Paardrijden op vakantie...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shiroihebi

Paardrijden op vakantie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 20:17

Normaal is rijden op vakantie een van de leukste dingen, maar nu ging het dus even anders. Ik heb vaker gereden, op verschillende plaatsen. Hier was het gewoon een zadel en hoofdstel er op en gaan. Paarden vonden het enorm leuk, maar ze waren normaal terug te nemen.

Nu kwam ik hier bij de manege, wat ook gelijk de enige manege is waar ik in Frankrijk heb gereden. De rest was niet bepaald manegewaardig :=
Ze hadden er een bak, de paarden zagen er goed uit, het tuig was prima in orde en er stond zelfs een hele lading prijzen en rozetten. Die buitenrit moest wel geweldig worden!

Niet dus. Ik kreeg een hele dikke merrie om te rijden, zelfs drachtig heb ik ze zo ik nog niet gezien. Maarja, er werd wat aan gedaan zeiden ze. Het zadel zag er zo goed als nieuw uit, het hoofdstel ook. Ik liep met haar naar de bak om op te stappen en toen kwamen ze met een slof aan lopen. Want die moest er ook nog aan :roll:

Ik heb nog nooit met zo'n ding gereden en ik ga het ook niet doen. Maar dat moest er persé aan...
Waarom dan, vroeg ik. Omdat ze met haar nek in een boogje moest lopen, want dat was goed. Ik probeerde het meisje wat mij hielp uit te leggen dat ik dat écht niet wilde, maar het hielp niet. Alles was al betaald, dus weg lopen gaan dan zo moeilijk als ze op het punt staan te vertrekken.

Achteraf was ik toch liever niet gegaan. Die arme merrie liep als een idioot te stampen, schudden met haar hoofd en er zat amper een stuur op. Ik ben nog nooit bang geweest op een buitenrit, maar dit was de eerste keer. Ik kreeg haar niet terug, we gingen halverwege de sloot nog bijna in zelfs. Naar mijn idee was dit paard echt niet happy :n
Kan ook aan mij hebben gelegen, maar ze liep met zo'n nare knik in haar nek en haar oren in de nek als een gek te drammen. Mijn vingers waren gevoelloos van het vasthouden van de teugels. Ze moesten korter zei de mevrouw voorop, no way...

Nooit meer dus. Ik ga morgen gelijk kijken of er een andere manege is. De buitenrit was een nare ervaring...

Heeft iemand ooit zo iets mee gemaakt op vakantie? En wat deden jullie toen? Zouden jullie zijn afgestapt? Ik vind eigenlijk niet eens dat deze manege de sticker voor paardvriendelijk rijden op hun deur verdiend heeft..
Laatst bijgewerkt door shiroihebi op 07-08-13 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:22

Riraito schreef:
Ik hoop dat het hier goed staat?

Normaal is rijden op vakantie een van de leukste dingen, maar nu ging het dus even anders. Ik heb vaker gereden, op verschillende plaatsen. Hier was het gewoon een zadel en hoofdstel er op en gaan. Paarden vonden het enorm leuk, maar ze waren normaal terug te nemen.

Nu kwam ik hier bij de manege, wat ook gelijk de enige manege is waar ik in Frankrijk heb gereden. De rest was niet bepaald manegewaardig :=
Ze hadden er een bak, de paarden zagen er goed uit, het tuig was prima in orde en er stond zelfs een hele lading prijzen en rozetten. Die buitenrit moest wel geweldig worden!

Niet dus. Ik kreeg een hele dikke merrie om te rijden, zelfs drachtig heb ik ze zo ik nog niet gezien. Maarja, er werd wat aan gedaan zeiden ze. Het zadel zag er zo goed als nieuw uit, het hoofdstel ook. Ik liep met haar naar de bak om op te stappen en toen kwamen ze met een slof aan lopen. Want die moest er ook nog aan :roll:

Ik heb nog nooit met zo'n ding gereden en ik ga het ook niet doen. Maar dat moest er persé aan...
Waarom dan, vroeg ik. Omdat ze met haar nek in een boogje moest lopen, want dat was goed. Ik probeerde het meisje wat mij hielp uit te leggen dat ik dat écht niet wilde, maar het hielp niet. Alles was al betaald, dus weg lopen gaan dan zo moeilijk als ze op het punt staan te vertrekken.

