Welk ras geschikt als kinderpony ???

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 16:44

New Foresters zijn echt heel leuk! Op Nico kan bijna iedereen, als je niks van hem vraagt kan je er zowat iedereen mee weg sturen die een beetje kan rijden. (Als je meer van hem gaat vragen wordt het een ander verhaal Haha!)

Welshjes zijn ook heel leuk. Ik heb er een tijdje een gereden die echt heel fel kon zijn, niet echt een kinderpony. Ken er ook die wél enorm lief zijn!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 18:07

Ik denk dat het toch een pony op karakter zoeken word.... Misschien dat ik voor mijzelf een leuk paardje koop en Guus als kinderpony houd Lachen
Ik moet toch nog even goed met mezelf discusseren hoe en wat Scheve mond

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 19:49

fsoudan"]
[quote="sonjabelgium schreef:
De ponymerrie waar m'n zoon afgekukeld is was een New Forestje ... en 'r dochter deugd ook voor geen meter! Niet het ras beoordelen, maar het individu!! De meeste shetten zijn ook eigenwijs, laat ik nu juist een niet eigenwijze shet hebben ... de meeste hengsten zijn niet zo makkelijk, laat mij nu net een erg makkelijke hengst hebben ...... de meeste fjorden zijn veel te sterk. En daar beantwoord mijn fjord ook aan, maar hij misbruikt z'n kracht (nog) niet. Individuen kunnen erg afwijken van de gevestigde beoordeling van een ras!!!!!!

PS een kleine tinker zou ook wel 's een te overwegen optie kunnen zijn Knipoog


Hoezo heb je er toevallig een staan Knipoog
[/quote]

Nee, ik verkoop geen tinkers. Ik HAD een pismerrie te koop Haha! Maar dat wil je niet voor een kind en verkoop ik ook niet voor een kind (was basisregel!) Knipoog. Ik heb wel een tinkerhengst staan, maar dat is helemaal geen kleintje, hij is nu al 145cm voorbij en pas anderhalf jaar oud .... niet voor klein kindjes dus al loopt m'n dochter er wel zo mee weg . Ik heb nog een fjordje ook, maar ook die is niet voor jonge beginnertjes ... onze MEGA-shet is daarintegen wel 500% een leerpony, en die heb ik zelf na lang zoeken gevonden en gaat pas weg als m'n kinderen zover gevorderd zijn dat ze over kunnen gaan op de fjord of de tinker. En wie weet ..... misschien gaat ie ook dan niet weg, wat ze zijn nu al dol op dat beestje!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 20:02

Nee ik zoek en kijk rustig hier en daar wat in de ronte Rolleyes
Zoek en Gij zult vinden Knipoog

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 20:40

gabyfedde schreef:
Welsh-A en B's zijn vaak felle gifkikkers.


Nee hoor....zo staan de welshjes bekend, maar het valt best mee. Zo hebben we al een aantal pony's gehad waar je best een ervaren kind op kan zetten. Welshjes willen graag voor je werken, met de juiste opvoeding zijn het juist prima kinderpony's!
Natuurlijk zal dit per pony verschillen, maar we hebben er toch aardig wat Knipoog

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 21:18

Volgens mij als je een welsh goed opvoed heb je er een top pony aan. Misschien wel fel maar wel een harde werker.
Datmoor valt ook wel in mijn smaak, heb zelf een datmoor merrietje gehad ooit was een heel lief beestje Ach gut

Ferda

Berichten: 279
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 21:22

Nou, een fjord zou ik iig niet doen.Die zijn zó sterk en vaak koppig.
Ik ga ook voor een new forest, maar een dartmoor is vaak ook betrouwbaar!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 22:51

Ik wil ook niet een bakbeest erbij, maar een klein pony'tje voor mn zusje om mee te lessen. En een fjord vind ik persoonlijk te sterk en te log voor een meisje van 3, dan kan ze net zo goed op Guus rijden.

