paard of pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paard of pony

paard
40 (74%)
pony
14 (25%)

Totaal aantal stemmen: 54

mariekekroon

paard of pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 17:36

ik ben 16 jaar en ik ben ongeveer 1.70, en ik weeg ongeveer 60 kg.
Ik ga waarschijnlijk een eigen pony of paard kopen van het voorjaar, wat kan ik beter doen?

Hippepony

Re: paard of pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:37

Grote e pony of klein paard ;) Nee grapje ik zou voor een paard gaan.

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 17:42

maar ik rijd nu nog steeds op ponys(op een manege) dus ik zit te denken of een haf of een fjord ook zou kunnen

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:44

Wat wil je met het paard of de pony gaan doen? Wedstrijden of VD of gewoon recreatief rijden??

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:44

Ik zou voor een paard gaan.

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 17:45

ik wil gewoon recreatief gaan rijden, en buitenrijden

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:46

Wat is je doel met het dier? Wil je recreatief rijden of echt de sport in? In het eerste geval kun je inderdaad erg veel plezier beleven aan een haf of fjord. In het tweede geval kan dat ook wel, maar is het wat lastiger. Dan zou ik voor een leuk paardje gaan waar je lekker mee aan de gang kan!

juliedo24

mariekekroon schreef:
maar ik rijd nu nog steeds op ponys(op een manege) dus ik zit te denken of een haf of een fjord ook zou kunnen

een paard of een flinke haf of fjord want anders groei je er zo weer uit denk ik :)

Hippepony

Dan kan je best een haf of een fjord doen, die vinden dat hartstikke leuk :)

Sterre98

Ja, een een haf of fjord kan ook wel. Maar als ik jou was zou gaan voor een paard. Gezien je lengte

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 17:49

sterreke98 schreef:
Ja, een een haf of fjord kan ook wel. Maar als ik jou was zou gaan voor een paard. Gezien je lengte

me lengte valt wel mee op ponys, ik rijd vaak op een d pony op de manege(ze is best wel dun) maar ik heb daarbij niet het gevoel dat ik der in de weg zit met me gewicht of lengte

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:52

Met 1.70 kun je makkelijk op een fjord of haf. Ik ben 1.78 en heb een fjord en kwpner, ook een haf gehad maar die is helaas verkocht. Maar ik stak nergens met mijn benen eronder uit, want als ik iets vreselijk vind uitzien is het dan wel.
Ik heb voor de poll paard gekozen maar een haf of fjord is net zo leuk!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:54

Hippepony schreef:
Dan kan je best een haf of een fjord doen, die vinden dat hartstikke leuk :)

En paarden niet :Y) ?

Ik moet eerlijk zeggen dat maneges vaak wat coulanter zijn in die beoordelingen (te groot of niet) dan je als huidige eigenaar zou moeten zijn.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:20

RUI -> YRT

sannexbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:42

Een e-pony kan ook, maar ik raad je een paard aan. Gr :)

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:57

Je moet doen wat jij leuk vindt! Ik zal iniedergeval niet voor een eerste paard gaan voor een heet of groot paard als ik jou was. Misschien is een Tinker leuk? :-)
Hier kan je alles mee, buitenrijden, je raakt nooit echt klaar met poetsen en troetelen, vooral niet als ie flinke sokken heeft en ook flink wat wit op z'n lichaam heeft, je kunt er een leuk sprongetje mee maken en ze kunnen over het algemeen leuk dressuren. :-)

Verder kunnen we je er niet echt mee helpen denk ik, we weten niet wat jij leuk vindt. :-)
Mijn eerste paard was een pittige Fries x Tinker, maar ik had wel wedstrijd ambitie. Ik had ook al flink wat ervaring in de paarden en nooit op een manege gereden (altijd particulier en veel paarden voor anderen gereden), dus was een pittig diertje voor mij geen probleem. Nu heb ik een held op sokken van 1.86, dus een flinke uitdaging om hem goed aan elkaar gereden te krijgen. Maar zoals ik al zei zal ik in jouw geval voor een rustig kalm diertje gaan. Verder zou ik als ik jou was afspraken maken met paardeneigenaren die hun paard te koop hebben staan en wie weet vindt je zo je ideale paardje wel. Tip: Ga bij verschillende rassen kijken! Bijvoorbeeld: Fries, Haflinger, Tinker, KWPN, Fjord. :j
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 18-12-12 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizzykizzx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:03

Een pony, persoonlijk zou ik voor fjord of Haf gaan.

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:10

Met je lengte pas je nog wel makkelijk op een pony, ik ben 1.68 en ik pas nog wel makkelijk op een D-pony, ik heb zelf een grote E. Maar aangezien je al 16 bent zou ik een paard nemen, aangezien je na je 18e toch bij de paarden moet starten (ik weet niet of je uberhaupt wedstrijden wil rijden, als je alleen recreatief wilt rijden zou ik voor een leuke fjord/haflinger of iets in die richting gaan).

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:44

Paard. Als je wedstrijden wilt rijden moet je met de 18 persé op een paard. En ik vind paarden persoonlijker fijner.

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 20:38

dankje wel iedereen, ik wil geen wedstrijden gaan rijden, dus ik denk dat het een grote haf of fjord gaat worden

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:42

Zertab schreef:
Paard. Als je wedstrijden wilt rijden moet je met de 18 persé op een paard. En ik vind paarden persoonlijker fijner.

moet dat?
ben 19 en rijd met een fjord gewoon tussen de paarden ..

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:09

Ik zou voor een paard gaan. Dan kun je nog groeien!

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 21:12

Ik zou ook voor een paard gaan als ik jou was :)

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:50

Zertab schreef:

Je mag zelfs met shetlander tussen de paarden starten. Hier heb je niet persé een paard voor nodig.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:11

Ik denk niet dat je meer heel veel zal groeien. Dus je kunt gewoon kiezen wat het beste bij je past. Ik zou in jouw geval ideaal gezien gaan voor een e-pony of een klein paard, omdat ik een te groot paard (wat je erg vaak ziet tegenwoordig) persoonlijk geen gezicht vind.

Ik ben zelf 1.72 en ook zo'n 60 kilo, ik heb een e-pony (nrps) van 1.54 (helaas nu met pensioen). Ik heb daarmee vroeger ook officiële wedstrijden tussen de paarden gereden, en ik kreeg vaak van de jury te horen dat ze ons een mooie combinatie vonden. Mijn zusje en moeder zijn iets langer dan ik, maar pasten er ook prima op.

Een Fjord of Haflinger is ook een goede optie. Als je later toch wat wedstrijdjes wilt gaan rijden kan dat ook prima met een haf of fjord hoor, maar ze zijn natuurlijk ook supergeschikt voor recreatiegebruik. Omdat ze over het algemeen wat steviger zijn, kan je daarmee zelfs nog makkelijk voor iets kleiner gaan zonder dat het raar staat.

De pony die ik nu bij rijd is een d-pony van iets van 1.45 gok ik. Ze is ook iets steviger dan mijn eigen merrie, waardoor het beeld nog steeds niet storend is.

Als ik in de toekomst een nieuw paard zou overwegen zou ik het liefst weer gaan voor een e-pony of een klein paard (tot 1.65 ofzo).

Maar kijk ook vooral goed rond in je zoektocht, want een groter (of iets kleiner) paard, waarmee je echt een klik hebt zou ik niet laten staan om zijn grootte. Dan staat het misschien maar wat minder mooi, maar karakter is toch echt het allerbelangrijkste!