Een groot misverstand, wat nog steeds erg naar voren komt, is dat een deken bij een jong dier zijn weerstand verminderd of het dier geen weerstand op laat bouwen. Dit is onjuist. Een deken zorgt alleen maar voor een kunstmatige warmte waardoor de wintervacht minder dik wordt.
Dieren kunnen daarintegen wel ziek worden als je een deken op hebt gedurende een bepaalde tijd en deze ineens af doet zonder af te bouwen.
Een deken is in princiepe niet nodig, maar in enkele uitzonderingen is dit echter een noodzaak geworden als het dier zichzelf niet kan beschermen tegen regen en kou.
Een deken kun je, als je ervoor kiest, dag en nacht omlaten, zomers en 's winters... het bepaald alleen de hoeveelheid en de samenstelling van de vacht. Een jong veulen wat pas geboren is in de latere maanden van het jaar heeft vaak geen kans om zijn veulenvacht in te ruilen voor een dekkende wintervacht. In dit geval zie ik liever 10 veulens met een deken om dan 1 zonder... Hiermee voorkom je namelijk longontstekingen e.d. en geeft je het dier de kans om rustig aan toch nog die wintervacht op te bouwen.
Zodra je merkt dat deze begint te komen kun je voorzichtig het dier laten wennen aan de kou en zo de wintervacht dus wat dikker laten worden en zo naar het moment toe te werken dat de deken niet meer nodig is.
In bovenstaand geval is een deken noodzakelijk. Dit voorkomt ook een heleboel leed en kosten. Verstandig is ook dragende dieren in tochtige open stallen onder een lichte deken te zetten gedurende de koude, winderige nachten bij rassen met weinig vacht (arabjes bijv.) om risico op verkoudheidjes te verminderen.
Een deken kan nooit kwaad mits je het op de juiste manier doet en niet soms wel en dan weer geen deken opdoen enz. Of midden in de winter ineens de deken af doen en niet meer omdoen... Daar wordt het dier wel ziek van.
De wintervacht past zich aan aan de omstandigheden en wordt niet minder als een dier altijd met deken opstaat en dan ineens een winter niet. Wel kan het dan wat later in de dikke wintervacht groeien omdat het lichaam gewend is aan de deken en daar als het ware op wacht.
Een dier met deken krijgt ook een wintervacht, alleen past deze zich dus aan aan de omstandigheden (hoe koud is het met deken?). Een zware deken zorgt voor een dun wintervachtje, een lichte voor een wat dikkere.. Dat is wel afhankelijk van de temperatuur. Alleen 's nachts een deken zorgt voor een iets minder dikke wintervacht, maar nog zeker genoeg om overdag lekker buiten te kunnen.
Ik hoop dat jullie wat aan deze info hebben.
Ik wil hiermee niet beweren dat ik het allemaal beter weet e.d., dit is slechts wat ik tijdens mijn studie en tijdens mijn werkervaring heb geleerd en ik heb geen zin om hiermee een discussie te starten. Het is slechts info en wat je ermee doet is, bot gezegt, jouw probleem. Ik ga niet in op commentaar e.d. want ik heb mijn mening en jullie stuk voor stuk jullie eigen mening.. Daar valt niet over te discussieren