Shetlander vraagjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frankaas

Shetlander vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 15:51

Hoihoi :)

Als ik ooit een pony zou krijgen (gebeurt niet, ouders houden er absoluut NIET van), wordt dat waarschijnlijk een Shetlander.

1. Hebben de meeste 1 of 2 Shetlanders?
2. Ik heb zelf een mogelijk weiland aan huis waar hij/zij zou kunnen staan (alleen dat is al heel lang verhuurd en er staat nu koolzaad in :3), dus weide huur kosten vallen af.
3. Is een echte stal noodzakelijk of is een redelijke schuilstal ook gewoon goed?
4. Zouden twee merries, of een merrie en een ruin samen kunnen gaan?
5. Welke gezondheidskosten zijn verplicht?
6. Moet je perse een bak hebben als je er alleen af en toe op de Shetlander rijdt en er vrijheidsdressuur etc. mee doet?
7. Wat is een gemiddelde prijs voor een muilkorf?

Rider1

Re: Shetlander vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:40

hey :)

1. Ik denk dat de meeste er 2 hebben, maar 1 is ook erg leuk!
3. Als je paard 24/7 buitenstaat, is een stal natuurlijk warmer.
Het is heel belangrijk dat een paard het hele jaar door buiten kan zijn, maar hij heeft natuurlijk wel een plek nodig waar hij kan schuilen tegen zon, wind en regen. Een schuilstal of inloopstal biedt bescherming, en zorgt er tegelijkertijd voor dat het paard lekker naar buiten kan wanneer hij wil. Dus in pricipe kan je wel een goede schuilstal zetten.
4. Ja natuurlijk! In een paardenkudde staan er toch ook niet alleen ruinen of alleen hengsten?
5. Vaccinatie, ontworming, echografie , tandverzorging, hoefsmid ( niet persé ijzers )
6. Als je met een bak bedoelt: houten kant, echt pistezand, letters,... niet, je kan ook op de wei rijden ( ik doe dat)
7. 5 tot 15 eur :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:43

1. 2 denk ik, een paard moet sowieso niet alleen staan.

3. Jahoor dat is ook goed, als het maar wel stevig is.

4. Dat gaat prima

5. Ontwormen, hoefsmid, tandarts en elke maand wat opzij leggen.

6. Nee maar ik zou wel een platte ondergrond hebben.

7. Ik denk 9 tot 20 euro.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:57

Frankaas schreef:

Als ik ooit een pony zou krijgen (gebeurt niet, ouders houden er absoluut NIET van), wordt dat waarschijnlijk een Shetlander.

Heb er 2, een paard/pony moet niet alleen staan
2. Ik heb zelf een mogelijk weiland aan huis waar hij/zij zou kunnen staan (alleen dat is al heel lang verhuurd en er staat nu koolzaad in :3), dus weide huur kosten vallen af.
Je beseft niet hoe duur het is om dat land vol koolzaad om te toveren naar weiland geloof ik
3. Is een echte stal noodzakelijk of is een redelijke schuilstal ook gewoon goed?
Een goede schuilstal is een must, liefst een die je af kan sluiten bij een zieke pony bijvoorbeeld
Dit kan beide
Elk jaar enten en eens in de zoveel tijd ontwormen, tandarts en bekappen
6. Moet je perse een bak hebben als je er alleen af en toe op de Shetlander rijdt en er vrijheidsdressuur etc. mee doet?
Nee hoor, een afgezet stukje land werkt ook prima
Waarom wil je een muilkorf?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:02

Ligt er aan of er nog andere paarden zijn. Als je hem bij huis wil houden zou ik er wel twee nemen.

Schuilstal is voor Shetlanders ook prima

Kan allemaal, alleen een hengst en merrie samen is niet zo handig :Y)

Hoefsmid, inentingen en tandarts. Soms dierenarts natuurlijk
http://www.bokt.nl/wiki/Onderhoudskosten

Nee hoor, misschien kan je ergens in de buurt rijden?

Weet ik niet, maar je kan beter het weiland in kleinere stukken afzetten zodat ze niet te veel eten.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 17:41

Keet schreef:
Frankaas schreef:

Heb er 2, een paard/pony moet niet alleen staan
Je beseft niet hoe duur het is om dat land vol koolzaad om te toveren naar weiland geloof ik
Een goede schuilstal is een must, liefst een die je af kan sluiten bij een zieke pony bijvoorbeeld
Dit kan beide
Elk jaar enten en eens in de zoveel tijd ontwormen, tandarts en bekappen
Nee hoor, een afgezet stukje land werkt ook prima
Waarom wil je een muilkorf?

