Heb ik genoeg tijd voor een eigen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse_Ven

Heb ik genoeg tijd voor een eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 21:29

Hooii,

Ik heb even een klein vraagje,
Ik krijg heeeeeel misschien een eigen paard, maar was voor de lol als vast aan het kijken wat ik allemaal nodig heb enzo (eventueel ook nog om te overtuigen ;))

Maar ik zit een beetje met het probleem dat er geen pensionstal bij mij in de buurt zit, en de pensionstal waar ik dan eventueel naar toe wil gaan ligt op ongeveer 15 min. rijden. Aangezien ik niet de mogelijk heb om te fietsen ( je moet door het bos over een zandpad) moet ik dus iedere keer gebracht worden. Maar mama heeft daar niet zo veel zin in aangezien een auto niet op water loopt :+

Mijn beste vriendin rijdt ook op deze pensionstal en ik had dus al gedacht dat ik dan een paar keer met haar mee kan rijden en zij een paar keer met ons. Maar volgens mijn 'berekeningen' kan ik dan maar 4x per week gaan rijden (de dagen dat ik dan niet ga kan ik ook niet poetsen, etc.)

Nu was mijn vraag dus of dit te weinig is, want als dit het geval is, dan ga ik er toch nog eens heeeeeel goed over nadenken omdat ik het dan niet eerlijk vind voor het paardje.

Graag jullie meningen/ervaringen

Groetjes Ilse
Laatst bijgewerkt door Elles op 03-04-13 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast.

Tooske

Re: Rijd ik te weinig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:29

Ik vind dat je een paard hebt voor 7 dagen in de week geen 4.

littlegun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:31

Als je paard elke dag buiten staat, maakt het niet zoveel uit.
Het wordt anders als je paard afhankelijk is van jou wat dat betreft.

Alleen ik zou het zonde vinden als je een paard koopt, en je kunt er weinig heen.
Als je geen eigen vervoer hebt en je moeder moet daarom altijd mee, dat moet ze maar net willen en kunnen.
Lijkt me eigenlijk geen doen.
Laatst bijgewerkt door littlegun op 02-04-13 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilse_Ven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 21:32

Ja dat dacht ik dus ook, maar ik heb gewoon niet de mogelijkheid om 7 dagen te gaan snap je?

Ilse_Ven

Re: Rijd ik te weinig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 21:33

De paarden worden daar iedere dag in de wei gezet ( 's nachts wel gewoon in de stal)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:33

Kan je wat duidelijker zijn over wat voor stalling het is? Hoe zit het met de verzorging (volpension? denk ik wel, maar weet het niet zeker natuurlijk haha)? Hoe vaak/lang gaan ze naar buiten, of staat hij dag en nacht buiten? Hoe staan ze er buiten, in een kudde, per twee of in hun eentje naast elkaar in paddocks?

UMayDream

Anders een bijrijdpaard zoeken die je 3/4 x p/w kunt doen?

CK88

Als het een goede pensionstal is waar het paard elke dag buiten komt, gevoerd en gemest wordt zie ik het probleem niet. Kan die vriendin van je dan niet een extra keer borstelen? 4x per week rijden is prima, kun je ook nog wel wedstrijden mee rijden. Beter 3/4 keer intensief dan elke dag rijden.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:34

als je maar 4x per week kan komen hoe komt je paard dan buiten op de dagen dat jij er niet bent? een paard moet elke dag bewegen krijgen en als je maar het halve werk gaat doen vind ik niet dat je een eigen paard moet nemen, dan kan je beter een verzorgpaard zoeken.

edit; ik zie dat de paarden buiten worden gezet, dit maakt het natuurlijk al wel anders
Laatst bijgewerkt door Zeepsop op 02-04-13 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:34

Je zit nu te kijken naar pensionstallen, maar zijn er niet gewoon 'boeren' bij jou in de buurt waar je op de fiets heen kan? misschien dat je je paard daar ook neer kan zetten :)

Ilse_Ven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 21:35

Het is een volpension, de paarden gaan iedere dag in de wei in kleine groepjes, ik weet niet precies hoe lang, maar volgens mij toch wel bijna heel de dag

Djura99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:35

Je, kunt ook afspreken dat je vriendin eventueel de dagen dat jij er niet bent je toekomstig paard even kan poetsen. Voor het rijden moet je je geen zorgen maken. Ik rij soms maar 3 x per maand met m'n vp en ze leeft nog altijd :D

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:36

hoi :) 4x per week zou net gaan qua training vind ik..maar indd zou fijner voor t paard zijn als je vaker kwam , maar ja niet iedereen met een eigen paard komt elke dag hoor ;) heel belangrijk is dat je paard gewoon buiten komt en gevoerd wordt ook al kom jij die dag niet! succes er mee, groetjes deess :)

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:36

Ik zou zelf geen paard kunnen trainen met maar vier keer per week trainen. Een paard is een gewoontedier en heeft, ook in de training, baat bij regelmaat.

