Op wat voor karakter val jij en waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Molfre

Op wat voor karakter val jij en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 11:31

Ik sta net in de wei om een oogje te houden op de kudde, omdat we er net een nieuwe merrie tussen gezet hebben. En ineens viel mij iets op: alle paarden waar ik een klik mee heb (gehad) of waar ik me het beste mee vermaak, zijn allemaal dominante leiderspaarden, ze zijn ook heftig in hun gedrag en tijdens het rijden.
Mijn aller eerst pony was er zo een, een Welsh merrietje en de tweede, een IJslandse ruin ook. Mijn derde was een Lusitano merrie, ook een leiderspaard met een heftig karakter en zo mijn vierde ook, nog een kleuter, maar al wel duidelijk een paard met een eigen mening, waarvan ik heel sterk vermoed dat ze de leiding over een paar jaar overneemt. Tussendoor heb ik ook op andere paarden gereden en de paarden waar dat het best mee ging en waar ik me het best mee vermaakte, waren allemaal vrij dominant en bijna allemaal leiderspaarden.
Ik heb ze hier niet bewust op uitgezocht, van alle 4 mijn eigen paarden (waarvan er 1 niet meer is) wist ik het voor de koop ook niet.

Nu vraag ik me dus af, hoe is dat bij jullie? Maken jullie ook, bewust of onbewust, makkelijker een klik met een paard van een bepaald karakter type? Of zijn er misschien mensen die denken dat een paard zich (deels) aan jouw eigen karakter aanpast? Of zijn er misschien mensen die dit pure onzin vinden?

Ik ben ontzettend benieuwd naar jullie bevindingen.

Ekeif96

Re: Op wat voor karakter val jij en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 11:37

Ik heb het zelfde als jou, ik vind vaak dominante/leiders paarden leuker :j
Zijn ook vaak wat 'stoerder' en minder snel op de kast te jagen. Ze laten gewoon meer hun 'mening' blijken voor zover paarden dat kunnen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 13:19

LBI, ik val er als een blok voor. Heerlijke paarden en als ze dan ook nog eens een dikke kont hebben ben ik om ;)
Van die paarden die niets gewoon maar weggeven, die erg goed zijn in jou meer laten doen dan hun, maar oh zo leuk zijn en als je ze gemotiveerd krijgt heb je een geweldenaar.

Freefeelster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 13:29

Ik kan me altijd vreselijk vermaken met de frisse, jonge, puberende paarden, het liefst van die nukkige merries. Heerlijk dat verkennen, uitproberen en eigenwijze gedoe! En als het ze allemaal te veel en te moeilijk wordt, komen ze als een klein kind steun bij je zoeken......Zo lachwekkend!
Zelf ben ik heel rustig, stabiel en consequent. Een beetje + en - wat elkaar aantrekt denk ik...

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:30

OPG -> PP

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:31

Ik heb hetzelfde als Freefeelster.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:33

ik hou ontzettend van eigenwijze paarden die je heel erg consequent aan moet pakken om er wat mee te kunnen bereiken :o :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:38

Ik heb juist het compleet tegenovergestelde :+ Ohz mag een paard van mij best wel wat uitproberen, zomaar opstappen en wegrijden gaat na een tijdje ook vervelen, maar in de omgang zelf heb ik het liefst een lieverd met wie ik alles kan. De merrie die ik nu rijd is onder het zadel lekker pittig, tenminste, werklustig, maar in de omgang kan ik echt de gekste dingen met haar doen zonder dat ze ook maar een stap verzet. Als zij op de poetsplaats staat valt ze letterlijk in slaap. Ik vind dat echt heerlijk, lekker tutten en doen zonder dat je je zorgen hoeft te maken om een eventuele reactie.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:44

Moeilijk. Ik heb een paard wat erg gevoelig is in de omgang. een reus van 1.85 maar in zijn eentje schrikt hij van elk klein geluidje. Samen met andere paarden is hij heel nuchter. Ook onder het zadel is hij snel beledigd maar geeft dit wel duidelijk aan. Zijn karakter past wel bij mij. Onzekere paarden hou ik niet zo van. Heb door ervaring geleerd dat dat niet zo mijn ding is.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-13 16:58

Grappig om te lezen dat veel mensen dus duidelijk een concrete keuze hebben!

