Paard kopen of niet?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sjojo
Berichten: 296
Geregistreerd: 17-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:38

Hey, met een paard kopen moet je gewoon echt beetje geluk hebben. Je kunt alees laten onderzoeken en laten keuren en de dag erna kan je paardje dood op stal liggen.
Ik heb mijn merrie voor 1100€ gekocht toen ze net zadelmak was. En niets laten nakijken of doen, tis ook maar voor recreatief he. Mijn ruin heb ik zelfs tegen slachtprijs gekocht, afstam van speykbosch naturel. Hij is 15 en kent alles. Enkel heeft hij last van zomereczeem en daarom was prijs zo laag. Heel leuk paardje, niet de makkelijkste maar eenmaal vertrouwen dan ben je gestart met hem. Helaas loopt hij wat onregelmatig op harde ondergrond. Maar wordt nog steeds gereden hoor, zoeken gewoon het gras langs de weg als we harder willen dan stap;) .

Ik wil maar zeggen, neem iemand mee met verstand van paarden en check de verkoper! Dan ben je al een heel eind :-)

Celiien

Berichten: 13262
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:41

MaricoGraphy schreef:
mag gesloten worden
mijn vriend wil geen paard en kwets mij hierdoor ontzettend hard.

Tjah, als hij het niet wil, wil hij het niet. Jij woont bij je vriend in toch? Betaal je net zoveel aan het huis/huishouden/onderhoud/verzekeringen etc. als hij? En kan je dat blijven doen als je een paard erbij neemt? Dan kan je erover discussieren. zo niet? Dan heeft hij groot gelijk dat hij het niet wil :=

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 20:41

MaricoGraphy schreef:
mag gesloten worden
mijn vriend wil geen paard en kwets mij hierdoor ontzettend hard.


Ik vraag me af of je voordat je dit topic hebt geopend het met het thuisfront hebt kortgesloten dat je een paard (of hond) wilde.
En dan, op het moment dat een kerel mij gaat belemmeren om mijn droom te volgen, en het financieel wel zou kunnen, dan is het exit kerel....

Oenka
Berichten: 664
Geregistreerd: 18-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:00

geloven jullie dit echt allemaal?
Ik lach me kapot!
Gaat zitten opscheppen over 80.000 euro op rekening...heeft 9 auto's ( Mercedes en Ferrari ) en dan vragen of ze een paard kan onderhouden, en ineens een hond....
jaja,,,mensen dit is onzin!

zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:07

Vriend 9 auto's en jij geen paard?
Fijne relatie....

Heb je met een eigen paard geen tijd meer om al die auto's te wassen voor je vriend :')

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:11

Wie zegt dat al die auto's in een rijdbare staat zijn?

Ferrari maakte in het verleden ook tractoren, dus misschien is die Ferrari wel een tractor?

Of misschien zijn het wel modelautootjes?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 18-12-13 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Celiien

Berichten: 13262
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:12

enne, als die auto's niet in verzekering oid staan, kost eht ook niets.. ja t klussen, maar goed := als hij die hobby al had is het een ander verhaal dan dat ze er nu opeens een paard bijkoopt..

purny

Berichten: 27550
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:18

Celiien schreef:
enne, als die auto's niet in verzekering oid staan, kost eht ook niets.. ja t klussen, maar goed := als hij die hobby al had is het een ander verhaal dan dat ze er nu opeens een paard bijkoopt..


Auto's moeten zoiezo verzekerd zijn of ze nou rijden of niet.

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:19

purny schreef:
Celiien schreef:
enne, als die auto's niet in verzekering oid staan, kost eht ook niets.. ja t klussen, maar goed := als hij die hobby al had is het een ander verhaal dan dat ze er nu opeens een paard bijkoopt..


Auto's moeten zoiezo verzekerd zijn of ze nou rijden of niet.


Tenzij je het kenteken laat schorsen :+

Celiien

Berichten: 13262
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:19

Das niet waar, als je niet met de auto rijd, bijvoorbeeld een opknapauto, hoef je niet aan je verzekeringsplicht te voldoen :)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:20

purny schreef:
Celiien schreef:
enne, als die auto's niet in verzekering oid staan, kost eht ook niets.. ja t klussen, maar goed := als hij die hobby al had is het een ander verhaal dan dat ze er nu opeens een paard bijkoopt..


Auto's moeten zoiezo verzekerd zijn of ze nou rijden of niet.


Waar? In Nederland of in Belgie?

Als jij een opknapper koopt van over de grens, dan is hij niet ingevoerd, niet goedgekeurd, kan niet op de weg dus ook niet verzekerd worden. En dat is dan de situatie in NL.
En stel dat de auto's in Belgie staan? Hoe zit dat dan?