Achteraf was ik toch liever niet gegaan. Die arme merrie liep als een idioot te stampen, schudden met haar hoofd en er zat amper een stuur op. Ik ben nog nooit bang geweest op een buitenrit, maar dit was de eerste keer. Ik kreeg haar niet terug, we gingen halverwege de sloot nog bijna in zelfs. Naar mijn idee was dit paard echt niet happy :n
Kan ook aan mij hebben gelegen, maar ze liep met zo'n nare knik in haar nek en haar oren in de nek als een gek te drammen. Mijn vingers waren gevoelloos van het vasthouden van de teugels. Ze moesten korter zei de mevrouw voorop, no way...

Nooit meer dus. Ik ga morgen gelijk kijken of er een andere manege is. De buitenrit was een nare ervaring...

Heeft iemand ooit zo iets mee gemaakt op vakantie? En wat deden jullie toen? Zouden jullie zijn afgestapt? Ik vind eigenlijk niet eens dat deze manege de sticker voor paardvriendelijk rijden op hun deur verdiend heeft..

Wow... dat is erg ;o
Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar ik zou of afstappen als de merrie duidelijk pijn ofzo heeft, of de slofteugel heel los laten.

shiroihebi

Re: Paardrijden op vakantie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 20:25

Afstappen midden in niemandsland was niet echt mogelijk, in de bak liep ze niet zo te stampen enzo. En ik mocht niet aan die teugel zitten. Blijkbaar was de eigenaresse bang dat ik haar paard verpestte door hem niet aan de teugel te rijden :\

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:30

RT -D >> VVDD

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 20:30

Elles schreef:
RT -D >> VVDD

Bedankt :o

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:32

Vervelend, nog nooit mee gemaakt wat ik denk ik gedaan zou hebben is toch afgestapt meteen al bij de manege. Maar dat is achteraf wellicht zou jij dat de volgende keer ook doen.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 20:35

Happie schreef:
Vervelend, nog nooit mee gemaakt wat ik denk ik gedaan zou hebben is toch afgestapt meteen al bij de manege. Maar dat is achteraf wellicht zou jij dat de volgende keer ook doen.

Dat ga ik de volgende keer zeker doen. Ik zag vanochtend vanaf mijn kamer een groep paarden voorbij komen. Ik herkende ze niet, dus die komen ergens anders vandaan. Misschien kan ik dan toch nog rijden. Ik kreeg hier bijna nachtmerries van, al stel ik me misschien aan.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:41

Tja, als je het ergens niet kent, kan je zoiets treffen.
En inderdaad kan je moeilijk halverwege de rit afstappen, dat wordt wat lastig.

Zelf paar keer op buitenrit geweest in Frankrijk, waarvan 2 x met het nodige amusement.

1e x was hilarisch mochten ook mensen mee die niet konden rijden, dus paps ook op een paard.
Groepje bestond uit paar Nederlanders ik was volgens mij de enigste die ooit een paard van dichtbij had gezien.
Ik zeg nog tegen mijn pa, goed aansingelen en had hem geholpen.
Daar vertrokken we, de bergen in (staprit).

Ik had bedacht maar achteraan te gaan rijden, mijn vader voor me en daarvoor 3 andere Nederlanders en daarvoor de begeleiding.

Hilarisch moment nummer 1..
Boomstam over pad... Daar moest je onderdoor, ding had een hogere en een lagere kant, pad was niet heel breed.
1 van de andere Nederlanders kon duidelijk niet sturen en belande onder het lage deel, heb nog nooit zo hard gelachen.
Die bleef aan zijn trui aan de boom hangen :+
Hoef het verder niet uit te leggen denk ik?!
Paard liep gewoon door, dus bungel bengel plof........ :D

Die er weer op, stuk verderop gingen we stukje draven, volgens mijn vader was het wel 500 meter!
Denk dat het er 50 waren, maar goed iedereen stuiterde nog net niet van zijn paard.
En toen verloren we bijna Nederlander 2, ging net goed.

Bijna weer bij de manege, moesten we de berg weer stukje af.
Maar ja... als je niet hebt aangesingeld.......
Plof.... daar ging weer een Nederlander, die was volkomen kansloos want zadel schoof naar voren.

Is natuurlijk in en in triest, maar ik heb wel lol gehad en er waren geen gewonden.

