Shetlander aanschaffen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pascalle_x

Shetlander aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 20:02

Hoi, ik ben 11 jaar en verzorg en rijd al 3jaar een shetlander.
Ik wil er nu super graag zelf een aanschaffen. Ik heb dan al een stal waar ik hem/haar kan plaatsen waar ze gezellig et een aantal andere shets komt.
Dat is 100,- p/m. Dat zouden mijn ouders dan betalen. Ik moet dan zelf de hoefsmid, ontwormen, enten, tandarts betalen. ik zelf verdien 25,- euro in de maand en dan nog zakgeld en soms 10 euro van m'n opa. kan ik alles daarmee betalen? hoe duur is dat per jaar? en ik hoor van veel mensen dat ze een ziekte potje hebben waar ze iedere maand zoveel geld in doen. Alle spullen die nodig zijn voor die shet, koop ik zelf (Dat red ik sowieso wel) of vraag het voor verjaardag etc etc.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. :D
Groetjes, Pascalle.

LicentioFide

Re: Shetlander aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:05

Dat gaat je nooit lukken. Sorry.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:09

Maak een lijstje van alle kosten en dan een lijstje van alle inkomsten die je hebt :)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:10

Ik denk niet dat het erg realistisch is, neem als voorbeeld mijn hoefsmid kosten, die zijn 25 euro per 8 weken, dat zou betekenen dat je om de maand geen geld meer hebt.
Zit er bij die stalling ook voer in? Bodembedekking? Of moet je dat zelf betalen?
Zo ja, dan kun je het wel vergeten.

Er komt meer bij kijken dan alleen een pony op een stal neerzetten en 25 euro is niet veel..

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:10

Susie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:19

Hoi,

Zoals met alle dieren moet je een beetje geluk hebben wat gezondheid betreft. Shets zijn over het algemeen gezond. Als ik naar de onze kijk zou je het wel kunnen redden met dat geld. Ik zou wel eerst goed sparen, een da laten komen is niet goedkoop, laat staan eventuele medicijnen.

Succes

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:22

Susie1992 schreef:
Hoi,

Zoals met alle dieren moet je een beetje geluk hebben wat gezondheid betreft. Shets zijn over het algemeen gezond. Als ik naar de onze kijk zou je het wel kunnen redden met dat geld. Ik zou wel eerst goed sparen, een da laten komen is niet goedkoop, laat staan eventuele medicijnen.

Succes

Naast dat ze over het algemeen gezond zijn, is de hoefsmid meestal ook goedkoper bij shetjes :) En ik weet niet of da enz ook goedkoper is?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:37

voor dat geld kan je beter iets huren of zo

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:42

dat red je niet, niet alleen de hoefsmid kosten ( ik betaal 35 euro) voor mijn shet omdat ze juist lastiger zijn voor de hoefsmid (bukken, op de knieen werken) maar je hebt ook je jaarlijkse inentingen, die kosten komen er ook bij.

Tandarts, mijn shet heeft een golvend gebit en moet 2x per jaar, per keer kost me dat 80 euro (ponytarief)

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:37

FZ => YRT

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:46

Ik zou er niet aan beginnen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:48

helaas gaat dat niet lukken , sorry :n

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:50

Hoe hard het ook klinkt liefste TS, ik zou er niet aan beginnen. We beginnen eens met de nodige dingen, laten we eerst eens bij de hoefsmid gaan kijken. Even bekappen kost al gauw €30,- en dan gaan we verder met... Wacht een seven! We kunnen niet verder, want je geld is op. Volgende maand kan je shetje weer zijn wormenkuur, en 4 maanden erna is er geld voor de paardentandarts. Oei, je pony wordt ziek en hij moet een medicijn hebben. Maar wacht eens... Dat kan helemaal niet, dan kan je pony niet meer naar de hoefsmid, en krijgt ie ook geen wormenkuur meer. Zijn jaarlijkse entingen zijn dan al helemaal ver te zoeken.

