Onderzoek met behulp van thermografie, ideeën?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Pansy_

Onderzoek met behulp van thermografie, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 12:36

Ik hoop dat dit hier goed staat, en anders moet het maar verplaatst worden..

Tussen nu en de zomervakantie (10 weken dus) ga ik bezig met mijn afstudeeropdracht voor de opleiding (humaan) Fysiotherapie. Het idee is dat ik onderzoek ga doen met behulp van een warmtebeeldcamera (infrarood). (voor meer info over thermografie: http://www.thermografie-paard.nl/wat_is ... rafie.html )

Ik zoek dus nu een interessant onderwerp.
Zelf heb ik nagedacht over eventueel knieklachten in beeld brengen, cts (carpaal tunnel syndroom), hernia, etc. Echter, ik merk dat ik ook graag met paarden bezig ben, en ik mag een onderzoek gericht op de paarden/paardenfysio doen.

Mijn vraag is dus, hebben jullie misschien nog ideeën? Ik wil een dezer dagen echt wel een onderwerp hebben gekozen.

Lopen jullie nog ergens tegenaan waar weinig over bekend is? Zijn er nog vragen waar je antwoord op wil hebben?
Dan hoor ik het graag!
Het mag gaan over paarden en/of mensen.

ps: alle ideeën zijn welkom, het kan nog best zijn dat ik er dan later iets mee ga doen, als ik de kans krijg.

Even een plaatje van mijn paard ter illustratie :D
Afbeelding

Alvast heel erg bedankt!!

ponyparadijs

Re: Onderzoek met behulp van thermografie, ideeën?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 12:44

Zie je op die warmte beelden ook pees problemen?
Wat dat is wel een erg intressant deel denk ik

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 12:45

misschien dat je kunt kijken of je doormiddel van thermografie kunt aantonen of het zadel wel of niet past.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 12:47

Ik weet niet in hoeverre je in beeld krijgt in hoeverre spiergroepen tijdens een training zijn belast, anders zou je verschillende trainingssystemen en het effect daarvan op de spieren kunnen bekijken.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 12:47

PocoGaucha schreef:
misschien dat je kunt kijken of je doormiddel van thermografie kunt aantonen of het zadel wel of niet past.

Dat kan, die beelden bestaan al.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 12:48

Waarom overleg je niet even met Irma Wensink?

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 12:51

Wow, wat veel reacties al! Bedankt!!

Nikka, ik ben al druk in overleg met Irma! :j Wil alleen graag van anderen ook ideeën horen.
En inderdaad, zadelchecks worden al gedaan. Ik zit er wel aan te denken om onderleggers te 'testen', of in ieder geval de invloed ervan te onderzoeken, maar dat is ook maar een van de vele ideeën.
Verschillende manieren van trainen heb ik ook al aan gedacht, maar ik denk dat me dat nog te ingewikkeld is. Wel super interessant!
Peesproblemen zijn wel te zien, maar moeten d.m.v. echografie bevestigd worden (je kunt wel de plek aanwijzen).

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 12:53

RT-P >> PP

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 12:54

Ik denk dat er in de humane geneeskunde een meer onontgonnen terrein is. Misschien eens kijken of je in de sportgeneeskunde in de preventieve hoek kan gaan kijken. Opsporen van blessures in wording.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 12:59

Heb ik inderdaad ook al over nagedacht, maar ik denk dat dat voor mij bijna onmogelijk is.. (maar 10 weken de tijd, en ik ben alleen, ik moet patiënten zien te regelen, etc.)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 13:06

Via Papendal of benader een sportarts. Bekijk in eerste instantie of je bestaande blessures kunt reproduceren via thermografie. Dat is een redelijk klein onderzoek denk ik.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 16:08

Is ook een idee, dankje! Misschien kan ik wel iets met nieuwe knieën (total knee) doen, vroegtijdig ontsteking in beeld brengen of iets dergelijks.
Het lijkt mij ook super interessant om iets met 'huilbaby's' te doen, maar ik denk dat dat voor nu te moeilijk is.
Het valt niet mee, haha. Er is zoveel interessants!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 16:13

Als je humaan wil gaan kijken vind ik het wel boeiend.
PB maar als je wat wil weten, iig heb ik fybro en moet wel binnenkort weer even naar de manueel.
Heb zelf ook een tens, dus daar zou je ook wat mee kunnen doen.
Wat het effect hier van is of weet ik wat.

Ben ook wel redelijk bekend met wat waar zeer doet wat waar vandaan komt, en ik ben een nerd die dat interessant vind. :Y)

Edit: trouwens wel eens nagedacht over de effecten van voeding op Fybromyalgie?
Dan met name gluten, melk en soja?
Ik eet dat niet vanwege grotendeels de pijn in mijn lijf en als ik het wel eet heb je vuurwerk.
Ga ik over op hoge spierspanning etc, verwarring, koppijn, au au au.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 20:34

Ik dacht ook gelijk aan fibromyalgie :j

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 20:36

Ik zou ook even contact opnemen met paardenkliniek de Vallei in Woudenberg. Die werken ook met Thermografie als diagnostiseringstechniek.

