Shetlander kopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myraxhorsey

Shetlander kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 18:33

Hallo,

Ik heb een vraagje want ik wil misschien een shetje gaan kopen!
Maar als ik ongeveer 150 euro verdien per maand kan ik dan een shetje kopen?
Ps. heb al genoeg geld om een shetje zelf te kopen!

Mvg.

Cassidy

Re: Shetlander kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:35

Je topic staat verkeerd, ik zal vragen of het verplaatst kan worden.

Het duurste aan een paard is het onderhoud, en niet de aanschaffing ervan. En als je paardje een keertje ziek wordt of naar de smid moet, dan gaat 150 Euro p. maand niet genoeg zijn.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:35

Je topic staat verkeerd, ik weet niet precies hoe duur het is om een shetlander te houden maar 150 euro
in de maand is niet veel als je daar ook nog andere dingen van wilt doen/kopen! Bovendien is het slim om
een spaarpotje achter de hand te houden mocht je shetlander ziek worden of een blessure krijgen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:37

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 18:44

@Moyra dit is een heel andere topic hoor

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:45

Myraxhorsey schreef:
@Moyra dit is een heel andere topic hoor

Het komt op hetzelfde neer. Je vraagt naar de kosten. Dan is aanschaf nog het minste, en onderhoud is in het andere topic al uitgebreid aan bod geweest.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 18:47

Ja oke maar dit is een heel andere vraag :-)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:48

Je vraagt of je met 150 euro per maand een shetlander kunt kopen en daar onder schrijf je het volgende
Citaat:
Ps. heb al genoeg geld om een shetje zelf te kopen!

Wat is dan presies het verschil met het andere topic ?
Komt op het zelfde neer als ik het zo lees.

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 18:58

Jaa kijk ik heb al geld om de Shetlander zelf te kopen en de spullen maar je hebt toch ook maandelijkse kosten zoals weiland etc

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 19:01

Mijn kosten, terug komend
Stalling: 60 pm
Hoefsmid 2x per jaar 50euro
Ontwormen 30euro per jaar
Enting 25euro per jaar
(Dit is een kwestie van goede prijzen zoeken. In het begin betaalde ik voor inenten 45euro en voor wormenkuren 50euro, voor bekappen 2x 60euro)

Eenmalig
Pony 300euro
Men tuig 525euro
Sulky 725euro
Hoofdstelletjes 150euro
Halsters 60euro (ik heb er teveel :P)
Borstelset 10euro
Hoefschoenen 160euro
Springschoenen, peesbeschermers 45euro
Veiligheidssluiting voor mennen 40euro
Overig (zalfjes, shampoo ed.) 120euro
Dierenarts luizen 150euro
Dierenarts consult 35euro

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 19:08

Hangt overal maar net vanaf, waar komt je shet te staan en wat moet dat kosten? Wat wil je met je shet gaan doen, mennen en gaat menles dan ook van je budget af?

Als ik kijk naar wat maandelijks kwijt ben voor mijn shet dan kan het makkelijk, maar ja ik betaal geen stalgeld, ze krijgen hooi van eigen land, geen krachtvoer etc. Dat zal dus voor iedereen verschillen. Als je er nu voor zorgt dat je plekje kan vinden waar je shet kan staan dan krijg je al een veel beter beeld van de kosten. Verder is het wel aan te raden om een redelijk spaarpotje te hebben voor onvoorziene dierenartskosten.

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:44

Het gaat er niet alleen om of je dat met 150 euro per maand kunt, het gaat er ook nog eens om of je in de toekomst hetzelfde blijft verdienen...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:47

PanniePannie schreef:
Het gaat er niet alleen om of je dat met 150 euro per maand kunt, het gaat er ook nog eens om of je in de toekomst hetzelfde blijft verdienen...

als we dat toch eens allemaal wisten . dat neemt een hoop zorgen weg. helaas is dat voor iedereen niet bekend.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:57

PanniePannie schreef:

Mag toch hopen dat ze ooit meer dan 150euro gaat verdienen :+

Myraxhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 21:59

Wat bedoel je @panniepannie

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:09

Heb je een vaste baan met een contract? 150 euro is namelijk niet zo veel. Je moet de stalling ook nog betalen. Als je heel veel geluk hebt betaal je rond de 60 euro en anders rond de 150 euro (of meer). Daarnaast moet de hoefsmid regelmatig langs komen. Als je pony ijzers krijgt zul je de smid om de ongeveer 8 weken langs moeten laten komen. Zonder ijzers eens in de 2/3 maand. Ontwormen en enten komt er ook nog bij. Daarnaast zul je een spaarpotje moeten hebben voor het geval je pony iets over komt. Stel het word ziek en heeft medicijnen nodig, kun je dat betalen? Zijn ook dingen waar je rekening mee moet houden.

