Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

. Joolien schreef:Goed dat je er uitgebreid over nadenkt. Ik zou gewoon meerdere opties open houden en gaan zoeken naar een fries waar jullie een klik mee hebben. Verdiep je ook wat meer in het ras, misschien kun je ook nog wat verder kijken dan alleen het friese ras. Er staat genoeg te koop
Edit: Denk bijv aan Andalusiers als ander ras
Poess91 schreef:Nog geen jaar lang heb ik ook een Fries, mijn eerste eigen paard.
Eigenlijk zocht ik er ook 1 van een jaar of 7, volledig beleerd etc.
Maar toen, toen kwam ik haar tegen!
Super lief karakter, niet te geloven. Wel was ze pas 3,5 en nog niet zo heel lang zadelmak.
Maar geen moment spijt gehad.
Veel ervaring met jonge paarden heb ik niet, maar ben haar wel zelf verder gaan rijden.
Met goede begeleiding kan je zelf namelijk ook best ver komen.
Ik denk dat het belangrijk is dat je een echte klik heb met het dier.
Moet eerlijk zeggen dat ik toen ook best een angstige ruiter was,
maar sinds kort geen angst meer te bekennen allemaal dankzij haar.
superwoman schreef:wat je ook kan doen is je ervaring vergroten om naar een handelsstal en trainingsstal te gaan helpen in het weekend. Door veel te kijken leer je heel veel. Dan kun je ook beter inschatten welk niveau je aan kan.
Een te moeilijk paard kost heel veel tijd en vooral juist geen plezier, terwijl het een droom zou moeten zijn en bijzonder veel kost.

)
maar je weet t nooit, kan ook een zadel zijn dat je vervangen moet o.i.d.)gemma92 schreef:Ik heb ook voor mijn paardje gespaard, ik was een jaar paardloos maar het leverde wel een maatje voor het leven op!
Ik koos voor een jong dier, mijn vorige was ook jong en had er al iets ervaring mee. Ook heb ik gewoon regelmatig lessen. Ik had echter wel een iets groter spaarpotje, ik weet uiteraard jullie financiele situatie niet, maar uitgaand van wat hier boven staat vind ik €500,- wel een beetje weinig voor als er iets met het beest gebeurd(hopen natuurlijk dat hij/zij lang gezond blijftmaar je weet t nooit, kan ook een zadel zijn dat je vervangen moet o.i.d.)
Ikzelf ben niet veel langs gegaan naar verschillende paarden, dit paard voldeed aan al mijn eisen en we hadden duidelijk een klik en dan is de keuze voor mij vrij snel gemaakt. Als je nog niet helemaal zeker bent van het nivo van je eigen rijden zou ik er niet voor kiezen om het dier zelf te beleren onder het zadel, maar dat is mijn mening.
succes zou ik zeggen!
livelovelife schreef:Ik zou er persoonlijk een nemen die al wel iets ervaring heeft met de kar, hoeft niet volledig beleerd te zijn. Zou wel een jong beest doen, krijg je nog het meeste een band mee
superwoman schreef:Denk niet dat je op een goede stal gelijk mag rijden, maar met het kijken kun je al zò veel leren.
Je ziet daar echte paarden, want manege paarden vind ik geen eerlijke blik van verschillende paarden.
JJane schreef:Ervaring heeft mij geleerd dat als je voor een bepaald dier valt het niet meer zoveel uitmaakt. Je moet toch aan elkaar wennen. En misschien vind je in je zoektocht wel een die alles al kan. Zelf zoek ik in mijn zoektocht vaak naar een paard op m nivo maar kom steevast thuis met een groene of een waar nog wat werk in zit.
maralyn schreef:Joolien schreef:Goed dat je er uitgebreid over nadenkt. Ik zou gewoon meerdere opties open houden en gaan zoeken naar een fries waar jullie een klik mee hebben. Verdiep je ook wat meer in het ras, misschien kun je ook nog wat verder kijken dan alleen het friese ras. Er staat genoeg te koop
Edit: Denk bijv aan Andalusiers als ander ras
We hebben ook al aan spaanse rassen zitten denken, maar dezen zijn vaak alleen geleerd onder het zadel.
Deze paarden hebben een hogere prijsklasse dan een gemiddelde fries. Ondanks dat ze bijna hetzelfde karater vertonen.

maralyn schreef:Klinkt niet heel erg gek inderdaad.
Als ik voor een jong dier zou gaan, heb ik in de buurt hulp genoeg voor het rijden.
Het mennen (voor mn vriend) echter wat minder, omdat het hier in de buurt niet zoveel gebeurt.
Maar ook daar kunnen we wel hulp voor krijgen.
Heb ook al een stal gevonden waar ze paarden voor de wagen klaar maken.
Het tuigage er op leggen, daar aan laten wennen, dubbele lijnen werk (geleerd op stage) en er iets achter hangen vind ikzelf nog niet zo erg.
Maar zodra het 2 of meer banden heeft waar je op moet zitten, met een onbeleerd dier er voor, dan begint het mij en nadeel te kriebelen.
Mn vriend maakt zich er niet zoveel zorgen over.
Onder het zadel brengen hebben we opzich ook wel een adres voor.
Hoe is jou fries met verkeersmak zijne?
En hoe heb jij dat gedaan?
Want ik wil natuurlijk wel veilig onder het zadel lekker op pad gaan en wij samen op pad met de menwagen.
maralyn schreef:Hey joolien, die had ik dan nog niet gevonden!!
Maar ook voor deze paarden, zou ik zelf nog ff doorsparen ivm het tuigage, de wagen en het zadel. Zodat we save zitten zegmaar.
Maar opzicht zijn dit hele mooie en goeie paarden.
Maar Aalten is voor ons toch nog wel te ver weg.
Waarom dan alsnog wel een fries? Omdat mijn vriend van 1.90 er ook op zou moeten kunnen rijden.
En friezen zijn iets robuuster gebouwd.
Wel hebben we al de maat van het zadel gevonden wat wij nodig zullen zijn. 17.5 inch.
Die eerste is best stevig, daar zou een langere ruiter bijv ook niet op misstaan. Maar dat is hetzelfde met een fries, die moet dan wel wat body hebben, niet zo'n schrale krielkip
We hebben toch maar besloten om onze vizie te verruimen met niet alleen friezen maar ook KWPN