Springen? Paardenbeul?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 18:43

sanne83 schreef:
tuurlijk, er zijn mensen die zo'n parcours kunnen rijden zonder bit of met alleen een touwtje om de hals, waarom zou het dan niet met een zachte hand kunnen? De kunst is juist om te zorgen dat je paard niet zo heet wordt dat hij totaal niet meer op jouw reageert.

klopt, mee eens

Bij onze paarden, je kunt dat soort paarden nooit vergelijken, niet voor niets springen die van ons geen 160 parcours en die van hun wel.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:02

Hahaha, die van mij springt wel een 1.60 parcours maar de balken blijven niet boven.
Nee, zonder gekheid, doe ik niet hoor, dan verknal ik mijn paard want ze mist gewoon een gedeelte vermogen. Nu denkt ze nog steeds dat ze overal overheen kan en zo af en toe een keer 1.50/1.60 een hindernis kan best maar een heel parcours??? (Moest er zelf ook niet aan denken, want dat kan ik ook niet, veel te technisch allemaal en veeeeeel te hoog) Haha!

Heb overigens Jos Lansink wel een bezig gezien met losrijden voor een barrage... Machtig mooi. Vlak voordat hij de ring in moest was hij bezig met een klein sprongetje (ca. 50/60 cm). Hij reed het paard zo aan op de hindernis zoals de volgorde van de hindernissen en de hoeken in de barrage waren. Na twee of drie keer wist het paard exact wat voor wending er zou komen en uit welke hoek hij de volgende sprong voor zijn kiezen zou krijgen. (alles gewoon vanuit een rustig drafje) Even later knalde hij met een rotgang door het parcours maar door de voorbereiding pakte het paard feilloos aan en won uiteindelijk ook.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:03

ik heb het niet over onze paarden, ik heb het over springruiters die een 1.60 parcour rijden zonder bit (met bosal bijv) of met een touwtje om de nek. het kan zeker wel, maar als je al internationaal rijd, en je hebt af en toe een flinke ruk nodig, dan zullen ze daar echt niet wakker van liggen. maar ik denk dat mensen wel meer respect hebben voor iemand die het zonder dat geruk en gepluk kan Lachen
Dat vind ik toch wel jammer van het springen, dat mensen daar niet op afgerekend worden.

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 23:10

annegti schreef:
Heb overigens Jos Lansink wel een bezig gezien met losrijden voor een barrage... Machtig mooi. Vlak voordat hij de ring in moest was hij bezig met een klein sprongetje (ca. 50/60 cm). Hij reed het paard zo aan op de hindernis zoals de volgorde van de hindernissen en de hoeken in de barrage waren. Na twee of drie keer wist het paard exact wat voor wending er zou komen en uit welke hoek hij de volgende sprong voor zijn kiezen zou krijgen. (alles gewoon vanuit een rustig drafje) Even later knalde hij met een rotgang door het parcours maar door de voorbereiding pakte het paard feilloos aan en won uiteindelijk ook.

De springsport op zijn best Haha! . Altijd leerzaam om te kijken bij de inrijring Ik ben zaterdagavond nog eventjes naar NIC Zuidlaren geweest, was ook hartstikke mooi om te zien. Rolf Göran Bengtsson won toen met McKinley. De paarden zagen er schitterend uit en waren tot in de puntjes verzorgd. De meeste internationale sportpaarden hebben er veel moeite mee om met pensioen te gaan. Op concoursen staan ze volop in de belangstelling en worden ze vertroeteld door grooms. Als het dan tijd wordt om met pensioen te gaan hebben ze echt geen zin om de hele dag in de wei te staan zonder alle aandacht die ze normaal kregen.

