Aangenomen in Voltige team, maar ik twijfel... HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Aangenomen in Voltige team, maar ik twijfel... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 11:23

2 Dagen geleden zag ik een advertentie op internet staan over een voltige team dat nog leden zocht.
Ik dacht: Waarom niet? Het lijkt op ballet (Wat ik vroeger deed en weer mee wou beginnen.) Dus ben ik gisteren eens mee gaan doen en waren ze erg tevreden en zit erbij, vond het ook super leuk.
Maar ergens twijfel ik enorm. Vannacht geen oog dicht gedaan, en vertelde elke spier in mijn lichaam dat ik het niet moest doen.
Mijn grootste reden waarvoor ik niet zou meedoen is eigenlijk omdat ik met een Scolioze zit, en daarvoor een jaar een half constant Osteophatie en kinisisttherapie voor nodig had.
En nu ging het het laatste jaar wel heel goed met mijn rug, maar heb nu toch wat stijve schouders van gisteren.
Ook omdat ik bang ben dat ik niet genoeg tijd zal hebben voor mijn paard, maar ze staat maar 2km van de voltige stal vandaan.
Vannochtend weer 100% zeker dat ik het wilde doen, maar omdat ik echt nagedacht heb vannacht en alles vertelde dat ik het niet moest doen twijfel ik toch een beetje.
En ik maak me vooral zorgen over mijn rug...
Dus iedereen, alsjeblieft, reageer maar met jullie mening!
Laatst bijgewerkt door CalipsoLover op 01-08-13 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:24

Dit topic staat verkeerd. Ik zal even temmen :)

Heel eerlijk, als je je echt zorgen maakt om je rug zou ik het toch niet doen :n

CalipsoLover

Re: Aangenomen in Voltige team, maar ik twijfel... HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 11:25

Oké, wist het niet zeker, sorry!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:27

Wat super gaaf dat je dat kan, echt :o

Hoe lang is het geleden dat je voltige hebt gedaan? Kan het daaraan liggen dat je nu wat stijve schouders hebt?
Hoe lang en hoe vaak moet je trainen met het team en hoe zit je met de vrije tijd die je dan overhoud om naar je eigen paard te gaan?

Zo te lezen vind je het héél leuk om in het team te zitten, en ik zou denken; waarom niet? Probeer het? Mocht het echt niet gaan met je rug dan merk je dat vanzelf en waarschijnlijk snel genoeg. En wat betreft je paardje, dat is even wennen/uitzoeken.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:28

Juist als je een scoliose oid hebt moet je zorgen dat je sterk blijft, dus trainen! Spierpijn en een wat auw-gevoel een dag later is heel normaal, gaat vanzelf weer weg en komt na een paar keer ook niet meer terug.

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:28

ik zou zeggen DOEN! juist als je problemen met je rug hebt. Voltige is de manier om te leren op een juiste manier te zitten. Ik zou het wel even melden bij de voltigeur, zodat hij/zij er extra op kan letten dat je je rug goed gebruikt.
Je kan het toch eerst proberen, wil of lukt het niet kan je altijd weer opzeggen.

xGitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:31

Misschien kan vragen of je een soort van proeftijd mag doen om te zien of het voor jou wel haalbaar is.
Ik zou in ieder geval eerlijk zijn tegenover hen over je rug enzo,
dan staan ze niet opeens voor verrassingen als het toch zou blijken dat je het niet zou aankunnen.

Veel succes met je beslissing!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 11:34

Rubber_Duck schreef:

Hoe lang is het geleden dat je voltige hebt gedaan? Kan het daaraan liggen dat je nu wat stijve schouders hebt?
Hoe lang en hoe vaak moet je trainen met het team en hoe zit je met de vrije tijd die je dan overhoud om naar je eigen paard te gaan?

