Wanneer hak je 'de knoop' door?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dungen

Wanneer hak je 'de knoop' door?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 23:31

Goede avond allemaal,

Sinds enige tijd spookt er een gedachte door mijn hoofd heen.. Ik ga een zeer druk jaar tegemoet (en miss nog wel langer)
Financieel minder ruimte, chronisch tijd te kort etc.

Maar nu heb ik ook een paard. Ik ben geen fanatieke ruiter maar een buitenritje vind ik zo af en toe prima maar ik tut graag en en rond stal.
Kort door de bocht.. iedere niet paardenliefhebber verklaard me voor gek dat ik deze 'hobby' nog aan hou..
Maar het gaat hier om een levend beest.. een ouder paard met pittig karakter maar ook waanzinnig lief en aanhankelijk. Ik heb altijd gezegd ik 'zorg' voor haar tot ze heen gaat. Maar aan de andere kant heel eerlijk.. mijn wereld zou niet instorten zonder haar ..

Nu ben ik benieuwd wanneer hakken jullie de knoop door?

Lara_Silver

Re: Wanneer hak je 'de knoop' door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:35

Als jou paard gewoon iedere dag lekker op de wei komt, correct gevoerd wordt en sociale aandacht krijgt dan moet je haar gewoon houden. Als jij het zo prima vind, dan laat je vooral niets aanpraten door anderen! Ik rijd op het moment vrij intensief, maar in het verleden had ik ook momenten dan ik er maar één keer per week mee op buitenrit ging. Zolang het paard van zijn basisbehoeften voorzien wordt en regelmatig contact heeft met jou, maakt het niet uit of hij gereden word of niet, dat is immers geen basisbehoefte. Ik zou de knoop doorhakken wanneer je helemaal geen plezier meer hebt aan het contact met je paard, of het onderhoud dat erbij komt kijken financieel niet meer aan kunt.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:38

Kijk eens voor een bijrijder en tegenwoordig schijn je daar ook wat voor te kunnen vragen op geld vlak, hoeft niet natuurlijk.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 23:41

Bedankt voor je mening Lara.
Franka een bijrijder is geen mogelijkheid om verschillende redenen. :)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 23:45

Overigens word het door vele mensen zo zwart wit gesteld.. Of een paard of (bijvoorbeeld) 300 per maand om uit te geven. Dat kan ik dan wel nuttig besteden aan andere dingen. Maar haal ik daar ook zoveel rust en voldoening uit als dat ik begroet word door de paardjes lekker met ze mnaar de wei toe hobbel en wat in stal ga rommelen?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:47

Je geeft jezelf toch al wel antwoord op de vraag uit je op met deze laatste post... Je rijdt niet op het paard, maar het is vrij duidelijk dat je er zo ook wel van geniet. Als je het geld kunt missen, houd haar dan. :)

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 23:53

Daar heb je helemaal gelijk in. :)

Schijnbaar moet ik mijn eigen gedachten wat vaker op papier zetten (of bokt in dit geval) en wat minder laten lijden door emoties van een ander :=

overigens ben ik wel benieuwd waarom andere deze beslissing wel hebben genomen :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:58

Als je paard iets is dat jou gelukkig maakt dan moet je vooral niet naar het geld kijken. Ik werk fulltime en heb mijn pony dus voor omgerekend 400 euro in volpension staan. Is veel geld, maar ten minste weet ik dat hij altijd volledig en goed verzorgd wordt, iets wat ik zelf niet kan met 9 u werk per dag. Als ik hem niet zou hebben zou het veel dingen makkelijker maken, maar hij is één van de elementen die mij gelukkig maken dus heb ik het daar 200% voor over. :) Anderen hebben er vaak een foute kijk op, zeker als ze niet in dezelfde situatie zitten. Maar volgens mij heb je je beslissing al gemaakt, onbewust wellicht. ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 07:12

ik had altijd gedacht dat ik nooit mn paarden weg zou doen, ze maakten mijn leven compleet en zonder was geen optie.

Door zwangerschap stond hij vorig jaar al 4mnd een dure hobby te zijn, beweging (bijrijder) en verzorging (volpension) kreeg hij wel, maar het bleef een dure cavia. Wegens omstandigheden was ik in de 3mnd na mn bevalling wel al 2x wezen kijken en eerlijk is eerlijk ik vond het zonde van mn geld. Heb hem te koop gezet en uiteindelijk is hij toch verhuurd dus nog in mijn bezit maar kost me niks.
Mijn shetlanders heb ik nog wel (met verzorgster) maar die staan op eigen land.
soms veranderd je leven en worden andere dingen belangrijker. Volg hierin wel je eigen gevoel, ik was er ook pas na 8mnd klaar voor...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 07:22

Nu word er hier steeds geroepen 'als jij er mee kan leven'. Maar wat vind je paard ervan. Basisbehoeften is een ding naar maak je haar gelukkig door minder aandacht / minder rijden. Dat zou wat mij betreft nog veel meer de leidraad moeten zijn dan jou gevoelens hier over.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 07:37

een paard leeft niet op.rijden en aandacht vd mens. dus als paardlief dagelijks buiten.staat met vriendjes, voldoende ruwvoer krijgt en verzorging welke nodig is.... dan lekker blijven genieten van de momenten die jullie samen hebben!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 07:47

Ik denk idd dat je je wat veel laat leiden door andere mensen.
Als jij er plezier aan hebt je paardje te houden ook al rij je niet veel, is dat toch jouw zaak.
Als het voor jouw financieel haalbaar is en je wilt hier je centen aan besteden, ook jouw zaak.

