Ik wil een 1-2 jarige (moderne) haflinger aanschaffen. Ik heb nu al 2 paarden maar 1 daarvan staat te koop, de andere (ook haflinger) is ouder (21) en heeft wat problemen met bleinen (hoefzweren) dus ik rij weinig maar doe wel veel grondwerk. Nu terug over die 1-2 jarige, we zijn nog niet gaan kijken (zijn we wel van plan) maar ben dus verliefd op haflingers geworden sinds Stef. Hoe pak ik zo een ukkepuk het best aan. Ik heb wel wat ervaring enz omdat ik nu met een 1,5 jarige shetlander bezig ben , heb ook al een shet onder zadel opgeleerd (niet doorgereden) maar ja wie kan er nu ook een shetlander doorrijden??
Ikzelf rij bitloos met Stef (haflinger) dat wil ik dn als de tijd rijp is ook met die andere gaan doen, maar het blijkt dat je geen dressuur wedstrijden mag doen bitloos?? Is dat zo? anders doe ik het allebei daar zit ik niet mee in. ik ben NIET tegen een bit maar ik doe liefst alles op een paardvriendelijke manier. terug naar mijn vraag: Wat kan je doen met een 1-2 jarige en hoe pak ik dat het beste aan? 
Hij stond 's nachts net als de rest op stal en overdag in een gemengde kudde van verschillende leeftijden. Met ruinen en merries dus en varierend van 3 tot 18 jaar. Prima opvoeding heeft hij daar gehad, hoeft echt niet perse in een opfok met leeftijdsgenootjes m.i.
De perfecte kudde zou voor zo'n jong dier een kudde zijn met jonge paarden en oudere dieren. Maar dat gaat gewoon niet altijd. Zelfde eigenlijk dat sommige mensen gewoon de mogelijkheid niet hebben om hun paarden 24/7 buiten te zetten. Zo is er ook niet altijd de mogelijkheid om jaarlingers in het 'perfecte' kudde verband te houden.