Jong paard inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmutjuh89

Jong paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 16:08

Hallo allemaal!

Aankomende zomer ga ik mijn paard laten inrijden. Tegen die tijd is hij 3 jaar en 4/5 maanden oud. Dit gebeurt op het thuisfront, waarbij ik als grondpersoon functioneer en iemand de eerste paar keer op mijn paard laat gaan en "ruitermak" laten maken. Dit i.v.m. een zwakke onderrug van mezelf, anders had ik het direct zelf gedaan. Wanneer mijn paard braaf is, pak ik hem zelf verder op. Dit kan zijn na 4 weken, maar bijvoorbeeld ook al na slecht 2 weken. Ligt volledig aan het paard :) (Misschien goed hierbij te zeggen dat ik dit paard al heb sinds hij 5 maanden oud is; ik hem door en door ken en hij mij natuurlijk ook. Ik kan lezen en schrijven met dit paard :) )
Ik heb al veel grondwerk met hem gedaan; dit doet hij ontzettend goed. Ben dan ook erg trots op hem <3 Maar natuurlijk pakt iedereen het ruitermak maken anders aan (Let op! Ik zeg ruitermak en geen zadelmak, omdat hij dit tegen die tijd al is. Dit doe ik wel zelf). Ik heb zelf wel een visie erop en ik ken mijn paard het beste, maar ik sta ook altijd open voor een andere kijk op dingen. Hoe pakken jullie het ruitermak maken van een paard aan? Ben er ontzettend nieuwsgierig naar :j !!

Het betreft dit paard <3 :
Afbeelding

Gini

Re: Jong paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 16:42

Ik ga dit voorjaar ook beginnen met mijn paard. Ruitermak maken doe ik heel simpel. Paard staat in de wei, ik doe halster aan, zet er een krukje langs en hup erop. De eerste keer enkel hangen, maar vanaf de tweede/derde keer gaat ook been erover.
Nu ben ik wel al vier jaar met mijn paard bezig, dus ze heeft een grondige voorbereiding gehad. Maar het moment zelf is gewoon hopsakee, niet zeuren. :D Tot nu toe heb ik het altijd zo gedaan.

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 17:46

Ja, ik moet zeggen dat dit mij ook wel aanspreekt; niet te veel poeha ervan maken, want dan creëer je situaties waarin ze angstig kunnen worden en dan ben je veel verder van huis. Dat hupskee, niet zeuren spreekt mijzelf ook erg aan, haha.
Al doe ik het liever in de rijbak met een grondpersoon ernaast, gewoon voor het geval dat :)

Maar thanks!!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:20

Ik zou het ook liever in een piste doen. Maar die heb ik momenteel niet ter beschikking. :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 10:28

Wat een leuk paardje zeg, doet nog wel erg jeugdig en ponyachtig aan, hoe groot is hij?
Over zadelmak maken zijn echt al heel veel discussietopic's, die kun je beter doorlezen en een specifieke vraag hier stellen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:48

Leuk paard!

Ik heb één keer een paard ruitermak gemaakt. Eigenaar stond op de grond en hield het paard vast met longeerlijn. Ik ging eroverheen hangen, geen reactie dus ging ik iets verder tot ik erop stap. En toen konden we meteen wegrijden :+

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:35

-> PP

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:45

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:17

Ik ben nu bezig met een paard Inrijden. De eigenaar had Bell vast aan de longeerlijn, dus ik ging hangen. De eerste keer erop zitten rondjes rijden aan de longeerlijn ging super goed ze had geen stap verkeerd gezet. De 2de keer was t even hihi rodeo rijden en ben er toen afgevallen, meteen weer opgeklommen ik merkte wel dat ze onrustig was toen. De 3de keer een keer geschrokken gesteigerd en gebokt maar ik ben blijven zitten. En afgelopen vrijdag ben ik er voor de 4de keer opgegaan tussen de 3e en 4de keer zaten wel 3 à 4 weken door de sneeuw en de bak was bevroren. Maar afgelopen vrijdag ging super goed. Bij het opstappen is ze even omhoog gegaan. En onder het rijden een keer gebokt. Ze heeft al n rondje over de hoefslag gelopen wel nog steeds aan de longeerlijn maar de eigenaar stond zo'n 10 meter verderop. Ben super trots op haar :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:48