Het ik-ben-gestopt-met-paardrijden topic!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xNathaliee

Het ik-ben-gestopt-met-paardrijden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 15:27

Hallo allemaal.

Hier iemand die door studie moest stoppen met paardrijden, en erg de drang heeft om weer te gaan rijden maar puur de tijd en het geld niet heeft. Ik zoek lotgenoten dit dit ook hebben (meegemaakt). Dus ben jij ook gestopt met de paarden en heb je ook de drang om weer te gaan beginnen, of ben je gestopt en was dit voor jou een goede keus, kom hier gezellig kletsen!
Zijn er mensen die tips hebben om toch met de paarden bezig te kunnen zijn ondanks een drukke studie? Of is het verstandig te wachten tot na de studie en daarna de paarden weer op te pakken?

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen :j

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:30

Ik ben ook zo goed als gestopt,
Mijn ouders betaalden altijd mijn lessen,
maar ik leerde niets nieuws en vond het voor mijn ouders geldverspilling,
ik heb die keuze dus zelf gemaakt.

Sindsdien heb ik er de tijd niet voor,
wel ga ik misschien binnenkort weer voor iemand rijden iets dichterbij :j

Of je moet wachten tot je studie klaar is? geen idee,
wie weet heb je in de toekomst een net zo drukke baan

Misschien leuk om in je vakanties gewoon 1 x te gaan rijden ( iedere vakantie dus )
ergens in nederland?
Laatst bijgewerkt door Ylvy op 16-10-13 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:30

Ik ben 3 jaar geleden ook gestopt wegens verkoop van mijn pony.
Heb toen 1,5 jaar nooit meer op een pony/paard gezeten en sinds kort rijd ik 2x per week een paard van iemand die zelf niet veel tijd heeft. Ik moet je wel zeggen dat ik de volgende dag niet meer kon lopen zoveel spierpijn had ik na al die tijd.

Werk fulltime 40 uur en tegenover mijn paard vond ik dat niet eerlijk omdat ik dan elke dag pas
na half 6 heen kon.

_Nadia_

Re: Het ik-ben-gestopt-met-paardrijden topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:34

Ik ben gestopt na de geboorte van mijn tweede kind, en ben nu in verwachting van nummer 5. Ik heb niet het idee het ooit nog op te kunnen pakken, met 5 (en hopelijk meer) kinderen heb je daar gewoon geen tijd voor. Tegen de tijd dat de baby die nu op komst is uit huis is ben ik 50 (en onze 2de zoon zal hoogstwaarschijnlijk nooit zelfstandig kunnen wonen, en dus bij ons blijven) en dan ga ik echt niet meer beginnen. Voor mij is het dus een afgesloten hoofdstuk. Zou er nu het geld ook niet voor hebben trouwens, een eigen paard wil ik sowieso nooit meer.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 15:37

deviltjh schreef:
Ik ben ook zo goed als gestopt,
Mijn ouders betaalden altijd mijn lessen,
maar ik leerde niets nieuws en vond het voor mijn ouders geldverspilling,
ik heb die keuze dus zelf gemaakt.

Sindsdien heb ik er de tijd niet voor,
wel ga ik misschien binnenkort weer voor iemand rijden iets dichterbij :j

Of je moet wachten tot je studie klaar is? geen idee,
wie weet heb je in de toekomst een net zo drukke baan

Misschien leuk om in je vakanties gewoon 1 x te gaan rijden ( iedere vakantie dus )
ergens in nederland?

Ja mijn vader betaalde ook altijd mijn lessen op de manege en ook ik leerde niets nieuws. Dat in combinatie met een HBO-opleiding die ik zelf moet betalen waardoor ik op zaterdags moest werken (ik reed op zaterdag) was de keus makkelijk gemaakt om te stoppen. Nu na ruim 2 jaar mis ik het wel heel erg!
Ik zou nooit meer hetzelfde willen doen als voorheen, dus geen manegelessen volgen 1x per week. Als ik weer terug de paarden in zou gaan wil ik of een eigen paard, of een bijrijdpaard waar ik lekker een paar keer per week naar toe kan en zelf kan bepalen wat ik doe. Al is een eigen paard wel knap lastig inderdaad naast een full-time baan. Ik ga in maart beginnen met 10 maanden 32 uur per week stage lopen dus aankomend jaar zit er sowieso niet in maar misschien in mijn afstudeer jaar of het jaar erna ?

