Ik heb een dringende vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VeronaEnYara

Ik heb een dringende vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 14:13

we hebben een veulen gekocht en het staat sinds 4 dagen bij ons. weet iemand hoelang je die in de stal moet laten tot ze aan haar nieuwe omgeving is gewend. het veulentje is nu 4 1/2 maand oud. en het is nog nooit eerder van de moeder sf geweest. we hebben wel 2 andere pony's maar we weten niet hoe die er op zillen reageren omdat ze zo jong is. de andere pony's hebben de leeftijd van 3 en 5. weet iemand hoelang je het veulen op stal moet laten????

alsvast bedankt voor de tips /3 /3 /3 /3

xAnnouk

Re: Ik heb een dringende vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:15

ik zou hem juist meteen in de wei doen bij de rest..

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:16

Je maakt toch een grapje hé?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:16

Mijn voorkeur is geen dag, gewoon in de kudde doen (of bij twijfel, met een draad tussen veulen en kudde). Lijkt mij voor het veulen alleen maar onprettig: en weg bij de moeder, gewoon maar op stal gezet zonder contact met soortgenoten. Zo creëer je onnodige stress...

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:17

inderdaad vuurneon, gewoon meteen bij de rest of als je het niet aandurft inderdaad draadje er tussen of 1 voor 1 erbij. maar zoals je het nu doet is geen slim plan..

VeronaEnYara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 14:18

moet die dan niet aan de stal wennen??
want anders krijgen we hem misschien 's avonds de stal niet meer in

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:20

ik denk dat dat wel mee zal vallen hoor ;) ik zou zeggen ga naar je veulen en doe hem nu op de wei !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:21

Vraag het aan Imke :Y)

vuurneon

VeronaEnYara schreef:
moet die dan niet aan de stal wennen??
want anders krijgen we hem misschien 's avonds de stal niet meer in

Wedden dat als jullie dan de andere paarden op stal zetten in de avond, het veulen gewoon volgt?
Ik zou mij eerder zorgen maken over dat het veulen nu niet bij de rest staat.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 05-10-13 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

ingeb0rg

Ik zou heel snel iemand in gaan schakelen met verstand hiervan. Arme ding is moeders kwijt en kan nu ook bij niemand steun zoeken! Dus iemand erbij halen met verstand hiervan!

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:22

Bizzybijtje schreef:
Vraag het aan Imke :Y)

haha _O- dat dacht ik ook al.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:23

nee maar even sirieus. zet het frummeltje maar gewoon buiten bij de rest, dan heeft hij soortgenootjes en ik denk zoals hij er nu bij staat dat hij alleen maar stress van heeft.

VeronaEnYara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 14:26

mijn opa heeft zelf altijd veulens gefokt. maar die waren al gewend. die zegt dat je hem een week op stal moet laten staan om te wennen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:26

Ik zou 1 van je andere pony's ook op stal zetten, zodat het veulen een maatje heeft en na een dag of 2 het veulen samen met die pony naar buiten zetten.

Zomaar dag 1 van het afspenen op een wei knallen in een kudde kan juist heel dom zijn (zelf ervaring mee, veulen zag blind omdat hij zijn moeder miste en knalde door alle omheiningen heen.). Even een paar dagen afwennen op stal samen met een ander paard of pony kan zeker wel zinvol zijn en veel meer rust creëren.

Om het veulen helemaal alleen op stal te zetten, ben ik absoluut geen voorstander van. Hij is de belangrijkste persoon in zn leven net kwijt geraakt en heeft helemaal niemand om troost bij te vinden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:27

Ik zou ze ook bij de rest zetten. Over het algemeen zijn paarden best lief tegen veulens. Uitzonderingen heb je maar je zou eerst de weide af kunnen zetten en kijken hoe ze er op reageren als ze er naast staan als dat goed gaat gewoon gelijk de draad weg. Het best is dat het veulen andere paarden kan opzoeken op dit moment het is sowieso al een stressvol moment andere paarden kunnen dat toch verminderen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:30

Murosch schreef:
Ik zou 1 van je andere pony's ook op stal zetten, zodat het veulen een maatje heeft en na een dag of 2 het veulen samen met die pony naar buiten zetten.

Zomaar dag 1 van het afspenen op een wei knallen in een kudde kan juist heel dom zijn (zelf ervaring mee, veulen zag blind omdat hij zijn moeder miste en knalde door alle omheiningen heen.). Even een paar dagen afwennen op stal samen met een ander paard of pony kan zeker wel zinvol zijn en veel meer rust creëren.

Om het veulen helemaal alleen op stal te zetten, ben ik absoluut geen voorstander van. Hij is de belangrijkste persoon in zn leven net kwijt geraakt en heeft helemaal niemand om troost bij te vinden.

Imho de (in elk geval tot nu toe) beste reactie :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:33

Het veulen staat al 4 dagen binnen hé. Dat vind ik persoonlijk nogal lang.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:38

mwah, op zich is een dag of 4 niet heel vreemd, maar wel dat ie helemaal alleen staat. Dus ik zou zsm een maatje ernaast zetten, dan nog even 1 a 2 dagen samen op stal en dan mooi naar buiten.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 00:27

TAO--YRT

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:24

Mag ik vragen waarom het veulen zo vroeg al bij de moeder weg is?

Veel mensen zeggen meteen bij de anderen zetten, maar ik zou zeggen: kijk naar het dier, hoe gedraagt hij zich?
Als hij door de draden heen rent: echt wel even in een stal houden tot hij wat gewend is zonder zijn mama en dan pas bij de rest.
Als je hem er meteen bij doet heb je kans dat hij door de draden gaat.
Al denk ik dat dat in dit geval wel zou meevallen aangezien het maar 2 andere paarden zijn.