Welke leeftijd voor pensioen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

femkeonneke

Welke leeftijd voor pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 07:31

Hoi allemaal! :wave:

Ik zie vaak dat bokkers praten over het pensioen van hun paard/pony.
Maar wat is nou een leeftijd om met pensioen te gaan?(voor een paard ;) )
Mijn Shetlander is 14 jaar, ze staat 3x per week voor de kar, 1 x per week rijden en 2 x per week vrijheidsdressuur.
Dus 1 dag in de week rust.
Ik snap wel dat elke paard/pony met een andere leeftijd gaat , maar wat is dan gemiddeld? (voor n shet)
Ik hoop nog lang van mn shet te mogen genieten! :j

Groetjes Femke :evaw:

AdnerB

Re: Welke leeftijd voor pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 07:50

het lijkt mij dat ieder paard anders is.
ik denk dat als je ziet dat je paard medisch niet in orde is of als hij/zij het werk niet meer aan kan dat ik zou gaan nadenken over pensioen.

het is denk ik niet leeftijdsgebonden :)

Flower86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 08:15

Dat ligt heel erg aan het paard zelf en wat hij/zij aan geeft. ALs ze het nog aan kunnen en leuk vinden kan je ze nog heel lang beweging geven. Dit is ook in de meeste gevallen juist goed. Als ze gebreken krijgen gaan ze vaak eerder met pensioen.

Morris123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 08:27

Bij ons op stal was een Holsteiner merrie die tot op haar dertigste nog dagelijks werd gereden. Natuurlijk geen hoge dressuur, maar gewoon lekker wat beweging in de bak of een buitenrit. daarna werd ze dampig en kon ze helaas niet meer gereden worden. Uiteindelijk is ze 34 geworden. Ik denk dat het voor paarden het gezonds is als ze zo lang mogelijk beweging krijgen. Je merkt vanzelf wel als het niet meer gaat. Ik zou zeker niet stoppen alleen omdat een paard een bepaalde leeftijd heeft bereikt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 08:35

Bij een shet zou ik daar met een leeftijd van 13 jaar nog zeker niet aan denken, heb verschillende shets gekend die richting de 30 aanliepen.

Ik denk dat je helemaal niet naar een leeftijd moet kijken maar naar de lichamelijke gesteldheid van een dier waarom je zou besluiten het paard met pensioen te zetten.

femkeonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 08:47

Oke bedankt voor alle antwoorden. Is het wel leeftijdsgebonden wanneer je moet gaan afbouwen?
Ik neem aan dat dit normaal is voor een shet van 14?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 09:17

Vsw -> PP

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 09:23

Dat geeft het paard wel aan.
Maar het gezegde rust roest gaat vaak gewoon op.
13 is in de bloei van zijn leven.
Vroeger werd gezegd dat een 12/13 jarig sportpaard pas op zijn best was.
En die presteren hoog en gaan vaak met 16/17/18 pas minder doen.
Spring paarden wat eerder kalm aan

Musique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 09:32

Zoals eerder al werd gezegd moet je dit bekijken van paard tot paard. Er zijn paarden met medische klachten die al vroeg op pensioen moeten. Heb zo een merrie gehad van 6 jaar, zij kan door een peesblessure niet meer uitgebracht worden in de topsport. Daarom is zij nu op 'pensioen' en staat ze bij een familie die heel veel met haar kroelen en af en toe nog eens een buitenritje maken. Er zijn ook paarden die tot hun 20 jaar intensief bereden kunnen worden. Ik vind dat je de gezondheid van je paard goed in het oog moet houden en dat je daaruit moet opmaken of het al dan niet tijd is voor rust. Als je shet het nog graag doet en je merkt dat hij nog geen gezondheidsproblemen heeft, zou ik gewoon lekker blijven verder doen :j

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:01

dit is zo verschillend.

De dame uit mijn onderschrift (34 jaar) is pas sinds 2 jaar aan het afbouwen. We doen nu veel wandelen aan de hand en af en toe een stapritje. Vorig jaar draafden we gewoon nog samen door het bos, en 3 jaar geleden maakten we gerust nog ritten van meer dan een uur.

