Discussie: hoort een kind van 5 op een pony/paard te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

44Myrthe44

Discussie: hoort een kind van 5 op een pony/paard te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 20:32

Geen idee of het hier goed staat!

Naar aanleiding van een ander topic even dit topic om de discussie voort te zetten die in het andere topic niet echt passend is: vinden jullie dat een kind van 5 op een paard/pony hoort te rijden, en waarom wel of niet?

En, vinden jullie dat een manege ook kinderen van 5 moet laten rijden?
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 12-08-13 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Discussie: hoort een kind van 5 op een pony/paard te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:33

De leeftijdsgrens van een manege is niet voor niets 7 jaar.

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:34

Ik heb een keer gehoord dat het hoofd van een 5 jarige zwaarder is dan het lijf (ofzoiets) en dat het kind dus altijd op het hoofd valt. En dus zou het nogal gevaarlijk zijn. Maar ik weet niet of dit klopt hoor! Dus als het niet zo is; sorry ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:35

Eerlijk gezegd vind ik deze discussie momenteel niet gepast! De ouders van het kind zijn bokkers als ik mij niet vergis en Calice word momenteel als voorbeeld gebruikt..

Edit: Ik heb even een mod ingelicht hierover.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 20:37

KimD schreef:
Eerlijk gezegd vind ik deze discussie momenteel niet gepast! De ouders van het kind zijn bokkers als ik mij niet vergis en Calice word momenteel als voorbeeld gebruikt..

Het is niet mijn bedoeling om het over dat meisje te hebben, daarom een apart topic hiervoor.

Maar gewoon om deze algemene discussie, of een 5-jarig kind op een paard hoort ja/nee, in dit topic te voeren ipv in het andere topic wat over het gewonde kind gaat.. Daar vind ik het dus níet gepast!
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 12-08-13 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:38

ja hoor...maar wel met iemand er naast.Niet los dus.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:40

Ongelukken gebeuren op elke leeftijd. Om een kind van 5 geheel zelfstandig te laten rijden zou ik niet zo snel doen, maar dat ligt denk ik geheel aan het kind zelf?
Laatst bijgewerkt door Leffroi op 12-08-13 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 20:40

geerke schreef:
ja hoor...maar wel met iemand er naast.Niet los dus.

Kan je ook uitleggen waarom je dat vindt?

haflingertje

KimD schreef:

Ben ik het niet helemaal mee eens.. Het is absoluut geen goed idee om in het nieuwstopic deze discussie te voeren..
Maar ik snap ook dat het een onderwerp is waar mensen over willen praten!

De voorbeelden van Bokkers erbij halen vind ik ook vreselijk!
Dit zou echt niet moeten gebeuren ;(

andafries

Een kind van 5 jaar laten rijden nee absoluut niet. Hooguit op een pony zitten die vastgehouden wordt door een volwassen persoon. Kinderen die bij ons komen rijden beginnen vanaf 8 jaar. Daarvoor is een kind in mijn ogen geestelijk en lichamelijk niet toe om een pony zelfstandig te sturen. Een enkele keer sta ik toe dat ze mogen beginnen maar tot hun achtste jaar wordt de pony vastgehouden door mij.

liindsey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:42

op de manege waar ik heb gewerkt was de minimumleeftijd 7 jaar, al vind ik dat ze dan af en toe nog te jong zijn in hun doen en laten rondom de paarden

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:43

44Myrthe44 schreef:
KimD schreef:

Het is niet mijn bedoeling om het over dat meisje te hebben, daarom een apart topic hiervoor.

Maar gewoon om deze algemene discussie, of een 5-jarig kind op een paard hoort ja/nee, in dit topic te voeren ipv in het andere topic wat over het gewonde kind gaat.. Daar vind ik het dus níet gepast!

En toch word die associatie meteen geplaatst, ik moest er meteen aan denken toen ik de topic titel zag. Dus nee ondanks dat dit 'apart' is, is het precies hetzelfde en dus totaal niet gepast. :n In het nieuwstopic zal een Mod ingrijpen als het veel te ver gaat.

Heb wat respect voor de ouders van het kind. :roll:

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:44

ik rij al sinds ik 3-4 jaar was, had een eigen shetlander gekregen en heb er nog nooit problemen door ondervonden..

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:44

KimD schreef:

Ilse is geloof ik ontzettend verstandig in de omgang met Jesse. Het lijkt op foto's alsof hij alleen staat maar ze staat er altijd bij...

