[VSW] Manege onpaardriendelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LicentioFide

[VSW] Manege onpaardriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 18:37

Hallo,
ik rijd op een manege en die is onpaardvriendelijk volgensmij, ik zal ff de situaties laten zien
- Alleen op zondag twee uurtjes op weiland
- Sommige paarden staan naast hun vijanden
- Niet gepoetst, alleen door kinderen die jonger zijn dan 8
- Alleen opgezadeld door kinderen jonger dan 8
+ Solarium voor pension paarden
- Rond de 100 paarden(inclusief pensionpaarden)
- Elke dag 5 uur in de lessen
- De rest van de dag op stal
+ Speciale poetsboxen
+ Speciale pony en paarden zadelkamer
+ Word vaak geveegd

Is dit een on paardvriendelijke manege?

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:38

Elke dag 5 uur lopen lijkt mij niet? als er ruim 100 paarden staan?
opzich is het wel redelijk voor een manege, zeker dat ze buiten komen.

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 18:55

Met die 100 paarden zijn ook nog heel veel pensionpaarden zo rond de dertig manege paarden

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:58

ik ken een manege die de boxen gehalveerd heeft.dus van 1 box 2 heeft gemaakt.dus super klein en paardjes komen niet buiten.dus dan vind ik die bij jou nog mee vallen deze kunnen op zondag tenminste 2 uurtjes luchten.en 5uurtjes lopen op een dag vind ik zelf ook niet erg,en zijn paarden die meer uren achter elkaar moeten lopen kijk bv endurance.als ze maar genoeg ruwvoer en eventueel krachtvoer krijgen

Lissenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:59

Ze zullen op die manege ook vast wel stal mensen hebben die de manege paarden ook goed in de gaten houden en zo controleren op slecht poetsen. en de rij instructeur/ instructrice behoort het paard ook te controleren als deze de les in komt.

Er wordt vast nog veel meer naar de paarden om gekeken als je niet aanwezig bent op deze manege..

LicentioFide

Re: [VSW] Manege onpaardriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 19:02

Daar letten ze echt niet op, die instructrices.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:04

Op welke manege is het wél paardvriendelijk... zucht. Ik ken er maar een paar; manege Den Burght in Barneveld, Stal Mansour in Arnhem en wat belgische maneges en dat was het wel.... -O-

MadeeFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:05

voor een manege kan dit nog wel, alleen vind ik het wel raar dat ze 5 uur per dag lopen :(:)
en dat ze bijna alleen maar op stal staan :( maar er zijn ook maneges die erger zijn hoor ;p

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:05

5 uur lopen kan bijna niet.
30 manegepaarden 5 uur laten lopen. Beteken dat er totaal 150 mensen moeten komen rijden per dag. Er gaat bij de meeste maneges maximaal 12 mensen in een les.
Dan moet er al 13 uur worden les gegeven per dag.

Meeste maneges beginnen op z'n vroegst rond 4 uur en stoppen dan rond 10 uur. Eventueel nog 1 of 2 ochtendlessen voor volwassenen. Dat betekend dat ze dan uitkomen op 8 uurtjes per dag.

Dit zou betekenen dat ze al in 2 bakken tegelijk les moeten geven.

Ik denk dat je je vergist. Welke manege rij je?
Vaak lopen manege paarden 2 of 3 uur per dag.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:08

Manege of niet, ik vind het sowieso belachelijk als een paard niet elke dag minstens een paar uur buiten kan lopen...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:08

Paard onvriendelijk hangt trouwens ook van andere dingen af:
- Hoe groot zijn de boxen
- Kunnen paarden hun hoofd naar buiten steken
- Kunnen ze elkaar zien (of staan ze in stallen met overal hoge muren)
- Kunnen ze zonlicht zien
- Wat krijgen ze te eten
- Hoe vaak krijgen ze te eten
- Mogen ze los in de bak/paddock met andere paarden
- Past hun tuig
- Komt er op tijd een veearts
- Letten ze op dat paarden niet geslagen/onvriendelijk behandeld worden
- Blijven kreupele of zieke paarden op stal