Miran

Berichten: 4456
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 23:09

Gewoon zoeken naar een goed karakter, niet naar een specifiek ras. En niet te breed, paardrijden op die leeftijd is toch al niet zo goed voor de heupjes, laat staan op een brede pony.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 23:17

Zou je trouwens niet even wachten ermee ? Weet niet hoe vaak je broertje en zusje rijden, maar 3 is wel heel heel erg jong hoor, te vroeg is lang niet goed.
Heup en bekkenvergroeiïngen, ieuwie moet er niet aan denken.
Zou dat allerkleinste kotertje nog maar lekker even op een shet laten zitten, voordat je met iets groters ( misschien breders ) begint.

6 jaar kan wel, vind 3 jaar persoonlijk te jong.
Weet niet wat jij onder fanatiek rijden verstaat ( dat zei je tenminste in je startbericht )

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-03 23:26

SANEX schreef:
Zou je trouwens niet even wachten ermee ? Weet niet hoe vaak je broertje en zusje rijden, maar 3 is wel heel heel erg jong hoor, te vroeg is lang niet goed.
Heup en bekkenvergroeiïngen, ieuwie moet er niet aan denken.
Zou dat allerkleinste kotertje nog maar lekker even op een shet laten zitten, voordat je met iets groters ( misschien breders ) begint.

6 jaar kan wel, vind 3 jaar persoonlijk te jong.
Weet niet wat jij onder fanatiek rijden verstaat ( dat zei je tenminste in je startbericht )


Ze rijd ook niet elke dag. Ze rijd 1x per week een half uurtje hooguit.
Fanatiek rijden bedoel ik mee dat ze het erg leuk vind en als het aan haar ligt gaat ze elke dag mee naar stal. Maar ik ben op de hoogte van de risico's met vergroeiingen enz. Het is ook de bedoeling om van het voorjaar iets te kopen ook voor die jongen (s) (ander broertje van 9).
Ik heb geloof ik ook ergens geschreven dat het de bedoeling is als ze een jaar of zes is haar pas een uur per week te laten lessen maar dan op haar eigen pony.
Die pony wil ik wel kopen ook omdat ze het verzorgen erg leuk vind geld voor die jongens ook het bestaat niet alleen uit rijden voor hun (gelukkig)

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 00:39

bekken problemen, vergroeingen ed.... Ik had een bekken probleem en heb rug problemen en heb op pony's en paarden gereden vanaf ik weet niet hoe jong.... niets geen vergroeing, wel rupgproblemen door een paar rotvalpartijen (maar had ook van een fietsval kunnen komen...) van paarden....

De ideale leerpony: een 20 jarige die de klappen van de zweep kent (ras onbelangrijk, betrouwbaarheid belangrijker)
Ras: connemara, de iedeale kinderpony, koel, groot incasseringsvermogen, robuust enz.
Dochterlief rijdt ook, is 9 begonnen met een jaarling minihengst..... luisterde beter dan mijn keurig getrainde honden....
Nu heeft ze een a-welshje van 4 waar ze nu ruim een jaar mee rijdt, super braaf, lief, betrouwbaar en LUI, nu komt deze combi niet verder en zijn we ook zoekende naar een opvolger (en mischien gevonden)
Britt (mijn dochter dus) krijgt elke week priveles (duur he, nope is de enige in haar les op de ponyclub) rijdt daarnaast thuis ook minimaal 4 dagen.
Ik heb verder nog een a-welsh merrie staan en ook een andere merrie gehad (helaas overleden) en gewoon zadel erop en rijden (wel onder begeleiding uiteraard) en niets niet fel, vurig of wat dan ook.
Ze zijn intelligent, slim, denken wat meer na en daardoor mischien wat tempramentvoller maardoor ook super lief, braaf (uiteraard uitzonderingen bevestigen de regel)
En heb nog een jaarling hengst staan, welsh-K, en die is ook super in de omgang (jawel een jonge hengst en 4 merries...en kids)

Moet er wel bijvertellen dat onze pony's binnen 2 dagen volkomen shock proof zijn, (heb 3 kids en de nodige vriendjes) de buitenbak wordt gebruikt als voetbalveld, en fietsen met vlaggetjes, paraplus als het regent, plastic zakken om een fort te bouwen, de pony's krijgen dat allemaal te zien en vinden het nog leuk ook.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 07:34

Westernfreak"]
[quote="gabyfedde schreef:
Welsh-A en B's zijn vaak felle gifkikkers.