Las in je profiel dat je 16 bent en 2 verzorg shetten hebt. Ik zou als ik jou was het bij je verzorgpony's houden en pas als je ouder bent en een vaste baan hebt voor een eigen paard gaan. Tenzij je ouders je ook willen steunen als het nodig is.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:11

Oja vergeet niet dat je naast de pony ook nog spullen moet aanschaffen zoals poetspul/halster/zadel/hoofdstel en of mentuig etc. Maar daar had je vast zelf ook al over na gedacht :)

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:40

StalNollie schreef:
PanniePannie schreef:

als we dat toch eens allemaal wisten . dat neemt een hoop zorgen weg. helaas is dat voor iedereen niet bekend.

Nee, uiteraard weet niemand dat, zeker in deze tijd niet. Het punt dat ik echter wil maken is dat enige financiele zekerheid natuurlijk wel prettig is als je een pony aanschaft. Aangezien TS in haar profiel heeft staan dat ze 16 is, zou het zomaar kunnen dat ze 150 euro per maand binnen krijgt van bijvoorbeeld een bijbaantje. Zo'n inkomsten zijn natuurlijk minder zeker dan bij een vast dienstverband.
Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat een pony onderhouden van bijvoorbeeld een bijbaan niet mogelijk is, maar ik zou daar zelf nooit aan begonnen zijn :)
Laatst bijgewerkt door PanniePannie op 03-05-13 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:43

xSCWx schreef:
PanniePannie schreef:

:D
Ik drukte me wat ongemakkelijk uit. Ik bedoelde natuurlijk dat ze in de toekomst ook minimaal die 150 euro per maand zou moeten blijven houden (als zou blijken dat het met 150 net zou lukken om een shetlander te onderhouden).

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:46

ik heb je andere topics ook gelezen en het lijkt mij het beste dat je gewoon door blijft sparen en een apart potje maakt en je zelf nog even vermaakt met je verzorg shetjes

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 23:05

Ik zou eerst maar eens wat ervaring op doen en praten met shetlandeigenaren maar vooral als je het echt van plan bent zelf gaan uitzoeken waar je 'm neer kan zetten en zo de kosten etc kan berekenen. Want je opent nu echt overal een topic over:

[VSW] Voer voor shetlander

[VSW] Shetlander alleen?

[HAR] Shetlander met deken???

[VSW] Inentingen etc.

[YRT] Wat kost een shetlander pm?

[TVG] Natural Horsemanship Hier heb je ineens een shetlander??

En dan heb ik het nog niet eens over al je topics op konijnengebied. Het is natuurlijk geen punt als je vragen hebt, maar je opent in een korte tijd wel zoveel dat het me een klein beetje begint te irriteren. :o

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 23:09

en anders open je een topic waar je al die vragen kan stellen

en google help ook veel

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 23:16

en mischien kan je het beste wat boeken gaan kopen over verzorgen en onderhoud van paarden en een boek over shetlanders
want zover ik lees wil je heel graag een eigen pony
maar weet je niet hoe je ze moet verzorgen en wat de kosten zijn en wat je moet doen kwa onderhoud
zo komt het in ieder geval over
spaar een aantal jaar en herdenk je idee dan dan ben je ouder en hopelijk wijzer en weet je waar je aan toe bent want dat ben je nu niet

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 23:24

nnie"]
xSCWx schreef:
PanniePannie schreef:

:D
Ik drukte me wat ongemakkelijk uit. Ik bedoelde natuurlijk dat ze in de toekomst ook minimaal die 150 euro per maand zou moeten blijven houden (als zou blijken dat het met 150 net zou lukken om een shetlander te onderhouden).[/quote]
Haha ik snap je :D
150euro per maand is wel genoeg, als het om stalling en voer gaat. Maarrrr, ook een spaarpotje. Meestal wordt ong. 1000euro aangehouden.
Van die maandelijkse 150euro heb je dan nog geen spulletjes.
Als je een beetje spullen erbij wil kopen moet je rekenen op 150euro en dan koop je steeds een beetje meer erbij :P
(Laatste deel is gericht aan TS :P )

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 17:01

MW => PP