Kruin-lezen van een paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lot189

Kruin-lezen van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 21:50

kruin-lezen.
als je het woord hoort springen ook bij mij de vraagtekens boven mijn hoofd en het eerste wat ik me af vroeg was welke arme sloeber van een vrije geest deze geldklopperij had bedacht.
Ook ik kwam op de tegenwoordig onmisbare site Google.nl uit en na het intikken van 'kruinlezen bij paarden' kwam er een magisch moment dat er is een keer GEEN 'bokt.nl' omhoog kwam bij een zoekresultaat waar het woord 'paard' in staat vermeld, gaf dit mij genoeg reden om me er eens in te verdiepen (uiteraard op google)

ik kwam uit op de voor sommige al bekende naam: Linda Tellington-Jones.
Linda Tellington Jones heeft bij meer dan 1500 paarden onderzoek gedaan naar bepaalde uiterlijke kenmerken en gedragskenmerken die daarbij leken te horen. Uit haar onderzoek kwam dat paarden met veel dezelfde uiterlijke vormen aan het hoofd ook overeenkomsten hadden in hun persoonlijkheid. dit is een van de vele dingen die Linda heeft onderzocht, bedacht en uitgewerkt.

maar welk karakter schuilt er achter het kruintje van jouw paard?

Enkel kruintje tussen of boven de ogen
Als je paard een kruin op zijn hoofd heeft, heeft hij een eenvoudig en rustig karakter. Een kruin die meer naar links ligt geeft een paard dat moeilijk kan zijn in de omgang, maar het is wel betrouwbaar. Een paard dat minder bereid is tot samenwerking heeft een kruin rechts op het hoofd.

Streepvormig kruintje tussen de ogen
Deze kruin zorgt voor een vriendelijk paard dat graag werkt met mensen. Een paard met een streepvormige kruin dat zich vijandig gedraagt is waarschijnlijk in het verleden mishandeld

Enkel kruintje onder de ogen
Heeft je paard een kruin onder de ogen? Pas op, het is een intelligent dier dat zich makkelijk uit de stal en weide weet te bevrijden. Deze paarden kunnen zich prima vermaken.

Twee kruinen boven of naast elkaar
Paarden met twee kruinen op het hoofd zijn alleen geschikt voor ervaren ruiters, want deze dieren raken snel opgewonden en zijn erg emotioneel. Dit geldt niet voor IJslanders die vaak een dubbele kruin hebben.

Drie kruinen dicht bij elkaar
Deze combinatie van kruinen komt er weinig voor. Bij merries en ruinen kunnen ze voor een moeilijk karakter zorgen, maar de paarden blijven voorspelbaar. Een hengst met drie kruinen op het hoofd kan onbetrouwbaar en gevaarlijk zijn.

dan liep ik tegen het feit aan waar ik me niet voor hoef te excuseren maar waarvan ik het toch lichtelijk irritant vond dat ik het niet wist: watmijn paarden voor kruintjes hebben?

goed, ik ga het morgen eens checken!

laat me even weten!
welk karakter schuilt er achter het kruintje van jou paard?
vind jij dit onzin of geloofwaardig?

zou je er ooit iemand geld voor betalen om het kruintje van jouw paard te laten lezen?

ik vind het een erg interessant onderwerp!

(www.horses.nl)

F_inley

Re: Kruin-lezen van een paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:52

Die van mij heeft er twee en had dit inderdaad al eens gelezen en het klopt;)

Questquedit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:53

Wat grappig zeg! Ik ga het donderdag is bekijken bij mijn verzorgpaardje.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:54

Ach, haar groeit zoals het groeien wil. Geloof niet zo dat daar een gedachte achter zit.
Als je het wilt geloven dan herken je vast een deel van je pony in al de bovenstaande verklaringen...

Mijn lievelingspony vroeger had 3 kruinen op haar voorhoofd. Hartstikke lief beest, niet de makkelijkste maargoed; ligt dat aan het karakter of lag het aan de opvoeding? Vermoed het laatste ;)

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 21:56

ook nog een zeer interessant iets!
tot hoever is iets karakter en tot hoever kun je in dit geval een paard vormen door opvoeding!
maargoed,
ontopic,

kruinlezen gaat dus echt over uiterlijke kernmerken die worden gekoppeld aan bepaalde karakter eigeschappen!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:57

was het maar waar :+

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 21:58

nou, het is sowieso niet een uit de duim gezogen iets,
er is op 1500 paarden getest, als het absoluut niet waar zou zijn zou er toch niet een boek over uitgebracht mogen worden?

