paard of pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lebeauty_

paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 13:15

Hooi bokkers,

Ik heb een vraag maar weet niet of het hier goed staat..

ik ben ongeveer 1.62 en weeg ongeveer 55.

Moet ik een paard of een pony nemen?
En hoe groot is dan verstandig?

Groetjes

Sammie

Re: paard of pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 13:34

Hoe oud ben je ? En is verwachting dat je nog veel (zal) groeien?

Lebeauty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 13:48

Ik ben 14 ik ben ooit naar de ggd geweest toen zeiden ze dat ik ongeveer 1.75 zal worden .

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 13:51

Dan kun je beter sowieso voor een paard gaan. De hoogte van het paard ligt een beetje aan zijn eigen omvang. Een breed paard van 1.62 zou je makkelijk kunnen hebben, terwijl je op een smal paard van 1,70 bijv. er nog onder uit komt. Een veilige range is dan wel 1.65-1.72 aanhouden :) Belangrijkste is dat je voeten niet te ver onder de buik van het paard uit gaan komen.

Lebeauty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 13:54

Oke bedankt dan weet ik waar ik een beetje naar moet kijken :D

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:00

Wat wil je zelf? Wat wil je gaan doen met je paard/ pony? Heb je een voorkeur voor een ras of temperament?

Bijna alles wat je met een paard kunt, kun je ook met een pony, en andersom. Zeker op recreatief niveau kun je alles met beiden. Maar ook de basiswedstrijdklasses van vrijwel elke soort paardensport kan met beiden. Endurance, mennen, springen, crossen, dressuur.... maakt allemaal niet uit of het een paard of een pony is, het ligt meer aan hoe jij rijdt en het individuele dier (bouw, karakter; niet de hoogte).

Als je fanatiek dressuurwedstrijden wilt gaan rijden is een paard misschien beter, omdat jury's soms een wat langere ruiter op een pony niet zo mooi vinden passen. Vanaf dat je 18 jaar bent moet je bij de paarden starten in dressuur, maar dat kan ook met een pony (Je mag prima op een pony tussen de 'paarden' starten, het is geen onderscheid op schofthoogte maar op leeftijd van de ruiter! Als je goed rijdt op een pony zou het niet uit moeten maken).

Voor recreatief rijden en minder fanatie wedstrijden rijden is het helemaal niet erg als je voeten over een paar jaar ietsje onder je pony uit komen. Er rijden zoveel volwassenen op pony's. Okee, dan geen Welsh-B, maar een stevige C-of D-pony of een E-pony (wat bij menwedstrijden een paard is).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:11

jowien schreef:
omdat jury's soms een wat langere ruiter op een pony niet zo mooi vinden passen.

Dat IS ook geen gezicht, bovendien heeft zowel de ruiter als de pony last van een te grote ruiter. Passende zadels is een probleem en je moet je knieeen in je nek leggen wil je nog een beetje kunnen aandrijven.

Het enige wat je nog op 'pony' formaat kan aanschaffen, maar eigenlijk gewoon een paard is is een Fjord of een Haflinger, maar als je 1.72m wordt dan is dat ook nog maar nét aan (en dan moet je sowieso een breede hebben). Ken iemand die 1.74 is en op een Fjord van rond de 1.40 rondhobbelt. Gewoon echt GEEN gezicht. Ze kan zo meelopen. Ik ken ook iemand die zelf rond de 1.62 is en die past idd prima op een E pony van 1.55.

Een C of D pony (en dan doel ik dus niet op een Fjord, IJslander of Haflinger) aanraden aan iemand van 1.62m die nog in de groei zit begrijp ik echt niet :n En de rassen die ik ken met de C-hoogte zijn eigenlijk zelden stevig, maar eerder fijn en chique. Dus welk ras zou je dan in gedachte hebben?

A-pony: tot 1,17 meter
B-pony: 1,17 tot 1,27 meter
C-pony: 1,27 tot 1,37 meter
D-pony: 1,37 tot 1,48 meter
E-pony/klein paard: 1,48 t/m 1,569 meter.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 02-01-13 14:14, in het totaal 2 keer bewerkt

XDario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:13

Ik zou voor een paard gaan. Ben zelf 16 en heb nu 3 jaar een pony. Toen was ik nog klein, nu ben in 1.64. ( denk niet dat ik nog veel ga groeien)Mijn pony is 1.46 en ik pas nog prima op hem. Maar soms wou ik dat ie wat groter was :+ Ik weet niet of je ook wedstrijden wilt gaan rijden, maar dan moet je op je 18e bij de paarden starten. Maar dat mag natuurlijk ook met een pony. Succes met zoeken!

