Eigen paard aanschaffen met meerdere haalbaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CEA

Eigen paard aanschaffen met meerdere haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 16:30

Ik denk dat velen onder ons zullen zich herkennen in de volgende situatie:

1. Je zoon of dochter (misschien wel beide) is recreatief ruiter;
2. Je bent een dierenvriend en je vindt het mooi om met dieren (paarden) om te gaan, te verzorgen;
3. Je zou daarom graag een eigen paard willen bezitten voor recreatief gebruik, maar vindt de kosten om wat voor reden dan ook te hoog;
4. Je bent in bepaalde maten ondernemend en enthousiast om nieuwe dingen aan te pakken.

Ook ikzelf herken me hierin.

Nu ben ik aan het kijken of het toch op creatieve wijze toch niet mogelijk zou kunnen zijn om een eigen paard aan te schaffen en kwam daarbij op het idee dat het misschien mogelijk wordt als je met meerdere mensen een paard zou aanschaffen en op deze manier de kosten zou kunnen delen. Heb mezelf nog helemaal niet bezig gehouden met wat dan de uiteindelijke kosten zouden zijn en onder wat voor soort constructie dit dan zou kunnen, maar wil eigenlijk als eerste eens polsen of er wellicht mensen te vinden zijn die met een soortgelijk idee rondlopen of dat er mensen zijn die zich in bovenstaande situatie herkennen en het leuk zouden vinden om dit idee verder met mij uit te werken. Uit praktisch oogpunt kom ik het liefst in contact met mensen uit de regio Zuidwest Nederland of in de nabijheid van de gemeente Rucphen omdat ik zelf uit Sprundel kom. Maar alle reacties, ideeën, op- of aanmerkingen zijn van harte welkom!

Ik hoop een boel enthousiaste reacties te mogen ontvangen en ben eerlijk gezegd wel benieuwd!
Laatst bijgewerkt door CEA op 21-07-13 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:33

Een paard kopen met iemand anders? Nee, daar komt gedoe van..
Maar als je het heel goed met elkaar kan vinden en goede afspraken maakt..
Maar verder, het idee is niet gek..

Edit: las niet goed, woon in het noorden van nl :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:34

Het idee zou leuk zijn, maar zou er zelf nooit aan beginnen. Krijg je alleen maar ruzie en ergenissen van :D

Anoniem

Re: Wie dr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:46

Wat wel zou kunnen werken, is het concept van De Doordravers.
Een vereniging met paarden, waarbij de leden samen eigenaar/ruiter/verzorger zijn.

CEA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 16:51

Sorry... er is iets mis gegaan met het onderwerp, alleen weet ik niet of dat ik dit nog kan veranderen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:57

Even gaan naar "wijzig" en je post aanpassen, dat kan binnen 45 minuten :j

Verder zou ik ook totaal niet voor je plan te porren zijn, kan alleen maar een hoop ruzie van komen ... als je je hobby wilt delen, gewoon lekker op de manege gaan rijden en misschien daar een paardje ( deeltijds ) leasen ?

kimberly1995

Re: Wie dr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:06

Wellicht dat je dan beter kan gaan leasen/verzorgen. Veel minder kans op eventuele problemen.

AnnemiekvM

Re: Eigen paard aanschaffen met meerdere haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:08

IK zou er niet aan beginnen. Straks laat iemand het afweten. Dan zit jij met de kosten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:11

Ik zou inderdaad zeggen ga een paard leasen bij een manege of wellicht kan het wel van een particuliere eigenaar die zelf bijvb de helft van de week geen tijd heeft en daardoor een betalende bijrijdster zoekt.

Als het niet bevalt kun je altijd opzeggen / afhaken en zit je niet met een paard wat je zelf niet in je eentje kan betalen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:12

Ik zou er nooit aan beginnen, zelfs niet met goede afspraken. Ik denk dat er altijd gezeik van komt.

Een simpel voorbeeld: vooraf is afgesproken dat alle dierenartskosten 50/50 gedeeld worden. Paard krijgt koliek. Dierenarts komt: paard moet naar de kliniek, operatie, hele rambam. Overlevingskans: 25%. Kosten: €6000,-
Familie A wil graag opereren.
Familie B vindt de kosten te hoog en de overlevingskans te laat en wil in laten slapen en opzoek naar een nieuw dier.

En dan? Hij is van hen allebei, dus ze hebben allebei net zo veel recht om de beslissing te maken. Wat gaat er dan gebeuren?

CEA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 17:17

Idd. ook het leasen van een paard bekeken. Maar de kosten daarvan zijn dan toch nog zo'n Eur 185,00. Aan de andere kan zou je dit ook met meerdere kunnen doen natuurlijk en is idd. de schade beperkt als het toch niet blijkt te werken.

Edit:
185 euro is per maand!
Laatst bijgewerkt door CEA op 21-07-13 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:17

Niet doen :) een weide delen met meerdere personen met allemaal een eigen paard draait al bijna altijd uit op ruzie, laat staan dan ook nog eens hetzelfde paard delen. Ieder heeft zijn eigen ideeën van goed paardenhouden.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:17

Ik wil het je ook echt afraden!
Dit plan hadden mijn ouders ook, samen met d'r ouders van mijn beste vriendinnetje. Inmiddels is zij niet meer mijn vriendin en hoef ik haar ook nooit meer te zien! Dit allemaal door het idee een paard te delen. Juist omdat wij beste vriendinnen waren dachten wij dat dit goed zou gaan, helaas niet dus.

