11 jarig paard kopen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joliieeenn

11 jarig paard kopen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 15:22

Hoi mede bokkers!

Ik ben op zoek naar een paard en ik weet niet of ik nu beter een jong paard of een wat ouder paard zou kopen?

Ik werk op een kleine stal en er staat daar een 11 jarige merrie van Ramiro. Pracht beestje en ik ben helemaal gek op deze black beauty. Maar als ik tegen mensen vertel dat ik dit paard graag wil kopen krijg ik steeds weer te horen dat ik beter een jonge kan kopen omdat ik graag de sport in wil en van uitdagingen en pittige paarden hou. Ook vinden ze 11 te oud en zal ik over 4 jaar er niet meer mee kunnen doen wat ik wil.

Ik wil graag gaan springen en deze merrie springt met veel vermogen. Daarbij ben ik bang dat als ik een jong paard koop en ik dit beestje alles zelf moet leren ik het misschien wel verpest, ook omdat ik zelf ook nog genoeg heb om te leren.

Ik vind het erg moeilijk over wat ik nu moet doen, dus misschien dat jullie me kunnen helpen?

Groetjes Jolien

mika11

Re: 11 jarig paard kopen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:26

Een paard van 11 is niet oud.
Als ze goed gezond is, kan je er nog jaren plezier van hebben.
Ook in de sport.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:29

11 jaar is niet oud.

Wordt het je eerste eigen paard? Dan raad ik juist een ervaren paard aan en geen jong paard wat nog een hoop moet leren. Als je deze merrie leuk vind en je hebt er een klik mee dan zou ik er voor gaan! Je kan er nog heel veel jaren plezier van hebben :)

Belle_Siem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:30

Met een paard van 11 jaar kun je zo aan de gang. En als er niets aankomt kun je er zo nog 8 tot 10 jaar wedstrijden mee rijden. Ik weet niet of je ervaring hebt en welk eindniveau je wilt halen, maar als je begint met wedstrijdsport kan dit paard je nog heel veel leren.

Bovendien kan er met een jong paard ook vanalles gebeuren waardoor je snel geen wedstrijden meer kunt rijden. Het blijven levende dieren.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:31

Ik vind het helemaal niet gek dat een paard kiest die al wat kan. Je weet dan precies wat je krijgt.

Onbeleerde paarden is toch altijd afwachten hoe ze het gaan doen in het werkt en eerlijk gezegd ben ik daar een keer flink mee op de koffie gekomen. Paard wat consequent de ruiter eraf gooit in de bak, buiten nooit. Dat dier is naar een buiten-rijder gegaan en is inmiddels 20 maar wil nog steeds niet werken in de bak.

Als de 11 jarige gezond is, doen!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:31

Jij vindt dit een mooi paard, jij ziet er iets in. Wie zijn anderen om dit voor jou te verpesten?
Als ik jou was zou ik ervoor gaan, want 1 ding is zeker: een gezond paard kan met 15 nog wel even door hoor ;)

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:32

Waarom niet? Als ze fit is, en geen bemerkingen heeft zou ik ervoor gaan! Een klik is belangrijker dan leeftijd! Ik reed M2 met een 21 jarige en zat vaak in de prijzen, dus wat mij betreft doet de leeftijd er niet toe

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:32

Het is moeilijk genoeg om een paard te vinden waar je helemaal gek op bent vanaf het begin.
Ga er gewoon voor.
11 jaar is echt helemaal nergens te oud voor en dat is hij over 4 jaar ook heus nog niet.
Vaak zijn paarden van een jaar of 11 gezonder dan 3-4 jarige paarden, simpelweg omdat ze sterker zijn en hun botten volledig zijn uitgegroeid. En inderdaad, het alles aanleren van een 3-4 jarige mag je niet onderschatten, daar gaat echt veel tijd en geduld in zitten.

Ik ging gewoon voor die leuke. Al zal het waarschijnlik geen directe dochter van G.Ramiro Z meer zijn :) Als dat zo is, dan is zij foktechnisch veel waard, want die merries zijn er nog maar heel weinig.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:38

Het is net als in de liefde.. als je de ware hebt gevonden moet je er voor gaan! ;)
Het belangrijkste vind ik dat je elke dag met plezier met je paardje aan de gang gaat en als jij de klik met dit paard hebt zou ik er voor gaan.
Zelf heb ik eerder een 6 jarige in moeten laten slapen vanwege een gebrek en heb ik een super fitte 17 jarige op stal , je weet toch niet hoe het allemaal gaat lopen..
Veel succes met je keuze en heel veel plezier met je paard als je er voor gaat!

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 15:40

Ja dit zou mijn eerste eigen paard worden. Heb wel altijd paarden van andere compleet voor mezelf gehad maar dat is natuurlijk toch anders.

Nee heb nog geen wedstrijd ervaring op 2 oefenwedstrijden na. Het is fijn om te zien dat ik niet de enige ben die er zo over denkt, gelukkig!!