Later die vakantie andere manege, top rit!
Alleen wauw! die galopperen gewoon tegen de rotsblokken op de berg op, vonken sloegen bij beslagen paarden er onder uit.
(Nu snap ik de bosbranden in droge tijden :Y) )
Vervolgens moesten we bij beekje naar beneden, enigste wat ik toen heb gedaan was zo ongeveer bidden, paard de ruimte geven
en hopen dat we niet de steile afgrond in zouden vallen.
Was hele gave rit, maar dit was wel heel extreem, overigens hele tredvaste paarden.

Anoukbegeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:45

Ik heb ook een keer zoiets meegemaakt, 2jaar geleden
ik was op vakantie in Frankrijk, en er was op de camping een soort stal, dus ik ging daar op buitenrit,
het was een oude schuur waar de zadels en hoofdstellen in lagen, het was geen hoofdstel, maar een halster met een bit eraan, de zadels waren oud en half kapot,
ze boden me een grootte dikke (echt heel dik) paard aan hij was heel druk, en stond steeds te trappen, ik werd er een beetje bang van.. en ik durfde eigenlijk niet meer, maar toch erop gegaan,
het was een stuurloos paard, ik kreeg hem niet rustig, alleen maar bokken, schudden met het hoofd,
ik was op de buitenrit ook heel bang, terwijl ze van te voren zijden, dat dit de braafste was die ze hadden.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:47

Sja, dat is de gang van zaken helaas...
Zo maakte ik eens een buitenrit in frankrijk met alleen de mevrouw die meeging voor de veiligheid.
Ze waren volgens mij alleen vergeten dat het paard waar ik op zat, liever voorop wilde lopen.
Want in de galop haalde hij aan de verkeerde kant in, en was hij naar rechts gesprongen ipv. links (bij het bosje voor onze neus), dan waren we in het ravijn beland.

En nog een buitenrit op terschelling met een groep van ongeveer 10 mensen. We gingen even de zee in, en de anderen waren opeens weg in een rengalop (niet aangegeven). Dus mijn paard draait zich ineens om waarbij ik mijn beugel verlies, en er na een minuut af val.

Sja, voor mij is het gewoon reden om het lekker bij mijn eigen paardje te houden! Zeker nadat ik 2 maanden geleden in het ziekenhuis heb gelegen door een val van paard.
Eigen paard is goud waard.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:49

Anoukbegeman schreef:
Ik heb ook een keer zoiets meegemaakt, 2jaar geleden
ik was op vakantie in Frankrijk, en er was op de camping een soort stal, dus ik ging daar op buitenrit,
het was een oude schuur waar de zadels en hoofdstellen in lagen, het was geen hoofdstel, maar een halster met een bit eraan, de zadels waren oud en half kapot,
ze boden me een grootte dikke (echt heel dik) paard aan hij was heel druk, en stond steeds te trappen, ik werd er een beetje bang van.. en ik durfde eigenlijk niet meer, maar toch erop gegaan,
het was een stuurloos paard, ik kreeg hem niet rustig, alleen maar bokken, schudden met het hoofd,
ik was op de buitenrit ook heel bang, terwijl ze van te voren zijden, dat dit de braafste was die ze hadden.

Misschien was het ook de braafste ....

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 20:52

@Sjolvir
Haha, geweldig _O-

Vorig jaar ben ik ook overal doorheen geweest. Riviertjes, complete oerwouden naast de weg waar het pad ineens naar beneden ging en waar je inderdaad bijna van je paard rolt, omdat het zo stijl is :')
Hopelijk vind ik voor het einde van de vakantie hier ook ergens zo'n manege.

Was even vergeten te vermelden dat iedereen hier met slof reed. Toen ik weg ging reden er sommige beginners met (ik hoop dat ik het mis had....) S&T.

M'n ouders snappen er trouwens niks van, zijn zelfs een beetje boos dat ik zo ondankbaar ben. Leg ze maar eens uit dat ik niet met slof wil rijden. En dan heb ik het nog niet eens over de rest.

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 20:53

Ik heb dat dus dit jaar ook meegemaakt, hartstikke ouderwets en versleten spul, 4 van de 12 mensen reden niet voor de eerste keer. Eerste punt; er zat schuimplastic om de singel. Tweede punt; halster bleef onder het hoofdstel zitten. Derde punt; bij de wc's moet je zand over je behoefte heen gooien :wow:

Tijdens het rijden hebben we zo'n 4 keer gedraafd. Nouja de beginners gingen draven, wij gingen wachten tot dat hun aan de andere kant waren. Pony's aten gras met bit in (ik heb geleerd dat dit NOT DONE is, ze kunnen stikken, toch?) elke keer dat we stopten en daarna galoppeerden we naar de overkant.

