Spelletjes met paarden voor de allerkleinsten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juttertje88

Spelletjes met paarden voor de allerkleinsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 22:09

Hallo,

Op zaterdag van 11.30-12.30 geef ik op de manege een soort van les, samen met een ander meisje en er komt waarschijnlijk nog een derde bij.
Nu zijn wij niet gediplomeerd, en we hebben wel toestemming gehad van de eigenaar om de les te geven.

Zelf heb ik een korte cursus ruiterongevallen gehad, dus ik weet wel wat ik moet doen als een kindje valt enzo.

Het is een basiscursus lesje, waarbij we het eerste halfuurtje in de stallen bezig zijn en de kindjes leren poetsen en zadelen en alles wat te maken heeft met de omgang met paarden in de stallen. Natuurlijk niet op 'hoog niveau' maar alleen hoe je een paard/pony op een veilige manier kan poetsen en zadelen. Zoals de paardenknoop en 'Maak de paardenknoop nooit aan de boxdeur vast.'

Het tweede halfuurtje gaan de kindjes 'rijden. Dit is een groot deel stappen en een beetje draven.
Er zijn ook genoeg kinderen op stal die willen helpen met de les, zoals naastlopen als de kindjes nog niet alleen durven.

We hebben nu vaak 7 - 10 kinderen in de les en gelukkig kan het grootste deel al zelf los stappen en sommigen ook los draven. (Er zijn maar 3 of 4 kinderen die een naastloper nodig hebben)

De kinderen zijn in de leeftijd van 5-7 jaar.

Vanaf 7 jaar mogen ze naar de echte beginnersles, dus voordat ze 7 worden, blijven ze vaak bij ons.

Als het heel lekker weer is gaan we buiten over de heuvel wandelen, dan vragen we de ouders of die bij hun kind naast wil lopen, en anders zoeken we wel een naastloper, als de ouder bijv. op het broertje of zusje van dat kindje moet passen.

Nu doen we ook weleens spelletjes met de pony's.

Bijvoorbeeld:
- rood wit blauw
- annemaria koekoek
- schipper mag ik overvaren
- tikkertje (over de korte oversteek van de bak, dus van de B zijde naar de E zijde bijvoorbeeld)
- balkjes lopen (alleen balkjes over de grond)
- slalommen

Alleen nu is mijn vraag: weten jullie misschien nog een aantal leuke spelletjes die ik met de kindjes zou kunnen doen?

Alvast bedankt! :)

cindyheyyou

Juttertje88

Re: Spelletjes met paarden voor de allerkleinsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 22:10

Ik weet trouwens niet of het hier goed staat, als het verkeerd staat willen jullie het dan verplaatsen ipv een slotje erop?

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:20

Verkeersles! Klinkt heel stom, maar is echt heel leuk voor kinderen.
- hand uitsteken als je van de hoefslag gaat
- goed om je heen kijken (links rechts en achterom)
- als instructeur roep je af en toe: stop licht staat op rood! (iedereen op de rem) of laaghangende takken (iedereen over het paard hangen)
- enz.

Wel opletten dat als je een 'rem'oefening geeft dat ze niet allemaal aan de teugels hangen. Maar misschien zijn ze nog net iets te jong hiervoor, zit ik me net te bedenken.

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 22:26

Hahaha wel superleuk idee sweetheart ! Ga het morgen meteen voorleggen aan diegene met wie ik lesgeef! :D

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 22:29

meerdere ideetjes zijn van harte welkom :D

Fleurlovexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:51

De stoelendans ( dat deed ik altijd) :)

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 22:04

Een hulp geeft bv een borstel aan en de kindjes moeten dan bv over een balk door de kegel naar de overkant dan borstel in emmer gooien en terug ;)

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:10

basis bewegingen oefenen door (wel alleen als iemand anders paard vasthoudt):
= te zeggen dat er een kabouter achterop zit, dan draaien ze om en proberen of ze de staart aan kunnen raken
- proberen of ze tussen de oren kunnen aaien.
- proberen of ze met hun linkerhand hun linkerteen aan te raken. en met rechterhand linker teen te pakken (er op letten dat rechterbeen naar beneden blijft hangen).
- 2 benen aan een kant stappen, er af glijden (eerst stilstaand, dan lopen).
- een ster uit de lucht plukken. (door voeten uit de beugel te doen en jezelf helemaal lang te maken en met 1 hand helemaal te strekken).
- doperwtje van jezelf maken (voeten uit beugels knieen optrekken en hoofd op de knieen). (afwisselen met ster uit de lucht plukken)
- rondje draaien. been erover heen, achterstevoren zitten, doordraaien en weer recht zitten. Dit kan in stap en stilstaan. (alhoewel missch wel lastig in western zadel)