Ik hoef niet persee een muilkorf, maar ik had gelezen dat dat handig zou zijn als je Shetlander teveel krijgt :) De wei in stukken indelen kan dus ook

Bedankt voor de reacties nu ben ik weer wat wijzer ';)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:53

1. Paarden horen niet alleen te staan, 2 dus!
3. Het fijnst is als de paardjes beschut kunnen staan!
4. Kan beide!
5. Ontwormen, bekappen en evt tandarts.. enten als je naar evenementen wil gaan.
6. Nee, kan ook in een afgezet stukje wei.
7. rond de 10 euro?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:48

SMP---YRT

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 22:54

1. Paarden zijn kuddedieren en horen absoluut niet alleen te staan. 2 is dus zeker aan te raden, als je geen ongelukkig paard wil.
3. Een schuilstal is goed! Shetlanders zijn sterke paardjes, die kunnen wel tegen een beetje kou. Zorg wel dat je schuilstal stevig in elkaar staat zodat hij zeker niet omwaait door een storm, dat is natuurlijk heel gevaarlijk. Ik raad je aan om een schuilstal door een erkend bedrijf te laten bouwen, alleen kost dat wel flink wat centjes.
4. Kunnen allemaal samen. :j
5. Ontwormen, bekappen, inenten.
6. Nee hoor, kan ook in de wei. :)
7. Vraag me af waarom je een muilkorf wil? Verder is het niet zo heel duur, een muilkorf. Zo'n €25,- denk ik. Zorg wel dat hij goed past.

Lizzykizzx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:30

1.Ik heb zelf maar een shetlander,maar ik heb er wel een geitje bij staan.
3.Een schuilstal is gewoon goed,zolang je maar niet al te vaak een stevige borstelbeurt geeft en hem niet scheert is er geen probleem.
4.Ze kunnen allemaal gewoon bij elkaar staan.Eigelijk kunnen alle geslachten bij elkaar staan.Al willen twee hengsten nog wel eens vechten.Het moet wel klikken tussen twee paarden.
5.Het beste en meest noodzakelijke is ontwormen,bekappen:Je hoeft niet persee ijzers eronder te doen.Heb ik ook niet,maar gewoon de randen eraf snijden.En inenten natuurlijk.Want de pony moet wel gezond blijven.
6.Je kan gewoon vrijheidsdressuur doen in de wei,rijden ook maar niet in een klein stukje wei.Dan moet je de hele wei gebruiken.Maar je kan natuurlijk ook lekker buitenritjes maken.
7.Een muilkorf zal niet meer dan 25 euro kosten,maar ik zou geen muilkorf kiezen.Mijn shetlander staat overdag in paddock met zand en mag elke dag 1 uurtje in de wei lekker gras eten.Dan kan hij niet hoefbevangen worden.En dan geef ik hem in de paddock overdag hooi.Vind hij ook erg lekker!
Als je nog vraagjes hebt,mag je ze gewoon stellen aan mij via Pb :D

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 21:33

Bedankt voor de reacties ;) Ik was gewoon nieuwsgierig, vandaar de vragen. Ik krijg zelf geen Shetlander maar waarschijnlijk wel zo eentje als verzorg pony en als ik daar dan veel voor zou moeten zorgen dan weet ik die dingen tenminste :P . En muilkorf wordt 'm dan niet hahaha :P

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:36

Elke pony hoort een andere pony bij zich te hebben vind ik, dus absoluut 2 pony's nemen, maakt niet uit welk ras. Zeker voor een shetlander is een schuilstal goed, shetties horen in mijn opzicht gewoon 24/7 buiten en dan is een schuilstal genoeg. Mocht er echt per se een stal nodig zijn, kun je dat altijd voor een maand o.i.d. bij een pensionstal vragen. Merrie/merrie kan goed, maar ook een merrie/ruin is prima. Als je maar geen hengst bij een merrie zet, want dan loop je een groot risico op veulentjes ;) Inderdaad zoals al gezegd; Enten is verplicht, ontwormen, hoefsmid en er komen ook vaak dierenartskosten, maar dat weet je van te voren natuurlijk nooit. Je moet er rekening mee houden dat je niet te groot bent om op een shet te rijden, je bent al snel te groot. Tuurlijk hoef je geen bak te hebben, je kunt ook buiten rijden, of gewoon in de wei VD o.i.d. doen. Muilkorf is overal verschillend; misschien moet je eventjes op internet kijken, genoeg zaken die ze verkopen.

hanmarlucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 21:44

1. ik zou voor 2 shets kiezen dan want anders gaan ze zich alleen voelen is bij de shet in ons dorp ook gebeurd en nou is ze echt heeeeeeel langzaam geworden en ze doet alles alleen maar omdat het moet en met tegenzin.
2. ik zou al dat koolzaad eruit halen en gras laten groeien.
3. een schuilstal is voldoende voor een shet die leven het liefst heerlijk in de buitenlucht kheb er zelf 3 en die vinden het absoluut niet leuk in de stal maar ze staan erin omdat de wei gemaakt wordt
4. natuurlijk kan dat samen, maar zou tog eerder voor een merrie en een ruin kiezen want merries gaan vaak ook samen vechten heb ik wel gezien bij die van mij kheb er een ruin bij gekocht en het gaat beter
5. ontwormen is voldoende als je genoeg op straat loopt met ze is het voldoende bij mij is nog nooit een hoefsmit en tandarts geweest en enten is niet verplicht
6. je kan gewoon in de wei rijden of lekker buiten of op het strand bos etc.
7. waarom? een muilkorf is alleen nodig als je pony snel hoefbevange raakt en als je hem wel overdag enz buiten wilt laten staan