Als je gewoon voor de fun wilt rijden kan het natuurlijk prima. Er zijn ook genoeg mensen die wedstrijden rijden en maar 3 of 4 keer per week een rondje rijden. Zolang je paard de rest van de week goed verzorgd wordt is het niet zo'n probleem.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:38

Maar je bent wel afhankelijk van je vriendin, en wat gebeurt er als je niet meer met haar mee kan rijden? En dan niet voor een weekje maar gewoon helemaal niet meer (omdat zij weggaat bij die stal, jullie ruzie krijgen, ze gaat verhuizen..noem maar op). Je zal nu misschien denken dat dat nóóit zal gebeuren maar soms loopt het anders dan je denkt en daar moet je wel rekening mee houden.

En als er een spoedgeval is, kan je er dan wel komen? Ook als er niemand is die je kan brengen?

Vier dagen in de week kan best maar dan moet het paard op die andere dagen wel gewoon verzorging krijgen. Voer, water, eventueel binnen-buiten zetten, uitmesten, even controleren of hij niet ziek of geblesseerd is.. Daarnaast ben je 15, dat betekent dat je binnen nu en 5 jaar (weet niet welk niveau je doet) gaat studeren en het is maar de vraag of je dan voldoende tijd over hebt. Ook daar moet je al over na denken.

Ilse_Ven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 21:38

het verhaal over her verzorg/bijrijdpaard , tot in den treuren zit ik op internet te zoeken naar een paardje, maar aangezien ik in een soort van gat woon heeft dit niet echt succes haha

littlegun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:39

Het gaat er niet eens om of jij genoeg tijd voor het paard zal hebben.
Het gaat erom of je moeder die tijd heeft, want die moet altijd met je mee om je te brengen en halen.

Ilse_Ven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 21:40

Mijn vriendin gaat zelf ook maar twee keer per week (vind ik zelf een beetje slecht maar dat is haar eigen keuze) maar haar paardje is ook al 25 en heeft doe beweging niet iedere dag meer nodig

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:40

Als je niet in staat bent bij je paard te komen, laat het dan maar. Een dier heeft verzorging nodig. Iedere dag. Dus zal er toch iedere dag iemand bij moeten voor de verzorging. Misschien is de optie die umaydream noemt wat voor je. Dan kun je proberen hoe het is om vaak naar je paard te gaan.
Ik ga ook mee met de post van Danibanani en Vudress.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:41

Hoe zijn die 4 keer per week verdeeld? dag op, dag af vind ik eerlijker tegenover het paard als dat je er 4 dagen achter elkaar bent, en dan 3 dagen niet. Veel paarden doen het prima op dag rijden, dag rust. Wel belangrijk dat je dan ook echt op zoek gaat naar een gemakkelijk paard, waarbij je dus ook na een dag (of 2) stilstaan met een gerust hart op kan stappen.

Verder zou een bijrijder misschien uitkomst kunnen bieden? Dan heeft je paard toch aandacht en beweging op bijvoorbeeld 1 of 2 van de dagen dat je zelf niet kunt komen?

Wel moet je je bedenken dat een afspraak met een vriendin heel fijn is, maar als je er afhankelijk van bent het niet ideaal is als basis van je eigen paard.

Ilse_Ven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 21:42

Mijn vader kan ook nog wel rijden maar dat is een beetje hetzelfde verhaal als mijn moeder, maar ik zie hem morgen weer, dus dan kan ik het even aan hem vragen

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:43

DaniBanani schreef:
Maar je bent wel afhankelijk van je vriendin, en wat gebeurt er als je niet meer met haar mee kan rijden? En dan niet voor een weekje maar gewoon helemaal niet meer (omdat zij weggaat bij die stal, jullie ruzie krijgen, ze gaat verhuizen..noem maar op). Je zal nu misschien denken dat dat nóóit zal gebeuren maar soms loopt het anders dan je denkt en daar moet je wel rekening mee houden.

En als er een spoedgeval is, kan je er dan wel komen? Ook als er niemand is die je kan brengen?

Vier dagen in de week kan best maar dan moet het paard op die andere dagen wel gewoon verzorging krijgen. Voer, water, eventueel binnen-buiten zetten, uitmesten, even controleren of hij niet ziek of geblesseerd is.. Daarnaast ben je 15, dat betekent dat je binnen nu en 5 jaar (weet niet welk niveau je doet) gaat studeren en het is maar de vraag of je dan voldoende tijd over hebt. Ook daar moet je al over na denken.

Ik was ook wel benieuwd naar wat als je vriendin om wat voor reden dan ook niet meer naar stal gaat voor langere tijd?

Ilse_Ven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 21:45

@Angela; de werkverdeling zou dan inderdaad om de dag zijn, en aan een bijrijder had ik inderdaad ook al gedacht, ik zal eens even bij mijn vriendin informeren of zij misschien iemand weet

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 21:45

Ik zie het probleem niet echt. Je kunt niet fietsen omdat je door een bos moet? Is er dan niet a) ook nog een andere route (lijkt me wel namelijk) en b) waarom kun je dan niet door het bos fietsen?

Misschien ben je dan 10 minuutjes langer onderweg, maar je moet er wel wat voor over hebben vind ik.

Ilse_Ven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 21:47

@ChantalSmook; ik weet de precieze rede ook niet helemaal, waarschijnlijk heeft het met de leeftijd van haar paard te maken en met haar school, aangezien ze gymnasium doet