ik kan niet kiezen..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovesrosalie

ik kan niet kiezen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 17:09

ik heb 2 paarden waarvan ik er eentje moet verkopen.
ik moet nog heel goed nadenken welke mag blijven, maar graag had ik jullie mening.
beide paarden kwamen ongeveer rond de zelfde periode 4 jaar geleden.

de eerste is een haflingermerrie van 8 jaar, ze heeft heel goede papieren en is 1m55.
met haar op wedstrijd gaan is een hele klus aangezien ze een echte stresskip is en
we elkaar dus opfokken. ze is dan zo over haar toeren dat ze helemaal flipt, maar bokken of
steigeren om mij er af te krijgen zal ze nooit doen. ik rijd er dus mee in de oefenjumpings
bij ons op de manege. voor de rest kan ze thuis perfect dressuur en springen, wandelen
doet ze het liefst van allemaal maar het is meer een volgertje, voorop lopen of als eerste
voorbij 'enge' dingen gaan, gaat ze dus niet doen. in de omgang kan ik er alles mee doen,
ik kan er in de wei gewoon gaan opzitten, springen zonder zadel en zonder handen...

de tweede is een New-Forest ruin van 6 jaar, hij is 1m49. we hebben hem gekocht toen hij
2,5 jaar was, hij kende toen al stap, draf en galop. we hebben hem weggedaan om verder te laten doorrijden
want hij was eigenlijk bedoelt voor mijn jongere broer van toen 10 jaar. hij kon er heel goed mee rijden alles
ging super, maar het werd kouder en de pony begon te bokken. in de winter konden we er niet mee rijden omdat onze
buitenpiste bevroren was, het jaar later hebben we hem terug laten doorrijden en in het begin ging dit goed.
maar na een paar weken als mijn broer er mee reed lag hij er zeker 10 keer in een les af..
we hebben hem een jaar stilgezet en ik (15 jaar) ben er zelf mee begonnen. hij was echt veranderd,
super braaf en rustig. ik kreeg er privéles mee zodat hij in de hand zou komen en voor het fijnere werk.
thuis en op wandeling is hij doodbraaf, dan kan ik er zelfs kindjes van 5 jaar mee laten rijden,
maar eens hij op wedstrijd komt veranderd hij helemaal, hij kan zomaar ineens na een sprong zich ronddraaien
en volop beginnen bokken, tijdens dressuurwedstrijden doet hij dit ook. je ziet of voelt het niet aankomen
en ik heb er mijn staartbeen al van gebarsten. doordat hij een hele korte nek heeft is het voor hem nog makkelijker
om te duiken en zich dan ineens rond te draaien, mijn lesgever heeft er ookal meegereden en die is er ook al afgevallen
als hij echt moet beginnen werken en het is niet naar zijn goesting gaat hij met zijn 4 benen van de grond en begint vanalles
uit te halen. terwijl hij thuis super kan lopen en zelfs vanuit draf met gemak 1meter springt..
mijn lesgevers denken ook niet dat dit er nog gaat uitgaan.

ik zou een paard krijgen waar ik met een gerust hart mee wedstrijd kan gaan zonder er bijna elke keer af te liggen.
nu zou ik graag jullie mening willen weten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:20

Als ik het zo lees, is het meer de vraag, krijg je die NF uberhaupt wel verkocht. En wil je het op je geweten hebben dat een ander er (ook) mee verongelukt?
De Haf kun je altijd nog aan een recreatieruiter of een fokker kwijt. Wie wil er nou een gevaarlijk bokkende pony-ruin? Ook nog net 1.49, dus kleine E...

WilmaBoy

Re: ik kan niet kiezen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:23

als ik je onderschrift mag geloven moet je voor rosalie gaan...
en voor het andere paard een gepaste ruiter vinden..

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:27

Ben wel nieuwschierig geworden na het lezen van je verhaal; moet er nu een paard weg en komt er daarvoor in de plaats een wedstrijdpaard voor jou bij? Inderdaad wat Ibbel stelt, krijg je de New Forrest wel verkocht? Uit je verhaal maak ik op dat als de pony doorgereden wordt door een ervaren ruiter de pony zich goed gedraagt. Misschien de NF toch door laten rijden en door dezelde partij laten verkopen?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:28

Zoals ik het lees heb je ondanks dat op wedstrijd gaan niet zo makkelijk is heel veel plezier en een fijne band met de merrie wat bij de ruin ontbreekt. Ik zou de ruin dus verkopen en de merrie behouden.

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:29

De new forest is toch wel gewoon braaf in de bak? Wat nou als ze die verkoopt aan iemand die geen wedstrijden wil rijden? Die mensen zijn er genoeg hoor..

