Liever niet!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardje_2009

Liever niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 11:47

Hoi allemaal,
Ik vind paardrijden heel erg leuk:)
Maar ik heb een probleem, ik rijd nu 4 jaar en vind best wel wat dingen eng met rijden:
Zonder zadel, onbekende pony, galop, ogen dicht en rondraaien op een paard en al die dingen.
Wat kan ik hier aan doen? Ik zou het graag willen dat ik ook veel plezier heb op ponykamp, ik ga over een jaartje op een onbekend ponykamp. Hoe moet dat dan?
Alsvast bedankt voor de tips.
Doeeii

Anoniem

Re: Liever niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:50

Als je niet zonder zadel wilt, niet doen! Als je galop niet durft, nog niet doen! Ogen dicht en ronddraaien op een paard, als jij dat niet vertrouwd, dan ook gewoon niet doen!
Op een onbekende pony rijden ontkom je helaas niet aan op ponykampen en maneges, maar je kunt wel vragen aan de manege of ze er rekening mee willen houden en je zo veel mogelijk op hetzelfde paard in willen delen :)
Maar paardrijden moet leuk zijn en leuk blijven, dus als je iets niet durft, gewoon niet doen!

Paardje_2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 11:52

chelle_dora schreef:
Als je niet zonder zadel wilt, niet doen! Als je galop niet durft, nog niet doen! Ogen dicht en ronddraaien op een paard, als jij dat niet vertrouwd, dan ook gewoon niet doen!
Op een onbekende pony rijden ontkom je helaas niet aan op ponykampen en maneges, maar je kunt wel vragen aan de manege of ze er rekening mee willen houden en je zo veel mogelijk op hetzelfde paard in willen delen :)
Maar paardrijden moet leuk zijn en leuk blijven, dus als je iets niet durft, gewoon niet doen!

Haha dankje voor de tips. Galop moet wel, ik ga het vanmiddag proberen maar twijfel nog wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 11:53

Niks moet he.. Paardrijden moet leuk zijn en als je het niet aandurft dan kan je niet lekker rijden. Kan je niet aangeven dat je de galop nog eng vindt en dan liever draaft op de binnenhoefslag? Daar zal de instructrice heus wel begrip voor hebben! :)

Paardje_2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 11:54

chelle_dora schreef:
Niks moet he.. Paardrijden moet leuk zijn en als je het niet aandurft dan kan je niet lekker rijden. Kan je niet aangeven dat je de galop nog eng vindt en dan liever draaft op de binnenhoefslag? Daar zal de instructrice heus wel begrip voor hebben! :)

Ik zal kijken

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:26

Paardje_2009 schreef:
Zonder zadel, onbekende pony, galop, ogen dicht en rondraaien op een paard en al die dingen.

Het is logisch dat je na 4 jaar rijden nog dingen hebt die je eng vindt! Hier hoef je je ook niet voor te schamen. Heel belangrijk is dat je op jouw tempo je comfort zone uit gaat breiden. Als je dit gaat overhaasten (omdat je moet ?? galopperen), zul je je alleen maar minder gemakkelijk gaan voelen (is mijn ervaring).

Ogen dicht, zonder zadel en ronddraaien op een paard zijn absoluut geen noodzakelijke dingetjes en zou je wat mij betreft gewoon over kunnen slaan? Als je wat ouder wordt zijn dat ook dingen die je niet meer in de les doet, dus daar zou ik me niet teveel op focussen.

Op een onbekende pony rijden is denk ik een kwestie van kilometers maken (hoe vaker dat goed gaat, hoe meer vertrouwen je erin krijgt) en leren aftasten (wat kan je wel & niet doen, hoe reageert een pony, etc.). Het galopperen zou ik bewaren voor de paarden waarop je je zelfverzekerd voelt. Het aanspringen en het doorzitten zijn oefeningen waar veel meiden moeite mee hebben, dus er is niets mis mee om dat simpel te houden door het alleen op de makkelijkere paarden te doen.

Gewoon lekker blijven rijden en rustig aan je grenzen verleggen!

Op een vreemd ponykamp gaan lijkt me geen probleem. Als het goed is zijn maneges bekend met meisjes die het spannend of zelfs eng vinden. En op vrijwel elke manege lopen er een paar brave lieverds rond waar je op kunt rijden. Als je dit bij je inschrijving aangeeft komt dat vast goed +:)+ .