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:39

Wie weet,
ik denk dat je dit pas in de toekomst kunt zien.
Zelf weet ik ook niet wat de toekomst brengt
dus misschien heb ik dan meer tijd, of juist veel minder

1 ding: een auto is daarvoor zo veel makkelijker :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:41

Hier! :(
Ik heb het gewoon veel te druk en ik heb het geld er niet voor. Bovendien ben ik westernruiter, leuke betaalbare westernstallen zijn helaas maar dun gezaaid in ZH :'(
Ik snap het wel hoor, kwaliteit kost nu eenmaal geld, maarja, dat geld heb ik niet.

Ik kan niet wachten tot ik aan het werk kan, dan komt er sowieso een paard! <3

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 15:43

Magrathea schreef:
Ik heb het gewoon veel te druk en ik heb het geld er niet voor. Bovendien ben ik westernruiter, leuke betaalbare westernstallen zijn helaas maar dun gezaaid in ZH :'(
Ik snap het wel hoor, kwaliteit kost nu eenmaal geld, maarja, dat geld heb ik niet.

Haha jouw laatste zin.. zo denk ik ook! Maar ja als je een eigen paard wilt kopen en onderhouden mag je genoeg centen op je bank hebben, dat wil zeggen veel werken en met veel werken hou je weinig tijd over voor je paardje. Dus dan zit het er nóg niet in :')

Letje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:44

Ik ben ooit 7 jaar gestopt met paardrijden door studie, weekendwerk, uitgaan,... Ik ben begonnen in dressuur en jumping. Ik ging samenwonen met mijn toenmalige vriend in dezelfde straat als de manege. Elke dag als het goed weer was, zag ik de paarden passeren als ze naar het bos gingen wandelen. Toen is het terug beginnen kriebelen. Mijn toenmalige vriend heeft me toen aangespoort om te gaan rijden. Ik heb na 1,5 jaar daar dan ook mijn paard (Promise) gekocht. Resultaat: relatie over (niet de enige reden hoor). Ondertussen ben ik alweer 7 jaar aan het rijden (western) en staan er nog 2 extra paarden op de weide.
Wat ik toen in die 7 jaar niet gemist had, zou ik nu voor geen geld ter wereld niet meer kunnen missen... :)

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:45

Ik heb m'n paardje verloren aan koliek 2,5 week terug maar ik mis het rijden nu al. Even sparen en hopelijk komt er dan een nieuw paardje. :)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:47

Hier nog iemand die verplicht is gestopt met rijden.
Mijn verzorgpaarden staan alweer 3 jaar met pensioen, maar ik heb voor mijzelf besloten dat ik pas op zoek ga naar een nieuw verzorgpaard als deze 2 dood zijn. Het voelt gewoon niet goed om ze aan de kant te schuiven na 8 jaar verzorgen :n

Ondertussen heb ik alweer dik 3 jaar niet gereden (behalve 1x afgelopen zomer, op een ander paard) maar ik mis het soms heel erg en andere keren absoluut niet. Maar ik ben dan ook best druk met mn studie. :)

Ach we zien wel, ooit komt er vast wel weer een mogelijkheid om het rijden weer op te pakken :j

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:52

Ik ben tijdelijk gestopt omdat het emotioneel even te zwaar voor mij was en omdat ik zo'n ervaring nooit meer zou kunnen evenaren. Al kruipt het nu waar het niet kruipen kan en dus heb ik wat advertenties online gezet om de paarden van anderen te trainen en uit te brengen. Hopelijk zit ik snel weer letterlijk in het zadel! :j Ik heb in het buitenland dressuurpaarden getraind onder begeleiding van twee buitenlandse top instructeurs op het gebied van dressuur. :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 15:54

Ik ben tijdelijk gestopt door gebrek aan inkomsten (net afgestudeerd maar nog werkloos). Ik mis het zeker, maar het komt wel weer in de toekomst!

