4 jarige of 14 jarige?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

4 jarige of 14 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 08:24

Geen idee of het goed staat, mods, voel je vrij om het te verplaatsen..

Ik ben nu al een tijdje(ong. bijna een maand) op zoek naar een leuk paard voor mij.
Was het bijrijden/verzorgen helemaal zat en kwam erachter dat ik het financieel best op kon brengen. Nou dan gaan we op zoek!

Ik heb wat eisen, maar geen van alle paarden die ik tegenkwam leken hieraan te voldoen.
Afgelopen weekend proefgereden, maar dit was achteraf echt niet wat ik zocht. Komend weekend ga ik weer proefrijden, en daar ben ik wel benieuwd naar.

In eerste instantie zocht ik echt een jonkie, een paard wat ik kon opleiden, samen kon groeien, en lekker mee bezig te zijn.
Nu kreeg ik eergisteren een mail op mijn advertentie, van mensen hier redelijk in de buurt(denk zo'n 3 kwartier), zij wilden misschien hun paard verkopen, en wilden graag weten waar en hoe hij terecht kwam. Ik dat netjes uitgelegd en gevraagd om meer info mbt het paard, wat blijkt, beestje is al 14.. Helaas smolt ik wel al bij een enorm leuke foto die er bij zat, de anderen waren niet zo'n goede foto's maar ach.

Nu ben ik me even aan het bedenken. Ik wil vooral recreatief aan de gang, wedstrijden zijn niet belangrijk. Wil kunnen buitenrijden, bakwerk kunnen doen en vrijheidsdressuur. Nu denk ik, met een paard van 14, die kan nog zeker 10 jaar fanatiek mee met wat ik wil(4x per week rijden zo iets, andere dagen rust of kroelen/wandelen etc), misschien wel langer.
Is dat niet al genoeg? Als de klik er (misschien) is, moet ik hem dan wel laten staan omdat hij 'al' 14 is? Hij is voor de rest precies wat ik zoek, en op de een of andere manier ben ik veel enthousiaster over hem dan over 'al' die andere paarden die ik heb gezien..

Heb in ieder geval al eens gemaild over wanneer ik eventueel zou kunnen komen kijken, kan niet meer als kijken of het klikt..

En wie weet, misschien heb ik over 10/15 jaar wel een groter budget en dan koop ik dan een leuk veulentje/jaarling als 'opvolger', dan heb ik toch nog wat ik wilde..

Enig advies hierin?
Ja, ik moet mijn hart volgen, maar mijn hart is zo vreselijk tegenstrijdig als het op paardengebied aankomt...

Madje1992

Re: 4 jarige of 14 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:27

Ik zou zeggen dat 14 nog een hele mooie leeftijd is voor een paard. Zou je zeker niet laten tegen houden door de leeftijd. Vooral niet als het paard nog fit oogt. Gewoon weer laten keuren, en vooral kijken of er een klik is met je paard

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:41

Ik heb ook een 13-jarige gekocht, wel voor de sport. Ik ben een absolute beginner wat wedstrijden betreft maar train serieus en ben fanatiek. Ik vind het nu fijn een leuk leerpaard te hebben die alles al kent, maar wat opgefrist moet worden.

Goed na laten kijken en laten keuren en als ie daar helemaal doorheen komt is het prima toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:46

Mooie leeftijd hoor, 14. Ik zou gewoon lekker gaan kijken als ik jou was.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 08:48

Ik denk inderdaad dat als je een klik hebt met het dier je zeker ervoor moet gaan, dat is belangrijker dan leeftijd. En 14 is helemaal nog niet zo oud hoor.. Kan je nog lekker mee aan de gang mits hij/zij gezond is.
Je moet doen wat je gevoel je ingeeft! En net wat je zegt, je kan daarna altijd nog een jong dier kopen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:02

Het voordeel is dat een wat ouder paard alles al min of meer kent en zijn pubergedrag kwijt is. Veel oudere paarden zijn ook rustiger en schrikken niet van van alles en nog wat.