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:13

Ik Ken zat maneges waar totaal niet wordt opgelet. Tuig dat echt waardeloos zit. Hoge neusriemen als lage en omgekeerd. Aan de ene kant onder het bit en aan de andere kant over het bit. Niet passend tuig. Kapot tuig.
Idd niet goed gepoetst met de risico's van dien.
Paarden met wondjes die dan gewoon voor dagen op stal worden gezet. Lievelingspaarden die uren lopen en gepoetst worden. En de 'zgn rotpaarden die minder worden gekozen en maar een enkele poetsbeurt krijgen als ze de mazzel hebben dat misschien 1 of 2 ze wel leuk vinden.
Veel te harde bitten. Veel teveel bijzet teugels die op elk niveau worden gebruikt.
Amper eruit in wei en of paddock.
Veel te weinig ruwvoer en teveel biks ( in verhouding! als ze werken, mag er best iets hardvoer in )
Te grote en zware kinderen mensen op te kleine paardjes.
Natte stallen.
Kreupele paarden in de les. ( met allerlei smoesjes erbij ) En niemand die wat zegt, mensen blijven gewoon komen en erop rijden............
Als ze eruit komen met zijn allen bij elkaar op veel te klein stuk, met trappen en toestanden. Op stand paarden naast elkaar die elkaar trappen en bijten.
Hele slechte en ongeinteresseerde instructie. Instructie die ook totaal niet enthousiast zijn, niet vriendelijk en qua paarden niet kijken hoe het tuig zit en hoeveel paarden lopen etc etc........

Dit is op veel maneges. En niet overal alles en hetzelfde, maar het is een schande dat sommige zelfs sterren hebben en al jaren zo door kunnen gaan.

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:17

ik vind het niet super goed
ik rij zelf op een manege waar maar 1 keer in de week 2 uur lessen worden gedraaid
en af en toe in het wiekend
de pony's staan altijd in het weiland en in de winter s'nachts in een loopstal verdeeld zodat ze geen ruzie krijgen
en de paarden staan zomer af en toe op de wei
en worden veel losgegooit

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:22

Ja, dat is zeker paardonvriendelijk. Elk paard en elke pony, manegepaard/pony of niet, moet minstens (!) een paar uur per dag vrije beweging kunnen hebben. Dus beweging buiten de lessen om en dan ook niet aan de hand grazen of stapmolen of tien minuten losgooien of weet ik het wat, maar gewoon vrij kunnen bewegen met andere paarden.

Vind het overigens belachelijk dat hierboven reacties staan in de trant van 'best ok voor een manege'. Echt hoor, kan er zo boos om worden dat dat normaal gevonden wordt door zoveel mensen...

MadeeFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:31

Ik vind het sws heel erg, ik hou sws niet van maneges! maar vergeleken met andere maneges...

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:47

VSW -> MA

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:51

ik ben niet zo voor de maneges, zie er zelden paarden met een blij hoofd rondlopen. en ik vind dat elk paard beweging in een weiland/paddock verdient. alleen op stal staan en 5 uur lessen is geen leven voor een paard.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:05

xDreamerx schreef:
Ja, dat is zeker paardonvriendelijk. Elk paard en elke pony, manegepaard/pony of niet, moet minstens (!) een paar uur per dag vrije beweging kunnen hebben. Dus beweging buiten de lessen om en dan ook niet aan de hand grazen of stapmolen of tien minuten losgooien of weet ik het wat, maar gewoon vrij kunnen bewegen met andere paarden.

Vind het overigens belachelijk dat hierboven reacties staan in de trant van 'best ok voor een manege'. Echt hoor, kan er zo boos om worden dat dat normaal gevonden wordt door zoveel mensen...

maar zo zijn ook de meeste sportstallen,sport paarden die ook niet vrij kunnen bewegen met soort genoten.ik vind dit juist heel jammer,en zo iets moet ook zeker niet normaal gevonden worden

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 12:05

Zo lijkt het niet erg paardvriendelijk. Maar sommige dingen hebben wat mij betreft niet echt betrekking op paardvriendelijk.

- Alleen op zondag twee uurtjes op weiland
Inderdaad niet paardvriendelijk.

- Sommige paarden staan naast hun vijanden
Neem aan dat het op stal geld paarden die veel op stal staan zoals hier is het niet gek dat ze
vervelend tegen elkaar zijn. Paardvriendelijk zeker niet maar niet direct omdat ze naast paarden staan die ze niet zo mogen.

- Niet gepoetst, alleen door kinderen die jonger zijn dan 8
Vindt ik niet echt paard onvriendelijk.