Mijn paard (springen gefokt) fleurt helemaal op als ze ziet dat er hindernissen in de bak staan, dan houdt ze meteen op met klieren (wat ze normaal altijd doet als we gewoon dressuur aan het rijden zijn). Pasje wijken en schouderbinnenwaarts doet ze dan in een keer met plezier Haha! Ze geniet er gewoon van, en springt er graag met een halve meter extra overheen. Dat is toch fantastisch? Lachen

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 09:29

mdmoiselle schreef:

Mijn paard (springen gefokt) fleurt helemaal op als ze ziet dat er hindernissen in de bak staan, dan houdt ze meteen op met klieren (wat ze normaal altijd doet als we gewoon dressuur aan het rijden zijn). Pasje wijken en schouderbinnenwaarts doet ze dan in een keer met plezier Haha! Ze geniet er gewoon van, en springt er graag met een halve meter extra overheen. Dat is toch fantastisch? Lachen


Ilkkah die gaat alleen maar klieren als ze een hindernis ziet en gaat er het liefst in rengalop overheen wat dus niet mag Tong uitsteken
Ilkkah dressuurt juist weer veel liever, maar toch vind ik het jammer dat Ilkkah niet graag springt, maar dit offtopic Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 10:53

Dit paard word er ook altijd over gemept, zon hekel heeft hij eraan Knipoog

Afbeelding

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 10:55

runningkawa schreef:
Dit paard word er ook altijd over gemept, zon hekel heeft hij eraan Knipoog

Afbeelding

vind je het gek? daar zou je mij ook overheen moeten meppen, en dan nog denk ik dat het je niet zou lukken! Haha!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 11:12

Kawa kijkt ook erg zielig en boos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 11:13

Dat mep ik er ook uit als hij maar zielig durft te kijken. ~~}>

En Desiree, misschien stond er ook wel iemand met een zweep achter mij Lachen

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 11:14

Raimaer en Pablo hebben er ook een bloedhekel aan, ik rijd dan ook altijd met lange wielsporen en een flinke zweep:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 11:15

Je ziet goed dat daar altijd de balk bij opgetild word, hij springt er niet zomaar zo hoog overheen hoor Knipoog

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 11:19

hoewel ik aan het aarzelen was (in gedachten hoorde ik al de muziek van Jaws als hij nadert) toen de hindernis voor mij opdoemde, maar iones niet.......... die trok aan en sprong gewoon door.
Afbeelding

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-03 13:46

Wow Runningkawa!!! Hoe hoog is dat?

Princess_

Berichten: 5647
Geregistreerd: 27-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:47

Ja t ziet er echt uit alsof die paarden het niet leuk vinden Scheve mond ghehehe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:47

de 160 waar we het hier al steeds over hebben Tong uitsteken

Maar geen heel parcours hoor, want dat kan ik niet.

Maar ziet er zielig uit he Tong uitsteken

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:59

ik zie duidelijk dat de paarden op de foto's zwaar mishandeld zijn, ze hebben geen greintje levenslust niet meer, juist zoals mijn paard

Afbeelding
ze springt er wel niet over, maar haar blik zegt genoeg, ze duwt zelfs tegen de hindernissen aan en als ze kon schrijven zal ze een petitie beginnen, weg met de hindernissen!!! ( en dan is dit nog geen 1.60 hé, zal ze het overleeft hebben als ik de balk hoger had gelegd? Clown)

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 18:27

Jeumig kawa, wat spring jij hoog zeg, ik zou het niet eens durven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 18:35

Op kawa is er geen kunst aan, die zet gewoon de automatische piloot aan Haha!
Op een ander paard doe ik dat ook niet hoor Lachen

En Katleentje, jij hebt vast die balk vlug ff naar beneden gelegd, anders staat hij zo niet te kijken hoor Knipoog Tong uitsteken

