Ik dus meegegaan (ben er wel graag zelf bij). Jordy was boven verwachting onwijs braaf, geen enkele keer echt gek gedaan, alleen even een *ieks* moment toen een ander paard naast hem begon te bokken.
Maar wat ik zag in die les

Manegepaarden die met de kop tussen de knieen liepen d.m.v. allerhande hulpteugels, en ruiters die dus de gewone teugel in een boogje hadden hangen, zo leer je toch iemand niet rijden? Ook zag ik volgens mij geen enkele zonder sporen, en dan geen knopjes, maar flink lange stompe sporen en wielsporen (niet die met grove ronde tanden, maar echte pizzasnijders) die iedere pas in het paard geprikt werden (en dat met ruiters met pinguinvoeten). Er liepen twee paarden tussen met flinke kale plekken op de plaats van de sporen, waarvan één ook nog eens witte plekken op die plaats. En dan het commentaar in de kantine, 'zou me niks verbazen als hij er een keer doorheen prikt', 'ach dat voelen die beesten niet eens meer', 'je moet toch iets om ze vooruit te krijgen?'. Ik heb echt met open mond zitten kijken/ luisteren...
Ik dacht dat dit soort dingen uitzonderingen waren, en dat er weleens iemand zo zou rijden, maar dit was echt erg... Als ik op de manege waar ik heb leren rijden zoiets zou doen, werd ik gelijk van het paard afgesleurd hoor. Ik denk dat ik met zulke sporen e.d. niet eens op een paard had mogen stappen...