Zo te lezen vind je het héél leuk om in het team te zitten, en ik zou denken; waarom niet? Probeer het? Mocht het echt niet gaan met je rug dan merk je dat vanzelf en waarschijnlijk snel genoeg. En wat betreft je paardje, dat is even wennen/uitzoeken.

Het is een jaar geleden dat ik voltige heb gereden. En dat zou inderdaad wel kunnen dat het daaraan ligt.
Ik zal 2x in de week moeten trainen voor 2 uur/3 uur op paard en bok. 25 Augustus zou ik ook mijn eerste show moeten meedoen.
Zal woensdag en 1 dag in het weekend moeten trainen, wel lastig omdat ik juist woensdag les heb en dat zal ik dan wel moeten verzetten.
Maar kan altijd na school dan nog maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag, en dan 1 dag in het weekend kunnen gaan.

Heb ze gisteren ook meteen op de hoogte gebracht over mijn rug, en de instructeur zei dat het moest zijn dat ik pijn heb het meteen moest zeggen.
En ik mag/kan er elk moment altijd uitstappen normaal gezien...

Nena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:44

Met je huisarts overleggen! Hij kan je het beste helpen met advies over je lichaam.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:48

Misschien inderdaad met een arts overleggen.. die weten meestal wel wat het lichaam aankan. Als je het heel leuk vind zou ik het wel proberen.. anders krijg je er misschien spijt van. Ik heb zelf ook genoeg afwijkingen maar als je het niet probeert weet je het nooit :)

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:51

Je kan misschien met het team wel een proeftijd afspreken? Dan leg je uit dat je graag wilt, maar toch echt moet uitproberen of je de juiste spieren weer kunt opbouwen zodat je het lichamelijk goed aankan. Liever nu eerlijk zijn en de tijd nemen om een tijdje mee te trainen, dan dat je straks misschien je team niet kan helpen als het toch niet blijkt te gaan.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:08

CalipsoLover schreef:
Rubber_Duck schreef:

Het is een jaar geleden dat ik voltige heb gereden. En dat zou inderdaad wel kunnen dat het daaraan ligt.
Ik zal 2x in de week moeten trainen voor 2 uur/3 uur op paard en bok. 25 Augustus zou ik ook mijn eerste show moeten meedoen.
Zal woensdag en 1 dag in het weekend moeten trainen, wel lastig omdat ik juist woensdag les heb en dat zal ik dan wel moeten verzetten.
Maar kan altijd na school dan nog maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag, en dan 1 dag in het weekend kunnen gaan.

Heb ze gisteren ook meteen op de hoogte gebracht over mijn rug, en de instructeur zei dat het moest zijn dat ik pijn heb het meteen moest zeggen.
En ik mag/kan er elk moment altijd uitstappen normaal gezien...

De les verzetten is een kwestie van afspreken en dat kan vast wel. Zo te lezen kan het prima en zo uik zeggen: waarom niet! Verder vind ik de reacties over de huisarts ook niet verkeerd om te doen, hij weet wat het beste is voor je lichaam.
En daarbij, je instructeur weet van je probleem dus ze zullen je echt wel begrijpen als het niet lukt met je lichaam ;) Niet geschoten is altijd mis!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 21:59

Ga het wel doen na jullie reactie's denk ik. Die kans krijg je toch niet veel in je leven, al zeker niet door een team dat zoveel grote shows en wedstrijden mee doet... Misschien is het inderdaad ook wel goed voor mijn rug, mijn scoliose is ook namelijk pas begonnen nadat ik gestopt ben met ballet. Voltige is wel anders maar lijkt er toch heel hard op. Over de huisarts: ik zal het eens vragen als ik hem nog eens zie, weet niet wanneer maar ik moet zowiezo ook in September of Oktober ergens naar Pelenberg op controle voor mijn rug. En die weten er nog het meeste vanaf dus kan het daar ook altijd eens vragen.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:23