- aan het begin een ton met een ui/bal oid er op. Kind moet ding van ton pakken. Slalom rijden om pionnen. Aan het eind staat een streep, voor streep halthouden en ui/bal in een emmer proberen te gooien. (Kan alleen als paarden niet schrikken van bal/ui).

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:15

Vies/Lekker?

Gymnastiek oefeningetjes. (Armen zwaaien, tenen aanraken, staart en oren aanraken e.d.) Met een longeer zweep tegen de wand staan en daar moeten hun onder door. Balletjes in emmers gooien. Estafette?

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:18

Ik wou ook zeggen stoelendans. Is al genoemd.
Balken op de grond leggen, steeds een minder dan er combinaties zijn.
Als de muziek stopt zo gauw mogelijk naar een balk. Als pony met z'n voorbenen over de balk staat is het goed. Degene die geen balk heeft is af.

leenleen11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:22

Hoofd schouder knie en teen doet het goed! (Kan ook bij paard, oor manen kont en staart ofzo :)) Ook kan je ze laten 'zwemmen' enzo op hun paard, vinden ze altijd erg leuk!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:25

eh letter race? Maar dan misschien alleen in de stap? Voetballen als de paarden er braaf genoeg voor zijn? Ehhm straks heb je te veel ideeën _O-

kimmiedas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:13

ringsteken

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 19:00

Hoe meer hoe beter haha ! Dankjulliewel!

GeorgetteB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:41

Je kan ook een pacourtje uitzetten met balken op de grond. Dat ze het moeten volgen en bijvoorbeeld alleen over de rode balk heen mogen stappen.

leviria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:49

Ik doe vaak een kleuren spel. Laat de kinderen bij een oefening, bv volte, een kleur aangeven, bv rood.
En dan kan jij in kleuren lesgeven. Vaak erg hilarisch.

sanne97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:22

Pionnen neerzetten en dan borstels erop leggen en de kinderen de borstels laten pakken zodat ze zegmaar naast hun pony hangen. Dat deden wij wel eens.

haribootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:44

Een modeshow houden is ook leuk:) dat kan niet echt in een les, maar misschien leuk om een keer te organiseren? :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 18:27

Dit is geen rijtechnische discussie, ik verplaats het even :-)

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 17:53

Of een versierwedstrijd? Hadden wij pas op de manege, wie de pony het mooist poetst en versiert enz.

Irisxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:44

Bij ons in de les doen we in de winter altijd , het pepernoten spel.

Het gaat zo:

Je verdeelt de ruiters in 2 teams, elk team gaat bij een letters staan op de korte zijde dus de letter A of C.
Aan de kant waar jij bent zet je een grote bak neer voor de pepernoten.. (de pepernoten zijn btw groot ongeveer 20 bij 10, je kan ze maken van piepschuim en met een laagje verf erop is het klaar)
De pepernoten zijn aan de andere kant van de bak ´verstopt´ dus dan moet je naar het andere team rijden en de pepernoot proberen te stelen, maar als je word aangetikt door het andere team als je aan zijn kant van de bak staat met een pepernoot in je hand, is het niet jou pepernoot maar dan is hij van het andere team..
de bedoeling is om zo veel mogelijk pepernoten van het andere team te pakken .

Misschien een beetje moeilijk, maar wel een erg leuk spel..

Irisxlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:44

ow wacht het is zomer :')

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:00

een keertje zonder zadel? (stappen)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:28

Irisxlove schreef:
ow wacht het is zomer :')

met bloemen :')

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:27

een parcourtje! leren ze lekker mee te sturen, en te remmen op een goede manier!

je ze met balken een weggetje neer waar ze tussen moeten lopen, lukt dit niet overnieuw proberen, en wie als eerst aan de overkant is, dit kun je zo moeilijk maken als ze aankunnen.
je kan ze dan nog tussen door ergens laten stoppen om het extra moeilijk te maken. ;)