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 15:54

Ja, het zit er nu sowieso niet in om iets (meer) met de paarden te doen vanwege stage die er aan zit te komen. Maar daarna kan ik het net zo lang op zich laten wachten als ik maar wil. Aan de ene kant denk ik wacht rustig af tijd komt vanzelf goed sparen enz. Aan de andere kant ben ik miep ongeduld en wil ik zo snel mogelijk weer oppakken wat ik zo ontzettend mis. Het voelt echt als een leegte.. Als ik op tv dingen zie met paarden of hier op bokt dan word ik zo gelukkig. Paardrijden was voor mij niet een hobby of tijdverdrijf maar iets waar ik intens gelukkig van werd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:00

xNathaliee schreef:
Magrathea schreef:

Haha jouw laatste zin.. zo denk ik ook! Maar ja als je een eigen paard wilt kopen en onderhouden mag je genoeg centen op je bank hebben, dat wil zeggen veel werken en met veel werken hou je weinig tijd over voor je paardje. Dus dan zit het er nóg niet in :')

Mwoah, ik krijg een goeie baan hoor! Ik doe een technische studie, goeie technici zijn goud waard en dat blijven ze ook altijd (zeker in mijn vakgebied, medische technologie). Thuis werken is goed te doen, en ik heb een vriend met een zeer goeie baan dus geldtechnisch gaan we niks te kort komen later :) Ook omdat er bij geen van beiden een kinderwens is *\o/*

Ik zit er wel over te denken om een veulen te kopen, mocht ik een goede baan krijgen tijdens mijn studie. Daar moet je toch niet teveel mee willen doen. Kan ie fijn opgroeien terwijl ik mijn studie afmaak, en als ik een baan heb beginnen met beleren. Lijkt me super :)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 16:05

Aha das inderdaad andere koek! En wat je zegt over een veulen zit ook wel wat in, ik ben altijd bang dat ik tijdens het inrijden wat verkeerd doe wat het paardje zijn hele leven met zich mee zal dragen haha. Maar goed je kan tegen die tijd natuurlijk ook iemand inschakelen om te helpen. En een veulen is wel zo leuk als je een land heb naast je huis waar het veulentje in kan staan lijkt mij dus dan moet je daar natuurlijk wel over beschikken.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:11

Ik ben ook helaas gestopt, alleen was het niet geheel vrijwillig.
Ben ruim twee jaar geleden van m'n paard gevallen, en heb daar chronische ontstekingspijn aan over gehouden door de desbetreffende arts. Hierdoor kan ik de sport niet meer op de juiste manier uitvoeren en heb ik dat hoofdstuk na 15 jaar moeten afsluiten.
Na twee jaar heb ik het nog steeds geen acceptatie voor kunnen vinden, maar ik hoop dat, dat met de komende jaren wel zou komen..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:15

Ja, hier ook een (helaas) stopper. Ik kan het financieel gewoon niet meer aan om een paard te onderhouden. En ik mis het bij momenten verschrikkelijk erg. Ik kom zelfs vaak niet meer op de fotofora hier, gewoon omdat ik dan weer die kriebels en drang voel als ik andere mensen zo happy zie. En dan niet eens per se het rijden zelf, gewoon de omgang...ik heb wel eens gedacht om gewoon eens op de manege te gaan rijden, maar dat vind ik gewoon totaal niet hetzelfde als je eigen paard hebben en ik heb geen zin in al dat gedoe errond.
Misschien ooit...maar vooralsnog zie ik het de eerste lange jaren maar somber in.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:19

Tierania_ schreef:
Werk fulltime 40 uur en tegenover mijn paard vond ik dat niet eerlijk omdat ik dan elke dag pas na half 6 heen kon.
Ik doe al jaren niet anders.. :)