Niet voor jou aan te vallen ofzo KimD, maar ik gebruik jouw reactie gewoon in een quote zodat mensen zien waar ik het over heb :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:46

Een kind van 5 jaar zou je spelenderwijs al wat vertrouwd kunnen maken met paard/ponyrijden en alles daar omheen. Beetje poetsen, rondje stappen, etc., maar alles onder goede begeleiding en met een zeer kindvriendelijke pony. Ik zou ze persoonlijk niet los laten rijden, maarja, dat is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van de situatie.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 20:46

@ Leffroi: ja, een ongeluk kan altijd gebeuren.

Maar feit is dat:
- Kinderen slecht zijn in het inschatten van risico's, en hoe jonger ze zijn hoe slechter ze het risico kunnen inschatten. Ze weten dus zelf niet wat de gevolgen kunnen zijn van een leuk ritje op het paard/pony.
- Bij jonge kinderen de balans, motoriek en het evenwichtsgevoel nog slecht ontwikkeld is. Hoe slechter deze zaken ontwikkeld zijn, de groter de kans dat ze zullen vallen. Voor jonge kinderen is paardrijden dus nóg risicovoller dan voor oudere kinderen.
- Bij jonge kinderen zijn de hersenen nog volop in de groei en ontwikkeling, waardoor deze extra kwetsbaar zijn.

@ KimD: natuurlijk is er associatie met dat topic, ik heb dit topic zelfs daarnaar gelinkt ;). Maar ik vind de discussie daar niet gepast, maar het is toch een onderwerp waar mensen over willen praten. Daarom hier, in een ander topic, een algemene discussie.

@ M_hartje_M: zullen we proberen om in dit topic geen voorbeelden te noemen, maar de discussie algemeen te houden?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:48

44Myrthe44 schreef:
@ Leffroi: ja, een ongeluk kan altijd gebeuren.

Maar feit is dat:
- Kinderen slecht zijn in het inschatten van risico's, en hoe jonger ze zijn hoe slechter ze het risico kunnen inschatten. Ze weten dus zelf niet wat de gevolgen kunnen zijn van een leuk ritje op het paard/pony.
- Bij jonge kinderen de balans, motoriek en het evenwichtsgevoel nog slecht ontwikkeld is. Hoe slechter deze zaken ontwikkeld zijn, de groter de kans dat ze zullen vallen. Voor jonge kinderen is paardrijden dus nóg risicovoller dan voor oudere kinderen.
- Bij jonge kinderen zijn de hersenen nog volop in de groei en ontwikkeling, waardoor deze extra kwetsbaar zijn.

@ KimD: natuurlijk is er associatie met dat topic, ik heb dit topic zelfs daarnaar gelinkt ;). Maar ik vind de discussie daar niet gepast, maar het is toch een onderwerp waar mensen over willen praten. Daarom hier, in een ander topic, een algemene discussie.

@ M_hartje_M: zullen we proberen om in dit topic geen voorbeelden te noemen, maar de discussie algemeen te houden?

Er was al een voorbeeld genoemd en ik gaf daar een reactie op. Ik verdedigde alleen maar :)

Joltsje

Ik heb er geen moeite mee als het spelendereijs is met toezicht. Dat kids op de shet zitten etc. Qua gevaar. Er kan altijd wat gebeuren dus toezicht lijkt me noodzakelijk.

Bij de lessen die ik gaf was 7 ook het minimum en terecht. Voor die leeftijd kun je ze niet veel leren en heeft paardrijles nasr mijn mening geen zin.

Lekker hobbelen kan altijd.maar een kind van 1,5 los op de pony zetten. Nee absoluut niet.

CaPrIoLe`79

Het ligt aan het kind zelf. Sommige 12 jarigen zijn minder handig op een pony als een andere 4 jarige. Daarom is het handig als ouders ze niet te snel van een oude trouwe brave routinier aftrekken om ze op een felle sportpony te zetten.
Maar wat er op dit moment in dat andere topic gespeculeerd wordt is echt een smerige trap na voor die ouders.
Laatst bijgewerkt door CaPrIoLe`79 op 12-08-13 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:50

Ik zou niet weten waarom niet. Heerlijk, om op die leeftijd al spelenderwijs met een ponietje bezig te kunnen zijn. Bij voorkeur een ouder en wijzer paardje, en uiteraard met toezicht, vasthouden indien nodig, en capje/laarsjes.

Voor maneges vind ik 5 te jong. Stomweg omdat ze de concentratiespanne nog niet hebben voor een lesje, en de motoriek nog niet voldoende ontwikkeld is voor 'echt' rijden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:50

Eigenlijk heb ik ook wat moeite met dit topic terwijl er net een naar ongeluk gebeurd is.