En hoe is jullie eigen karakter? Vergelijkbaar met dat van het paard (bij mij wel) of juist heel anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:02

Dat is wel een grappige, ik ben zelf namelijk het compleet tegenovergestelde. Terwijl mijn paard staat te snurken op de poetsplaats sta ik te stressen en te rennen en te vliegen en dan vergeet ik dit weer en dan vergeet ik dat weer. Zo'n rustig paard is echt een verademing op dat soort momenten.

Verder zijn we zelf gelukkig wel heel lomp, maar heel nuchter. Als ik struikel schrikt zij niet, en als zij onderuit gaat in de longeerbak omdat ze weer eens te hard gaat kan ik heel nuchter eerst kijken of er wel echt iets aan de hand is voordat ik in paniek raak.

Aan de ene kant is mijn karakter dus een beetje hetzelfde, maar aan de andere kant heel anders.

BlijeRuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:08

Ikzelf ben heel koppig, ook wel echt een leiderstype. Mijn voorkeur gaat uit naar een werklustige pony, een pony die koppig is, maar uiteindelijk toch wel op je vertrouwen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:19

Oei, beetje moeilijk.. al hoewel ik het altijd wel fijner vind om op doerakkers te rijden dan op makke maneges ponys.
Mijn allereerste mini was een echte doerak, een hengstje. Maar daar heb ik een zeer goede band mee gekregen. Helaas heeft dat maar ongeveer 3 jaar geduurd, toen mijn eerste paard klophengst van 1.70 daar klopte ok vanalles niet mee, daar kon ik dan ok niet echt mee overweg en heb hem dus ook weg gedaan. Was gewoon wat te groot voor me. Toen mn eerste echte pony hengst super beestje maar hij heeft ook zijn eigen gebruiks aanwijzing, maar het is een prachtdier!!! Mijn 2e mini ook hengst, is nog lekker aan het puberen. Maar is lang niet zoals mijn eerste mini, ik denk dat dat het ook zo moeilijk voor me maakt.. ach ja,, ik heb in ieder geval mijn handen eraan vol... heerlijk dat eigenwijze karakter... mijn stoere binken!!!!!

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:26

Ik val altijd op de complexe, nukkige merries, die van zichzelf eigenlijk een beetje onzeker zijn, maar dominant over komen.. Beetje zoals ikzelf dus :+

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:30

Ik val meer op ruinen. Mijn twee ruinen zijn allebei rustig van karakter. Je kunt er makkelijk mee rijden. Maar het nadeel is dat je er wel aan moet rijden ze doen niks vanzelf maar dat maakt het ook wel weer leuk. en als ik vandaag lekker met mijn paardje een buitenrit kan maken en hij doet alles braaf ben ik weer heel blij met mijn keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:32

Ik heb het inderdaad ook aanzienlijk meer op ruinen dan op merries, al rij ik nu een hele lieve merrie.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:34

Ik heb 1 merrie gehad dat was ook een prachtbeestje.. heb daar heel erg spijt van dat ik die verkocht heb, mocht ik de kans hebben haar weer trg te kopen doe ik dat!!!!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:37

Molfre schreef:

En hoe is jullie eigen karakter? Vergelijkbaar met dat van het paard (bij mij wel) of juist heel anders?

:=

Ik: heel fel, kan nog weleens uit mijn slof schieten.

Mijn paard: echte en goedzak, lief paard, werkt graag en laat zich niet de op de kast jagen. Ik kan weleens op hem foeteren en 2seconden later is hij het alweer vergeten en trekt zich niets van mij aan.

Wat mijn instructrice 3 weken geleden nog zei: Thamar, jij moet nooit meer een ander paard dan deze, jullie zijn echt een goede combinatie. (Leuk complimentje :o )
Ik heb het met dit paard ook zo naar mijn zin, hij is ondeugend, kan lekker plagen maar hij is oh zo lief. Mijn eigen paard moet dus gewoon een leuk, fijn, werkwillig paard zijn.