Ik bedoel dit absoluut niet gemeen en/of aanvallend maar ik zou er niet aan beginnen. Wacht tot je een bijbaantje hebt en je dus zelf geld verdient. Succes! ;)

Confiance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:01

Ben het met iedereen hier eens dat het niet NU lukt, maar als je echt heel graag er een wilt dan ga je ervoor denk je niet?
Als je nou 3/4 jaar lang spaart heb je genoeg geld al voor gespaard en op je 15e kun je al een redelijke bijbaantje vinden dus ik denk dan dat je wel een leuk shetje kan kopen :j
En omdat je ook een tijdje spaart weet je misschien ook of je echt heel graag een pony wil.
Ik wou vanaf mijn 8e een pony en heb er nu nog steeds geen, maar ik heb een tijdje gespaard heb nu een pot geld voor mijn toekomstige paard over 1.5/2 jaar :) (Geen commentaar mijn ouders springen in bij dierenarts kosten als het teveel word)
Denk er eerst nog maar een paar jaar over na :j

Kortom, als je iets heel erg graag wilt dan ga je ervoor!
Laatst bijgewerkt door Confiance op 12-08-13 22:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Espritfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 22:06

Confiance schreef:
Ben het met iedereen hier eens dat het niet NU lukt, maar als je echt heel graag er een wilt dan ga je ervoor denk je niet?
Als je nou 3/4 jaar lang spaart heb je genoeg geld al voor gespaard en op je 15e kun je al een redelijke bijbaantje vinden dus ik denk dan dat je wel een leuk shetje kan kopen :j
En omdat je ook een tijdje spaart weet je misschien ook of je echt heel graag een pony wil.
Ik wou vanaf mijn 8e een pony en heb er nu nog steeds geen, maar ik heb een tijdje gespaard heb nu een pot geld voor mijn toekomstige paard over 1.5/2 jaar :) (Geen commentaar mijn ouders springen in bij dierenarts kosten als het teveel word)
Denk er eerst nog maar een paar jaar over na :j

Kortom, als je iets heel erg graag wilt dan ga je ervoor!

En ik denk dat je het red mits je ouders bijspringen

XxhannahLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:17

ik zou je ouders dit allemaal laten uitreken, misschien lukt het wel als hun je nog een beetje ondersteunen.
succes!

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:19

_sharonnn schreef:
Ik denk niet dat het erg realistisch is, neem als voorbeeld mijn hoefsmid kosten, die zijn 25 euro per 8 weken, dat zou betekenen dat je om de maand geen geld meer hebt.
Zit er bij die stalling ook voer in? Bodembedekking? Of moet je dat zelf betalen?
Zo ja, dan kun je het wel vergeten.

Er komt meer bij kijken dan alleen een pony op een stal neerzetten en 25 euro is niet veel..

en bij ons kost de hoefsmid al 35 euro ;) voor bekappen
dus het verschilt
en enting 35 euro
en wormenkuur rond de 10 euro en mestonderzoek ook 4x per jaar
en tandarts verschilt

edit: ook voor een shet

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:21

Meid ik zou het niet doen.
(Ik moet dan zelf de hoefsmid, ontwormen, enten, tandarts betalen. ik zelf verdien 25,- euro in de maand en dan nog zakgeld en soms 10 euro van m'n opa)
De hoefsmit.. kost sowieso al meer al 25 per x..
Ligt er ook aan +hoefijzers etc.
Misschien word je Shetty ook nog ziek.. of gebeurd er wat.
En dan red je het echt niet hoor, ik zou nog eventjes wachtte en kijken voor een lease pony.
Dan betaal je misschien ook 25 euro per maand.
En kan je er alles meedoen.. met goeie afspraken etc.
En als je dan een goed betaalt baantje hebt als je ouderbent.. kan je misschien ook kijken naar een pony/paard.
En stel je zelf de vraag 'waarom wil je een eigen? je hebt toch al een leuke verzorgshet?
:)
Succes :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:24