Een ander voordeel is dat een ouder paard vaak wat onregelmatiger gereden kan worden, zonder dat hij terugvalt.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:05

Je zegt eigenlijk zelf al dat misschien een 14-jarige op dit moment een goed idee zou zijn. Ik zou zeggen, ga gewoon lekker kijken en als het klikt, waarom niet!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:06

Als het met proefrijden klikt, gewoon doen!
14 is nog helemaal niet oud :)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 09:14

Bedankt!
Dit geeft me toch weer positieve energie!

En ja, een keuring wil ik sowieso laten doen en dit was ook geen probleem(heb ik al besproken met die mensen). Als ik dat twee weken geleden niet had gedaan had ik nu een 5 jarig groentje op stal gehad met slechte knieeën :')
Kan ik misschien beter een 14 jarige hebben die helemaal gezond is!

Ik ben heel erg benieuwd en wacht in spanning af op hun reactie!

Wat wel een voordeel aan hem is, hij heeft enorm veel buiten gereden, en daar hou ik van, dus ik kan hem gewoon meteen pakken en wegrijden, met een jong paard zou ik dat niet zo snel doen.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:18

Als je graag wilt buitenrijden is een 14 jarige inderdaad een betere keus.
Wij hebben hier een 17-jarige pony staan, rent bij tijden nog door de wei als een 3-jarige, dus "af" zijn ze nog lang niet.

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 09:24

Wat de rest al zegt 14 is niet oud. Ik had het andersom ik wilde een haflinger rond die leeftijd met verder dezelfde wensen als jouw. Alleen ik werd verliefd op een 4 jarige net zadelmak groentje. En tja het was dan wel een hafljnger maar deed verder totaal niet aan mijn wensen lijstje. En of ik spijt heb ja en nee... ze is niet makkelijk en lekker ontspannen buiten rijden gaat het misschien nooit worden, bakwerk is ze ook niet altijd braaf en onberekenbaar.. maar tja ik hou van der... ik heb het zonder haar geprobeerd maar na een half jaar nog een sterk gemis, dus ze is weer terug. Ooit wil ik wel ee stabieler paardje maar daar ruil ik mijn maflinger niet voor in

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:44

Wat ik mij afvraag bij jou hè. Wil je et niet iets te snel hier en wel nu? Je opent continu topics, je wou eerst per se een ruin toen was een merrie niet zo erg maar wel een jonkie en nu dat ook niet meer. Niet dat er wat mis is met 14-jarige... Maar is het wel wat je echt wil of stel je je eisen bij omdat je het NU wilt. Een maand is niks hè. Zijn mensen maanden op zoek naar het juiste paard, maand is niks.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 11:47

Esmeej333 schreef:
Wat ik mij afvraag bij jou hè. Wil je et niet iets te snel hier en wel nu? Je opent continu topics, je wou eerst per se een ruin toen was een merrie niet zo erg maar wel een jonkie en nu dat ook niet meer. Niet dat er wat mis is met 14-jarige... Maar is het wel wat je echt wil of stel je je eisen bij omdat je het NU wilt. Een maand is niks hè. Zijn mensen maanden op zoek naar het juiste paard, maand is niks.

Dat zou best kunnen. Ik wil het ook nu, niet over een jaar, maar nu.
Ik ben er klaar voor, dan kun je daar van denken wat je wil. En ik wilde niet per se een ruin, mijn voorkeur ging wel uit naar een ruin. Zoals ik zei gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar een jonkie, al vind ik het alsnog belangrijk dat ik een klik met het dier heb.
Ja klopt, het kan best dat mensen maanden op zoek zijn naar een paard, ken er ook genoeg die niet eens op zoek waren of ook nog maar net begonnen waren en al het paard gevonden hebben waar ze gek op werden.
Niet iedereen is en denkt hetzelfde, dat moet je ook niet vergeten ;)
En als ik geen paard vind waar ik een klik mee heb, zoek ik gewoon door, maar als ik er wel een vind, waarom zou ik dan door zoeken terwijl mijn droompaard voor mijn neus staat? Omdat anderen dat ook doen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:56

Een 14 jarige als eerste paard... lijkt me een uitstekende keus.
Je wil toch vooral nu plezier van je hobby hebben. Een eerste paard is al veel meer verantwoordelijkheid en zorgen dan een verzorg/bijrijpaard.... dan is het toch lekker als paard zelf al evenwichtig is.