Lastige paarden rijden: genoeg mensen die ze hebben en hulp willen, en dan maakt het mij dus ook echt niks uit. Maar wil wel dat mijn eigen paard ontspanning is.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:13

Ik ben zelf heel rustig en kan in lastige situaties ook heel nuchter blijven. Vindt mezelf ook meer een ruinen type, maar rijdt nu ook een merrie en in de omgang klikt dat ook wel heel goed.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:17

Ik val echt op koppige dames <3 Kan ruinen echt heel lief vinden en het er prima mee vinden, maar merrie's zijn altijd mijn lievelingetjes :P Op zich vind ik een rustig karakter ook fijn, als ze maar wel echt een beetje eigen karakter hebben en niet doods zijn.

Bailey is echt een kréng gewoon, prachtig vind ik dat. Zit je een beetje naar ze te kijken, zie je Bailey opeens met ontblote tanden en oren in de nek naar een andere pony stormen :') Ze laat mij ook geregeld weten waar haar grenzen liggen, maar zal mij niet meer bijten (vroeger wel). Op een of andere manier dwingt ze toch respect af, en als je haar ook respect geeft is ze geweldig <3

Zafirah is echt mijn puppypaardje, ontzettend onschuldig (vindt ze zelf), onnozel en lomp :+ Ze is heel wisselend van karakter, de ene keer een nuchtere lompe negeer-modus knol en de andere keer een knuffelige stuiterende muts. Maar wat aan Zafirah heel fijn is is dat ze echt áltijd enthousiast is en altijd wil meewerken <3 Ontzettend lief vind ik dat.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:27

Molfre schreef:

Ik denk dat ik wel ongeveer het zelfde karakter heb als mijn pony.
Ik ben meestal duidelijk aanwezig en ben niet op mijn mondje gevallen, mijn pony is duidelijk een leider, maar is toch ook een echte knuffelbeer

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 20:51

Ik hou niet zo van die ontzettende heethoofden, ook niet van 'lomp'. Meer van paarden die zich echt willen inzetten en wel willen werken. Verkoop mijn eigen ruin omdat hij zo heet is, bokken, rennen en ik daar als ruiter onzeker van wordt. Zelf hou ik wel van actie, maar niet te overdreven :')

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:00

Ik kan het totaal niet vinden met slome paarden, die ook alles maar best vinden. Een paard moet karakter hebben, een eigen mening hebben over dingen. Geeft mij een heel voldaan gevoel als je dan uiteindelijk leert samenwerken met zo'n dier.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:08

Wat een leuke vraag ;-).
Nou wil het geval dat ik 2 paarden heb en die hebben beide een heel verschillend karakter. Eentje is een wat onzekere, maar toch wat dominante en arrogante ruin (hoewel ... bij andere ruinen bindt hij wel snel in, dus zo dominant is hij nu ook weer niet). Een heel serieus paard, houdt ook niet van grapjes en is erg gericht op zekerheid. Het was wel degelijk ' liefde op het eerste gezicht' en dat kwam vooral door ' dat oogje' . Ik reed voor de eerste keer op hem en hij twijfelde ergens en keek terug, keek me recht in m'n ogen en boem, verkocht was ik.

Tsja en dan het andere paard. Een totaal ander type. Tis een merrie en ook ECHT een merrie. Een ontzettende grappenmaker, overal aan friemelen, wil graag knuffelen, staat zonder aarzelen tegen iets aan, wil graag spelen met spullen (een bal, een hoepel, de hond, dat soort dingen). Maar nu ik erbij nadenk, ook weer dat oogje. Je aankijken en je dan ook ECHT aankijken (je ziel in kijken, noem ik dat). Nou duurde dat heel lang voordat ze dat eindelijk eens deed, maar ze heeft die blik wel.

Dus ik denk dat ik vooral op paarden val, die echt contact met je willen maken en die graag dingen met je samen doen. Andere paarden interesseren me ook gewoon echt niet.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 21:12

Freefeelster schreef:
Ik kan me altijd vreselijk vermaken met de frisse, jonge, puberende paarden, het liefst van die nukkige merries. Heerlijk dat verkennen, uitproberen en eigenwijze gedoe! En als het ze allemaal te veel en te moeilijk wordt, komen ze als een klein kind steun bij je zoeken......Zo lachwekkend!
Zelf ben ik heel rustig, stabiel en consequent. Een beetje + en - wat elkaar aantrekt denk ik...

_/-\o_