wie kent dit gevoel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

magicmist

wie kent dit gevoel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 20:08

de laatste twee weken kruipt er een akelig gevoel door mij heen.

namelijk dat ik mijn haflinger langzaam maar zeker achteruit zie gaan.
misschien zie ik spoken.
maar mijn gevoel zegt dat dit het laatste jaar gaat worden.

mijn merrie is 28. heeft een tumor in haar hoofd, waardoor ze 5 jaar geleden al was opgegeven.
ik mag niet mopperen en klagen..
maar toch bekruipt mij die angst.

heel veel mensen zeggen: ze ziet er super uit voor haar leeftijd.

ik zie echter andere dingen.
ze wordt magerder, slomer, struikelt meer.

de dierenarts die is 2 weken geleden nog voor mijn andere pony geweest en gaf mij ook complimenten..

wie kent dit angstige gevoel..

Ladybird

Re: wie kent dit gevoel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 20:11

Als je hem toch steeds iets achteruit ziet gaan kan het best zijn dat hij dit jaar niet haalt. als je het niet vertrouwd kun je altijd toch de Dierenarts in schakelen.

Jij kent je paard het beste! ik zou niet aan je gevoel twijfelen!!

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 20:12

Wat akelig zeg voor je, ik wens je er alvast veel succes mee. (Gelukkig) Herken ik dit gevoel niet. In hoeverre is ze voor jou achteruit gegaan?

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 20:15

ik zie het in de kleine dingen..
ze wordt wat slomer.
en struikelt meer.
ze wordt ook wat magerder.

nou is het wel zo dat ze van 24/7 op stal naar 247 buiten staan is gegaan.
dus dat kan wel een hoop uitmaken.
ik voer haar flink. slober, mais en muesli.
ze is niet extreem mager.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 20:21

Ik denk dat je zelf je paard het beste kent en daardoor sneller zal zien dat ze wel achteruit gaat. Mensen uit je omgeving willen je eerder gerust stellen dan je de waarheid vertellen dus daar zou ik sowieso niet op vertrouwen.

Ik ken het gevoel heel erg goed! Ik heb een fjord staan die nogal wat beenproblemen heeft gehad, te hard heeft moeten werken met blessures, waardoor er permanente schade is en hij erg gevoelig is geworden voor de bodemgesteldheid, weersveranderingen en hoeveelheid beweging. Ik heb hem twee jaar geleden gekocht met het idee om hem naar de slacht te brengen, aangezien hij op drie benen stond. Laatste kans gegeven in een revalidatiecentrum en dat was een wonder te noemen. Hij is zn been weer iets gaan gebruiken en was zn vrolijke zelf weer geworden. Sindsdien gaat het eigenlijk best goed met hem, maar elke keer dat ik zie dat hij slechter word, ga ik me voorbereiden op het einde en dat voelt heel naar. Afgelopen voorjaar had hij een enorme dip, die ik alleen zag. Zn humeur, hoe hij uit zn ogen keek....het is allemaal eerder te merken dan dat je het merkt aan zn manier van lopen. Met jouw paard zal dat misschien nog sterker zijn! Jij ziet het aan kleine signaaltjes en dat is ook goed.

Elke dag is er weer eentje zeg ik altijd hierover. Zodra hij niet meer happy is, moet ik hem uit zijn lijden verlossen en de wetenschap dat dit heel snel kan zijn, is psychisch soms best heftig hoor. Ook al weet je heel goed dat ze in andermans tijd leven en je eigenlijk niet mag klagen, je wil je maatje niet kwijt raken! Lijkt me hele logische angst want je hoopt ook dat wat je ziet niet klopt en er toch nog een jaartje bij komt.
Sterkte hiermee en vertrouw op je gevoel!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 20:22

Het is nu extreem warm... dan zijn alle paarden slomer.
Verder zal ze buiten meer bewegen dan op stal en dus ook meer verbranden. Staat er voldoende gras in de wei, het is nog al droog de laatste tijd en het gras groeit daarom niet zo hard bij. (boer bij ons klaagt hier al weken over) misschien naast het gras in de wei ook wat hooi bijvoeren.

Kan ze met haar tumor haar temperatuur nog goed regelen?

Het is overigens volkomen normaal dat je als eigenaar de kleine veranderingen wel opmerkt die anderen niet zien en dat je je daar zorgen over maakt.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 20:24

dat heb ik ook wel voor ogen.
zodra ze in mijn ogen pijn heeft of ongelukkig wordt dan is het einde.
dat heeft ze overigens nog niet.
ze gaat graag mee naar buiten. oortjes naar voren.

het is alleen zo'n verschrikkelijk gevoel. zou niet weten wat ik zonder haar zou moeten

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 20:26

tiwi1969 schreef:
Het is nu extreem warm... dan zijn alle paarden slomer.
Verder zal ze buiten meer bewegen dan op stal en dus ook meer verbranden. Staat er voldoende gras in de wei, het is nog al droog de laatste tijd en het gras groeit daarom niet zo hard bij. (boer bij ons klaagt hier al weken over) misschien naast het gras in de wei ook wat hooi bijvoeren.

