Stoppen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shiroihebi

Stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 21:31

Ik heb geen idee of dit hier goed staat, zo niet dan graag verplaatsen

Ik heb vandaag te horen gekregen dat mijn instructrice gaat stoppen met lesgeven op de manege. Ik ben eigenlijk speciaal voor haar naar deze les gegaan. Ik zit er nu dus aan te denken om te stoppen met rijden op de manege, omdat het lesgeven van de overige lesgevers niet echt bij me past. Ook heb ik sinds kort twee hele lieve verzorgpaarden die ik ook mag gaan rijden.

Mijn vraag is dus, zou ik privéles gaan nemen? Ze stopt namelijk niet met lesgeven bij haar aan huis. Wel staan m'n verzorgpaarden 10 km ver weg en ik denk niet dat die speciaal voor mij daar heen worden gereden. Iemand stelde voor om te vragen of ze niet les kan gaan geven waar de paarden staan, maar de bak is daar nog niet helemaal af en met slecht weer echt niet te gebruiken.

De lessen op de manege zijn de laatste tijd niet zo leuk meer, ik heb zelf niks met pony's en toch word ik steeds op een pony gezet. Ben dan de hele les bezig met blijven zitten in plaats van rijden. Vragen of ik op een ander mag helpt niet, omdat er veel paarden kreupel zijn. Die zijn nodig voor de volwassenen, want blijkbaar kunnen die niet op een pony terwijl sommigen toch echt even zwaar en even lang zijn.

Ik wil graag wat meer leren als het kan. Wat zouden jullie doen?

leanR

Re: Stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:53

Als je het niet meer leuk vind om te rijden op die manege moet je gewoon stoppen, want je rijdt paard omdat je het leuk vind. Ik zou dan lekker verder gaan met je verzorgpaarden en dan kijken of je op hun les kan krijgen! :)

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 22:00

Lekker priveles nemen. Daar leer je vaak ook veel meer van.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 07:26

Zeker voor priveles gaan, en 10 km reizen is voor een instructeur niet ongebruikelijk hoor, je zult wel reiskosten moeten betalen natuurlijk, en ook een buitenbak komt veel voor dus ik kan me niet voorstellen dat je instructeur dat een groot probleem vindt tenzij ze het al te druk heeft natuurlijk. Gewoon vragen!

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:43

Ik zou voor de privé les gaan ;)
Zelf heb ik dit ook meegemaakt op de manege ik ben toen ook gestopt.
Met de privé lessen heb ik veel meer bereikt.
Succes.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 14:01

Bedankt voor alle antwoorden! Ik denk dat ik zeker even ga vragen of het mogelijk is om naar de paarden te komen, in plaats van ik met de paarden naar haar :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 19:21

RT-P -> PP

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 19:22

Ik zou inderdaad dat even aan haar vragen, wie weet kan het wel! :D
En als je het niet zo naar je zin hebt bij die andere lesgevers, dan zou ik er inderdaad niet mee doorgaan!

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 07:23

Je rijdt paard omdat je het leuk vindt, het is je hobby. Als je dus echt geen lol meer hebt in het lessen zou ik daar zeker stoppen.
En aan huis komen is echt niet vreemd voor instructeurs. Dus gewoon vragen aan je instructrice of ze langs kan komen. Vaak leer je nog sneller als je op eigen (verzorg)paarden privéles krijgt! Dat is hartstikke leuk!

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 11:13

Ik zou sowieso stoppen met rijden bij die manege, ook als je geen les kunt krijgen met je verzorgpaarden, want je vindt het niet meer leuk.
Als het kan, zou het natuurlijk fijn zijn als die instructrice bij jou langs kan komen.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 19:24

Ik heb er nog wat over na gedacht. Het probleem is, dat als ik niet meer op die verzorgpaarden kan rijden ik dan niks meer heb. En in de winter is de bak niet bruikbaar.

Pas weer les gehad, ging weer geweldig. Nog zo gezegd dat ik liever niet op een van de drie pony's wil die ik niet mag. Zet ze me er wél op, terwijl er dit keer nog paarden over waren die niet reden. Resultaten zijn zere schouders omdat de pony heel erg gaat hangen met zijn hoofd en zere ribben van toen hij me tegen de bakrand drukte. Als hij trouwens goed voorwaarts gehouden wordt doet hij het nog steeds, ook in de galop. Ik ben begonnen met de lieve aanpak, maar na een tijdje werd ik écht boos. Ik verheug me niet de hele week op een uurtje rijden om vervolgens niks anders te krijgen dan een rotgevoel en zere plekken..

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 19:33

Als je met een rotgevoel op de ponies gaat zitten kan je niet verwachten dat het paard ook z'n best voor jou gaat doen.

De dingen die jij nooit zijn allemaal rijtechnische dingen, dat een pony jou tegen de bakrand aandrukt is iets wat je moet voorkomen door niet tussen jou paard en de bakrand te gaan staan, en op te letten.

Als je er geen zin in heb en de manege luistert niet naar jou wensen, kan je beter privé les nemen of naar een andere manege gaan. 10 kilometer is niet ver voor een privé instructrice op locatie ;-)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 19:40

Millanka schreef:
Als je met een rotgevoel op de ponies gaat zitten kan je niet verwachten dat het paard ook z'n best voor jou gaat doen.

De dingen die jij nooit zijn allemaal rijtechnische dingen, dat een pony jou tegen de bakrand aandrukt is iets wat je moet voorkomen door niet tussen jou paard en de bakrand te gaan staan, en op te letten.