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:22

Celiien schreef:
Das niet waar, als je niet met de auto rijd, bijvoorbeeld een opknapauto, hoef je niet aan je verzekeringsplicht te voldoen :)


Ja, maar dan moet je dus het kenteken laten schorsen. Dan hoef je ook geen wegenbelasting te betalen. Het is niet zo dat je de auto gewoon kan stilzetten en je verzekering eruit kan gooien. De RDW ziet dan namelijk niet aan het kenteken dat er niet mee wordt gereden en deelt gewoon een boete uit. In Nederland tenminste.

Volgens mij dwalen we af :=

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:23

Staat er niet bij TS dat ze in Belgie woont en werkt? Bij mijn weten heeft de Colruyt nog geen filialen in Nederland?

purny

Berichten: 27550
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:24

Vind het eerlijk gezegd egoïstisch van TS haar vriend dat ze geen paard mag kopen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:26

Dat vind ik ook. Maar hey, haar vent, haar keuze en haar beslissing om bij hem te blijven.
Als een "vriend" (en dan zet ik dat met opzet tussen aanhalingstekens) mij dit zou ontzeggen terwijl het financieel wel zou kunnen, zou de relatie snel over zijn.

Celiien

Berichten: 13262
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:26

purny schreef:
Vind het eerlijk gezegd egoïstisch van TS haar vriend dat ze geen paard mag kopen.

Hoezo, Zoals mij vraag eerder is, deelt zij alle kosten met haar vriend? Er staat alleen dat ze tegenwoordig bij haar vriend inwoont en dat ze sinds kort een baan heeft. er staat niks over de splitsing van de kosten van het huis/huishouden :) . En daarnaast, misschien beseft hij dat het net ff wat meer kost dan TS denkt ?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:28

Een paard is de beste geldvernietiger die je je kunt voorstellen. Maar als het financieel wel zou kunnen, en dat wordt ontzegd, zegt dat meer over de relatie dan TS zich op dat moment realiseert.

Celiien

Berichten: 13262
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:32

Mwah ligt eraan. Als hij ook zou moeten opdraaien op een of andere manier dan zeg ik tjah, gelijk heeft hij.
Als ts het álleen zou kunnen dragen, incl. haar gelijke deel van alle lasten, zeg ik dat hij niets te zeuren heeft.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:34

Ik betwijfel of je als verkoopster bij slagerij in een supermarkt een gelijk deel van alle kosten kunt dragen en daarnaast nog voldoende geld overhoudt om een paard te onderhouden. Loon in Belgie ligt wat lager dan hier, kosten voor onderhoud van een paard hetzelfde als hier.

Celiien

Berichten: 13262
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:36

Dan lijkt het mij vrij logisch dat vriendlief nee zegt. Hij moet namelijk nog altijd vaste lasten betalen, en als zij bij hem inwoont voor niks maar wel een paard kan onderhouden, zou ik ook zeggen ja ammehoela :=

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:37

Celiien schreef:
purny schreef:
Vind het eerlijk gezegd egoïstisch van TS haar vriend dat ze geen paard mag kopen.

Hoezo, Zoals mij vraag eerder is, deelt zij alle kosten met haar vriend? Er staat alleen dat ze tegenwoordig bij haar vriend inwoont en dat ze sinds kort een baan heeft. er staat niks over de splitsing van de kosten van het huis/huishouden :) . En daarnaast, misschien beseft hij dat het net ff wat meer kost dan TS denkt ?

Maar in welk huishouden gebeurt dit werkelijk? Zijn zoveel huishoudens nog waarin de man het meeste inbrengt dan de vrouw?, financieel gezien. Mogen in die huishoudens de mannen dan alle beslissingen nemen? Als het echt wel gaat financieel, en dan bedoel dat het echt kan dus niet dat ze moeten beknibbelen ofzo, dan vindt het ook wel erg flauw van TS haar vriend.
Ik betaal mijn paard wel zelf, maar mijn vriend grotendeels het huis. Simpelweg omdat ik nog studeer en hij een goeie fulltime baan heeft. Zonder hem had ik mijn paard niet kunnen kopen, anders was dat geld dat nu naar mijn paard gaan naar het huishouden gegaan. Hij ziet me graag gelukkig dus dat gunde hij me.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 21:49

Celiien schreef:
Dan lijkt het mij vrij logisch dat vriendlief nee zegt. Hij moet namelijk nog altijd vaste lasten betalen, en als zij bij hem inwoont voor niks maar wel een paard kan onderhouden, zou ik ook zeggen ja ammehoela :=


Ik denk er anders over. Maar ik weet niet in hoeverre dit de echte "ware liefde" is, of dat vriendlief denkt: leuk voor even maar met haar wil ik niet door. En dan kun je als vrouw de beslissing nemen: my way or the highway. Jij lekker doen waar je zin in hebt en ik sloofje en bedgenootje spelen maar mij mijn hobby ontzeggen (ongeacht even de kosten). Think again!