LoesLucy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:30

Ik zou de merrie houden, maar de nf krijg je denk ik niet makkelijk verkocht. Moeilijk

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 17:32

Ik zou de merrie houden, en daar lekker veel mee gaan trainen, denk aan schriktrainingen etc. :)

lovesrosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 18:39

er is wel iemand die al zeker 7 keer gevraagd heeft om de NF te kopen en die heeft hem
al verschillende keren bezig gezien, als hij braaf is, loopt hij echt super, maar als hij geen zin heeft, vlieg ik sowiso. De merrie was mijn eerste eigen paardje en ik zie haar ontzettend graag, maar met haar kan ik nooit iets alleen doen of ergens alleen naar toe gaan, er moet altijd een ander (braaf) paard bij zijn...
dus op het vlak van verkopen en ze kwijtgeraken is het geen probleem

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:43

Zou het met een meer ervaren ruiter niet beter gaan? Wellicht is het iets rijtechnisch dat opgelost kan worden bij de NF. Wellicht gaat het met een rustige ruiter die een echte leider voor hem kan zijn wel goed?

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 18:46

Ik zou je haflinger houden en de NF verkopen! Er is vast wel een geschikte ruin voor je ruin.

lovesrosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 18:49

mijn lesgever doet niets anders da jonge paarden beleren, op wedstrijd uitbrengen en ze dan verkopen,
hij heeft er al veel op gereden en hij zegt dat hij gewoon een slecht karakter heeft..
diegene die hem eventueel zou willen kopen, zijn dochter heeft er een parcour mee gesprongen
toen ik mijn staartbeen pas gebarsten had omdat haar pony 'ook zo deed' maar ze lag er bij de 1ste sprong al af. eens je hem dan terug vast hebt en er terug opzit springt hij bijna altijd foutloos..
maar iedereen gaat automatisch de doorgang al blokkeren omdat het 9 van de 10 keer zo ver is..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 19:29

Hoe bedoel je je laatste 2 zinnen? Die snap ik niet.

Is het paard al eens nagekeken medisch? Uitgesloten dat het dier iets aan zijn rug etc mankeerd en dat zijn tuig slecht zit? Slecht karakter kan, maar vaak is er toch wel een oorzaak te vinden en zijn paarden niet zomaar slecht.

Edit: Dan zou hij het thuis ook wel vaker staken. Raar. Wellicht toch iets teveel stress van de ruiter oid?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:22

TAO --> PP

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 23:17

Misschien niet hetgeen je wil horen .. maar je hebt 2 verschillende pony's die, als ik het goed begrijp, beiden moeilijk zijn op wedstrijden ... Misschien is er een verband? Misschien ligt het wel niet aan de pony's op zich maar aan andere dingen? Is daar al naar gekeken?

Wat nu als je 1 van beiden verkoopt, je koopt een nieuw paard en na een tijdje gaat het ook niet meer goed op wedstrijden?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:35

Wat is je broertje zijn keus? Of kan hij ook niet kiezen? Als de NF voor je broertje was en de haf voor jouw, en je broertje kan niet op de NF rijden en je geeft zelf aan dat het ook geen succes is om met de haf op wedstrijd te gaan, klinkt het alsof het beter is om beide te verkopen.

lovesrosalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 10:05

beide verkopen wil ik echt niet, er hebben al andere ruiters ook mee op wedstrijd gereden maar ook zij liggen er geregeld naast.
bij de haflinger is het omdat ze altijd aan iemand 'plakt' waardoor ze alleen bij dat andere paard wil zijn,
meestal is het een andere haflinger of een kleine vosse pony, omdat er een voskleurige pony en een andere haf bij haar in de weide lopen.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:10

ik zou de haf houden :j

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:12

[***] schreef:
Misschien niet hetgeen je wil horen .. maar je hebt 2 verschillende pony's die, als ik het goed begrijp, beiden moeilijk zijn op wedstrijden ... Misschien is er een verband? Misschien ligt het wel niet aan de pony's op zich maar aan andere dingen? Is daar al naar gekeken?

Wat nu als je 1 van beiden verkoopt, je koopt een nieuw paard en na een tijdje gaat het ook niet meer goed op wedstrijden?

Dacht ik ook aan...
Heb jij zelf bang of stress als je op wedstrijd gaat? Zou kunnen dat je dit gevoel doorgeeft naar je paarden waardoor ze zelf beginenn stressen en de cirkel is rond. Bedoel ik niet slecht hoor, maar zou het kunnen?

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:14

Ik zou de Haflinger houden en een goed baasje zoeken voor de new-forest. Dat lijkt me het slimst ;)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:50

Ik zou zeggen beide, want beide passen niet bij hetgeen wat je echt wilt en dat is wedstrijden rijden, waarom dan niet 2 gepaste paarden/pony's kopen waar jij en je broertje alles mee kunnen? Lijkt me een stuk relaxer, voor deze dieren nu is vast een geschikte plek te vinden.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 11:19

lovesrosalie schreef:
beide verkopen wil ik echt niet, er hebben al andere ruiters ook mee op wedstrijd gereden maar ook zij liggen er geregeld naast.
bij de haflinger is het omdat ze altijd aan iemand 'plakt' waardoor ze alleen bij dat andere paard wil zijn,
meestal is het een andere haflinger of een kleine vosse pony, omdat er een voskleurige pony en een andere haf bij haar in de weide lopen.

Als je niet beide wilt verkopen heb je je keuze dan al niet gemaakt? Anders zou het toch niet zo problematisch zijn om beide weg te doen? heb het gevoel dat je de haf graag wilt houden.