- Alleen opgezadeld door kinderen jonger dan 8
Zelfde als hierboven ook niet direct paard onvriendelijk neem aan dat voor de lessen nagekeken wordt of alles goed zit.
Waar ik gereden heb kon je ook terug gestuurd worden als je het paard niet goed gepoetst had bijvoorbeeld.

+ Solarium voor pension paarden
Daar zie ik niets paard vriendelijks aan dat is gewoon luxe.

- Rond de 100 paarden(inclusief pensionpaarden)
Hoeft niet onvriendelijk te zijn, als het gewoon goed geregeld is.

- Elke dag 5 uur in de lessen
Dat is dan weer wel onvriendelijk.
Vindt ik gewoon teveel het is al niet makkelijk voor manege paarden omdat ze allerlei verschillende ruiters krijgen, van beginner tot gevorderde.
Weet niet hoe jij weet dat het echt 5 uur per dag is maar niet erg fijn als het zo is.

- De rest van de dag op stal
Inderdaad onvriendelijk.

+ Speciale poetsboxen
Dit zegt wat mij betreft ook niets over het vriendelijk of onvriendelijk. Dat is ook gewoon weer luxe. Je kan paard best aan de stal knopen om te poetsen en opzadelen.

+ Speciale pony en paarden zadelkamer
Ook dit is luxe en heeft geen betrekking op de paarden zelf.

+ Word vaak geveegd
Dat lijkt me ook niet heel direct voor de paarden. Het ziet er gewoon netjes uit.

Dus de conclusie van mij. Het lijkt met name op het in de stal verblijven en hoeveelheid werk zeker niet een paardvriendelijke manege.
Maar bedenk je wel dat alle + punten die je opgenoemd hebt totaal geen betrekking hebben op de paarden.
Maar zijn ook een paard dingen die jij misschien niet heel vriendelijk vindt maar die zijn ook niet echt paard onvriendelijk vindt ik zelf.

Je vraagt je misschien af waarom ik je lijstje gebruikt hebt om mijn mening erover te geven. Ik vindt je bedoeling zeker goed maar probeer te kijken naar wat een paard echt nodig heeft. Sommige dingen die je noemt dat is vooral luxe als je naar een manege gaat kijken moet niet kijken naar wat ze allemaal hebben aan luxe maar hoe de paarden erbij staan en hoe daar omgegaan wordt zodat ze naast hun werk ook gewoon paard kunnen zijn.

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 17:47

Ok, dus een groot deel van alle mensen vinden deze manege gewoon paardvriendelijk?

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:56

NoreenJulia schreef:
Ok, dus een groot deel van alle mensen vinden deze manege gewoon paardvriendelijk?

ik denk het niet, ze vergelijken vooral met andere maneges waar het nog slechter is, maar dan kan je alles relativeren, nietwaar?
en volgens mij zijn de meeste maneges niet echt "paardvriendelijk"

_Lindy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:06

Hoe vaak en door wie ze gepoetst worden zal voor de paarden zelf echt niet uitmaken, mits het ergste zand onder het tuig maar een beetje weg is. Als ze maar 2 uur per week in de wei lopen vind ik dat echter totaal niet paardvriendelijk.... zijn er geen betere maneges bij jou in de buurt?

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:15

De meeste manege's zijn niet echt paardvriendelijk.
Deze ook niet.
Hier in de buurt is een manege en daar komen de paarden 's zomers gewoon dagelijks buiten, 's winters weet ik niet =D

belisabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:37

5 uur per dag in een les?! :O.
Sorry maar dat vind ik echt niet normaal.
wij hebben gewoon 2 uur perdag soms minder ..Heel uitzonderlijk meer..
dan is het + poetsen van een half uur,
zijn die paarden op die manege 7,5 uur bezig met kinderen?
Hebben ze ook een dag vrij?

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 17:24

belisabel schreef:
5 uur per dag in een les?! :O.
Sorry maar dat vind ik echt niet normaal.
wij hebben gewoon 2 uur perdag soms minder ..Heel uitzonderlijk meer..
dan is het + poetsen van een half uur,
zijn die paarden op die manege 7,5 uur bezig met kinderen?
Hebben ze ook een dag vrij?

Euh, nee. Behalve de uurtjes in de wei op zondag