eigen paard, hoeveel biks en hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Camillax1999

eigen paard, hoeveel biks en hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 10:10

Hoi,
ik zit er over na te denken om een eigen paard te nemen, maar weet niet precies hoeveel hooi en biks ik dan zou moeten geven.
Ik zit te denken aan een arabier of een engelse volbloed. Ik wil er zo'n 6 x per week mee trainen waarvan 1x springen 3x dressuur en 2x buitenritten. Ze komt dan op een wei te staan van 40 vierkante meter met een stalletje erin. Het gras zou denk ik wel snel wegzijn en ik kan denk ik niet een stukje van de wei afzetten. ik zit eraan te denken om zo'n 9 kg hooi per dag te geven en 1 kg biks. Ik kan waarschijnlijk niet 2 x op en neer om s'avonds en s'ochtends te voeren dus hij(wil een ruin) krijgt maar 1 x per dag. En hoeveel stro baaltjes van zo'n 20 kg gebruiken jullie ongeveer per maand voor de stal? de wormen kuren en hoefsmid worden allemaal door mijn ouders geregeld net zoals de ziekte kosten. Ik wil mischien er ook een klein shetlandertje er bij zetten zodat hij een vriendje heeft, Die wil ik eigenlijk alleen maar hooi gaan geven omdat met die dan toch niet zoveel gedaan word ik dacht aan zo`n 2 kg hooi per dag?
Groetjes,
Camilla

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:17

Er is een richtlijn voor de hoeveelheid ruwvoer per dag. Dit is 1 - 1,5 kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht. Het ligt er dus aan hoe zwaar je paard weegt hoeveel ruwvoer je hem moet voeren. Daarnaast is het belangrijk dat het verteringssysteem de hele dag bezig blijft. Te lang zonder ruwvoer is niet goed voor de maag en je hebt dan kans op maagzweren en andere vervelende dingen. Dus 1x per dag voeren is niet erg verstandig. Dan moet je of iemand anders regelen die 's ochtends wil voeren, of je gaat zelf 2x op en neer( heb je toch wel over voor je eigen pony mag ik hopen) of je zorgt voor een systeem dat ze de hele dag en nacht voldoende hooi hebben. Of je moet voldoende gras hebben staan dat ze daar voldoende van kunnen eten. Maar dan moet je dus wel paarden hebben die niet te snel dik worden, anders heb je weer risico op hoefbevangenheid. Het is sowieso beter om die kilo krachtvoer over zo'n klein mogelijke porties te verdelen. Een kilo in een keer wordt volgens mij minder goed opgenomen dan dat je het over 2 of meerdere keren verdeeld. Althans dat heb ik zo altijd geleerd.

Zelf voer ik 's ochtends en 's avonds hooi bij in hooinetten. Ze hebben dan bijna de hele dag door hooi tot hun beschikking. Krachtvoer is maar net afhankelijk van het werk dat het paard moet doen. Ruwvoer is het hoofdvoer, dat kun je beter te veel geven dan krachtvoer. Je moet naar je paard kijken hoeveel hij nodig heeft, dat valt van te voren dus niet te zeggen.

2 kg voor een shet is wat aan de weinig kant. Een maatje voor je paard is wel super belangrijk. Het zijn immers kuddedieren.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: eigen paard, hoeveel biks en hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:21

40 vierkante meter... Zo zo...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:23

Dat had ik nog niet eens gelezen, das hopelijk verkeerd gemeten? Zo niet dan is dat veel te klein voor 1 pony, laat staan voor 2...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:29

Ik denk dat je je paardje dan veel beweging mag gaan geven, en de eventuele shet ook, want 40 vierkante meter is niet meer dan een stal met uitloop. De benen strekken kunnen ze niet, heb je wel plaats waar ze 'echt los' mogen rennen?

Qua voer wilde ik ook al de 1-1,5% van het lichaamsgewicht-regel gaan vertellen. Dat is een begin, daarna is het gewoon kijken wat het paard er op doet. Sommigen hebben veel hooi nodig, anderen ietsje minder.

