...
Hier wordt vroegtijdig iets ontdekt, en de een maakt de keuze afmaken, de ander ziet het dier misschien meer als huisdier, waarbij je het leven ook zo lang mogelijk wil rekken, als dat op een pijnloze en vrolijke manier kan! In hoeverre je zo'n paard dan nog moet of mag belasten, dat is een gewetensvraag. Ik denk niet dat ik Andrew zou rijden als ik hem continue aan de pijnstillers zou moeten houden om zijn kreupelheid weg te houden. Misschien wel om hem nog een tijdje pijnloos in de wei te laten lopen...

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 23:14

OK dan!

Yustin

Berichten: 2555
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 23:23

inderdaad OK dan!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 10:00

Mijn vorige paard bleek achteraf altijd met pijn te hebben gelopen. In zijn laatste maand van zijn leven stond hij onder 3 maal de normale dosis pijnstillers om zijn stal uit te komen. Een optie om hem op het land te zetten was voor hem juist kwelling, hij had zware zomerexceem. Op stal laten staan was ook geen optie, hij had een chronisch longprobleem. Om hem, zelfs recreatief, te laten rijden gaf pijn in zijn benen. En wat blijft er dan over, ja, een einde maken aan zijn pijnvolle kwellende leven. Dat deed heeeel erg zeer om zo'n beslissing te maken, maar wel het beste. Ik heb levensverlengende opties als stikstof niet overwogen, niet eens over nagedacht en nu achteraf bedenkende ook nooit doen. Het gebrek gaat er niet van weg en bij verkeerde belasting van het been zal het alleen maar erger worden. Sommige mensen vergissen zich hoe een verkeerd juist lichte recreatief werk is voor een paard met een beengebrek. Juist dit soort paarden zijn gebaat bij goed trainen, zoals bijvoorbeeld een AdB die zicht richt op het rechtrichten van paarden en daarmee blessures probeerd te voorkomen die veroorzaakt worden door scheeflopen.
Als het paard niet voor de verkoop is, tja, veranderd dat? Hoogstens dat ik nog steeds zou willen weten waarom je niet naar een andere paardenkliniek gaat en gelijk voor stikstof gaat. Wat je er verder mee doet is uiteraard jou keus.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 10:26

Ik heb er ook nog steeds een heel dubbel gevoel bij.... En zou het zelf (denk ik) nooit doen.
Wat hierboven al meerdere keren ter sprake is gekomen. Je neemt het gebrek niet weg, alleen de pijn. De pijn wordt veroorzaakt doordat er iets niet goed zit in het been. Het lichaam geeft een signaal af dat het zo niet goed gaat. Als je door de stikstofbehandeling de pijn weg neemt, en niet het gebrek, kan het lichaam dit signaal niet meer geven. Waarbij je in mijn ogen dus gewoon het paard zichzelf langzaam maar zeker kapot laat lopen. Dit welliswaar zonder pijn, maar het kan nooit goed zijn lijkt mij.
Ik zou er dus waarschijnlijk ook voor kiezen om (zodra het paard teveel pijn krijgt) hem af te laten maken. Hoe moeilijk ook, in mijn ogen de beste beslissing.
Nu weet ik verder niet hoe de behandeling precies werkt, en is het voor mij natuurlijk makkelijker praten, omdat ik niet zelf in deze situatie zit. maar toch....

Overigens vindt ik het aankopen en opknappen van verwaarlossde dieren heel erg goed!

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 13:05

Richtje schreef:
Waarbij je in mijn ogen dus gewoon het paard zichzelf langzaam maar zeker kapot laat lopen.

Ja, maar wat jij ook al zegt: zonder pijn.
Misschien moet dit paard inderdaad over 8 jaar afgemaakt worden omdat het gebrek te erg is. Maar! Dan heeft hij wel 8 jaar nog gelukkig kunnen leven, en geen pijn gehad. Zélfs al was er dan iets kapot in zijn gewricht.

Vergelijk het met een pony met artrose, die je met pijnstillers nog lekker in de wei laat lopen en rustig rijdt. EIGENLIJK heeft die pony pijn, en langzaamaan gaat het steeds verder. Maar toch laat je die pony niet inslapen, maar geef je hem pijnstillers en houd je hem in leven. En dat vind ik eigenlijk goed. Zolang je het leven van een dier op een gelukkige en pijnvrije wijze kan verlegen, zou ik dat zeker doen. Als hij dan later pijn krijgt, kun je hem altijd nog af laten maken.