Mijn kinderen heb ik al als baby op de paarden gezet, natuurlijk hield ik ze vast maar spelenderwijs ging het steeds verder en op vijfjarige leeftijd konden ze al een aardig rondje sturen. Natuurlijk niet te lang en te vaak maar ik neem aan dat de meeste ouders hun gezond verstand hierbij gebruiken. Ken zo veel ouders die paardenmensen zijn die dat doen. De ouders schatten in, niet het kind.
Bij de zigeuners rijden de kinderen ook al van kleins af aan en zo bij nog heel wat volkeren.

Ongelukken kunnen altijd gebeuren maar ik vind de eventing waar mijn dochter haar hart aan verloren heeft vaak echt wel enger dan haar gehobbel op haar Shetlander en Welsh als vijfjarige. Niet omdat ik eventing eng vind maar omdat het wel mijn dochter is die daar over de hindernissen vliegt. Zij is nu 15 en maakt ook paarden zadelmak. Als ik bedenk dat ik dat eng vindt bedenk ik me meteen daarna dat het mijn schuld is dat ze haar hart aan de paarden verloren heeft ;)

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:51

Afbeeldingik vind het zoals met alle sporten: een vierjarige hoeft in mijn ogen ook geen keurturnen te doen of intensieve balletlessen maar het gebeurt ook wel!
net zoals een paard pas volgroeid is op 3-6 jaar, is ook een mensenlichaam op 5 jaar niet volgroeid en moet je dus oppassen waaraan je het blootstelt. Zoals met alles geldt ook hier: teveel is teveel.
Mijn dochtertje "rijdt" vanaf haar 2,5. Rijden wil zeggen: op een doodbrave shetlandpony zitten die ik aan de hand hield. dat duurde toen ongeveer 10-15 minuutjes, we stapten wat, stonden even stil, ze aaide de pony, vond het gewoon geweldig. Ze droeg van toen af een aangepaste helm en bodyprotector , steeds ook laarsjes, onder het motto jong geleerd.. naderhand werden de ritjes langer, werd het al een wandeling met de hond erbij, waarbij ik haar steeds aan een koord hield. Nu is ze 6,5, haalt ze haar shetje van de weide, zet haar zelf met correcte knoop vast, borstelt haar, zadelt op (aansingelen doe ik), ze rijdt bitloos dus bit hoeft niet en dan rijdt ze ofwel "los" in de round pen ofwel aan een koord om te gaan wandelen. In een groot verkeersvrij bos, mocht ze laatst wel een stukje los naast me wandelen. Sinds een paar maanden neemt ze lesjes voltige, ze is begonnen met lesjes van 15 minuten , 1x per week, nu rijdt ze een half uurtje. Langer kan ze zich niet concentreren en hoeft ook niet voor me. We forceren haar in niets, het moet leuk blijven maar we hadden haar nooit kunnen laten wachten tot 7-8 jaar bv. We rijden zelf allebei paard, hebben paarden aan huis en ze is er tussen opgegroeid. Ik ben steeds bij haar en hou haar nog steeds oplettend in het oog, en nog steeds moet ik zeggen dat je niet achter een paard hoort te staan enz. ze vergeten alles nog snel en ze is intussen zo vertrouwd met die kleine shet dat ze het wel ns vergeet dat er "algemene regels " zijn. Maar elke dag kan er wel iets gebeuren: daar ben ik me van bewust. Ik kan haar alleen maar constant attent maken op de gevaren, het feit dat het dieren zijn en geen knuffels, en haar nu stilaan ook technisch beter leren rijden ... en hopen dat ze een goede ruiter wordt die vooral veel plezier blijft hebben en respectvol en veilig met paarden omgaat...

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:51

Ik had altijd begrepen dat kinderen ouder dan 6 jaar moeten zijn om te starten met rijden i.v.m. groei bekken? Dus lichamelijk is het (schijnbaar) niet verstandig.
Verder denk ik dat onder begeleiding van een volwassene op een brave en passende maat pony en mét de nodige veiligheidsmaatregelen, het moet kunnen. Wie heeft er nou niet als kleuter even op de shetlander van de kinderboerderij gezeten? :o

edit: hierboven pecies wat ik bedoel :D :D :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:52

Alleen als er een volwassene direct naast loopt :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 20:52

vuurneon schreef:
Alleen als er een volwassene direct naast loopt :)

Kan je ook uitleggen waarom je dat vindt?