Slipjacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myrna91

Slipjacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 16:01

Hallo allemaal,

Ik ben benieuwd of er hier op bokt mensen zijn die ervaring hebben met een slipjacht.
Onze vereniging heeft voor het eerst in 30 jaar weer eens een slipjacht georganiseerd.
Deze bestaat uit 3 runs van ca. 6 km. Er zijn enkele plaatsen beschikbaar voor rijdende leden van onze vereniging.
Mijn vraag is of er mensen zijn die dit wel eens gedaan hebben en welke ervaring ze ermee hebben.

Ik heb me namelijk wel opgegeven omdat het me super gaaf lijkt, maar ik heb nog nooit zoiets gedaan, paar B parcoursjes en heb een aantal oefencrossjes gereden met mijn paard, verder eigenlijk niet. Paard doet de laatste jaren ook niet zoveel werk meer, ik zit op kamers en rijdt dus eigenlijk alleen in het weekend een beetje in het bos als het weer het toelaat.

Ben benieuwd of er mensen zijn met ervaringen of die het wel eens gezien hebben, en wat raden jullie mee aan meedoen of niet? Deelname eis is eigenlijk L of M springen, wordt niet heel erg op gelet heb ik gehoord, maar je moet wel wat kunnen zeg maar.
Mijn paard is dus niet echt in training, sinds vorige week ben ik het weer aan het oppakken, is wel erg werklustig en heeft ondanks weinig trainen een enorm uithoudingsvermogen. Springt graag, is niet snel onder de indruk van toeters en bellen.

Ik hoop dat er mensen zijn die wat ervaringen willen delen :D

Sim

Re: Slipjacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:23

Ik zou het niet doen gezien de conditie van je paard. Daarnaast als het het L/M jacht is zullen er veel hindernissen en ws wel (dikke) sloten in zitten. Het is veel galopperen tijdens zo'n run dus best wel een uitputtingsslag voor je paard.
Je bent ook afhankelijk van je mederuiters. Zijn het mensen die met z'n alle op een hindernis afstormen of geeft men elkaar de gelegenheid en ruimte de hindernis goed te kunnen nemen. Dat hangt nogal af van de mensen die meerijden. De jacht die ik zelf mee heb geleden was niet fijn wat dat betreft, Maarten kan ook anders.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:18

Ik ben jaren geleden in dienst geweest van een jachtvereniging als diegene die tijdens de jacht de honden onder controle moest houden.
Meerijden als 'veld' is prima te doen, maar zorg voor hulp/groom tijdens de checks ( de rustperiodes tussen de trajecten). Bovendien kan je de jacht tijdens iedere rustperiode, besluiten af te breken. Geen verplichting tot het uitrijden ervan. Maar hulp heb je nodig voor het geval je besluit niet verder te gaan, een deken voor jouw paard in de pauzes tegen het afkoelen en voor jouzelf om eventueel wat te drinken.
Heel veel plezier

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:51

ED --> RT-D

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:55

Je paard moet echt goed op conditie zijn. Paarden jutten elkaar vaak op en dat geeft stressvolle situaties en vreet energie. Ook moe tje je paard heel goed in de hand hebben staan. Want het gebeurt geregeld dat iemand anders zijn paard totaal niet onder controle heeft en dan wil je niet dat die van jou zich laat meeslepen door de hectiek.
Als je toch gaat rijden, zorg voor goede beenbescherming. Rij achteraan in het veld mee zodat andere paarden je niet op de hakken rijden.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:01

ik heb alleen ervaring met een daadwerkelijke vossenjacht in Yorkshire, destijds, maar ik vond het juist handig om direct achter de fieldmaster te rijden: minder weigeringen vlak voor je neus.

het was zeker een avontuur, dus echt aan te raden, maar wel heftig. wij hadden veel idiote sprongen erbij, omdat de vos daadwerkelijk gevolgd werd. (prikkeldraad hekken, stenen muren met boomtakken erboven, hellingen, etc.)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 10:06

-> PP