Oh dat is rot SparklingApp, heel veel sterkte!

Edit: het is geen volle dochter, ik dacht een halve maar dat weet ik niet 100% zeker.

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:44

je kan makkelijk een paard van 11 kopen mijn eerst pony die ik nu 2 maanden heb is 16 dus waarom niet :) als je je goed voelt bij een pont van 11 gewoon doen :) succes

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 15:46

Als je landelijk wilt springen, kan een paard als deze (mits onvoorziene omstandigheden) nog járen mee.
En daarbij; met een jong paard heb je ook kans op blessures en ander leed.
Als dit paard altijd netjes is gereden, zie ik er geen probleem in. (en dat geldt ook voor een jonger dier)
Verder eens met vorige posters. Garanties zijn niet te koop; 4 jaar vooruit zien lukt niemand.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 16:54

Wat 'ze' vinden mogen 'ze' houden :j .
Jouw toekomstige paard, jouw keus! My two cents(mag je ook naast je neer leggen :D ) : ga ervoor! 11 jaar is toch een prachtige leeftijd? Een juiste klik hebben is zó belangrijk! Spreek uit ervaring hoor, heb mijn bijrijdpaard overgekocht toen ze 16 jaar oud was. Nooit spijt van gehad. Ze is er inmiddels niet meer, maar nu ga ik verder met haar nakomeling en dat is net zo'n schat.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:02

Voordeel met een paard van 11 jaar is gewoon dat je lekker vol aan de slag kan. Met een jong paard (ik weet niet wat men in jouw omgeving trouwens verstaat onder jong?) kun je eigenlijk nog niet vol aan de bak, paard is nog niet uitgegroeid en moet zelf ook nog veel leren. Een 11 jarige kan al veel gezien hebben hoeft niet perse maar ze hebben wel meer ervaring onder het zadel wat voor jezelf ook prettig is. Het is verschillende per paard maar die kan zeker nog wel 10 jaar meedraaien hoor.

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:07

Mensen vinden paarden vaak al snel te oud, maar rond de 20 wordt het pas minder (verschilt wel per paard natuurlijk) + dat je bij een jong paard alles nog moet leren en dat die rond zn 11de ongeveer op het zelfde niveau zal zitten als dit paard dat nu 11 is.

bentee_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:46

Ik vind 11 jaar een mooie leeftijd, het paard jeeft denk ik al wat levenservaring en zoals hierboven al is genoemd je kunt er lekker mee aan de slag, wat met een jong paard toch vaak anders is. ik vind het zeker niet te oud! En dat die over 4 jaar niet meer alles kan doen vind ik onzin :=.
Ik heb een paard van 17 waar ik nog crossen mee rijd en die het hartsikke goed doet en gezond is :)

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:48

11 jaar is niet oud!! Ik heb zelf voor een jong paard gekozen omdat je ze dan naar je eigen hand kan zetten! Maar idd als je wilt springen lijkt MIJ dat wel beter...

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:50

Een prima leeftijd hoor! Zo kan jij ervaring opdoen, en je zal eventueel nog een veulen bij haar kunnen fokken, zodat je voo over een paar jaar wat hebt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:51

Mooie leeftijd juist, 11! Kun je lekker meteen volle bak mee aan de slag, is al wat gewend, heeft al wat gezien, dus als je die nu koopt kun je komend seizoen misschien al eens op concours.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 12:32

11 jaar is juist een hele mooi leeftijd, heeft al wat dingen meegemaakt dus je kan er meteen al wat meer mee. Is dit je eerst eigen paard? Dan zou ik zeker niet voor een jonge gaan omdat dat nogal veel ervaring eist. Als je gek bent op het paard zou ik zeggen, DOEN!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:58

11 jaar vind ik een hele mooie leeftijd. Een jong paard is dan wel modern, maar echt ideaal is het niet. Vooral op wedstrijd zie ik vaak bange nerveuze jonge amazones op hele jonge paarden die geen vlieg kwaad doen, vaak moeten ze eerst met mama aan de hand een rondje over het terrein. Lekker voor banketstaaf dus. Een paard van 11 kan nog makkelijk 10 jaar mee. Als bij die mensen hun paard met 15 op is wil ik niet weten wat ze er mee doen, niet naar luisteren dus.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:47

Mijn eerste pony was 17 en heeft mij alle kneepjes van het vak geleerd. Toen hij 20 was sprongen we parcoursen van 1.20m.

11 jaar is een prima leeftijd.

BabetSanRemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:52

Een paard van 11 is niet oud. Ik zou het doen! Je hebt al een beetje een klik met haar, dus het kan alleen maar beter worden!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:57

11 jaar is helemaal niet oud. Mijn pony was ook 11 dat ik haar kocht,en inmiddels alweer 17.
Dus als jouw droompaard goedgekeurd wordt zou ik het gewoon doen!

Talindos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:11

ik zou gewoon er voor gaan als jij haar leuk vindt.
Je leert er ook meer van dan van een jonger paard.