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:15

Ik ben 1.83 en rijdt op een E pony. Ik ben geen paardenmens, voel me heerlijk op een pony. Dus als je dat ook voelt, zou ik zeggen, zoek een leuke pony op.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:16

Ik ben even oud en even groot, maar ik groei niet meer. Vind wel dat ik op een mega paard van 1.80 beter zit dan een pony van 1.40, dus ik zou voor een paard gaan of een grote D.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:19

Sammie schreef:
jowien schreef:
omdat jury's soms een wat langere ruiter op een pony niet zo mooi vinden passen.

Dat IS ook geen gezicht, bovendien heeft zowel de ruiter als de pony last van een te grote ruiter. Passende zadels is een probleem en je moet je knieeen in je nek leggen wil je nog een beetje kunnen aandrijven.

Het enige wat je nog op 'pony' formaat kan aanschaffen, maar eigenlijk gewoon een paard is is een Fjord of een Haflinger, maar als je 1.72m wordt dan is dat ook nog maar nét aan (en dan moet je sowieso een breede hebben). Ken iemand die 1.74 is en op een Fjord van rond de 1.40 rondhobbelt. Gewoon echt GEEN gezicht. Ze kan zo meelopen. Ik ken ook iemand die zelf rond de 1.62 is en die past idd prima op een E pony van 1.55.

Een C of D pony (en dan doel ik dus niet op een Fjord, IJslander of Haflinger) aanraden aan iemand van 1.62m die nog in de groei zit begrijp ik echt niet :n En de rassen die ik ken met de C-hoogte zijn eigenlijk zelden stevig, maar eerder fijn en chique. Dus welk ras zou je dan in gedachte hebben?

A-pony: tot 1,17 meter
B-pony: 1,17 tot 1,27 meter
C-pony: 1,27 tot 1,37 meter
D-pony: 1,37 tot 1,48 meter
E-pony/klein paard: 1,48 t/m 1,569 meter.

Vind dit een beetje kort door de bocht.
Iemand van 1,80 heeft 2 hafs van 1,47 of zo ik zou er niet snel voor kiezen maar met misstaat niet meteen zo erg als je hier benoemd.

Ik ben ook 1,75 en mijn pony is 1,51 ik heb geen last met aandrijven en ook niet de benen in mn nek, heb mijn spoortjes niet belachelijk hoog op mn laars omdat ik er anders niet bij kom, zadel ligt prima voor mij en natuurlijk mijn pony.
Ik rij ook wedstrijden en jawel tussen de paarden en geen jury er ooit (negatief) over gehoord nooit nare punten daardoor op mijn protocollen gehad en rij ook gewoon tussen de prijzen.
Asra is ook niet breed gebouwd en ik loop ook niet mee.
Last van mij? als dat zo was had de instructrice die ik nu heb en nog een bekende is ook, mij nooit les gegeven.

Edit nu moet ik wel toegeven dat ik van springpaarden af kom, een zwaar ongeluk gehad heb en eigenlijk geen haflinger wou.
Asra was eigenlijk gekocht onder het motto 'buitenritjes rijden maar hij moet wel luxe zijn'.

Buitenritjes rijden is dus anders uitgepakt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:30

S_uus schreef:
Iemand van 1,80 heeft 2 hafs van 1,47 of zo ik zou er niet snel voor kiezen maar met misstaat niet meteen zo erg als je hier benoemd.

Ik ben ook 1,75 en mijn pony is 1,51 ik heb geen last met aandrijven en ook niet de benen in mn nek, heb mijn spoortjes niet belachelijk hoog op mn laars omdat ik er anders niet bij kom, zadel ligt prima voor mij en natuurlijk mijn pony.
Ik rij ook wedstrijden en jawel tussen de paarden en geen jury er ooit (negatief) over gehoord nooit nare punten daardoor op mijn protocollen gehad en rij ook gewoon tussen de prijzen.
Last van mij? als dat zo was had de instructrice die ik nu heb en nog een bekende is ook, mij nooit les gegeven.
Dat mag jij vinden hoor, maar ik heb het over C of D pony’s (met als uitzondering de Haf of Fjord), waarvan ik weinig breede rassen van ken alleen hele fijne..

Een pony van 1.51 is sowieso een E-pony, dus ik begrijp jouw vergelijking eigenlijk niet zo :) Omdat jij vindt dat jij op een pony van 1.51m past zou iedereen dus maar moeten passen op een pony van 1.51m?

Citaat:
De hoogte van het paard ligt een beetje aan zijn eigen omvang. Een breed paard van 1.62 zou je makkelijk kunnen hebben, terwijl je op een smal paard van 1,70 bijv. er nog onder uit komt.

Verder haal ik 1 iemand aan van 1.74 op een kleine Fjord die meeloopt, waarbij het toevallig geen gezicht is. Sterker nog ik benoem juist die rassen als uitzondering! ;) De meeste van die rassen zijn nog lekker standaard (extra) breed en rond.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:34

Sammie schreef:
S_uus schreef:

Dat mag jij vinden hoor, maar ik heb het over C of D pony’s (met als uitzondering de Haf of Fjord), waarvan ik weinig breede rassen van ken alleen hele fijne..

