hoe zorg ik dat mijn shetlander goed meeloopt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lizaeefje

hoe zorg ik dat mijn shetlander goed meeloopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 18:38

Haai , ik heb een shetlander eefje (1.5 jaar jong) en ze is echt een schat maar zodra we gaan oefenen met gewoon aan de hand meelopen door de bak heen gaat het in stap nog wel goed maar de draf dan duiwt ze mij aan de kant en gaat ze gewoon haar eigen weg en ook een bok komt dan regelmatig voor ook als ze weer de wei inmoet dan ben ik daar soms een kwartier mee bezig en het is niet zo dat ik alleen maar lief aan dr vraag ofso ik heb altijd een zweepje maar het helpt niet :( ! heeft iemand tips dan heel graag!

trysteffy

Re: hoe zorg ik dat mijn shetlander goed meeloopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:49

1.5 jaar het is nog jong en dat naast met je draven is spellen voor hem het is nog steeds een baby/peuter die wilt spellen en uitproberen.
En als je dr naar het weiland brengt kort vast houden en door lopen. Want ze is ook uitproberen en al je het even vervelend vind ff een rukje aan de halstertouw van heee kappen nu met een strenge stem.
Gewoon zo veel oefenen en als je dr even in de bak eerst los laag gaat ze denk ik wel ff bokken en gekke dingen doen. En daarna ff met dr oefenen aan de hand gewoon heel rustig aan.

Succes met dr:-)

lizaeefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 19:57

Heel erg bedankt! ik ga veel met dr oefenen dus jij denkt ook wel dat het komt doordat ze nog best heel jong is ?! maar het is lastig voor haar denk ik dat als ze eerst gek mag doen en daarna moet oefenen of begrijpt ze dat wel?

nog maals heel erg bedankt!(:

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 19:58

Een jong paard kan helaas zijn gedachte er niet zo lang bij houden. Concentratievermogen is erruug laag en ik zou ook niet te veel bezig zijn met je shet. Hoe vaak doe je er wat mee? Ik heb momenteel een 2 jarige kwpn-er, maar die poets ik alleen en dan gooi ik hem weer terug in de wei... En af en toe 5 min in de bak los om even te ravotten etc, maar meer doe ik nog niet.

lizaeefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 20:05

Ja ik probeer wel echt 3 keer per week dr wat mee te doen want anders word ze later echt terror (: maaar ik snap je wel (:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:06

Ik vind 3x per week echt te vaak voor een pony van 1,5..

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:07

ik ga ook met een shetlander van bijna 1 dat proberen
maar het is de vraag of dat dan goed gaat :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:09

lizaeefje schreef:
Ja ik probeer wel echt 3 keer per week dr wat mee te doen want anders word ze later echt terror (: maaar ik snap je wel (:

Daar worden ze niet terror van hoor :). Als ze gewoon lekker met leeftijdsgenootjes lopen dan komt dat helemaal goed.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:10

lizaeefje schreef:

Heeeele foute gedachte... Je paard wordt geen terror. Het gaat allemaal om leiding nemen. Je moet je paard nu paard laten en met 2,5 kan je meer gaan doen. Dan moet je streng zijn, maar dit is niet echt opvoeding. Het gaat nu al niet goed, dan is je shet later inderdaad terror ja.

Laten staan dat beest aub....

Olympia

FZ => yrt

Batlow

matedor schreef:
ik ga ook met een shetlander van bijna 1 dat proberen
maar het is de vraag of dat dan goed gaat :+

Bijna 1? Lekker buiten laten staan joh...

lizaeefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 20:12

ik ga ook niet met haar trainen hoor het is alleen maar een rondje netjes door de bak laten lopen maar dat is dus beter om dat 1 keer in de week bijvoorbeeld te doen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:13

lizaeefje schreef:
ik ga ook niet met haar trainen hoor het is alleen maar een rondje netjes door de bak laten lopen maar dat is dus beter om dat 1 keer in de week bijvoorbeeld te doen?

Ja, 1x in de week 5 minuutjes is zát.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:14

lizaeefje schreef:

Jup, rustig doen. Nu gewoon alleen stappen. Dat blijven doen en later kan je dat gaan uitbreiden. Zorg ervoor dat je shetje in stap helemaal 100 % perfect naast je loopt

lizaeefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 20:17

ja dat bedoelde ik! bedankt ! (soorry als de vraag mis anders was gesteld)dus gewoon lekker veel geduld hebben en niks te overhaast en als ze niet met me meeloopt fso wat is dan de beste manier om dr te laten blijken dat ik echt de baas ben?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:18

lizaeefje schreef:
ja dat bedoelde ik! bedankt ! (soorry als de vraag mis anders was gesteld)dus gewoon lekker veel geduld hebben en niks te overhaast en als ze niet met me meeloopt fso wat is dan de beste manier om dr te laten blijken dat ik echt de baas ben?

Geduld hebben, duidelijk laten merken dat ze gewoon weer moet mee lopen. Als ze dat doet beloon je haar met een klopje. Ik zou geen eten geven, maar gewoon een blijde stem gebruiken en klopjes op de hals

lizaeefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 20:20

hahahah okee, heeel erg bedankt! dat is op sommige momenten heel moelijk of ben ik de enige die dat vind (:?

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 20:25

ze staat met haar leeftijdsgenootjes elke dag in de wei
maar ze moet een keer naar een ander stukje wei :+
anders is er geen gras meer
en het is gwn een keer aan de hand stappen meer niet
1 keer in de week of zo

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 21:11

lizaeefje schreef:
Heel erg bedankt! ik ga veel met dr oefenen dus jij denkt ook wel dat het komt doordat ze nog best heel jong is ?! maar het is lastig voor haar denk ik dat als ze eerst gek mag doen en daarna moet oefenen of begrijpt ze dat wel?

nog maals heel erg bedankt!(:

Heb het weer een beetje doorgelezen maar je doet 3x in de week met haar dingem zou het 1 dag minderen ze zit nu nog erg in de speelmethode. Ik zou lekker dan bezig met vertroetelle en je kan wel soms proberen langs de weg te stappen of grazen zo kan jij over 3 jaar lekker op haar of met de menkar met een gerust hard naar buiten.
Het draven zou ik lekker met rust laten en eerst even leren ho is ho;-)

Heb zelf ook een jong shetje van 1,5 jaar vezorgt maar met haar deed ik lekker poetsen vlechtjes maken en dat was het wel een beetje en dan af en toe los in de bak om te rollen.

lizaeefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 21:42

hahahah okee heel erg bedankt ! ga ik doen indd ho is ho xd dat gaan we oefenen (: heel erg bedankt iedereen!