Welk paardenras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Teddybeer14

Welk paardenras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 19:57

Hallo, ik ben hier nieuw.

Ik heet Nora en ben 29 jaar en ga samen met mijn vriend over een jaar wonen op een boerderij met een groot stuk grond. Aangezien ik enorm paardenfreak ben en ik eindelijk mijn eigen paarden kan nemen (2 paarden) ben ik opzoek naar het juiste ras. Dus niet alleen op uiterlijk, maar ook innerlijk. Ik werk in het weekend en doordeweeks s'ochtend en s'avonds, dus doordeweeks heb ik overdag uuuuren tijd voor mijn paardjes.
Ik ben opzoek naar een paard waarmee ik lekker ritten kan maken en ook recreatief aan dressuur en springen doen. Ik vind het fijn als het paard lekker voorwaards is en vrij gevoelig, maar wel betrouwbaar zodat ik bijv ook een rit kan doen zonder zadel.
Ik heb 20 jaar rijervaring, heb paarden afgericht, verzorgd enz. De ervaring is er.
Als jullie nog vragen hebben hoor ik het wel.

Mvg,
Nora

Eske_B

Re: Welk paardenras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:58

Wat ik denk, is dat je lekker bij heel veel verschillende paarden moet gaan kijken, er zijn zoveel verschillende karakters. Je hebt rustige arabieren en nerveuse fjorden... Dus je niet vastpinnen op een ras.

Succes met je zoektocht!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:00

Ga lekker paarden kijken joh :).
Ik was op zoek naar een Haflinger als vervanger voor mijn Haflingertje. Na veel Haflingers te hebben gezien, die het net niet waren, voor de grap naar een Draver gegaan. En raad eens, hij staat ruim een jaar al bij mij op stal :').

Ga niet van een ras uit, maar naar een paard waar je een klik mee hebt.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:03

Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 05-09-13 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:04

-> PP

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:05

Ik denk dat je je moet richting op een paard en niet op een specifiek ras omdat daar altijd verschillen in karakter zit.

Teddybeer14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 20:11

C_arola schreef:
Ik denk dat je je moet richting op een paard en niet op een specifiek ras omdat daar altijd verschillen in karakter zit.

Welke richting wordt mij dan aangeraden? ;)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:19

Ik zou kijken naar wat je wilt gaan doen, leeftijd, geslacht, opleidingsgraad enz en kijken of je paarden kunt vinden die daarmee overeenkomen. Dit kunnen verschillende rassen en kruisingen zijn daarom zou ik niet richten op een ras maar op het type paard wat je zoekt.

Hoe komt het trouwens dat je profiel en beginpost andere leeftijden weergeven? :)

Teddybeer14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 20:24

C_arola schreef:
Hoe komt het trouwens dat je profiel en beginpost andere leeftijden weergeven? :)

Haha, je hebt idd gelijk, maar ik voer nooit mijn echte geboortedatum in :+

Teddybeer14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 20:26

Dus als ik het goed begrijp, moet ik gewoon opzoek gaan naar paarden die tekoop staan en dan kijken of dat karakter bij mij past, omdat er binnen een ras heel erge verschillen zijn :)

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:41

Ah vandaar :)
Dat zou ik wel doen, mocht een ras je erg aanspreken dan kun je natuurlijk in de ras gaan kijken maar mocht er geen specifiek ras je voorkeur hebben dan zou ik eerst erachter komen wat je zoekt en verschillende advertenties bekijken.

Teddybeer14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 20:44

Heel erg bedankt voor de hulp :j

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:45

Graag gedaan :)

L_ilith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:02

De Andalusier Pre een pracht paard met een zacht aardig karakter. Gevoelig op hulpen tijdens het rijden en snel lerend. Bij de mijne is zelfs een zweep tijdens het rijden niet nodig en ik heb een Cruzado oftewel een kruizing Pre.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:02

Inderdaad niet naar een specifiek ras gaan zoeken.
Houd er ondertussen wel rekening mee dat sommige rassen van nature heel sterk zijn (Fjorden bijv.). Als je een brave Fjord hebt die soms wel wat eigenwijs en sterk kan worden, weet waar je aan begint :P
Verder maakt het natuurlijk ook uit in welke omstandigheden je je paarden wilt gaan houden. Wil je ze 24/7 buiten of 's nachts op stal? Niet alle paarden zijn overal geschikt voor. (logisch)
Ga dus lekker paardjes kijken en natuurlijk ook een aantal bekijken en proefrijden als het eenmaal zover is.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:14

JudithO schreef:
Houd er ondertussen wel rekening mee dat sommige rassen van nature heel sterk zijn (Fjorden bijv.). Als je een brave Fjord hebt die soms wel wat eigenwijs en sterk kan worden, weet waar je aan begint :P
Verder maakt het natuurlijk ook uit in welke omstandigheden je je paarden wilt gaan houden. Wil je ze 24/7 buiten of 's nachts op stal? Niet alle paarden zijn overal geschikt voor. (logisch)
Ga dus lekker paardjes kijken en natuurlijk ook een aantal bekijken en proefrijden als het eenmaal zover is.

Het eerste stuk waarin de fjord weer eens in een hokje gegooid wordt is gewoon niet waar. Ja, ze zijn sterk in hun kracht om te trekken, maar verder zijn ze zo sterk als de ruiterhand. Veel fjorden worden afgedaan als lomp en eigenwijs, uit ervaring kan ik echter zeggen dat deze eigenschappen alleen naar boven komen als je niet verder durft/wilt of kunt kijken. Menig warmbloedpaard is minder gevoelig dan enkele van mijn fjorden en dat zijn geen uitzonderingen, het wordt alleen lang niet altijd gezien/herkend.