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 20:38

Misschien kun je de warmte van verschillende typen beenbescherming testen (gelijk als je de bescherming eraf haalt), en hoe lang 't been per type warm blijft?

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 11:59

Bedankt voor de ideeën! Fibromyalgie is inderdaad ook heel interessant, ook in combinatie met voeding (heb zelf waarschijnlijk coeliaki, dus dat maakt het voor mij extra interessant!). Ik weet alleen niet of het niet te moeilijk is..
Verschillende typen beenbescherming (en zadelonderleggers) heb ik ook al over nagedacht. Heel interessant, maar ik weet niet of het genoeg samenhang heeft met de fysiotherapie..
Denk dat ik dat sowieso nog eens ga testen/onderzoeken, maar dan gewoon voor mezelf denk ik.

Zit er nu aan te denken om toch iets met knieën te doen, na total knee operaties. Moet dit echter nog even goed uitdenken.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:06

Ik heb wel wat onderzoek gedaan in het verleden, maar denk dat Fibromyalgie niet haalbaar is. Je moet wel goed bedenken wat je onderzoeksvraag is. Complicaties bij een total knee zijn niet veel voorkomend. Wat je wel kan doen is kijken of het beeld van thermografie past bij tempo van revalidatie.
Wat misschien ook nog wel een leuke is, is schouderklachten voor en na infiltratie met cortico's. Vragenlijst er bij en dan kijken of jouw resultaten corresponderen met lichamelijk onderzoek en klachtenbeleving.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:11

Misschien de verschillende soorten koelen (water, gel, ijs,...) na het werk van een paard of zelfs een mens.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:12

_Pansy_ schreef:
Bedankt voor de ideeën! Fibromyalgie is inderdaad ook heel interessant, ook in combinatie met voeding (heb zelf waarschijnlijk coeliaki, dus dat maakt het voor mij extra interessant!). Ik weet alleen niet of het niet te moeilijk is..
Verschillende typen beenbescherming (en zadelonderleggers) heb ik ook al over nagedacht. Heel interessant, maar ik weet niet of het genoeg samenhang heeft met de fysiotherapie..
Denk dat ik dat sowieso nog eens ga testen/onderzoeken, maar dan gewoon voor mezelf denk ik.

Zit er nu aan te denken om toch iets met knieën te doen, na total knee operaties. Moet dit echter nog even goed uitdenken.

Hoeveel proefpersonen heb je nodig en hoe lang moet je die volgen?
Misschien dat ik wel bereid ben een keertje bij de Mac donalds aan te schuiven, en dan een week elke dag thermografie?
Ik kan je meer info geven en ken ook mijn probleemgebieden en waarom.
Of kijken of je fybropatienten zo gek kan krijgen een proefperiode bepaalde middelen laat mijden, om te kijken hoe ze wel of niet verbeteren? :)

Tens is bij mijn fybro ook echt een enorm succes, na dieet verbeterde ik maar niet genoeg naar mijn zin toch wat wisselend.
Maar na 6 weken tens is alles enorm tot rust gekomen en zelfs nu ik veel stress heb amper tot geen pijn.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 12:16

Nikka, Dat is inderdaad ook een interessant onderwerp..!
W.b.t. de total knee, het leek mij mooi om het te volgen, ook omdat het vaak nog lang last blijft geven, en om eventuele ontstekingen vroegtijdig op te kunnen sporen in de toekomst. Probleem is alleen dat ik maar zo weinig tijd heb.. Dus ik ben er druk over aan het nadenken.
Jouw idee neem ik ook mee in mijn overweging, klinkt ook goed!

Ik denk dat de verschillende manieren van koelen lastig is, maar dat kan ik mis hebben.

Ik houd het idee van fibromyalgie ook in gedachten! Maar het is best lastig, omdat mensen een tijdje moeten acclimatiseren, wil je dan een groot deel van het lichaam op de foto, dan moeten mensen dus een tijd staan, zonder kleding op die plaatsen.
En daarbij, ik ben nog maar beginnend, heb geen ervaring met het aflezen van de beelden, dus het is denk ik het slimste voor mij om een 'makkelijk' onderwerp te kiezen, dat ik weet waar ik het moet zoeken.

Bedankt voor alle ideeën! Ik kan er zeker wat mee, als het niet nu is, dan later wel. :j

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 12:17

_Pansy_ schreef:
B

Dat onderzoek met thermografie en verschillende beenbeschermers is er al. Wat betreft zadelonderleggers komen er op het moment best wel aparte producten op de markt, misschien kun je daarmee samenwerken?

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 19:08

Ik heb morgen een gesprek met mijn begeleider, hoop dat ik daarna iets wijzer ben, wbt een onderwerp kiezen.
Ik heb een hele lijst met ideeën, hoop dat ik toch echt kan gaan kiezen morgen :j