Mijn 2 pony's (samen 800 kg paard) krijgen zo'n 12 kg hooi per dag, dus echt die 1,5 %. Dat is dan in de winter, als ze geen gras te eten hebben. Verder voer ik een vitaminekorrel bij, en als de pony's daar niet genoeg aan hebben een tijdje wat bietenpulp, lucerne en/of muesli.

Nu staan ze bij mij wel dagdelen op gras, daar pas ik het hooi dus op aan. Stro ligt er bij mij niet in de stal, gewoon een zandbodem. In een uitloopstal wordt stro snel een smeerboel is mijn ervaring. Ze krijgen in de zomer wel wat stro om op te knabbelen, omdat ze van te veel hooi + gras dik worden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:33

Ze is 14 en ze wil een arabier of Engels volbloed op 40 vierkante meter. Kom op jongens ;)

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:35

phormicola schreef:
Ze is 14 en ze wil een arabier of Engels volbloed op 40 vierkante meter. Kom op jongens ;)
:+ :+ :+

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:35

Met hetgeen je nu beschrijft kun je een paard niet een paardwaardig leven geven:

--> onvoldoende bewegingsruimte
--> onvoldoende ruimte voor 2 paarden
--> onvoldoende voermomenten

Kortom: je kunt hiermee niet aan de basisbehoeftes van een paard voldoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:39

Ik denk dat je beter kan wachten tot je wat ouder bent en je een paard / pony wel een paardwaardig bestaan kan geven.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:42

phormicola schreef:

Informatie geven is dan toch niet verboden?

Ik denk dat je er met één voerbeurt best zou komen, mits je slowfeeders gebruikt en zo veel hooi geeft dat ze de hele dag te eten hebben. 40 vierkante meter is weinig, maar wie zegt dat er geen andere plaats is waar de paarden een paar uur per dag mogen lopen?
Ik zou mijn paard best op 40 vierkante meter neerzetten. Zie het dan gewoon als een ruime stal met uitloop :) 20 uur per dag in een stal van 9 vierkante meter vind ik dan slechter.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:44

Safiera, als je paard er eenmaal staat is 40 m2 echt, echt heel weinig. Dat is een heel triest zicht, geloof me. Zelfs al ruim je elke dag op, ze staan dan in hun eigen stront, een beetje te staan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:45

Ik vind 40m2 enkel geschikt als stalling voor de nacht, dat ze overdag de hele dag op een grotere wei/paddock kunnen staan.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:48

Dat is inderdaad leuk voor een paar uurtjes, als nachtverblijf of ziekenboeg, maar niet voor de hele dag :n
Dan heb je toch echt een flink weiland nodig.

Zou dan liever kijken of je een plekje kunt vinden bij een pensionstalling of misschien iemand die de paarden aan huis heeft.
Dan heb je gelijk iemand die je paard in de gaten houdt en meerdere keren per dag kan voeren EN je paard heeft gezelschap :D

Voor jezelf is het ook gezelliger ;)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:48

Gypsy: ik geloof je hoor :) Ik vind paarden in een stal (ook in eigen stront en maar een beetje staan) ook zielig. 40 m2 lijkt me dan alleszins beter dan 9.

Als ze nog een paar uur (liefst dagdeel of dag) er uit komen kan het imo prima.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:51

Het is inderdaad beter dan een stal :j , maar iets zegt me dat die 40 m2 niet verhard is, dan zou het nu met die regen wsl al een vieze blubberboel zijn.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:03

Moet je toekomstige diertje ook zwart en wild zijn ? := ;)

NTH0546

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:01

Je hebt al 6 jaar lang een paard gehad (zie profiel), hoe heb je die dan in hemelsnaam goed kunnen voeren...

uit profiel; Ik ben camilla, rij al 10 jaar. Toen ik 4 was reed ik op m'n eigen paard(engelse volbloed) en kreeg les van me vader. Ik kreeg ook nog 2x per week les op een manege, op me 10de ging me paard dood aan koliek

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:03

Nou als je 4 bent mag ik hopen dat de ouders de zorg voor het paard op zich namen :')

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:10

VSW --> YRT

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 09:19

Gezien de leeftijd van dit topic kunnen we ervan uit gaan dat de TS inmiddels antwoord heeft op haar vraag. Daarom hier een slotje.