Het Misverstand Dier.... over 'hoe het niet moet'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Het Misverstand Dier.... over 'hoe het niet moet'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 12:55

http://vimeo.com/55106195

Goede docu, slaat op veel punten de spijker pijnlijk hard op z'n kop.
Hopelijk draagt het weer een heel klein beetje bij aan het bewuster omgaan met dieren...

Mensen zijn het heel vaak eens met elkaar dat je paarden niet continue moet opsluiten, en dat ze in een groep dienen te leven.
Toch leur ik hier al weken met een zeer paardvriendelijk plekje met ook nog eens prima voorzieningen.
Maar mensen vinden het teveel werk, en gooien hun 'dierbaarste bezit' dan toch liever achter tralies....

Mijn klomp blijft breken....

Sabini

Re: Het Misverstand Dier.... over 'hoe het niet moet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 12:56

En zo breekt mijn klomp al jaren...

Goede docu inderdaad :j Zeker één die meer aandacht mag krijgen!

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 23:15

Jup, zo zie je ook maar weer hoe weinig mensen weten of zich ergens in verdiepen voor ze iets aanschaffen.
Moet eerlijk zeggen dat wij in het verleden niet beter zijn geweest met onze vissen,
maar vorig jaar heb ik mn lesje wel geleerd. Ik kreeg ze als verassing met kerst,
en mijn ouders hadden bij een dierenwinkel geinformeerd. Die gaven mijn ouders een aquarium van 40x20x20 en zeiden dat we er vier goudvissen in konden doen. Na paar dagen was het water al bijna niet meer doorzichtig (er zat zelfs nog filter in!), dus kon om de zoveel dagen water verversen en na twee maanden ging een vis ondersteboven zwemmen.
Inmiddels zwemt ie weer goed en heb ik grotere aquarium gekocht, maar heeft me wel lekker wat centjes gekost.
Heb er in ieder geval veel van geleerd.

En bij de paarden merk je ook flink het verschil zeg, of ze los staan in kudde of alleen in een stal.
Op mijn vorige manege kwamen de paarden grootste gedeelte van het jaar (behalve zomer) geloof ik maar hooguit 3 uur hun stal uit,
en lekker vriendelijk waren die beesten ook, vooral tegenover elkaar.*sarcasme*
Tijdens het rijden moest ik in de gaten houden die ik niet voor dat paard ging rijden, en niet in de buurt van die andere paard en zorgen voor op zn minst een halve bak ruimte tussen mij en weer een ander paard.
en in de winter hielden de paarden racewedstrijden onderling tijdens de lessen.

Waar ik nu rij staan de paarden de hele dag buiten in een kudde. Rangorde is dus al bepaald dus kan gerust naast elk ander paard gaan rijden dat ik wil, en ook in de winter zijn de niet drukker dan normaal. Echt fijn is dat. Kan ik tenminste lekker ontspannen paardrijden.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:57

Zeker mooi docu:)
Ik zelf heb geen paard/pony, dus opsluiten in een stal word hem niet >.< Wel heb ik honden en konijnen, me konijnen hadden een zandbak, maar die gebruikte ze als WC i.p.v graven, dus toen deden we die weg, andere plek nieuwe zand, weer WC... Toen koopten we maar een katten bak, deden zandbak weg, en ik zach ze nooit meer graven en in de katten bak gaan voor hun WC behoefte. Voor de rest 2 verdieping hok + ren.
Me honden geen problemen, vinden van alles best, als ze iets niet leuk vinden zitten ze eerst een half uur te grommen voor ze bijten, maar dan is het echt een heel zachte beet. Maar voor de rest geen problemen met ze :p

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:33

best wel een pakkende docu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:38

Had hem al gezien idd , hij is best goed!

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:59

Opzich wel een goede docu (heb hem wel vaker gezien), maar duidelijk gericht
naar baasjes die absoluut niet weten waar ze mee bezig zijn..
Ik hoop binnenkort ook een docu te vinden waarvan (meer) ervaren huisdiereigenaren
nog wat kunnen leren over dierengedrag.. Bijvoorbeeld dat een paard gaat weven omdat hij
zich verveeld (en bij het weven endorfine aanmaakt) is op bijv. heel bokt wel bekend.
Een beetje diepgang en minder bekende informatie zou mijns inziens een nuttige toevoeging zijn!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 01:24

mooie docu, maar soms sloegen ze een beetje door.
Zo bijvoorbeeld bij die vraag aan die hondentrimster: waarom gaan honden naar de trimster? 'Ja omdat ze schoon moeten zijn.'
Maar er steekt natuurlijk veel meer achter, veel honden moeten naar de kapper omdat ze anders een grote gore pluis worden, zo erg dat het ongezond is voor de hond zelf.
En paardendekens zijn kennelijk alleen maar voor de mooi. Ook daar zit vooral een groot handig aspect aan. Een paard met een volle wintervacht zweet snel, en droogt langzaam.

Het is een beetje een 'niks is goed genoeg' docu. Ik vond dat die 13 katten het bij die vrouw echt niet slecht hadden, ookal moeten ze soms mee op een show.
Konijntjes in kleine hokjes vind ik altijd ontzettend sneu, dat is echt iets waar ze heel makkelijk en snel iets aan kunnen doen. Een begin is al zo simpel als goede voorlichting bij dierenwinkels en tuincentra.

Mijn paard stond vroeger op een echte 'stal'. In de winter maar een paar uurtjes naar buiten, in de zomer ook niet erg lang, overdag in een stal waar de buurman zo in zijn voerbak kon kijken. Hij stond in een lange rij en had dus ook een paard tegenover zich als enige uitzicht.

Toen verhuisd naar een stal waar hij langer buiten kwam en een luikje naar buiten had. Buurpaard kon ook niet in zijn voerbak. Wat een verschil, binnen een week had ik een gezelliger paard. Geen voernijd meer, en hij had in de stal een mooi uitzicht.

Nu staat hij 24/7 buiten. Geen schuilstal, wel een bomenrij om de wind te breken. En een dekentje. Niet omdat ik een glad velletje mooi vind, maar omdat we anders 3 uur moeten uitstappen voor hij droog is :') . Paardlief is nog nooit zo vrolijk en gezellig geweest.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 09:25

Mooi gemaakt, maar een iets betere uitleg over dekens en trimmen was wel nuttig geweest.
vond die manege eigenaar ook reeel. En het plekje van paardnatuurlijk zag er mooi uit. Alleen het feit dat hun paarden in de regen liever buiten staqn, wil niet zeggen dat dat voor ieder paard zo is. Misschien vinden ze de stal te donker? Er zijn in elk geval genoeg paarden die er wel graag gebruik van maken als ze zelf kunnen kiezen. Hier thuis kan ik dat elke dag zien. Ook met droog weer staan ze hier graag in de stal te suffen...

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 09:34

Heb net het beginstukje gezien, ziet eruit als een erg interessante en goede docu :j En absoluut een probleem dat meer aandacht moet krijgen. Ik zal 'm straks verder kijken als ik tijd heb!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 09:38

EliseBrouwer schreef:
nog wat kunnen leren over dierengedrag.. Bijvoorbeeld dat een paard gaat weven omdat hij
zich verveeld (en bij het weven endorfine aanmaakt) is op bijv. heel bokt wel bekend.

Wat ik zelf vaak zie is dat mensen niet het probleem willen oplossen maar het vervolg bestrijden. Bijvoorbeeld door weefrekken neer te zetten. Voor die mensen zou een extra wake-up call wel goed zijn...