Je paardje geeft het zelf aan. Mijn andere verzorgpaard is nu 24 en staat al met pensioen. door lichamelijke klachten is hij niet meer te rijden.

Zolang het lijf het aankan en ze er plezier aan hebben, waarom niet?

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:38

Rust roest inderdaad! En je moet altijd op je paard letten of ie mentaal en fysiek aankan wat je van hem vraagt (ik heb een vierjarige, geld dat net zo zeer voor), ongeacht de leeftijd. Age is just a number :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 13:28

Gemiddelde ik denk dat je op zo'n 22 jaar zal zitten. Al hoewel volgens mij kunnen shetten wel wat langer mee gaan.
Mijn eerste pony is met 18 jaar met pensioen gegaan en met 19 jaar ingeslapen. Maar ik heb ook weleens een verzorgpony gehad en die was 32 en daar reed ik nog regelmatig bosritjes mee.
Nu rijd ik ook een paard die 20 is en ik heb niet echt idee dat ik het echt rustiger aan moet doen. Maar het kan ineens veranderen. Als de conditie op pijl is dan kun je echt nog best wat doen hoor. Je kent je eigen paard het beste en ik denk dat je zelf ook het beste voelt wat nog wel kan en wat niet.

femkeonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 18:43

Hartstikke bedankt! en als een paard veel gewerkt heeft, betekend dat dat het langer leeft of juist minder(misschien een domme vraag maar ik vraag t me al heel lang af) ?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:54

Dat is een lastige. Aan de ene kant zou ik zeggen een paard wat minder gewerkt heeft zal langer gezond mee kunnen omdat deze nooit echt veel belast is en daardoor ook niet zo "versleten" als een paard wat wel altijd een ruiter op de rug heeft gehad. Aan de andere kant als je een ouder paard in conditie houd en dus ook z'n spieren en gewrichten goed in beweging kan dat ook een positief effect hebben. En verder denk ik dat de levensomstandigheden erg van belang zijn.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:34

Mijn pony is met 28 jaar met pensioen gegaan. Had al wat jaartjes artrose maar eigenlijk nooit veel last van gehad. Uiteindelijk kreeg hij steeds minder plezier in het rijden en ging hij slechter lopen en heb ik besloten dat hij met pensioen mocht.

Een jaartje ongeveer heb ik alleen met hem gewandeld, wat werd het een draak! Hij wilde meer doen. Ik wandel nu nog steeds met hem maar hij word ook weer 1 keer per week bereden, door een klein meisje. Gewoon wat simpel stap en draf werk maar wat geniet hij er van! Geweldig om te zien.

Ik zelf ga er niet meer op zitten. Ben toch echt net te zwaar voor zijn artrose beentjes, met dat meisje gaat het prima :). Hij is 31 ondertussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 22:51

mijn paard van 24/25 staat van zijn 20 of zo al met pensioen
gewoon omdat mijn moeder (waar hij van is) niet meer reed (af en toe wel nog stappen)
mijn eigen paard is 8 en is ook met pensioen (af en toe nog is een stapritje) gewoon door blessures, ik doe nog wel grondwerk met hem

femkeonneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 07:05

nou een paard van 8 met pensioen... dat is wel heel erg vroeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 00:55

femkeonneke: ik doe nog wel stapritjes met hem en grondwerk, maar hij heeft echt altijd wel iets aan zijn benen (staat elk jaar er minstens een half jaar door stil) en het is gewoon beter voor hem, hij staat wel heel de dag op de wei & in de zomer ook snachts

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 01:02

Mijn shet is nu 15, zie haar makkelijk 30 of ouder worden. Mits ze niet ineens ernstig ziek wordt, en dat risico bestaat altijd. Shetjes gaan lang mee hoor. Ik vind dat mijn shettie een fijne leeftijd heeft. Ze is te oud om nog "kinderziektes" te krijgen (zoals zomer exceem), oud genoeg om bom proof te zijn. Maar ook nog fit genoeg om ritjes mee te maken. En te jong voor ouderdomsziektes. Zelf vind ik het een ideale leeftijd :) heb haar sinds ze 13jr is.