Ik ben echt super blij geweest dan mijn eerste paard al 15 jaar was... alleen maar het idee dat ik er zelf weinig aan kon verpesten maakte dat ik gewoon makkelijker met hem omging. Paard vergaf foutjes makkelijker dan jonge dieren zullen doen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 12:03

Dit zou jouw eerste eigen paard worden, dan is de keuze voor een jong paard meestal een verkeerde keuze, die jonge paarden proberen je heel de tijd uit en meestal loopt dit fout af.
Een 14 j paard is dus net al even volwassen, de gekke kuren zijn er een beetje uit, het heeft reeds een basis meegekregen, is alles een beetje gewend.
Kies zeker voor een 14jarige en dus niet voor een echt jong paard.

krista1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:47

14 is n mooie leeftijd voor je eerste eigen paard ik zal gen kijken en als de klik er is er voor gaan

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 15:51

Ik zou hem ook niet laten staan vanwege de leeftijd als het verder precies is wat je wil :) Zoals je zelf ook zegt kan hij nog jaren mee! Ga gewoon eens kijken, en als de klik er is zou ik hem toch wel als mogelijke keuze zien :j

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 19:50

ik heb vorig jaar mijn eerste eigen paard gekocht en die was al 19! Heerlijk, een volwassen paard, kent alles, heeft al van alles gezien en meegemaakt. Heeft me wel uit getest in het begin, maar ik heb er nu een heel fijn paard aan. De leeftijd was voor mij geen probleem, ik merk eerlijk gezegd ook nergens aan dat ze al wat ouder is.
Ik heb wel altijd gezegd, als ze medische problemen gaat krijgen en dit gaat bakken met geld kosten, dan doe ik dat niet. Terwijl ik daar met een jonger paard waarschijnlijk veel verder in zou gaan...

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 21:17

Mag inmiddels een blijde update doen dat ik dinsdag avond ga kijken *\o/*
Ik hou jullie op de hoogte, word namelijk echt gek van spanning omdat ik zo onwijs benieuwd ben of het klikt!

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:05

Veel plezier, hoop dat het klikt! :)

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:23

Ligt helemaal aan het paard en hoe hij is bereden, hoe hij is onderhouden etc.
Is hij lekker gereden in zijn leven, goed verzorgd en geen gebreken dan heb je nog prima 10 jaar plezier van een paard wat een jaar of 14 is.
Bovendien leer je een hoop van zo'n paard!! Heeft al een boel gezien en bespaard je weer een hoop gedoe met een bv. 3 jarige!

De klik is belangrijk! als die er is dan kan je echt een heel eind komen met je paard :D je hebt er al een goed gevoel over dus dan gaat het vast goedkomen!!
Veel succes

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:50

Een jong paard is ook geen garantie dat je er heel lang van kunt genieten.
Als het goed voelt en hij is gezond, gewoon doen!

Kun je meteen relaxed aan de slag.

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:53

Veel plezier! Ik zou het ook gewoon lekker doen. Ik rijd sinds kort nu ook een 14 jarige haflinger, en daar leer ik ook nog dingen van, kan lekker met haar op buitenrit etc zonder problemen, heerlijk. Rijd af en toe ook een 5 jarige, die best wel snel angstig is. En 14 is nog niet eens zo oud hoor! :D Die kan nog heel lang mee. Ben benieuwd!

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 16:03

Ja hoor waarom niet? Als het klikt met het paard zou ik er voor gaan. Zelf heb ik een 16 jarig paard 2 maanden terug gekocht. Ik rijd hem vanaf zijn 14e. En voor die tijd had hij 8 jaar stil gestaan.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 16:05

OPG -> PP