De paardenwereld verschilt zoveel qua deel van Nederland?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

De paardenwereld verschilt zoveel qua deel van Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 23:10

Sinds mijn 9-de heb ik altijd gereden (met wat tussenstops) op een manege in Capelle a/d ijssel en later daar een eigen paard gehad samen met mijn zusje. Mijn ervaring is dat de paardenwereld in de buurt van Rotterdam alleen maar bestaat uit springen en dressuur. Als je met termen komt als SGW, eventing, natural horsemanship, bitloos, western, academische dressuur, barepackpad etc wordt je aangekeken alsof je chinees spreekt. Stalling is vrij duur en voor alle extra diensten die voor je paard aangeboden worden moet je bijbetalen.
Paardenmensen vooral die KNHS wedstrijden rijden lijken elkaar het licht in de ogen niet te gunnen en als je geen wedstrijden rijd of op een andere manier als zij hoor je er niet bij.

Wat een verschil was dat toen ik definitief in Breda ging wonen, een paardje kocht en die hier in de buurt ging stallen. Genoeg keuze in stallen.
En veel verschillende disciplines onder 1 dak, maar niemand die met de nek aangekeken wordt. Ik hoef niet extra bij te betalen voor het op de weide/ in de paddock zetten van mijn paard. Zelfs inentingen en wormenkuren zijn bij de prijs inbegrepen.
Natuurlijk zitten er ook rotte appels tussen, maar de mensen gaan hier over het algemeen veel aardiger met elkaar om.
Ik heb hier ook kennis gemaakt met het western en eind 2012 besloten te overstap te maken. Het bevalt nog steeds zeer goed en elke les staan er ook niet western mensen aan de bakrand om te kijken.

Dit is hoe ik het ervaar natuurlijk.
Ben ik ook de enige en hoe ervaren jullie dit?

Ashley5760

Re: De paardenwereld verschilt zoveel qua deel van Nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:13

Ja brabant/limburg (deel gelderland) zijn meer de "paarden provincie's" van oudsher.
Dit zie je ook nog erg terug in niveau (niet om te beledigen maar qua hoeveelheid en niveau zitten die provincie's toch vaak "hoger").
Zo ken ik bv mensen die 2/3u gaAn rijden naar zeeland of utrecht om daar selectie te rijden voor de nederlandse (meer kans) en daar dus lid zijn van club maar wel in limburg wonen. Beetje sneu natuurlijk maar ken er meer en zal niet voor niks zijn ;).

"Vroeger" ging men ook nog eens dik naar zeeland naar de keuring had je meer kans om ster te worden.

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:32

Haha, hier iemand geboren en getogen in Capelle maar nooit ook maar één les gevolgd op de Capelse om precies díe reden! Maar of het alleen aan de omgeving ligt weet ik niet. Ik denk dat het dressuur- en presteergehalte in Rotterdam en omgeving wel erg hoog is, maar dat wil niet zeggen dat er niks anders is ;) Het is in ieder geval wel iets waar ook in mij enorm aan stoor ja. Maakt dat je heel goed moet zoeken om een leuk, relaxed plekje te vinden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:37

Ik heb altijd op de Veluwe gewoon, en daar is het heel anders.
Het zijn hier sowieso veel 'boerendorpjes' waar altijd veel paarden zijn geweest.
Hier is van alles wat en best wel gemoedelijk.
Over wat jij beschrijft over Rotterdam, zo zou ik voor geen goud een paard willen hebben. :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:40

Ashley5760 schreef:
Ja brabant/limburg (deel gelderland) zijn meer de "paarden provincie's" van oudsher.
Dit zie je ook nog erg terug in niveau (niet om te beledigen maar qua hoeveelheid en niveau zitten die provincie's toch vaak "hoger").
Zo ken ik bv mensen die 2/3u gaAn rijden naar zeeland of utrecht om daar selectie te rijden voor de nederlandse (meer kans) en daar dus lid zijn van club maar wel in limburg wonen. Beetje sneu natuurlijk maar ken er meer en zal niet voor niks zijn ;).

"Vroeger" ging men ook nog eens dik naar zeeland naar de keuring had je meer kans om ster te worden.

En als ze naar Zeeland komen en "per ongeluk" hoog eindigen, wat brengen ze dan in Ermelo ervan terecht?

Maar dat "ver" rijden om meer kans te maken, gebeurt juist vanuit Zeeland naar andere provincie's (bv Zuid-Holland, denk aan een Jasmine de Koeijer).
Maar Jasmine de Koeijer presteert ook op nationaal niveau.