Ook het stuk over de omstandigheden waarin je je paarden wil gaan houden, ben ik het niet mee eens. In basis kunnen alle paarden 24/7 buiten staan als je dat zou willen.

@ TS: ga kijken bij paarden die je aanspreken, bij het juiste paard weet je het vaak gewoon.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:16

Ga naar de paardenmarkt en ga op je gevoel af. Iedereen zegt wel dat daar alleen maar afgekeurde paarden staan, maar die verdienen toch ook een kans?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:28

Maar dan met je wel verstand hebben van paarden, een eerste paard zou ik niet snel op een markt kopen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:36

Je kunt ook een paar karaktereigenschappen samen voegen en daarnaar kijken, tesamen met de schofthoogte en of je graag een bijzonder kleurtje wilt.

Wil je bv een hete en pittige ruin die altijd bomvol energie staat, weet je dat je misschien minder snel iets vind onder het kopje "tinkers" of "belgisch trekpaard", ookal zitten er natuurlijk altijd uitzonderingen bij.

Als je bijvoorbeeld denkt aan lekker voorwaarts maar koel in de kop, gevoelig maar makkelijk met mensen, kun je kijken naar bijvoorbeeld een quarter/ijslander(moet er net een goede tussen zitten)/evt ander gangenpaard.

Zo kun je in ieder geval een richting opkijken. Daarnaast, een hoofd die je aanspreekt moet je niet voorbij laten gaan om even nader te bekijken!

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:39

C_arola schreef:
Maar dan met je wel verstand hebben van paarden, een eerste paard zou ik niet snel op een markt kopen.

Dat is waar, want een groot deel van de paarden heeft gebreken oid.
Maar toch zou ik ervoor kiezen om er een kijkje te nemen, wie weet zie je het paard van je dromen <3

Guusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:39

Een PRE :o
Die zijn gevoelig, makkelijk in de omgang en redelijk koel

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:56

fjordnina schreef:
JudithO schreef:

Het eerste stuk waarin de fjord weer eens in een hokje gegooid wordt is gewoon niet waar. Ja, ze zijn sterk in hun kracht om te trekken, maar verder zijn ze zo sterk als de ruiterhand. Veel fjorden worden afgedaan als lomp en eigenwijs, uit ervaring kan ik echter zeggen dat deze eigenschappen alleen naar boven komen als je niet verder durft/wilt of kunt kijken. Menig warmbloedpaard is minder gevoelig dan enkele van mijn fjorden en dat zijn geen uitzonderingen, het wordt alleen lang niet altijd gezien/herkend.

Ook het stuk over de omstandigheden waarin je je paarden wil gaan houden, ben ik het niet mee eens. In basis kunnen alle paarden 24/7 buiten staan als je dat zou willen.

@ TS: ga kijken bij paarden die je aanspreken, bij het juiste paard weet je het vaak gewoon.

Ik zeg niet voor niks 'bijvoorbeeld Fjorden'. Haflingers bijv. zijn ook sterk. Om maar eens wat te noemen. Over het algemeen zijn die echt een stukje sterker dan bijv. een Arabier.

Wat betreft het 24/7 buiten staan: ja, alle paarden kunnen 24/7 buiten. Maar er is een verschil tussen 24/7 buiten en 24/7 buiten. Bij mij is 24/7 buiten: in de uiterwaarden, nauwelijks beschutting van bomen (alleen als de wind van de goede kant komt, wat in de winter zelden het geval is) en langs het water een stuk kouder+meer wind dan binnendijks.
Bij anderen is 24/7 buiten op een paddock met een schuilstal. Het is maar net hoe je het invult.
Niet elk paard is geschikt om in de volle wind met -20 graden een sneeuwstorm uit te houden. Uiteraard speelt gezondheid dan ook een rol. Maar vachtontwikkeling is minstens zo belangrijk, wat bij sommige rassen nu eenmaal meer aanwezig is dan in andere.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:32

Wat je omschrijft kan ieder ras in principe... Zou gewoon kijken naar een paard dat voldoet aan je wensenlijst en je niet vast pinnen op een ras.

Over 24/7 buiten; niet ieder paard maak je daar blij mee, echt niet. Mijn hengst heb ik zeker niet opgevoed als mietje maar voor hem grenst het al aan verwaarlozing om hem lang in de regen buiten te laten staan. Zelfs op mooie dagen doet ie blij hinniken als hij op stal komt als hij relatief lang buiten heeft gestaan :+ En nee, heeft niks met eten te maken...
Dus de bewering dat alle paarden 24/7 buiten zouden kunnen staan ben ik het zeker niet mee eens, dit kan echt per paard anders zijn.

Teddybeer14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 15:42

Er is een uitloopstal in de maak met 3/4 ha grond ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:48

Oh op zich is dat prima hoor, daar niet van, maar meer om aan te geven dat niet ieder paard er gelukkiger van wordt.. Ik zou het, bij het aankopen van een volwassen paard, iig altijd navragen of een paard dat kan. Mijn merrie heeft haar eerste 2,5 jaar in een soort paardenparadijs gewoond (echt waar, zoooo mooi daar!!!) , altijd buiten met grooote schuilstallen, maar toen ze bij mij kwam was ze toch ook maar wat blij met haar eigen stalletje. Toen ze nog in de box met uitloop stond moest ik echt vliegensvlug de deur dicht doen als ik ging uitmesten, anders stond ze binnen en denk maar niet dat ze makkelijk weer naar buiten wilde :=

Maar goed. Heb je verder helemaal geen voorkeur qua ras of zelfs type? :)