1-2 jarige aanschaffen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luca03

1-2 jarige aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 09:37

halloo,
Ik wil een 1-2 jarige (moderne) haflinger aanschaffen. Ik heb nu al 2 paarden maar 1 daarvan staat te koop, de andere (ook haflinger) is ouder (21) en heeft wat problemen met bleinen (hoefzweren) dus ik rij weinig maar doe wel veel grondwerk. Nu terug over die 1-2 jarige, we zijn nog niet gaan kijken (zijn we wel van plan) maar ben dus verliefd op haflingers geworden sinds Stef. Hoe pak ik zo een ukkepuk het best aan. Ik heb wel wat ervaring enz omdat ik nu met een 1,5 jarige shetlander bezig ben , heb ook al een shet onder zadel opgeleerd (niet doorgereden) maar ja wie kan er nu ook een shetlander doorrijden?? :P Ikzelf rij bitloos met Stef (haflinger) dat wil ik dn als de tijd rijp is ook met die andere gaan doen, maar het blijkt dat je geen dressuur wedstrijden mag doen bitloos?? Is dat zo? anders doe ik het allebei daar zit ik niet mee in. ik ben NIET tegen een bit maar ik doe liefst alles op een paardvriendelijke manier. terug naar mijn vraag: Wat kan je doen met een 1-2 jarige en hoe pak ik dat het beste aan?

0_saskia_0

Re: 1-2 jarige aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:48

t/m de L2 mag je gewoon bitloos starten :)
Een 1-2 jarig paard zou ik persoonlijk nog niet zo heel veel mee doen, zorg ervoor dat hij in een weide staat met veel soortgenoten zodat hij door de kudde wordt opgevoed.
Verder kan je hem kleine dingetjes leren, zoals overal aangeraakt worden, hoefjes optillen, vast staan, aan de hand meelopen, wat grondwerk, etc. Niet te snel willen gaan, je hebt ruim de tijd om hem dit allemaal te leren voordat je er echt mee kan gaan werken dus neem de tijd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:55

Ik zou als je een jong paard direct aan huis zet niet voor een jaarling of twenter gaan. Koop een 3 jarige waar je al een beetje mee aan de slag kan.

Wil je wel de hele jonge zet hem in de opfok.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 10:07

Ik ben niet zo voor opfok en ze hebben dat niet in de buurt hier

Cioccolato
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:09

Dan zou ik gaan voor een 3 jarige paard, een jonger paard verdiend een opfok met soortgenootjes :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:09

Ik ben niet zo voor het omtutten met 1-2 jarigen.
Daar krijg je ongemanierde paarden van.
Lijkt me bij een Haflinger helemaal niet grappig.

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:14

Ik heb mijn paard destijds ook als 1,5 jarige gekocht en op een pensionstal gezet. Is het heus geen vervelend ongemanierd paard van geworden hoor :D Hij stond 's nachts net als de rest op stal en overdag in een gemengde kudde van verschillende leeftijden. Met ruinen en merries dus en varierend van 3 tot 18 jaar. Prima opvoeding heeft hij daar gehad, hoeft echt niet perse in een opfok met leeftijdsgenootjes m.i.
Wel vind ik het belangrijk dat je niet meteen elke dag met ze gaat wandelen/poetsen/al dat soort gedoe. Dat kan nog genoeg als hij/zij ouder is. Ik poetste mijn paard toen 1 a 2 keer per week globaal, beetje voetjes tillen en vaststaan leren en kleine stukjes wandelen over het erf. Toen weer lekker de wei op.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 10:18

Ga ook wandelen op straat/ in de berm. Ze worden dan beter verkeersmak.
Ik zou ze niet tot 3 jaar in een wei zetten zonder er iets mee te doen. dan moeten ze alles nog leren en aan alles nog wennen pas als ze al volwassen zijn

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 11:12

ze zal dan in een kudde komen te staan van nog een haflinger (21 jaar) , welsh-arabier (30 jaar) , shet (1,5 jaar) en dan nog shets. ze zal dus in een kleine kudde komen en zal daar door de andere paarden worden opgevoed maar ook een deel door mij. Ik ben verplicht om er elke dag naar toe te gaan voor mijn oudere haflinger omdat zijn hoef elke dag verzorgd moet worden dus zal zo ook aan mijn aanwezigheid kunnen wennen. ze staan ook dag en nacht op wei zowel in de zomer als in de winter

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 11:51

Heb net eentje gevonden een kruising new forest x arabier
Ze zijn 3,5 jaar

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 11:55

Akhal_Teke schreef:
Ik zou ze niet tot 3 jaar in een wei zetten zonder er iets mee te doen. dan moeten ze alles nog leren en aan alles nog wennen pas als ze al volwassen zijn

Een 3 jarige is verbazend flexibel in mentaliteit en hebben doorgaans helemaal geen moeite om te wennen aan 'nieuwe routine'.
Waar je een 1-2 jarige al makkelijk kunt afstompen zodat je even later een uitgebluste, verwende 3 jarige hebt.

Laat een paard een paard zijn. Jonge paarden horen te kunnen ravotten met soortgenoten op vele hectares grond zodat ze ook echt eens voluit kunnen galopperen. Is niet alleen goed voor de mentale ontwikkeling, is ook nog eens broodnodig voor de fysieke gezondheid van het jonge paard.