Zeeland heeft meerdere heel goed presterende ruiters (hoofdzakelijk amazone's)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:48

Ik woon in Rotterdam, nouja Hoek van Holland dan :D
Maar op de stal waar ik sta is iedereen eigenlijk heel erg Natural, en ik voel me daar erg prettig bij.
Maar ik moet zeggen, dit is ook echt de enige stal die ik zo ken, de rest is inderdaad erg op dressuur en wedstrijden gericht.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:55

Hier in Twente (behoorlijk dichtbevolkt door alle paarden :) ) verschilt het enorm per stal. Ook hier in de buurt heb je plekken waar je je spring- of dressuurpunt makkelijk kunt halen. Qua springen schijnt hier behoorlijk pittig gebouwd te worden tov andere regio's. Mar ach... Het is maar net wat je gewend bent. Volgens mij heeft de KNHS prima richtlijnen en ik vind dat niveauverschil per regio meestal maar een hoop geblaaskaak.

Wat betreft de mentaliteit, dat ligt aan je omgeving en je eigen beleving. Hier verschilt de mentaliteit per stal. Maar ik denk ook dat je eigen instelling mee speelt. Ik sta nu anders in de paardenwereld dan tien jaar geleden. Ervaring scheelt een hoop.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:56

Yup, absoluut. Ik deed een combi van NH/ CR toen ik nog in Dordrecht, Zuid Holland, woonde. Was nog zoekende naar een stroming die bij ons paste :+
Iedereen op stal vond me maar raar. Ben verhuisd naar Gelderland en 'iedereen' doet het hier.

En ja hoor, nu hebben ze het wiel ook ontdekt in Dordt. Heb een zeer nare tijd gehad in Dordt omdat ik anders deed dan anderen en nu doen ze exact hetzelfde :x

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 00:00

Aanbod is erg klein in bovengenoemde regio en daar zijn de prijzen ook echt naar.
Heb veel dezelfde ervaringen gehoord van mensen om mij heen die op andere stallen staan in de eerste regio.
Heb altijd mijn eigen ding gewoon gedaan, lol met je knol. Natuurlijk gewoon schijt gehad, maar toch was het soms best moeilijk.

Er zullen vast wel mensen zijn in de eerste regio die iets anders doen dan springen en dressuur en alleen maar bezig zijn met hun prestaties in de sport, maar die moet je denk ik echt zoeken.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:16

Na jaren in Rotterdam/Bergschenhoek te hebben gereden en me scheel te hebben betaald aan pensionstalling was het een verademing om in het Noorden te komen.
Ok mis het bos wel maar met de trailer zit ik er ook zo.

Ik sta nu wel op een super de luxe pensionstalling waar alles wordt gedaan voor je voor minder dan in het westen.
Mijn blondje heeft 2 buitenluiken dus hij kan alles in de gaten houden.

In Rotterdam ok, had ik een bos om de hoek maar stond op een manege wat me absoluut niet beviel
en later op een pensionstal met 11 boxen waar ik het super heb gehad.

Maar ik vind hier ook de mentaliteit van de (paarden) mensen veel fijner.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:19

Ik snap precies wat je bedoelt :)
Nu rij ik zelf dressuur, dus heb ik er weinig last van. Maar hier in de omgeving ken ik weinig mensen die aan NH, eventing en andere takken naast springen en dressuur doen (en n paar westernruiters).
Er is wat dat betreft inderdaad niet zoveel in deze omgeving, helaas.

Mijn paardje staat hier overigens prima, heeft een uitloopstal voor de winter en in de zomer lekker het land op. :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:20

-> PP

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:23

In hollandsche rading heb ik met veel plezier gestaan; erg leuke mensen en ook in Baarn sta ik nu prima!
(provincie Utrecht)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:37

Ik denk dat het eigenlijk vooral scheelt op wat voor stal je staat. Ik woon ook omgeving Breda en heb op stallen gereden waar je echt vuil aan werd gekeken als je met westernoutfit aan kwam zetten.. Ook heb ik verzorgpaarden gehad waar eigenlijk alles kon en leuk was, maar zodra er iemand kwam met een startkaart dan was dat weer helemaal niks.. Ik start (dressuur) eigenlijk overal en nergens en op sommige locaties kom je van die mensen tegen die je het licht in de ogen niet gunnen en op andere locaties komen juist weer mensen die wel een startkaart hebben maar eigenlijk meer voor de lol af en toe eens starten.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:18

Ik woon in België, maar hier is het net zo hoor. Hier verschilt het gewoon enorm van stal of manege. Maar eerlijk, ik weet geen enkele stal waar een echt leuke sfeer is. Je word overal bekeken als je binnenkomt, is dat niet zo dan begint het geroddel als ze je wat beter kennen.