Nee hoor....zo staan de welshjes bekend, maar het valt best mee. Zo hebben we al een aantal pony's gehad waar je best een ervaren kind op kan zetten. Welshjes willen graag voor je werken, met de juiste opvoeding zijn het juist prima kinderpony's!
Natuurlijk zal dit per pony verschillen, maar we hebben er toch aardig wat Knipoog
[/quote]

Wij hebben zelf ook meerdere Welshpony's.
Het zijn zeker prima kinderpony's, ik heb er ook ontzettend veel lol mee gehad toen ik kleiner was. Maar ben ook vaak zat met een snuivend Welshje over straat gegaan, wat opeens niet langs een paaltje wilde wat er al 2 jaar iedere dag stond. En dan zijn ze best sterk kan ik je vertellen...
Dus je hebt wel gelijk, het zijn zeker leuke kinderpony's. Maar je moet niet bangig zijn aangelegd

Kyno

Berichten: 10433
Geregistreerd: 07-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:40

Voor kinderen vind ik persoonlijk New-Foresters en Welshjes heel erg leuk! En dartmoortjes vind ik ook prima kinderpony's, maar die zijn weer wat moeilijker te vinden Scheve mond Ik denk dat de NF toch de beste kinderpony is... ze hebben een gelijkmatig en rustig karakter. (de meeste dan, dat verschilt natuurlijk ook weer per beestje, maar over het algemeen.) Welshjes kunnen best wel heethoofdjes zijn, of schrikkerig, terwijl je ook weer hele lieve rustige welshjes hebt die nergens bang van zijn. Dat verschilt natuurlijk weer per pony. Bovendien heb je ook hele leuke rasloze pony's die prima kinderpony's zijn! Zo hadden wij op de manege een prullebakkie waar NF, haflinger en welsh in zat! Een heel leuk en rustig beestje! *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-03 20:53

Ik zou voor een leuke, zeer betrouwbare rijtypische kleine pony gaan. Geen robuust ras, kleine Fjord/Haflinger en al zeker geen mini-Tinker... Waarom niet? Omdat ze breed zijn, vaak totaal niet opgevoed en meestal te sterk voor kleine kinderen. En als ze niet te sterk zijn, zijn ze vaak weer niet vooruit te krijgen.

Een jaarling zou ik zeker niet doen. Ik zou nog eerder kiezen voor een goede pony van 20, daar hebben kleine kinderen 100x meer plezier van.

Ik zou dus gewoon een zeer brave betrouwbare en ervaren pony zoeken. Niet alleen met rijden in de bak, maar ook in de omgang en in het verkeer. Leeftijd en uiterlijk zou ik niet eens een rol laten spelen (leeftijd alleen niet te laag), als hij maar gezond is (afscheid nemen van een pony die 'op' is na een paar maanden is voor een klein kind ook knap waardeloos natuurlijk).

Maikuh

Berichten: 1613
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Ottersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 09:13

Ik zou iig een hele lieve en betrouwbare pony zoeken. Een Welsh vind ik zelf een leuk ras. Als je daar goed naar op zoek gaat kun je hele lieve Wehshpony vinden met een lef karakter. Ook zou ik niet zo'n jonge pony kopen maar een ervaren pony.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 10:04

Alane schreef:
Dochterlief rijdt ook, is 9 begonnen met een jaarling minihengst..... luisterde beter dan mijn keurig getrainde honden.....


Hier staat toch niet wat ik lees, he, rijden op een jaarling???

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 11:32

Nee, joh niet begonnen met rijden, maar als knuffel, frutsel, wandel, poetspony.
En dan om verantwoording te leren, niet dat je bij een mini minder verantwoording moet opbengen, maar deze qua formaat handzamer en overzichtelijker zijn, voor kleine kinderen en de kinderen daardoor gestimuleerd worden om de verzorging te doen en leren omgaan met een pony. En het niet gelijk een mega-investering is, ze zijn gemakkelijker te herplaatsen.