Ik heb twee paardjes waar ik niks meer mee kan (helaas) staan in stalling en ga bijna iedere dag heen, als ik dat sommige mensen vertel kijken ze me aan alsof ze water hebben zien branden.
Met de vraag: en je kunt er niet op rijden?????
Nee, maar ik vind het heerlijk om ze te verzorgen.
Ik word soms ook voor gek verklaard, want het kost toch teveel geld.
Is toch mijn geld...................................!!!

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 07:50

Binnen mijn familie hebben ze me ook vaak genoeg voor gek verklaard (financieel is het momenteel niet altijd even handig). Wel heb ik al anderhalf jaar een goed vooruitzicht (had gehoopt dat het allemaal wat sneller was voorlopen, maar nu ziet het er naar uit dat het voor december financieel stukken beter gaat) :j

Het is niet zo dat mijn wereld in zou storten.. ben zelfs een tijdje heel weinig bij mijn paard geweest wegens privé omstandigheden.. maar weet wel dat dit in de toekomst wanneer het weer wat makkelijker zou worden mijn wereld wel zou instorten.

Ik hak dus géén knopen door := :n

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 08:12

Ik heb mijn 4 paarden al helemaal niet om op te rijden, maar om er plezier van te hebben. Rijden is leuk, maar niet het leukste en voor mij zeker geen noodzaak en absoluut geen reden om ze wel of niet aan te houden. Mijn paarden heb ik aangeschaft voor het leven.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 08:34

Keerzijde is ook weer, als jouw leven zo is veranderd dat je eigen paard amper haalbaar is, dan is het paardensnuiven ook mogelijk op een manege. Als je jouw paard verkocht zou hebben, en je hebt onwijs behoefte aan tutten met paarden, zou je daar ook voor bij een manege terecht kunnen. Jouw paard vind dan misschien iemand die er meer tijd voor heeft, jij houdt een hoop geld en tijd over, en tot slot zijn de manege paardjes ook blij met een extra borstel beurt.
Uiteraard is dit slechts een keuze mogelijkheid, en ligt de uiteindelijke keuze bij jou.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 08:44

lizy29 schreef:
Nu word er hier steeds geroepen 'als jij er mee kan leven'. Maar wat vind je paard ervan. Basisbehoeften is een ding naar maak je haar gelukkig door minder aandacht / minder rijden. Dat zou wat mij betreft nog veel meer de leidraad moeten zijn dan jou gevoelens hier over.

Als een paard veel buiten komt, voldoende voer, water en vriendjes heeft dan zijn ze al snel tevreden. Het idee dat er op een paard gereden moet worden is puur iets menselijks. Die van mij werken ook niet veel. Ik neem ze af en toe mee op een wandeling en dat lijken ze wel interessant te vinden. Maar als ze met zijn 3e buiten staan dan zien ze er ook tevreden uit.

Niemand kan voor jou beslissen wat het beste is ts, dat kun je alleen zelf. Als je het geld kunt missen en je paard krijgt zijn beweging en zijn natje en droogje en heeft sociale contacten dan zie ik er geen enkel probleem in om hem te houden. Ik snap je gevoel helemaal. Dat getut en de verzorging is ook erg rustgevend. Tutten met andermans paarden vind ik overigens een stuk minder leuk, ik wil het idee hebben dat ik een band met een dier heb en dat krijg je toch pas als je veel met het dier bezig bent (hoeft niet perse werken te zijn, als je een dier dagelijkse verzorging geeft dat doet dat ook wat met je. Paard zelf zal het overigens weinig uitmaken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 10:39

LZP -> PP

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 11:00

Mijn paard komt verder niets te kort hoor. Ze staat in een kudde komt dagelijks in handen word getroeteld, geborsteld, gewassen etc. Gaat op tijd naar de hoefsmid en dierenarts :)

Het geval betreft hier ook een ouder paard waarbij rijden niet noodzakelijk is (rust roest wel maar longeren/gymnastiek is ook prima) maar waar kan je tegenwoordig nog veilig een ouder paard kwijt? En dat vind ik ook heel moeilijk! Stel je voor dat ze in de handel komt dan is het wel mijn schuld..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 11:20

ik heb een oude(re) pony met kwaaltjes (epilepsie) en die gaat maar op 1 manier van het erf af: met de pootjes omhoog. Maar dat is 1 van de 2 die weinig tijd en werk vragen.
Wb mijn rijpaard vond ik het echt zonde van mn geld, met de huurders is hij veel gelukkiger.