Pascalle_x schreef:
Hoi, ik ben 11 jaar en verzorg en rijd al 3jaar een shetlander.
Ik wil er nu super graag zelf een aanschaffen. Ik heb dan al een stal waar ik hem/haar kan plaatsen waar ze gezellig et een aantal andere shets komt.
Dat is 100,- p/m. Dat zouden mijn ouders dan betalen. Ik moet dan zelf de hoefsmid, ontwormen, enten, tandarts betalen. ik zelf verdien 25,- euro in de maand en dan nog zakgeld en soms 10 euro van m'n opa. kan ik alles daarmee betalen? hoe duur is dat per jaar? en ik hoor van veel mensen dat ze een ziekte potje hebben waar ze iedere maand zoveel geld in doen. Alle spullen die nodig zijn voor die shet, koop ik zelf (Dat red ik sowieso wel) of vraag het voor verjaardag etc etc.
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. :D
Groetjes, Pascalle.

Je wilt toch ook wel eens wat voor jezelf en/of pony willen kopen? Dus dan kom je echt op minder dan 25 euro uit dat je over houdt.
Ik zou zeggen; lekker dat geld opzij zetten om door te sparen!

Want dit is echt te weinig.

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:26

Als je ongeveer uitrekent wat een shet per jaar kost plus aankopen en tuigage, en dan daarvoor spaart zou een taktiek kunnen wezen. Ik heb het nog niet voledig uitgevoerd alleen een potje met een paar euro erin. Of je kunt het geld voor een half jaar sparen .

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:00

Is het stil of doet mijn computer raar?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:04

hoefsmid en vaccinaties zijn vaak dezelfde kosten als bij een gewoon paard.

De kosten voor stalling kan vaak wel beter en voordeliger dan een paard/pony in pension.

Vaak kun je een schuilstal met uitloop vinden bij een stalling waar wel een goede rijbak is. In deze omgeving (Gelderland) is dat al te vinden voor 60.00 euro in de maand inclusief bodembedekking en ruwvoer.

smid 25.00 euro om de 8 weken
jaarlijks de tandarts 50,00 euro

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:06

dat lukt niet, ooit gedacht aan als hij/zij ziek is dat er een veearts moet komen? dat kost nogal wat.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:10

Dit is niet realistisch, TS. Het spijt me om het te zeggen maar dit gaat hem gewoon niet worden.

25 euro is voor nu je vaste inkomen. Dáár moet je naar kijken: Kun je met je vaste inkomen betalen wat je moet betalen stel dat je een pony krijgt?
In jouw geval kan dat niet, dus dan kun je er gewoon al vanuit gaan dat het hem niet wordt.

Die 10 euro van je opa die je af en toe krijgt is sowieso geen factor, aangezien dat geen vaste inkomst is en dus heb je daar niks aan als we het hebben over een pony die iedere maand vaste lasten heeft.
Pas als je iedere maand een vast inkomen hebt wat genoeg is om te betalen wat je moet betalen, en nog iets extra's, dan pas kun je verder kijken.

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:11

friesiszwart schreef:
hoefsmid en vaccinaties zijn vaak dezelfde kosten als bij een gewoon paard.

De kosten voor stalling kan vaak wel beter en voordeliger dan een paard/pony in pension.

Vaak kun je een schuilstal met uitloop vinden bij een stalling waar wel een goede rijbak is. In deze omgeving (Gelderland) is dat al te vinden voor 60.00 euro in de maand inclusief bodembedekking en ruwvoer.

smid 25.00 euro om de 8 weken
jaarlijks de tandarts 50,00 euro

60 keer 12 maanden = 720 euro
+
25 keer 6 maanden = 150 euro
+
50 euro
+
100 euro voor aanschaf
=
1020 ongeveer (ik weet dat ik dingen nog niet heb meegerekend misschien)