Het paard is er ook niets mee opgeschoten, uiteindelijk gedwongen verkocht omdat wij ons aankoopdeel en overige kosten op hun verhaald hebben. Zij konden geen paard alleen betalen.
Uiteindelijk beide partijen weer terug bij af en geen vriendinnen meer. Meer info wil ik je best geven per pb als je interesse hebt in het hele verhaal.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:20

185 euro per maand voor volle lease is niet zo veel, een paard delen is vragen om enorme problemen..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:23

CEA schreef:
Idd. ook het leasen van een paard bekeken. Maar de kosten daarvan zijn dan toch nog zo'n Eur 185,00. Aan de andere kan zou je dit ook met meerdere kunnen doen natuurlijk en is idd. de schade beperkt als het toch niet blijkt te werken.

Edit:
185 euro is per maand!

Maar wat denk je dat een paard kopen gaat kosten?

Ik ben voor de lol sinds begin dit jaar eens aan het bijhouden wat mijn paard me kost. Zo ver als we nu zijn (7 maanden) heeft ze me €2285,37 gekost; zo'n €327,- per maand. Dat is inclusief stalling, voer, hoefsmid maar ook incl. het feit dat ik op een avond een dierenarts heb moeten bellen i.v.m. een koliek aanval... En zij staat niet op een luxe dure stalling, ze heeft geen ijzers, ze krijgt niet het duurste voer, ik koop geen ladingen dekjes, halsters, hoofdstellen etc.

Als ik dat door 2 zou delen (als ik de kosten zou delen met een 2de eigenaar) kom ik uit op €163,- per maand. Alleen: als ze morgen ziek wordt en een operatie van €6000,- nodig heeft moet ik dat ook zelf betalen. Terwijl als ik haar zo leasen dat bedrag voor haar eigenaar zou zijn.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:29

Bovenstaande constructie geeft op het moment dat je het onderling oneens bent ruzie. Daarom zie je vaker dat iemand eigenaar is en een ander een bepaald bedrag laat betalen om een aantal dagen in de week gebruik te mogen maken van zijn paard. Die bedragen kunnen nogal variëren. De 1 blijft dan de baas en de ander is in verhouding redelijk goedkoop uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 17:29

185 euro per maand is niet zoveel hoor.

Voor het paard lijkt me het ook niets, baas a rijdt op zit en heeft zijn eigen set regels wat paard wel en niet mag, deze regels zijn net weer wat anders dan de regels van eigenaar b, die het liefst zijn slofteugel er om heen knupt en baas c is natuurlijk ingesteld.
Jee, dat paard snapt er niets meer van.
Misschien een beetje uitvergroot, maar behalve de sores die je er zelf van kunt krijgen, vind ik meerdere eigenaren w(jij wilt naast je zelf nog meer eigenaren begrijp ik uit de OP, dus meer dan 1) voor een paard met ieder eigen regels wat betreft rijden en dergelijke, niet fair voor een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:22

CEA schreef:

Edit:
185 euro is per maand!

Zeer schappelijk bedrag!

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:30

Ik zou het ook niet doen. Genoeg redenen die hierboven al zijn genoemd. Bovendien merk ik aan mezelf, sinds ik mijn eigen paard heb, dat ik het 'zelf kunnen bepalen' veel belangrijker vind dan ik in eerste instantie dacht. Voor mij dus geen delen meer.
Ga ook mee met Vjestagirl wat de kosten van het leasen t.o.v. eigen paard betreft. Als je alles bij elkaar telt ben je met een eigen paard toch best veel geld kwijt.

duckydive

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:42

Als het is met iemand die je goed kent, hoeft het geen probleem te zijn.
Wij hebben er 1 met mijn 2 nichten. geen problemen so far.
vooraf goede afspraken maken voorkomt een hoop gedoe.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 19:55

CEA schreef:

Edit:
185 euro is per maand!

Als je 185 euro per maand al veel vind dan zou ik nog maar goed nadenken al vorens je een paard aanschaft hoor. Dat is nog een stuk duurder namelijk.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:22

TAO--VSW

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:27

Is ander een optie jij koopt een paard en zoekt iemand die de maandelijkse koste mee deelt niet wat?? Blijft er 1 eigenaarrr

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:28

:D als je je leven saai vind en je wilt sensatie en ellende zal ik een paard met ander delen.

Je krijgt zeker problemen, je laat je kind ook niet opvoeden door je beste vriendin, komt ook gezeik mee....

Louise74

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:30

Uit eigen ervaring zou ik het je willen afraden. Het kan jaren goed gaan, maar de beste relaties kunnen kapot gaan door samen een eigen paard te hebben. Wil je het toch doen dan zou ik je willen adviseren een 2 eigenaren 1 paard contract op te stellen met daarin alle afspraken opgenomen. Mocht je meer willen weten over het contract dan kan je altijd een pb sturen.