Hoe beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rider1

Hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 11:58

Hey bokkers,
Ik heb momenteel 2 halvestalpaarden, een pinto van 13 en een fries van bijna 4. Hier heb ik wel veel werk mee, in de vakanties kom ik zeker min.6keer per week :) en ik de gewone dagen (schooldagen) kom ik 4 tot 5 keer. Naast deze 2 paarden, staat er ook nog een fjord in de weide. Deze heeft een verzorger, maar als zij niet komt. Rij, verzorg,.. ik hem. ( Moet niet, mag. )
De eigenaaresse van de fjord ( waarmee mijn vriendin halvestal doet ) heeft aan mij gevraagd of ik haar jonge merrie wil rijden, trainen,.. voor verkoop. Zij durft er niet meer op en mag hier niet op van haar trainer. Het beest doet werkelijk geen vlieg kwaad, bokt / steigerd NOOIT. Is alleen heel vlot, heel 'hevig' omdat zij nog heel jong is, net zadelmak, en al een dik jaar ( of iets meer) geen beweging heeft gehad.
Nu, ik zie dat echt wel zitten om haar te rijden en klaarmaken voor verkoop ( nog geen kopers ). Als ze heel rustig en tam wordt, houd ze ze bij en anders niet.
Ik heb alleen een probleem... Hoe moet ik hieraan beginnen? Het beest heeft meer dan een jaar GEEN beweging gehad. Dus zomaar ga ik er niet opstappen. Ik zal eerst conditie opbouwen, dan pas rijden.
Ik kan wel geen 3dagen per week komen. Maximaal 2maal per week. ( in vakanties meer natuurlijk )

Dus weten jullie een goed schema om haar conditie op te bouwen. En ook aangepast aan haar leeftijd ( 3,5 )

Groetjes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:04

Beginnen met longeren? Dan kun je elkaar vast wat aftasten en kan ze haar ei kwijt. En daarna samen met een instructeur die goed is met jonge paarden aan de slag?

Heb je wel tijd voor 3 a 4 paarden in de week, dat lijkt me eigenlijk een groter knelpunt.

Rider1

Re: Hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 12:18

Oeps sorry , het was een beetje onduidelijk. Zij is helemaal niet gewend om aan de longe te lopen.
Ik ben echt wel gewend aan jongere paarden (mijn hengst van 3, ben ik nu helemaal zelf, zadelmak aan het maken en over een maand of 3 inrijden :D ) Als ik lessen wil nemen, moet ik ze allemaal zelf betalen. En met 25,00 i/d maand kom ik er niet haha :)
en de manege waarop zij staat, is niet zo heel goed. Lessen zijn echt gewoon ronduit slecht. Het is eerder een hobbelles, dan een deftige les. Wat met jonge paarden wel nodig is. Nu, het longeren is echt afwachten aangezien zij nog nooit een longeerlijn gezien heeft. Als ik eenmaal ga longeren ( ga ik zeker doen!!!) ga ik waarsscheinlijk mijn kaptoom daarvoor gebruiken. Dus een instructeur is momenteel geen optie. Moet het helemaal zelf doen. Eenmaal zij conditie heeft, zal het wel lukken.
Ik heb net een PB'tje gekregen met daarin dit schema:
Eerste maand laten wennen aan je, en losgooien in de bak. ( dit wordt dus wei, omdat de bak echt heel klein is. ) Aan de hand droogstappen. En eenmaal ze went dat jij komt, in het midden van de maand, beginnen met stapwerk aan de longe, eventueel klein drafje.
En zo steeds meer en meer :)

en tijd,.... Moet ik nog maken, maar het gaat pas door vanaf ongeveer volgende maand.
Maar die fjord, is maar een paar keer als ik bij die van mij ben. Met de fries rij ik momenteel niet ( niemand ) dus dat is alleen longeren, grondwerk, vd,.. Dus dat gaat nog wel :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:34

Ik zou niet bij voorbaat al een tijdschema maken maar gewoon naar het paard kijken en aan haar aflezen wanneer ze aan een volgende stap toe is. Als ze nog niet aan het longeren gewend is zou ik inderdaad eerst beginnen met borstelen, netjes aan de hand mee lopen enz. en dan gaan longeren enz.

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 22:43

ik snap niet dat je het doet.. straks ga jij al je tijd en aandacht aan dat jonge dier geven, dan word ie verkocht... dus wat heb je er zelf aan? buiten dat krijgen die andere paardjes dan minder aandacht.. is ook een beetje sneu. het is wel makkelijk voor dat andere meisje, dan word haar paard getraint, hoeft ze er zelf niks voor te doen, kan zij er niet af vallen en dan heeft ze een gratis getraint paard die ze met winst kan verkopen... dus ik zal eerst nagaan wat je er zelf uithaalt?

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 19:13

lissie_zigor schreef:
ik snap niet dat je het doet.. straks ga jij al je tijd en aandacht aan dat jonge dier geven, dan word ie verkocht... dus wat heb je er zelf aan? buiten dat krijgen die andere paardjes dan minder aandacht.. is ook een beetje sneu. het is wel makkelijk voor dat andere meisje, dan word haar paard getraint, hoeft ze er zelf niks voor te doen, kan zij er niet af vallen en dan heeft ze een gratis getraint paard die ze met winst kan verkopen... dus ik zal eerst nagaan wat je er zelf uithaalt?

Oke, ik snap je ook wel maar kijk

Voor de ervaring. En momenteel kan ik toch niet rijden, omdat de weide bevroren is. Het is een paard dat ik GRATIS mag trainen, alles mee mag doen wat ik wil. En ik ga proberen zo een mij mogelijke band op te bouwen,en trouwens, mijn hengst wordt wss gecastreerd, dus als ze rustig is komt ze terug bij ons op de weide :)
En ik wordt betaald :)
en haha het is een vrouw van in de 40, met rugklachten.
Ik ga trouwens evenveel aandacht geven als nu aan m'n poepies :) Ik ga gewoon wat langer blijven, en voor Pebbles naar hun :)
en jij gaat dus het afslaan als iemand vraagt haar/zijn merrie te trainen, terwijlje betaald word, mag er alles mee doen, komt wss bij jou paarden te staan, ....

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 20:43

-> RT-P