Als je er geen zin in heb en de manege luistert niet naar jou wensen, kan je beter privé les nemen of naar een andere manege gaan. 10 kilometer is niet ver voor een privé instructrice op locatie ;-)

Dat eerste heb ik zeker niet gedaan, zoals ik al zei heb ik het eerst écht geprobeerd.

Iemand tips hoe ik hem dan toch met zijn hoofd omhoog krijg? Toen hij me platdrukte wilde ik hem naar de paddock brengen. Het gangpad is niet bijzonder breed en aan de andere kant staan er bijtende paarden. Ik heb beide kanten al geprobeerd, maar ik mag niet meer rechts van hem gaan lopen om de paarden een beetje tegen te houden. Dus ik ben maar iets dichter bij de bak gaan lopen.

Andere manege is er niet. En ik had dus bedacht dat wanneer ik niet meer op m'n verzorgpaarden kon rijden, ik verder niks had. En daar kan ik in de winter dus niet mee rijden, omdat de bak dan bevroren is. Nu vind ik even niet rijden niet erg, maar een aantal maanden?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 19:43

Waarom zou je niet rechts van hem 'mogen' lopen? Verder ga ik mee met de gegeven reacties Paardrijden doe je voor je plezier en als je geen plezier meer beleeft aan het rijden op de manege, zou privéles met je verzorgpaard een goede oplossing kunnen zijn.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 19:48

Laura_x_ schreef:
Waarom zou je niet rechts van hem 'mogen' lopen? Verder ga ik mee met de gegeven reacties Paardrijden doe je voor je plezier en als je geen plezier meer beleeft aan het rijden op de manege, zou privéles met je verzorgpaard een goede oplossing kunnen zijn.

Ik snap het zelf ook niet, maar ik kreeg erg nogal commentaar op toen ik dat wel deed. Blijkbaar geldt de 'altijd links' regel hier ook. Die regel vind ik trouwens een beetje onzin, er is nu toch geen reden meer om links alles te doen? Lijkt me juist wel eens goed om bijv. rechts op te stappen, dan rekt ten minste niet alles alleen aan de linker kant uit.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 19:57

En als je het probleem uitlegt? Het probleem met de bijtende paarden? Ik ben het helemaal met je eens hoor ;)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 14:56

Ik zou stoppen. je vindt het al zo lang niet meer leuk en dat is zonde. Lekker met je verzorgpaardjes op les gaan!

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 15:00

Ik heb vanaf het begin op mijn manege gezegt ik ga hier niet weg!
mn lievelings pony , leuke mensen etc

Maar toen moest ik kiezen tussen 2 verzorgponys of de manege
ben uiteindelijk toch weg gegaan.. heb er totaal geen spijt van gehad

en in jou situatie zou ik lekker met je vp gaan lessen!

Lundj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 15:01

Waarom denk je dat ze niet naar je toe kan rijden dan?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 15:02

Als de pony gaat hangen, moet je juist niet tegenhouden.
Zolang de pony niets heeft om te hangen zou die dat ook niet doen.

Lijkt me trouwens ook niet eerlijk naar de pony toe, je mag hem niet, maar hij moet wel van alles voor jou doen.
Ze voelen het fijnloos aan allemaal.
Mensen kan je voor de gek houden, dieren niet.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 15:06

Ik leer al mijn paarden/pony's dat ze van links en recht geleid kunnen worden.
Is juist handig.
En inderdaad dat van altijd links opstappen is ook klink klare onzin van de manege, wedden dat ze de rede daarvan niet eens uit kunnen leggen, want die is er nu éénmaal niet.
Het komt namelijk van vroeger uit.
Nu lopen we echt niet meer met een zwaard rond. :')

xMariaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 15:13

ja, ik zou stoppen daaro! := Heb je niet de mogelijkheid om daar te komen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 15:16

Riraito schreef:
Laura_x_ schreef:

Ik snap het zelf ook niet, maar ik kreeg erg nogal commentaar op toen ik dat wel deed. Blijkbaar geldt de 'altijd links' regel hier ook. Die regel vind ik trouwens een beetje onzin, er is nu toch geen reden meer om links alles te doen? Lijkt me juist wel eens goed om bijv. rechts op te stappen, dan rekt ten minste niet alles alleen aan de linker kant uit.

...brrr, wat een manege!
Dat je niet altijd mag kiezen is 1 ding, dat een manege soms "een golf kreupelheid heeft" kan gebeuren, maar dan ook nog allemaal bijtende paarden en dit soort commentaar...
Ik zou zeggen: benen maken!

(En bij geleiden: "als ik vind, dat ik de baas ben" - moet ik me als betrouwbaar leder gedragen endus zorgen, dat mijn paard, waar ik verantwoordleijkheid voor neem, niet wordt gebeten Dus rechts lopen, geen gezeur!)
(En idd: als een paard gaat hangen: subiet je hand openen, "laat maar vallen!" en daarna nog 100.000 keer je hand kleine stukjes naar voor en weer terug doen, om te voelen of hij niet weer stiekum, stukje bij beetje gaat hangen. De lage hoofdhouding "bij-drijven".)

Ster_Quinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 15:21

Zo te lezen heb je het helemaal niet meer naar je zin daar, dus dan kan je er beter mee stoppen anders gaat het rijden je straks tegen staan. En Aangezien de bak nog niet af is zou deze als die af is toch wel bruikbaar moeten zijn. En nu het beter weer wordt kan je toch lekker lessen en als het slechter wordt zie je het dan wel weer niet? succes