jong paard of ouder paard als leerpaard kopen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lien01

jong paard of ouder paard als leerpaard kopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 10:40

Hoi !

Na enige tijd ben ik nog steeds opzoek naar een paard. ik heb er al wat geprobeerd, heb er ook al een op proef gehad. Maar ik twijfel of ik de stap zou durven zetten om een jong paard te kopen, daarmee bedoel ik een 3 a 4 jaar..
Voor bij een jong paard zou ik zeker al goede begeleiding hebben ( mijn lesgevers maken paarden zadelmak en leren jonge paarden op als beroep )

Wat zouden jullie verkiezen en wrm zou dat je keuze zijn ?

Groetjes !
Laatst bijgewerkt door Lien01 op 15-01-13 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:41

ligt aan jouw eigen kennis en rij-kunnen ;)
Welke ervaring heb je en wat kan je zo-al?
Wat voor type ben je... snel van je stuk of wat bang, of juist niet?

Lien01

Re: jong paard of ouder paard als leerpaard kopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 10:44

Ik heb al met jonge en wat moeilijkere paarden gewerkt, en als het niet 'gevaarlijk' is dan durf ik wel wat meer. als het een jong paard wordt dan ga ik wel opzoek naar een die al zadelmak is of er toch zeker al een tijdje mee bezig is geweest.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:46

Als je aan een jong paard begint moet je idd wel zeker zijn van je kunnen, begeleiding is zeker goed maar soms is dat toch niet voldoende. Een jong paard kun je fijn naar je hand zetten maar bij een onzekere ruiter kan het ook averechts werken. Voor een paard is de leeftijd van 3 -4 jaar toch wel cruciaal voor zijn of haar verdere leven. Kun je het met je instructeur niet bespreken wat hij/zij zou doen in jou situatie? Die kan je misschien een duidelijk oordeel geven of hij/zij vind dat jij er klaar voor bent om een jong paard op te leiden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:09

Zelf heb ik altijd spijt gehad dat ik nooit een leerpaard heb gekocht, het is zo fijn om daarmee te beginnen. Dus ik zeg een leerpaard, daar kun je zoveel meer plezier van hebben.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:10

Als het voor jou je eerste eigen paard gaat worden dan zou ik je aanraden een ervaren paard te kopen.
Je hebt het ook over een leerpaard, dus dan is het wel fijn als ze al wat kunnen en een behoorlijke basis hebben. Een paard van rond de 10 jaar is ideaal. Die zijn meestal wat stabieler plus bijkomend voordeel, als ze gezond de 10 gehaald hebben, dan is er al behoorlijk minder risico op ernstige gezondheidsproblemen, want meestal komen die voor het 10e jaar wel aan het licht. (dit kun je natuurlijk nooit uitsluiten)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:11

-> PP

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:12

Mijn eerste pony is een baby van 1,5 jaar..

Ik heb wel ervaring met inrijden, jonge paarden ed.
Daarom heb ik gekozen voor een jonger paard.

Ik had ook kunnen kiezen voor een meer ervaren paard, maar deze zijn ook meteen wat hoger in prijs.

En je geeft zelf aan dat je niet bang bent en wel een paard zoekt wat al is ingereden en waar mensen mee bezig zijn geweest.
Dus dan zou je ook best wel kunnen kiezen voor een jonger paard.
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 15-01-13 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:12

Dat hangt helemaal af van je ervaring.
ikzelf ben van manegemiep naar verzorgpaarden gegaan. Paard was toendertijd al 8, maar behoorlijk groen onder het zadel (liep voor de koets, nog niet onder het zadel)
Het heeft héél lang geduurd, ik heb er heel veel werk ingestoken, heb behoorlijk afgezien met haar.
Met een ouder doorgeleerd paard was ik kwa rijtechnisch niveau vast verder dan nu.
Aan de andere kant heb ik enorm veel geleerd, met vallen en opstaan, en heb ik ook leren samenwerken en anticipieren.
tussentijd heb ik enkele paarden zadelmak gemaakt (met een beetje tijd houd dat niks in) en een enkeling verder doorgereden.
Momenteel ben ik bezig met mijn eigen driejarige, zelf zadelmak gemaakt, en dan onder begeleiding verder ingereden, ben nu rustig aan aan het lessen, buitenritjes aan het maken en aan het spelen.

ik persoonlijk zou als eerste paard een aanraden waar tenminste de basis inzit, en die gedaan is met puberen :D

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 13:30

ik zal even een schets geven ;)
Ik ben ben nu net 20 geworden, ik ben van men 10 jaar beginnen rijden op manegepaarden, ik heb 4jaar op een manege gereden. daarna heb ik een pony gekregen, die was 6 jaar maar had ook nog niet zo heel veel ervaring. na 2 jaar heb ik hem verkocht wegens te groot worden enz. dan heb ik met verzorgpaarden gereden, waaronder ook jongere paarden. kheb ook met een vriendin een dravers merrie van 3j zadelmak gemaakt. en ondertussen rij ik nu met een paard van iemand op stal tot dat ik een eigen paard gevonden heb.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:13

dan zou ik niet zozeer naar leeftijd of kunnen kijken, maar gewoon een paard zoeken met een klik.
hangt ook af van je ambities, wil je zo snel mogelijk Z rijden, kijk je beter naar een wat ouder paard die meer doorgereden is.
Heb je alle tijd, is het wel erg leuk om zelf een jonkie op te bouwen (en bv 2.5-3 jarigen kun je momenteel vrij goedkoop kopen)

madameoilily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:45

Ik he twee jaar geleden een paard van net 3 jaar gekocht, zadelmak gemaakt en doorgereden. Met een jong paard ben je echt heel erg druk! Je moet ook denken dat je een jong paard elk seizoen hebt.. bijvoorbeed nu in de winter is het nog steeds een uitdaging om die 'frissigheid' er af te rijden! het ligt natuurlijk ook aan het karakter van het paard! maar als ik het vegelijk met mijn trouwe 15 jarige merrie is het wel af en toe best wel een opgave om zo n beestje correct op te leiden en alles te leren :)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:47

Waarom kiezen tussen een jong of oud paard?
Mijn eerste paard was 7, dus niet jong maar ook niet oud. Kende de hele basis, maar kon hem toch nog naar mijn hand zetten.

Lien01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 00:38

Momenteel heb ik een 6jarige ruin op het oog. Mijn lesgevers trainen en verkopen dus paarden, en sinds 2 weken staat die ruin bij ons op stal, ik heb hem al zien lopen en het ziet er wel ok uit :) hij kan zowel dressuur als springen goed, kan op wandeling, super braaf in omgang en alles, zou je zo mee op wedstrijd kunnen, braaf aan zee ed. en 6 jaar is wel nog een mooie leeftijd om ermee te doen wat je wilt :)

ayla31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 16:03

ik ben begonnen met een lease paard van 23 jaar oud, heb dr dan ook maar 8 maanden gehad, maar zoveel van geleerd, als ik haar niet had gehad had ik nu bij lange na niet de merrie kunnen rijden die ik nu rijd.. je hebt ook altijd nog ertussen in

Nobodyshere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 17:51

als je moet leren rijden een wat ouder paard omdat die al meer gewend is als een jong paard