Mensen die bedenken dat je met een 1-2 jarige moet gaan wandelen om ze alvast van alles te leren, hebben echt geen kijk op wat goed is voor een paard.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 11:59

Ik denk zoals Dees zegt dat ik beter een 3 jarige neem. Heb er al een mooie gevonden die binnen ons budjet ligt

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 18:42

Een 2 jarige kan ook gewoon paard zijn en toch al opgevoed worden. Je zet ze gewoon, zoals TS al aangaf, in de wei bij zijn/haar kuddegenoten en haalt hem er af en toe uit om aan dingen te wennen en om te leren even alleen te zijn.
We hebben hier veel jonge paarden staan, zij worden allemaal regelmatig uit de kudde gehaald om te poetsen, vast te staan, af en toe een stukje te wandelen. Er staat er 1 waarmee dit net wordt gedaan, die sleurt je zo mee als hij z'n zin doordrijft, kan moeilijk worden bekapt en komt over/door de bakomheining als die even alleen moet staan. Een 1-2 jarige is makkelijker te handelen dan een volwassen paard,

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:43

F-AM -> PP

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:51

Ik vind het onzin dat een jaarlingers persé allemaal maar de opfok in moeten. Het 'standaard' opfok idee is een kudde van allemaal jaarlingers, die kunnen elkaar niet opvoeden hoor :n De perfecte kudde zou voor zo'n jong dier een kudde zijn met jonge paarden en oudere dieren. Maar dat gaat gewoon niet altijd. Zelfde eigenlijk dat sommige mensen gewoon de mogelijkheid niet hebben om hun paarden 24/7 buiten te zetten. Zo is er ook niet altijd de mogelijkheid om jaarlingers in het 'perfecte' kudde verband te houden.

Ik heb zelf een haflingermerrie van anderhalf jaar nu. Staat 24/7 buiten met schuilstal samen met 1 shetxwelsh van 23 jaar. Nou, hij laat haar prima weten waar haar plaats is en wat zij wel/niet mag. Is het voor háár de perfecte situatie, nee. Maar als ik haar weg haal, staat hij alleen. Dus, ik moet het doen met wat ik heb en kán doen. En ik kan/mag er niet meer paarden bij zetten. Dus helaas. Denk dat ze het toch aardig goed heeft bij mij.

Ik heb haar gekocht toen ze nog helemaal niks kon (maand voor ze 1 werd). En er is niks mis met af en toe wat doen met je jaarlinger. Integendeel, naar mijn mening juist goed dat ze went aan dingen. Ik heb haar nu geleerd om netjes mee te lopen aan het halster, en af en toe (1 keer in de week max.) maak ik eens een wandelingetje buiten met haar. Ook poetsen, voetjes optillen en vast staan laat ze nu allemaal toe. Alles maar kort en niet te vaak.

Heb ik dan dadelijk een uitgebluste en verwende driejarige of een driejarige die niet bang is van verkeer en alles gewoon toelaat?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:59

Dees schreef:
Akhal_Teke schreef:

Een 3 jarige is verbazend flexibel in mentaliteit en hebben doorgaans helemaal geen moeite om te wennen aan 'nieuwe routine'.
Waar je een 1-2 jarige al makkelijk kunt afstompen zodat je even later een uitgebluste, verwende 3 jarige hebt.

Laat een paard een paard zijn. Jonge paarden horen te kunnen ravotten met soortgenoten op vele hectares grond zodat ze ook echt eens voluit kunnen galopperen. Is niet alleen goed voor de mentale ontwikkeling, is ook nog eens broodnodig voor de fysieke gezondheid van het jonge paard.

Mensen die bedenken dat je met een 1-2 jarige moet gaan wandelen om ze alvast van alles te leren, hebben echt geen kijk op wat goed is voor een paard.

En bedankt maar weer... Jammer dat je mensen zo veroordeeld. Bij deze nodig ik je uit om eens mijn kudde te komen bekijken, met mijn fysiek ongezonde paarden zonder mentale ontwikkeling. Die dan ook nog eens geen paard zijn. Ze zijn ook allemaal volledig afgestompt, uitgeblust en verwent, niets meer mee te doen. Echter krijgen mijn pony's wel altijd de tijd om dingen te verwerken en hoeven ze niet als 3 jarige ineens in een andere omgeving meteen hard aan het werk en veel gaan leren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 19:41

Dees schreef:
Akhal_Teke schreef:

Wat een onzin zeg.

Het is juist goed om een jong paard zo nu en dan eens in de hand te hebben , eens mee te nemen naar ene vreemde plek, keertje op de trailer etc etc.
Het paard hoeft echt niet verwend te worden of uitgeblust te raken. Dat je hem verpest heb je zelf in de hand en dat gebeurd meestal door mensen die het paard als een kind behandelen en niet als paard.

Ik heb mijn fjord op alle tijd op een pension gehad, gewoon in een groep en zo nu en dan eens in de hand. Ik heb een net opgevoed paard, kan ik overa mee naar toe en is ales behalve uitgeblust.

Als ik zie wanneer die 3 jarige uit de opfok komen zijn ze niks gewend, zien overal spoken en moeten nog een hele opvoeding hebben.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:46

:= := := Zo te zien zijn hierboven nog wel mensen met verstand van paarden Dees