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 16:22

spOttiee schreef:
Ik ben ook helaas gestopt, alleen was het niet geheel vrijwillig.
Ben ruim twee jaar geleden van m'n paard gevallen, en heb daar chronische ontstekingspijn aan over gehouden door de desbetreffende arts. Hierdoor kan ik de sport niet meer op de juiste manier uitvoeren en heb ik dat hoofdstuk na 15 jaar moeten afsluiten.
Na twee jaar heb ik het nog steeds geen acceptatie voor kunnen vinden, maar ik hoop dat, dat met de komende jaren wel zou komen..

Wat naar zeg! Snap heel goed dat je het (zacht gezegd) niet leuk vindt om anderen bezig te zien. Het is bij mij ook echt de omgang. Ik heb nooit een eigen paard gehad maar zou die vrijheid zo heerlijk vinden!

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:23

Niet met paarden in z'n geheel, maar heb door studie en werk wel minder tijd dan ik zou willen.
Gelukkig staat mijn paard op een topstalling, anders was het allemaal veel lastiger geweest. Maar gereden heb ik al meer dan een half jaar niet meer :( Ik vind het ook niet eerlijk tegenover mijn paard om m een keer in de paar weken te rijden. Hij geniet nu nog een paar maanden van een lange vakantie, waarin hij af en toe gelongeerd wordt en zo veel mogelijk uren buiten staat :)
Ik kijk nu al weer uit naar het moment waarop ik weer tijd heb om meer met hem te doen dan de noodzakelijke verzorging!

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 16:26

ais schreef:
Niet met paarden in z'n geheel, maar heb door studie en werk wel minder tijd dan ik zou willen.
Gelukkig staat mijn paard op een topstalling, anders was het allemaal veel lastiger geweest. Maar gereden heb ik al meer dan een half jaar niet meer :( Ik vind het ook niet eerlijk tegenover mijn paard om m een keer in de paar weken te rijden. Hij geniet nu nog een paar maanden van een lange vakantie, waarin hij af en toe gelongeerd wordt en zo veel mogelijk uren buiten staat :)
Ik kijk nu al weer uit naar het moment waarop ik weer tijd heb om meer met hem te doen dan de noodzakelijke verzorging!

Ben je niet bang dat wanneer je het rijden weer oppakt dat je weer van voor af aan moet beginnen? Of is jouw paard een typisch geval opstappen-en-wegrijden ? Lijkt me heel zuur als je door tijdgebrek of geldgebrek je paard zou moeten verkopen..
Hoop voor je dat je snel weer kunt rijden, hoe lang duurt je opleiding nog?

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:29

Ik ben ook zo goed als gestopt en mijn pony is zo goed als verkocht.
Reden is dat ik er de laatste jaren gewoon niet zoveel zin meer in had.
Vond het eerlijker tegenover mijn pony om een baasje voor hem te zoeken die wel zin heeft om met hem aan de slag te gaan.
En op financieel gebied werd het ook steeds lastiger.

Of ik er spijt van krijg.... tsja de tijd zal het leren maar de komende jaren ga ik van mijn 'vrijheid' genieten.
Ik heb er altijd veel plezier in gehad, maar de laatste jaren zijn veel dingen me tegen gaan staan, dus het is goed zo.

Brechtje_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:33

Hier ook iemand die gestopt is wegens drukte van studie :(

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 16:38

Hier nog iemand. Na het lessen bij een manege de verzorgpaarden ingegaan, maar ondanks ik heel wat adressen heb gehad, niets gevonden waar ik bij blijven hangen. In de zomervakantie heb ik het nog een keer geprobeerd, maar toen ik daar na 4x te hebben gereden te horen kreeg dat ik niet meer hoefde te komen omdat ik een jong, redelijk groen paard nog niet aan de teugel had lopen, is de moed mij weer in de schoenen gezakt en geef ik het voorlopig maar weer op. Dan na de studie maar op zoek naar een eigen paard, aangezien het er nu financieel gewoon niet in zit.