Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
chelle_dora schreef:Als je niet zonder zadel wilt, niet doen! Als je galop niet durft, nog niet doen! Ogen dicht en ronddraaien op een paard, als jij dat niet vertrouwd, dan ook gewoon niet doen!
Op een onbekende pony rijden ontkom je helaas niet aan op ponykampen en maneges, maar je kunt wel vragen aan de manege of ze er rekening mee willen houden en je zo veel mogelijk op hetzelfde paard in willen delen![]()
Maar paardrijden moet leuk zijn en leuk blijven, dus als je iets niet durft, gewoon niet doen!
Paardje_2009 schreef:Zonder zadel, onbekende pony, galop, ogen dicht en rondraaien op een paard en al die dingen.
Doubtless schreef:Paardje_2009 schreef:Zonder zadel, onbekende pony, galop, ogen dicht en rondraaien op een paard en al die dingen.
Het is logisch dat je na 4 jaar rijden nog dingen hebt die je eng vindt! Hier hoef je je ook niet voor te schamen. Heel belangrijk is dat je op jouw tempo je comfort zone uit gaat breiden. Als je dit gaat overhaasten (omdat je moet ?? galopperen), zul je je alleen maar minder gemakkelijk gaan voelen (is mijn ervaring).
Ogen dicht, zonder zadel en ronddraaien op een paard zijn absoluut geen noodzakelijke dingetjes en zou je wat mij betreft gewoon over kunnen slaan? Als je wat ouder wordt zijn dat ook dingen die je niet meer in de les doet, dus daar zou ik me niet teveel op focussen.
Op een onbekende pony rijden is denk ik een kwestie van kilometers maken (hoe vaker dat goed gaat, hoe meer vertrouwen je erin krijgt) en leren aftasten (wat kan je wel & niet doen, hoe reageert een pony, etc.). Het galopperen zou ik bewaren voor de paarden waarop je je zelfverzekerd voelt. Het aanspringen en het doorzitten zijn oefeningen waar veel meiden moeite mee hebben, dus er is niets mis mee om dat simpel te houden door het alleen op de makkelijkere paarden te doen.
Gewoon lekker blijven rijden en rustig aan je grenzen verleggen!
Op een vreemd ponykamp gaan lijkt me geen probleem. Als het goed is zijn maneges bekend met meisjes die het spannend of zelfs eng vinden. En op vrijwel elke manege lopen er een paar brave lieverds rond waar je op kunt rijden. Als je dit bij je inschrijving aangeeft komt dat vast goed.
HorseLove92 schreef:okee gewoon rustig door doen, steeds iets meer proberen tot dat je het niet meer eng vind.
Dingen die je eng vind hoef je ook niet te doen
Er zijn veel ponykampen waar ze dergelijke dingen niet doen en waar ze goed rekening met je houden
Je kunt hier op Bokt vragen naar de ervaringen van anderen met ponykampen om te kijken wat het beste bij je past