Paardje_2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 15:12

Doubtless schreef:
Paardje_2009 schreef:

Het is logisch dat je na 4 jaar rijden nog dingen hebt die je eng vindt! Hier hoef je je ook niet voor te schamen. Heel belangrijk is dat je op jouw tempo je comfort zone uit gaat breiden. Als je dit gaat overhaasten (omdat je moet ?? galopperen), zul je je alleen maar minder gemakkelijk gaan voelen (is mijn ervaring).

Ogen dicht, zonder zadel en ronddraaien op een paard zijn absoluut geen noodzakelijke dingetjes en zou je wat mij betreft gewoon over kunnen slaan? Als je wat ouder wordt zijn dat ook dingen die je niet meer in de les doet, dus daar zou ik me niet teveel op focussen.

Op een onbekende pony rijden is denk ik een kwestie van kilometers maken (hoe vaker dat goed gaat, hoe meer vertrouwen je erin krijgt) en leren aftasten (wat kan je wel & niet doen, hoe reageert een pony, etc.). Het galopperen zou ik bewaren voor de paarden waarop je je zelfverzekerd voelt. Het aanspringen en het doorzitten zijn oefeningen waar veel meiden moeite mee hebben, dus er is niets mis mee om dat simpel te houden door het alleen op de makkelijkere paarden te doen.

Gewoon lekker blijven rijden en rustig aan je grenzen verleggen!

Op een vreemd ponykamp gaan lijkt me geen probleem. Als het goed is zijn maneges bekend met meisjes die het spannend of zelfs eng vinden. En op vrijwel elke manege lopen er een paar brave lieverds rond waar je op kunt rijden. Als je dit bij je inschrijving aangeeft komt dat vast goed +:)+ .

Dankje voor de tip. Ik ben gewoon ook niet z'n held, en gevoelig en verlegen juist wel:(

Paardje_2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 20:33

Net gereden, voor het eerst gegalopeerd. Ging niet super, was niet ontspannen en dat voelde de pony. We gingen nog in de wei, vond ik wel eng maar wel gedaan, daar alleen gestapt

HorseLove92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 08:10

okee gewoon rustig door doen, steeds iets meer proberen tot dat je het niet meer eng vind.

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:15

Als je iets eng vind, beter niet doen. Algemeen bekend dat paarden als jij nerveus bent ook nerveus worden. Bovendien als je het eng vind, vind je het ook niet leuk (lijkt mij). Probeer of er aan te wennen, of doe gewoon andere dingen, het zijn maar een paar punten in een heel groot beeld van paardrijden :)

Xlittlexdiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:28

Als je iets niet durft, niet doen!
Je word er alleen maar banger van.
Ik heb t zelfde, ik durf ook bijna niks, en ik doe ook geen dingen waarvan ik denk, oohh dat doe ik liever niet!
T komt vanzelf wel! En laat je ook vooral niet dwingen :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:52

HorseLove92 schreef:
okee gewoon rustig door doen, steeds iets meer proberen tot dat je het niet meer eng vind.

Ga ik in mee. Klein beetje eng (spannend) is niet erg. Gewoon rustig opbouwen, dan blijft het rijden leuk en verleg je langzaam toch de grenzen van wat je kunt en aandurft. Veel plezier op kamp alvast ;)

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:01

Oh herkenbaar hoor! Wat dat betreft zit er veel verschil in ponykampen in hoe spannend/heftig het is... Maar probeer gewoon eerlijk te zijn over wat je wel en niet durft. En dat inderdaad bij je inschrijving al aangeven. Belangrijk is dat je je eigen grenzen durft op te zoeken zonder er heel erg overheen te gaan. Dan zal je merken dat je stiekem steeds meer durft.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:06

-> YRT

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:12

Niet doen als je echt niet durft. Maar als je het galoperen nu steeds een klein stukje doet op een makkelijke pony, wordt het hopelijk gauw minder eng! Wel erg goed at je het weer geprobeeert hebt!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:18

Paardrijden moet vooral leuk zijn :-) Dingen die je eng vind hoef je ook niet te doen :-) Er zijn veel ponykampen waar ze dergelijke dingen niet doen en waar ze goed rekening met je houden :-) Je kunt hier op Bokt vragen naar de ervaringen van anderen met ponykampen om te kijken wat het beste bij je past :-)

Overigens, zonder zadel rijden, met ogen dicht rijden, ronddraaien of op vreemde paarden rijden doe ik liever ook niet hoor :+ :-)

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:26

Zoals een wijs iemand een keer zei: je kunt niet leren als je bang bent.
Pas als je rustig bent, dan kun je nieuwe dingen in je opnemen.
Een beetje spanning bij nieuwe dingen of een nieuw paard is niet erg, maar durf je echt, dan gewoon niet doen.