Kan ze met haar tumor haar temperatuur nog goed regelen?

Het is overigens volkomen normaal dat je als eigenaar de kleine veranderingen wel opmerkt die anderen niet zien en dat je je daar zorgen over maakt.

er staat weinig gras op de wei.
ik haal haar 1x per dag naar binnen. dan krijgt ze flink hooi en kuil.
een volle schep slobber en 1/2 schep mais met muesli.

ja ze kan goed haar temperatuur regelen,
de tumor is een woekering van een kies.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 20:38

Zwerte schreef:
Ik denk dat je zelf je paard het beste kent en daardoor sneller zal zien dat ze wel achteruit gaat. Mensen uit je omgeving willen je eerder gerust stellen dan je de waarheid vertellen dus daar zou ik sowieso niet op vertrouwen.

Zwerte schreef:
Zodra hij niet meer happy is, moet ik hem uit zijn lijden verlossen en de wetenschap dat dit heel snel kan zijn, is psychisch soms best heftig hoor. Ook al weet je heel goed dat ze in andermans tijd leven en je eigenlijk niet mag klagen, je wil je maatje niet kwijt raken! Lijkt me hele logische angst want je hoopt ook dat wat je ziet niet klopt en er toch nog een jaartje bij komt.
Sterkte hiermee en vertrouw op je gevoel!

Sorry Zwerte moest even in je bericht knippen. Maar dit is ook precies zoals ik het zie. Mijn oudje, NRPS merrie van 27, heeft ook kwaaltjes. Longen die niet meer ok zijn, hooikoorts erbij, is bijna blind en dr pezen zijn ook niet meer je van het. Ik weet dus ook al in mijn achterhoofd dat het niet zo lang meer gaat duren. Hetgene waar ik het meeste bang voor ben is eigenlijk niet eens dr longen, maar dr zicht. Ik gok dat ze op het moment nog iets van 20 a 30% ziet en dat maar op 1 oog. Ik zie dus ook dingen, met name de achteruitgang van die ogen, terwijl een ander alleen maar ziet hoe goed ze er nog uitziet voor haar leeftijd. Het vreet psychisch best wel, ze is bij mij geboren en ik heb dr dus ook al 27 jaar. En je wilt een paard na zon tijd echt niet missen, maar ik weet ook gewoon dat de cake een keer opraakt.

Daarnaast heb ik helaas al vaker 1 moeten laten gaan, en echt je voelt wanneer het "tijd" is. Blijf dus gewoon je gevoel volgen. Een ander ziet je paard toch anders, en die vallen die kleine dingetjes vaak niet op.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:15

LZP -> PP

x_anne23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:20

Ik denk dat jij het beste kan zeggen of je paard achteruit gaat of niet. Anderen zien alleen het uiterlijk van het paard en vaak minder hoe het gedrag van je paard veranderd. Sterkte ermee!!

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:24

Ik heb dat gevoel nu ontzettend,
me verzorgpony is 34 en zijn laatste dagen beginnen te tellen..
hij is graatmager en er is geen leven in te zoeken...
heb laatst een droom gehad waar hij werd ingeslapen,
het kan binnen 2 a 3 weken gebeurt zijn,
en ben er zo bang voor,...
heb steeds een brok in me keel als ik bij hem ben hij is zo mager....

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 12:50

magicmist schreef:
er staat weinig gras op de wei.
ik haal haar 1x per dag naar binnen. dan krijgt ze flink hooi en kuil.
een volle schep slobber en 1/2 schep mais met muesli.

ja ze kan goed haar temperatuur regelen,
de tumor is een woekering van een kies.

1x per dag alle voer in 1 keer is niet bevorderlijk voor de opname. Beter is om de hele dag voor ter beschikking te hebben, in ieder geval goed hooi. Kan je dat niet in de wei bijvoeren?

nimishad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:05

jij kent je paard het beste! ik dacht ook bij mijn shet van 20 dat ze erg moe was want ze at haar eten niet op! toen heb ik gelijk flash in dr stal gedaan een dikke laag en de deur dicht omdat ik dus dacht dat ze niet durfde te gaan liggen met een andere pony en ja prutsmuts! ze lag gelijk op de grond te slapen! zo enorm moe was ze dus. jij moet doen met je pony wat jij wilt want jij kent dr het best en je ziet dan zeker geen spoken!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 13:12

Ik herken het wel een beetje, mn pony is dampig, en het gaat hartstikke goed.
Maar maak me toch eerder zorgen dan bij mn vorige pony, die helemaal niks mankeerde.