Western sporen met 'kartel wieltjes' & western bit?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SBravour

Western sporen met 'kartel wieltjes' & western bit?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 19:58

Nu is er iemand bij mij op stal die rijdt met Western sporen + 'kartel wieltjes' wat vinden jullie hier nou van? en gaat er binnen kort ook zo'n western bit in doen.
Heb zelf nog op het paardje gezeten en reageert hartstikke goed op je been..
Ze is hem aan het beleren voor 'western' en zegt dat het nodig is. (was eerst dressuur pony)
De baas van mijn verzorgpony zegt dat ik nooit maar dan ook nooit sporen mag dragen op Bella (niet dat ik dit van plan was hoor) hij is hier dus op tegen.
Ik vind het niet erg vriendelijk voor het paard, wat vinden jullie?

delerium

Re: Western sporen met 'kartel wieltjes' & western bit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:00

RT-D -> YRT

Merlesophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:00

De wieltjes draaien rond op de buik en rolennniet in de buik dit is denk ik wel vriendelijk

Summerfly

Re: Western sporen met 'kartel wieltjes' & western bit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:02

Je verhaal is niet helemaal duidelijk, je stalgenoot is haar paard western aan het leren en rijd hem met een shank en sporen? Dat vind ik vrij normaal, hoor..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:02

Rolsporen zijn zover ik weet vriendelijker.
Ook is niks mis met sporen en een western bit, als de ruiter ze goed gebruikt en het paard geen pijn doet... :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:05

Ik. Maar ik rijd dan ook western :+ Western sporen zijn overigens niet zo erg of eng als ze lijken. Met een westernspoor rol je over de buik ipv te prikken. Wat het westernbit aangaat, tja dat ligt eraan wat voor bit en hoever ze al is met de scholing van het paardje. Een bit als in de zin van shanks (dus met scharen) gebruik je pas als je paard ver gevordert is. Als je het doet om het plaatje en je paard is er nog niet klaar voor, is het vragen om problemen. Een paard wat klaar is voor een shank kan je op de lichtste beweging van je teugel sturen (en ik bedoel daarmee niet dat je het bit moet aannemen om die reactie te krijgen) een paard wat klaar is reageert op neckreining, dus het aanleggen van de teugel tegen de hals. En als je paard dat kan is het niet zo erg of eng om op shanks over te stappen. In de wedstrijden moet je vanaf bepaalde klasses en bepaalde leeftijd van het paard verplicht met zon bit showen. En dan rijd je dus ook op 1 hand, een losse teugel enz.