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:58

Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook zo niet wist wat voor kruin mijn paard heeft. Had net vanavond foto's gemaakt, dus even gauw gespiekt en hij heeft een kruin in het midden net boven zijn ogen. En zoals bij de omschrijving staat is het paard inderdaad vrij rustig.

Ik geloof er ook niet echt in, maar toch leuk dat het klopt.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 21:59

precies!
dat dacht ik nou ook Indy ;)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 21:59

Leuk dit topic op de verschillende kruintjes en hun betekenis te leze. Ik heb een merrie met drie kruinen bij elkaar. Ze is een heel bijzondere merrie.
Ik heb ooit gelezen de Arabieren een paard lieten staan als het paard een grote kruin onder de hals had. Zo een lang gerekte kruin. Die paarden zouden heel sensibel zijn. Mijn merrie heeft die kruin dus ook.
Laatst bijgewerkt door tjady op 24-06-13 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:00

Mijn ruin heeft 4 kruinen volgens mij :') wat voor karakter heeft hij dan volgens het kruinlezen? :P hihih

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:00

Mijn Fjordenmerrie heeft er wel 4(!) dicht bij elkaar en hoog op het voorhoofd.
Ze is inderdaad een uniek paardje :D
Vreselijk eigenwijs, maar wel heel zachtaardig.

Ik heb ooit eens gehoord dat men in Indonesië dezelfde theorie mbt kruintjes in het haar toepast op mensen?

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 22:01

wat interessant!

we zouden ons als bokt mensen ook groot kunnen maken ik bedoel 1500 paarden testen? daar komen we met actieve en enthousiaste bokkers makkelijk over heen.

goed goed, een mens moet iets te dromen houden ;)

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 22:03

mairead schreef:
Mijn Fjordenmerrie heeft er wel 4(!) dicht bij elkaar en hoog op het voorhoofd.
Ze is inderdaad een uniek paardje :D
Vreselijk eigenwijs, maar wel heel zachtaardig.

Ik heb ooit eens gehoord dat men in Indonesië dezelfde theorie mbt kruintjes in het haar toepast op mensen?

kruintjes bij mensen?
hmmmmm, ik moest nu denken aan een scheiding in het haar? die is in sommige omstandigheden (lang har) zeer makkelijk te veranderen.
maar of ieder mens vanoorsprong een andere kruin heeft? geeeeen idee!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:04

lot189 schreef:
nou, het is sowieso niet een uit de duim gezogen iets,
er is op 1500 paarden getest, als het absoluut niet waar zou zijn zou er toch niet een boek over uitgebracht mogen worden?

Wie zou dat moeten verbieden?
Tegenwoordig kun je zelfs op uit je duim gezogen onderzoeksresultaten promoveren :+

On topic: natuurlijk is het onzin. Zoek maar eens op Lombroso, een man die begin vorige eeuw dacht dat je mensen ook op uiterlijke kenmerken kon classificeren - oa iemand met samengroeiende wenkbrauwen en een laag voorhoofd zou een misdadige aanleg hebben. Ja ja :+

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:04

Grappig er is een Egyptenaar bij ons geweest die dus van kleins af aan leerde naar de kruin te kijken op de manenkam als die ver naar boven zat dan hadden ze een steekje los en was die ongeveer halverwege dan wouden ze goed mee werken en hadden ze een super karakter!
zo werd het hun altijd verteld bij de arabieren en daar klopte het over het algemeen alleen bij onze paarden klopte het niet bepaald haha :)