Maar waar men hoger spring of dressuur niveau rijd merk ik dat mensen enorm jaloers zijn. Buiten in recreatieve stallen is de sfeer wat losser

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:47

Cherie: niks ;), of niet veel haha.
Maar meeste (die ik kende) gingen puur voor ster predicaat.
Maar kijk eens naar uitslagen van hippiade, zie je dit ook een beetje in terug (qua provincies) al word het langzamerhand denk ik wel minder het verschil.

BeFearless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:27

Ja herken je openingspost heel erg. Rijd ook al jaren op de Capelse en vind het hier in de omgeving ook erg eentonig. Allemaal springen en dressuur, paard staat grotendeels op stal, alles is vreselijk duur en als je niet presteert wordt je de grond in geboord. Ik wordt raar aangekeken als ik bitloos rijd en als ik vrijheidsdressuur doe al helemaal. Ik vind het erg jammer, wat zou het leuk zijn als er ook westernruiters, NHers e.d. waren bij ons op stal en als mensen wat meer open zouden staan voor ander takken van de sport. Volgend jaar ben ik hier weg en ga ik lekker in gelderland studeren :)

Edit: ben het ook wel eens met liliekska, zal ook voor een groot deel aan de stal liggen.
Laatst bijgewerkt door BeFearless op 06-01-13 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:31

Dat is ook wel de stal had er eerst 1 en als je iets anders deed dan springen of dressuur dan was je raar. Maar waar ik nu rijd is het gewoon vanalles door elkaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:57

Ik woon ook in de regio breda. En ik heb wel eens contact met mensen boven uit het land..
Maar wat hun betalen per maand daar schrik ik toch echt wel even van... In de stalprijzen is ook z'n groot verschil.
En tsja op westrijd heb ik nog niet echte concurentie mee gemaakt. Ik lees regelmatig proeven voor ruiters voor, laatst 4 achter elkaar omdat er combinatie's geen hulpje bij hadden... Maar moet ik dan zeggen? Nee ik doe het niet? want ik hoor niet bij jou?? Ik denk dat iedereen dat wel zou doen, ongeacht waar je woont toch....?
Achja, ik ben blij dat ik hier woon nu ik je bericht heb gelezen.

linsey1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:39

tja op alle gebieden is het noorden van het land goedkoper :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:52

Volgens mij ligt het ook erg aan jezelf. Heb een paar wedstrijden gereden op een manege in cappelle... Heb met plezier gereden. Klets ook gewoon met de andere en was gezellig. 1 uitzondering van iemand die op der paard zat te schelden na de proef, daar heb ik ook op gereageerd. Erg triest namelijk,maar heeft imo niet met de lokatie te maken.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:08

Het heeft niks met locatie te maken , maar met de stal. Ik woon ook in de omgeving van rotterdam en ken er meerdere stallen , heb ook op meerdere gereden. Er zijn inderdaad stallen die puur draaien op springen/dressuur en presteren , waar je schuin word aangekeken als je met een recreatie paardje aan komt zetten of verteld dat je nog nooit een wedstrijd gereden heb. Maar er zijn ook zat stallen waar je wel in je waarde gelaten word en lekker op je eigen manier je paard kan doen.

Ik sta momenteel op een kleinschalige stal waar eigenlijk alle ruiters door elkaar heen lopen... NH gericht , western , Zdressuur , Zspringen , ambitieus , recreatie , beginnend , bosruiters..noem ze maar op. Natuurlijk zal er altijd wel eens gek gekeken worden als een stal genoot weer eens met paard zonder zadel/hoofdstel e.d. op pad gaat , maar daar is alleen maar respect voor :)

Denk dat die verschillende stallen overal wel zitten of je nou in de buurt woont van rotterdam , breda , groningen of timbaktoekoe :D
Helaas is dit gewoon een dure regio... ik zit me wel eens te verbazen wat mensen uit andere regio's allemaal wel niet hebben aan faciliteiten voor het zelfde geld waar ik nu voor sta met veel minder.