Het gekke is dat beide kanten hier spreken vanuit respect voor het paard; de ene kant vindt het beter voor het dier hem af te maken, de andere kant vindt het beter voor het dier hem in leven te houden. En voor allebei de visies is wat te zeggen, denk ik... Het hangt er maar net vanaf hoe je er tegenaan kijkt.

Eleonoor, in jouw geval zou ik dezelfde beslissing genomen hebben, hoor. Jouw paard had écht pijn. Maar wat Casanova ook al zegt, Zena heeft, voor zover men het kan bepalen, maar weinig pijn (en ja, het kan dat het dier een hoge pijngrens heeft. Maar als je zo moet gaan denken kun je ook wel gezonde paarden gaan afmaken want 'misschien hebben ze wel pijn, maar laten ze het niet zien door hun hoge pijngrens'). Dat verschilt wel; ik zou een paard nooit in leven houden als hij veel pijn had waar niks aan te verbeteren was. Maar áls er nog een optie was zou ik die wel aangrijpen.

Overigens vraag ik me ook wel af of Casanova nog een andere DA erbij gehaald heeft? Dat zou ik wel doen, voordat ik zo'n radicale behandeling zou toepassen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 18:30

Mijn kreupele paard had ook veel pijn maar ook hij crosste het hele land door.

Mijn fjord die vorig jaar in een spijker trapte had ook veel pijn maar des ondanks wat ie vrolijk en happy en vrat ie de oren van je hoofd.

Een paard voor korte duur op pijnstillers zetten is okay naar niet okay omdat jij dan nog kan rijden.
En ook niet okay om een leven maar te rekken.

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 18:44

Nou ja, ik vind dat dus wel okay.
Ik vind het minder okay om een pony die nog pijnloos en vrolijk verder kan leven dood te maken, omdat in mijn ogen die pony nog récht heeft op een goed leven. Zéker als hij eerst al 20 jaar ofzo hard gewerkt heeft, en je kunt hem zo nog een fijn en onbezorgd pensioen bieden.

Maar het hangt er dus maar vanaf hoe je ernaar kijkt...

Een pony op pijnstillers zetten om door te kunnen rijden, terwijl hij eigenlijk rust zou moeten hebben, is natuurlijk nooit goed te keuren.

Maar is het eigenlijk wel zo erg om een pony met matige pijn door te laten lopen? Er zijn ook mensen die heel hun leven pijn lijden, maar als je het die mensen vraagt willen ze tóch niet dood. En misschien is dat met dieren ook wel zo...
Het blijft moeilijk om te weten welke beslissing nou de juiste is. Als een pony weliswaar lichte pijn heeft (en nu doel ik niet op paarden die op 3 benen staan ofzo) maar verder gewoon heel vrolijk en levendig is, kun je er dan niet van uitgaan dat die pony ondanks de pijn toch gelukkig is? En kun je het dan wel maken om die pony af te maken?

Het is gewoon een verschrikkelijk moeilijke beslissing, omdat je het dier in kwestie nu eenmaal niet kunt vragen wat hij wil... En ik denk dat iedereen die beslissing voor zich moet maken, en dat je iemand die de beslissing anders maakt dan jijzelf ook niet mag veroordelen (tenzij het dus gaat om een paard wat op 3 benen loopt, of 4x per dag een epileptische aanval heeft ofzo, maar dat is niet meer 'lichte pijn').

prisje_marie

Berichten: 755
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 19:51

casanova schreef:
waar blijven de verdere reacties nu?

ik hoop zo dat de mensen die eerder dachten het er niet mee eens te waren mijn antwoord eens leest en dan nog eens reageert.


Sorry ik was er even niet

maar ik ben het altijd met je eens geweest *LOL*
alleen begreep ik eerlijk gezegd ook niet of je hem nou wou verkopen of niet maar ik begrijp nu dat je het niet doet OK dan!

ik hoop dat hij straks pijnvrij kan rondlopen *LOL* Ach gut .

nou sucses maandag OK dan!

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-03 22:49

ZIE VERSLAG BEHANDELING BIJ VVDD VAN 8 DEC!!