Voor de ervaring was het leuk om een keer ergens anders te rijden, had leuke pony, maar voor de rest? Slecht zaakje daar....

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 21:02

Halster onder hoofdstel is niet zo raar.
En wc's tja, als er niet veel stromend water is...voor ons wat gek, maar daar allicht heel gewoon.

Draven met beginners is hilarisch gezicht, al dat gehuts kluts.

En eten met bit in geen probleem, mijn fjord waar ik endurance mee reed deed dat ook, alleen maar handig
met endurance rijden, want dan moet je paard onderweg toch echt wel eten en drinken.
En geloof me die fjord kan in galop nog eten te pakken krijgen.

TS, dat soort paadjes is dan wel weer super leuk om te rijden, maar ja, dan moet je wel een stuurbaar paard meekrijgen.

xXbellaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:51

wat mij betreft was ik al alleen bij het zien van een opgezadelde drachtige merrie NIET opgestapt

soulisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:23

Frankrijk is een heel groot land, je moet maar net de goede keuze kunnen maken. Als je vooraf boekt, of je ouders, is misschien niet altijd gelijk duidelijk hoe het met de paarden en/of de ritten gesteld is. Maar je hebt inderdaad toch altijd de keus om niet op te stappen als je het niet verantwoord vindt, als de paarden er slecht aan toe zijn maak je gelijk een statement! Geïnteresseerden kunnen eens een kijkje op onze site nemen. http://soulisse.nl/2.htm

Orome

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 00:23

Heb ongeveer 10 jaar geleden ook wat meegemaakt met een buitenrit in de Ardennen. Ik was daar in augustus met m'n ouders in een gehuurd huisje. Ik had herexamens, dus ik moest eigenlijk constant studeren. Maar er was een grote wei met Fjorden 100 m verder, en die gingen regelmatig op wandel met toeristen. Dus ja, elke keer er een groep kwam, kwamen ze langs om te vragen of ik geen zin had. De eerste keer ging ik mee op een wandelende grasmaaier maar de rit was enorm tof. Regelmatig draven, galopjes, door de beek, ... Wij moesten allemaal tok op, laarzen (of chappes) aan, ... zoals het hoort. Van de twee begeleiders was er eentje bij die enkel met halster en twee touwen meereed, geen zadel, geen tok, blote voeten.

Tweede keer ging enkel de andere begeleidster mee en mocht ik op haar paardje. Deze keer wel normaal opgezadeld natuurlijk. En ik moest regelmatig op kop. Het probleem was dat er geen stop-knop op zat. Niet dat ze zat te drammen of zo, maar deze keer waren er beginners mee, dus af en toe moesten we gewoon stilstaan en wachten na een drafje of galopje, zodat de anderen ons konden inhalen. Niet dus. Nou ja, de truc was om haar met haar hoofd de bosjes in te laten gaan, zodat ze kon eten. Beetje knullig, maar niet echt het eind van de wereld.

Iets waar ik minder gelukkig mee was was een andere gewoonte die ze had. Op een bepaald moment zat ik midden in de groep toen we uit het bos in een grote wei kwamen. De groep ging naar rechts, in stap. En toen besliste mijn paardje om plots naar links, weg van de kudde, richting bos weg te galopperen. En dus geen stop-knop... Ik heb ze toch kunnen stoppen door ze een struik in te sturen (BOSJE, EET!) en terugdraaien en heb dan pas de uitleg gekregen dat deze een eigen willetje had en ze graag gewoon terug naar stal rende. Liefst vlak naast de bomen, zodat de ruiters door de takken eraf geslagen werden. Uiteindelijk was het best wel een fijn paardje als je het wist en ze kon tegenhouden (cirkeltjes tot ze vertraagde als de rest een groepsgalopje over de wei deed) en je niet echt gaf om een paar extra takken in je gezicht als ze een kortere weg vond, maar ik had deze info graag gehad voor vertrek. Vooral omdat ik door de vorige rit (zonder zadel, gewoon met halster) dit niet verwacht had van dit paardje. Maar zoals gezegd, op zich waren de buitenritten best fijn en de paardjes waren goed verzorgd, dus heb ik er enkel een leuk verhaal aan overgehouden.