Een pony van 1.51 is sowieso een E-pony, dus ik begrijp jouw vergelijking eigenlijk niet zo :) Omdat jij vindt dat jij op een pony van 1.51m past zou iedereen dus maar moeten passen op een pony van 1.51m?

Nou je zegt, dat het sowieso een breed dier moet zijn ik vraag mij dan af waarom.
Ik ken ook niet de echte tanks zo in mijn buurt, die zijn niet mijn types.

Nee hoor dat zeg ik absoluut niet iemand die 1,85 is en meer weegt dan 80 komt er niet op, maar je vind het direct geen gezicht en ik voelde me daarop wel aangesproken omdat ik net zo groot ben als ts gokt te worden.
En ook een pony heb.

Maar goed gelukkig kunnen we normaal onze meningen zeggen zonder meteen een negatieve toon erop los te laten toch :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:46

Ik weet niet wat jij breed vindt, misschien vind ik wat jij ‘breed’ vindt wel een tank en wat jij normaal vind wel breed.. Zowel Haflingers als Fjorden zijn lekker rond en de echter iele haf en fjord zijn nog met een vergrootglas te zoeken. Als je veel met dat soort paarden werkt vind je dat type dus al snel ‘normaal’, terwijl in vergelijk met een NRPS of Welsh en een KWPN’er het ‘tanks’ of brede paarden zijn. (En als Asra het paard in je avatar is. Dat valt mij bij dus eigenlijk al onder ‘breed’.)

Nogmaals op een brede (ronde) van 1.65 kun je met 1.80m makkelijk passen terwijl je op een iele (ovaal) paard van 1.70m er onderuit komt.

Haflingers en Fjorden vallen vaak in de D-categorie, maar als mensen interesse in dat ras hebben benoemen ze die, naar mijn ervaring, meestal apart. Maar een C-pony aanraden gaat er bij mij echt niet in. :n

Ts wat is je doel met het paard? Als het recreatief is is een Fjord of Haflinger of IJslander best te doen, mits deze maar voldoende breed is. Voor de sport blijf ik dus echt bij een ‘paard’.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 14:52

Lebeauty_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-13 16:02

Ik denk dat ik op zoek ga naar een paard van ongeveer 1,60 1,65

QuintySnoepy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:06

KIes wat aje wilt alleen met een paard kun je langer mee

LalaVita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:12

Het veiligst zou inderdaad een E pony of een paard zijn.. Maar je moet natuurlijk zelf kijken wat het beste bij je past. Dat is het aller belangrijkst.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:40

Het hangt ook erg af van de bouw van je paard. Ik rijd western en de paarden die daar voornamelijk voor gebruikt worden zijn Quarters. De meest doorgaanse stokmaten voor deze pony's liggen tussen 1.40 en 1.55, vaak wel wat breder gebouwd dan andere. Ze worden veel bereden door volwassen mannen, die soms ver boven de 1.80 rijken qua lengte. Qua zicht is het niet altijd even aantrekkelijk. Even voor relativatie. Ik heb vorige week bij een trainer een les gevolgd op een pony van niet hoger dan 1.45, ik ben 1,74 en 62 kg. Ik heb iemand een filmpje laten maken en die heb ik nog eens goed bekeken, ook om te kijken of het er fatsoenlijk uitziet, en dat zag er echt niet lelijk uit.

Dus mijn tip: Staar je niet blind op stokmaten, maar kijk ook goed naar de bouw van een paard/pony. Een ranke Arabier kan minder hebben dan een stevige Tinker. Ook voor het zicht is het een groot verschil.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 09:52

F-AM --> PP

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:02

Sorry, ik verplaats ook nog een keer.
PP ---> YRT

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:11

Ik zou voor een pony gaan. Ik vind het al helemáál geen gezicht als je met 1.62 op een groot paard gaat zitten, dan kom je misschien tot de helft van de buik, dan vind ik het nog minder erg als je ietsjes te lang bent voor het mooie, je moet je pony natuurlijk ook niet in de weg zitten. Met mijn 1.70 pas ik nog makkelijk op mijn smalle E-pony van 1.55, ik kom nog lang niet met mijn voeten bij de onderkant van de buik, en ik ben 13. Ik zal niet groter dan 1.75 worden dus ik kan voorlopig nog lekker op mijn pony blijven rijden als ik niet te dik word oid.

manony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:11

Ik ben die leeftijd nog begonnen op een pony

bongartzfran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:22

paard is denk ik beter kan je langer van genieten!!

Donnieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:56

Dan zou ik voor een (klein)paard gaan, dan groei je er ook niet zo makkelijk uit, een pony kan nu ook gewoon nog maar ik zou voor paard gaan.