Kaartje23
Berichten: 349
Geregistreerd: 29-03-08
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 08:08

Nou lijkt mij dat je als vriend niet zomaar alle hobbies van vriendin hoeft te bekostigen. Dat je elkaar helpt als de een het krap heeft oké. Maar een paard kost heel veel geld dus ik vind het niet meer dan logisch dat hij niet haar paard gaat betalen. Straks heeft hij geen geld voor zijn eigen hobbies en moet hij wel haar paard betalen.
Mijn vriend verdient ook meer dan ik. Ik wil ook wel graag een paard, maar ik ga echt niet mijn handje ophouden bij hem. En stel je voor dat je ooit uit elkaar gaat moet je opeens je paard verkopen. Nee, ik vind mezelf een moderne vrouw en ik wil mezelf dus gewoon kunnen onderhouden en als ik een paard koop wil ik daar ook zelf verantwoordelijk voor zijn. Ik vind dat man en vrouw gelijk zijn dus ook gelijk bijdragen in huishouden, vaste lasten etc.

Valt me wel vaker op in dit soort topics dat er best snel wordt aangenomen dat vriendjes maar moeten betalen voor paard (of meer moeten betalen aan de vaste lasten omdat vriendin haar paard moet betalen). Maar draai het eens om, zou jij elke maand een paar honderd euro aan de hobby van je vriend betalen? Ook als het zou betekenen dat jij geen geld hebt voor je paardenhobby of voor een vakantie?

Uiteraard kan je samen in goed gesprek andere afspraken maken (als er kinderen zijn, de inkomens wel heeel erg scheef zijn, arbeidsongeschiktheid etc).

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Paard kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 08:38

Waaarom alleen als er kinderen zijn? Ik studeer nu, dus ik kan nu niet meer verdienen. Mijn vriend heeft zijn huis in zijn eentje gekocht, en heeft een goedbetaalde fulltime baan en verdiend daarnaast ook geld met zijn hobby. In zijn eentje had hij dit huis ook makkelijk kunnen betalen, en als ik klaar ben met studeren en ga werken zal ik misschien zelfs meer gaan betalen, als ik meer verdien, kan me daar echt niet zo druk om maken. Ik heb ook over een situatie waar wij het als huishouden kunnen missen, dus niet als hij dan niet meer zijn hobby kan uitoefenen ofzo. Mijn vriend verdiend geld met zijn hobby, dus tsjah, daarmee stoppen kost ons geld.
Ik zou het andersom voor mijn vriend ook doen als ik het kon missen. Het is mijn beste vriendje, mijn maatje, mijn grote liefde, als we het kunnen missen, waarom hem plezier ontzeggen?
Ik studeer, ben prima een moderne Vrouw. Dat mijn vriend me plezier gunt maakt me niet ouderwets ofzo. Hij ziet gewoon graag gelukkig. En mijn paard maakt me intens gelukkig, dus hij houdt daar rekening mee. Zie het probleem daar echt niet van. We wonen bij elkaar dus je gaat echt niet zomaar uit elkaar. Ik betaal hem nu ook al zelf. Als we al uit elkaar zouden gaan betekent dat ik vanwege me paard weer naar m'n ouders moet, ja ach vind ik niet zo erg.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 10:20

Eerlijk gezegd vind ik dat jullie er wel erg licht overgaan. Naar hetgeen ik ervan begrijp is het geld dat ze gespaard hebben grotendeels van hem (uit erfenis heb ik gelezen), zij heeft pas vast werk, en naar ik veronderstel een basisloon. Het paard moet op een manege gaan gestald worden, wat handenvol geld én tijd kost, om nog maar te zwijgen van de veearts en de hoefsmid. Ze zijn allebei nog erg jong. Misschien heeft de vriend wel toekomstplannen (sparen, een huis kopen,...) die hij net even belangrijker vind dan elke maand een half loon uitgeven aan een paard. Ook als zij het paard koopt en onderhoudt, zal hij het grootste deel van de maandelijkse kosten op zich moeten nemen.
Ik vind het persoonlijk erg kinderachtig van haar om, als een klein kind, te gaan staan dreinen :"ik wil een paard, en als ik dat niet krijg voel ik mij erg gekwetst ! "
Zulke grote, zware en belangrijke uitgaven doe je als koppel sámen, en als één van de twee niet wil, ja dan gaat het over.
Wat gaat TS trouwens doen als haar relatie op de klippen loopt en ze er alleen komt voor te staan ? Dan staat ze daar, zonder auto (van vriend), paard verderop op een dure pensionstal, waar zoveel geld in kruipt dat je niet eens meer genoeg over houdt om een huisje te huren ?
Zo wordt ze wel heeeeel afhankelijk van haar vriend, nu niet direct een gezonde situatie. Moest ik de vriend zijn, het zou ook een no-go worden.