Had het een beetje krom neer gezet.......sorry.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 11:41

Oh, gelukkig, m'n hartje is weer gerust, hoor. Haha!
Maar ergens zag ik kortgeleden een topic over een
14-jarige die een shetveulen berijdt, dus uniek zou
het al niet meer zijn...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 12:15

Heb, gelukkig, iets meer verstand...
Moet wel bekennen dat ik ook wel eens zoonlief (vliegengewicht en toenertijd 4 jaar) wel eens op een ruim 2 jarige gezet heb (zonder zadel ed, en gewoon stilstaan, voor een foto) Ben ik nu een dierenbeul..... Bloos!
Sorry voor off-topic.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:15

Om ter beginnen hoort een 3 jarig kind nog niet op een paarderug. Die botten in heupen en benen zijn daar nog veel zacht voor.
Ten tweede zou ik naar een oudere en betrouwbare ponu zoeken, zonder daar meteen een ras aan vast te plakken.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 13:30

Ik denk niet dat het schadelijk is voor het kind als het 15 minuten per dag op een pony zou zitten....

En ja, betrouwbaar, mak, braaf en ervaring gaan voor ras, maar je moet ergens beginnen te zoeken.
En als je tot de ontdekking komt dat van een bepaald ras het gemiddelde paard de eigenschappen heeft om te kunnen dienen als beginnerspaardje, is het ook een stuk gemakkelijker om gerichter te gaan zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 15:15

Cassidy schreef:
Om ter beginnen hoort een 3 jarig kind nog niet op een paarderug. Die botten in heupen en benen zijn daar nog veel zacht voor.


Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Ik rijd ook al vanaf dat ik fatsoenlijk kan lopen, dan wel niet dagelijks een uur maar toch 2 a 3 maal per week een kwartiertje en vanaf m´n 5e ging ik naar de ponyclub.
Hetzelfde geld voor m´n zusje, neefjes en nichtjes, we hebben allemaal leren rijden op Carola een Datmoorpony die mijn opa zelf uit Engeland had gehaald.
Ook het dochtertje van m´n vriendin is nu 3 jaar en rijd ook al gemiddeld 2x per week een kwartier/half uurtje en op zondag gaat ze al wel eens mee met een klein bosritje (haar vader wandeld er dan naast).
Zij heeft een kruising Shet x Welsh die al dik in de 20 is en waar ook al heel wat neefjes en nichtjes op hebben leren rijden.

francisotten
Berichten: 43
Geregistreerd: 22-12-03
Woonplaats: Zwinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 17:44

Wij leveren al ruim 20 jaar Dartmoors aan kinderen. Bij een Dartmoor is de leeftijd onbelangrijk. Een drukke Dart van 3 is met 20 jaar nog druk.
Een Dart moet gewoon een lief en relax karakter hebben. En uit braafheid voor het kind werken.
Wel moet het klikken. Koop niet te gauw een te grote pony, "op de groei, voor je kinderen."
Want dan komt het kind haast met het been niet op de juiste plek. Dat werkt niet. En het belangrijkste is dat de pony uit braafheid moet willen werken. Want een kind heeft niet de kracht!!
Bezoek evt. mijn website. Succes met zoeken.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-03 19:29

francisotten schreef:
Wij leveren al ruim 20 jaar Dartmoors aan kinderen. Bij een Dartmoor is de leeftijd onbelangrijk. Een drukke Dart van 3 is met 20 jaar nog druk.
Een Dart moet gewoon een lief en relax karakter hebben. En uit braafheid voor het kind werken.
Wel moet het klikken. Koop niet te gauw een te grote pony, "op de groei, voor je kinderen."
Want dan komt het kind haast met het been niet op de juiste plek. Dat werkt niet. En het belangrijkste is dat de pony uit braafheid moet willen werken. Want een kind heeft niet de kracht!!
Bezoek evt. mijn website. Succes met zoeken.


Ik heb Dartmoors ook meegemaakt op 1 van mijn stages, het zijn inderdaad ontzettend leuke kinderpony's. Leuk van karakter en zeker voor de kleinere ruitertjes leuk van maat.