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:06

Tja, mijn paard heeft twee kruintjes naast elkaar.
Het is een apart paard, maar wel met een goudeerlijk karakter!
Ik zeg wel eens voor de grap, het is een mens in een paardenlichaam.
Als je hem zo op de wei ziet, met zijn gekke fratsen. Zomaar vanuit het niets opspringen met vier benen de lucht in, paar rondjes rennen en weer rustig verder eten. Het is ook het enigste paard op stal, wat iedere keer als ie naar de wei gebracht word (en dat is dus dagelijks) als een gek eerst een paar rondjes rent alsof ie al weken niet meer op de wei is geweest. Terwijl de rest meteen met hun kop laag duiken om gras te gaan eten, rent die van mij eerst vrolijk een paar rondjes. Of hij staat heel geconcentreerd naar de lucht te kijken, echt waar, dat heb ik een paard nog nooit zien doen. Geen vogeltje te bekennen, maar hij kijkt echt naar de lucht.
Het is een paard wat erg vooruit denkt met rijden, als je twee keer hetzelfde doet weet meneer het al en is beledigt als je dan wat anders vraagt.
Maar echt, ik heb nog nooit zo'n geweldig paard gehad, heeft nog nooit een stap verkeerd gezet! Hij voelt zo vertrouwd en ik ben dol op dat gekke tweekruinige beest!!!
Hij heeft trouwens ook nog een kruin net onder zijn voorpluk, telt dat ook?

Trouwens, ik heb zelf ook een stuk of wat kruinen op mijn hoofd, dus misschien passen we daarom zo goed bij elkaar, hahahahaahaaaaaaaa

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:16

Alanda heeft twee kleine kruintjes pal naast elkaar. Klopt wel bij de beschrijving, het is inderdaad een extreem emotioneel paard. Ik wist niet eens dat paarden zo vol emotie konden zitten als zij.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:24

het gaat om veel meer dan de kruintjes alleen maar om een hoop kenmerken bij elkaar.
elk paard heeft zijn eigen karakter maar ik vind het soms toch eng hoeveel er van klopt [in het geheel]

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:24

Mwah, ik "geloof" het ook niet echt dat een karakter gebaseerd kan worden op uiterlijke kenmerken, maar ik heb een van Linda haar boeken, waar dit o.a in staat.
Ik heb me er destijds ook in verdiept, en kwam tot de conclusie dat er toch een kern van waarheid in zit.
Echter kijk ik bij aankoop van een paard voornamelijk naar het oog, daar is imo het meest van te zeggen.
Linda heeft het gehele hoofd bestudeerd, en er zitten veel bijzondere en interessante dingen in haar onderzoeken waar je als eigenaar en/of ruiter heel wat aan kunt hebben.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:27

Klopt wel bij die van mij, maar ik geloof er niet echt in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:29

Haha, volgens mij is die theorie van Tellington allang achterhaald.

lot189

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 22:52

turquoises schreef:
Haha, volgens mij is die theorie van Tellington allang achterhaald.

okeeokeee,

vertel ons waarom het volgens jou achterhaalt is?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 22:58

OPG --> PP

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 11:16

Ik heb het ook al vaker gehoord. Laatst had ik een boek vraag me even niet meer welke maar daarin werden heel veel uiterlijke kenmerken besproken. De vorm van de oren(kort en breed, lang en smal enz), plaatsing van de oren normaal, dichtbij elkaar, ver uit elkaar. Plukjes uit het oor betekende ook iets. En de neusgaten end. Ik heb toen wel gelezen vind het wel grappig om te lezen sommige dingen klopte ook wel maar dat lijkt me logisch dat er iets klopt daarvan. Het is ook maar net hoe je het zelf ziet.
Het tweede wat bij de kruinen staat vind ik onzin deze:
Citaat:
Een paard met een streepvormige kruin dat zich vijandig gedraagt is waarschijnlijk in het verleden mishandeld

Dat kun je toch niet even vanaf een kruintje aflezen. Dat maakt het voor mij nogal belachelijk.

Blijf het leuk vinden om te lezen maar nee ik geloof niet dat je het daar uit kunt op maken hoe een paard is. Naast het karakter speelt er imo een hele hoop mee dat een paard maakt tot wie die is. Dus hoe die opgegroeid is, de opvoeding en hoe er in het verleden mee is omgegaan en hoe er nu met het dier omgegaan wordt. Er zijn echt wel paarden die braaf zijn maar bij bepaalde mensen toch klein beetje lijken te ontsporen. Dus dat alleen al maakt eigenlijk al een heel groot verschil omdat het bv voor jouw een heel simpel en braaf paard kan zijn maar door mijn manier van omgaan met paarden kan het zijn dat het paard voor mij een heel stuk lastiger is.