+:)+ +:)+
Wel foto's laten zien he, we zijn nu wel benieuwd! :)

xxmyrthek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 09:03

Als je begint met voltige dan vallen de oefeningen eerst wel mee, altans bij mijin voltige club wel. Ik weet niet wat jou'n club verwacht. Die van mij verwacht de eerste paar keren niet veel meer dan een molen(rondje op paard) en de rest van de basic dingen, want eerst moet je veel meer vertrouwen hebben in je paard en je mede voltigeurs om iets moeilijkers te gaan doen(zoals in galop op het paard springen). Ook moet je balans en evenwicht wat gegroeit zijn.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 12:31

xxmyrthek schreef:
Als je begint met voltige dan vallen de oefeningen eerst wel mee, altans bij mijin voltige club wel. Ik weet niet wat jou'n club verwacht. Die van mij verwacht de eerste paar keren niet veel meer dan een molen(rondje op paard) en de rest van de basic dingen, want eerst moet je veel meer vertrouwen hebben in je paard en je mede voltigeurs om iets moeilijkers te gaan doen(zoals in galop op het paard springen). Ook moet je balans en evenwicht wat gegroeit zijn.

Vond het de eerste keer wel al moeilijk. Moest de schaar doen, rechtstaan, afspringen en opspringen etc. Maar echt de moeilijke dingen oefende we eerst op de bok. Moet wel zeggen dat ze al veel verwachten...
Foto's komen zeker!

xlouise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 23:14

Ik zou je vooral richten op wat jij voelt. Als je je er niet helemaal lekker bij voelt zal ik het niet doen! Maar als je zelf er aan kan wennen en het je steeds leuker lijkt is het natuurlijk wel nog een goed idee!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 07:33

ik begrijp dat je het leuk zou vinden om deel te nemen maar twijfelt of je dit wel moet doen vanwege je rug. Heb jij normaal gesproken last van je rug? Zo niet, leuk en mocht je last krijgen stoppen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 12:41

friesiszwart schreef:
ik begrijp dat je het leuk zou vinden om deel te nemen maar twijfelt of je dit wel moet doen vanwege je rug. Heb jij normaal gesproken last van je rug? Zo niet, leuk en mocht je last krijgen stoppen.

Dit hangt echt wel af van wat ik allemaal uitspook, ik heb vorig jaar het hele jaar door rugpijn gehad. Viel soms flauw van de pijn.
Maar heb toen echt heel veel theraphie gevolgd voor mijn rug, en dit jaar heb ik enkel nog pijn met bv. een rugzak op mijn rug.
Of iets dat ik dan uitsteek, met vallen van mijn paard ook en afentoe kan hij gewoon nog pijn doen, maar dan word mijn rug weer losgemaakt door Osteopaat,Kini,Shiatsu,...

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 13:07

Moeilijk hoor om te bepalen of je dit moet gaan doen of niet. Ik heb zelf een zenuwaandoening en ben ook voorzichtiger met wat ik wel en niet kan. Ondanks dat het eigenlijk wel kan..maar de pijn is anders niet uit te houden. Ik zou het proberen en niet teveel piekeren, lukt het niet stap je er weer uit. Voor het zelfde geld kun je het over drie jaar niet meer wie weet...dan heb je het maar mooi wel gedaan.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 15:57

Urion schreef:
Moeilijk hoor om te bepalen of je dit moet gaan doen of niet. Ik heb zelf een zenuwaandoening en ben ook voorzichtiger met wat ik wel en niet kan. Ondanks dat het eigenlijk wel kan..maar de pijn is anders niet uit te houden. Ik zou het proberen en niet teveel piekeren, lukt het niet stap je er weer uit. Voor het zelfde geld kun je het over drie jaar niet meer wie weet...dan heb je het maar mooi wel gedaan.

Ja, ga waarschijnlijk super veel spijt hebben moest ik het niet doen...

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:04

Grote kans dat je rug juist sterker wordt door voltige en je nergens last meer van hebt.

Wat een mooie kans en ik zou het zeker proberen als ik jou was ;)