Op zaterdag van 11.30-12.30 geef ik op de manege een soort van les, samen met een ander meisje en er komt waarschijnlijk nog een derde bij.
Nu zijn wij niet gediplomeerd, en we hebben wel toestemming gehad van de eigenaar om de les te geven.
Zelf heb ik een korte cursus ruiterongevallen gehad, dus ik weet wel wat ik moet doen als een kindje valt enzo.
Het is een basiscursus lesje, waarbij we het eerste halfuurtje in de stallen bezig zijn en de kindjes leren poetsen en zadelen en alles wat te maken heeft met de omgang met paarden in de stallen. Natuurlijk niet op 'hoog niveau' maar alleen hoe je een paard/pony op een veilige manier kan poetsen en zadelen. Zoals de paardenknoop en 'Maak de paardenknoop nooit aan de boxdeur vast.'
Het tweede halfuurtje gaan de kindjes 'rijden. Dit is een groot deel stappen en een beetje draven.
Er zijn ook genoeg kinderen op stal die willen helpen met de les, zoals naastlopen als de kindjes nog niet alleen durven.
We hebben nu vaak 7 - 10 kinderen in de les en gelukkig kan het grootste deel al zelf los stappen en sommigen ook los draven. (Er zijn maar 3 of 4 kinderen die een naastloper nodig hebben)
De kinderen zijn in de leeftijd van 5-7 jaar.
Vanaf 7 jaar mogen ze naar de echte beginnersles, dus voordat ze 7 worden, blijven ze vaak bij ons.
Als het heel lekker weer is gaan we buiten over de heuvel wandelen, dan vragen we de ouders of die bij hun kind naast wil lopen, en anders zoeken we wel een naastloper, als de ouder bijv. op het broertje of zusje van dat kindje moet passen.
Nu doen we ook weleens spelletjes met de pony's.
Bijvoorbeeld:
- rood wit blauw
- annemaria koekoek
- schipper mag ik overvaren
- tikkertje (over de korte oversteek van de bak, dus van de B zijde naar de E zijde bijvoorbeeld)
- balkjes lopen (alleen balkjes over de grond)
- slalommen
Alleen nu is mijn vraag: weten jullie misschien nog een aantal leuke spelletjes die ik met de kindjes zou kunnen doen?
Alvast bedankt!

cindyheyyou
Ook kan je ze laten 'zwemmen' enzo op hun paard, vinden ze altijd erg leuk!