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 15:58

Springen is sowieso heel onnatuurlijk voor een paard. In de natuur springt een paard ook alleen maar als het echt niet anders kan. En ik zeg niet dat paarden het niet leuk vinden. Je merk inderdaad soms echt dat een paard opleeft als je gaat springen ipv dressuur rijden, maar of ze het nou echt helemaal het einde vinden???? De paarden die ik allemaal ken in ieder geval niet, want anders zouden we toch echt een hek om de wei van 2m moeten gaan zetten.
Wat betreft de verschillende rijstijlen. Ik zit me soms ook helemaal op te vreten over het gepluk en getrek. Maar ik denk dat dit ook veel te maken heeft met hoe goed een paard dressuurmatig gereden is. Springen kunnen die internationale ruiters uiteindelijk allemaal wel. Dat is ook wat we zien op TV. Maar wat ze achter de schermen doen (dressuur) zal overal verschillen.
Verder over die "heetheid" van zo'n paard. Volgens mij is het sterk overdreven dat gewone ruiters als wij daar niet een rondje op zouden kunnen zitten. Het zijn ook maar gewoon paarden hoor, geen wandelende bommetjes die alleen maar door een "topruiter" gereden kunnen worden.
Ten slotte dit: op het moment rijd ik op een heel braaf paard. Een paard waar iemand van 12 ook nog best mee weg zou kunnen rijden. Maar zelf heb ik op mijn 14e/15e op een heel heet paard gereden. Gooide heel veel mensen eraf. Ik heb haar in die tijd goed leren aanvoelen en kon er uiteindelijk gewoon mee rijden. Van haar heb ik toch echt het meeste geleerd van het aanvoelen van een paard. Wat ik hiermee wil zeggen is dat leeftijd niet altijd te maken heeft met wat voor paarden er op je weg komen.

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-03 16:45

Wow Manzano!
Wat heb jij het perfect uitgelegd!!!
Denk dat ik het een beetje helemaal met je eens ben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 20:46

Citaat:
De paarden die ik allemaal ken in ieder geval niet, want anders zouden we toch echt een hek om de wei van 2m moeten gaan zetten.

toch eens andere paarden gaan kijken.
Ik kende er 1, mensen uit mijn omgeving die wat ouder zijn zullen hem vast kennen, Sparta en die sprong idd uit een wei van 2 meter hoog Lachen

Die van mij is meer dan 1x uit een wei van 1.40 gesprongen, die hebben we toen ook maar een heel eind opgetrokken.

En wat ik dus hierboven vertelde over balken met kroonkurken, dat heb ik dus gezien bij mensen die basis sprongen en hoopte prof te worden. (nooit gelukt trouwens)
denk dat zoiets meer in de aard van de mens zit, om je zo te verlagen om op die manier met dieren om te gaan en dat dat totaal buiten het nivo staat.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-03 23:35

Hahaha, vraag maar eens aan Anne van Vulpen hoevaak ze naast De Sjiem gelegen heeft. Daar rijd jij niet zo maar op weg hoor, terwijl dat paard dressuurmatig wel aardig voor elkaar is hoor. (Jeroen heeft er in het begin ook knap veel moeite mee gehad terwijl het paard al ZZ sprong.)

Ander voorbeeld: Jong paard is niet te houden als er hindernissen staan, springt in-uitjes met twee tegelijk en is niet te houden in een parcours. Paard heeft echter vreselijk veel vermogen. Twee jaar later wint hetzelfde paard het Masterspringen in Hattem onder Mark Houtzager. Hindernissen van 1.80 en een Mark op zijn rug die zijn benen er wel omheen sloeg. (Paardje was maar 1.61)

Ander voorbeeld: jonge paard loopt los in de bak. Als er een hindernis staat blijft ie heen en weer springen totdat de hindernis wordt afgebroken. Er staat niemand in de bak om hem op te jagen. Als op een gegeven moment de uitdaging van die ene hindernis eraf is springt ie over de bakrand, de acherliggende sloot en de omheining van de volgende wei. Al met al een oxer van 1.60 hoog en 2 meter breed. Hoezo springen doen ze niet voor de lol. (paard is nergens van geschrokken ofzo en had ook gewoon hooi kunnen gaan eten wat in de bak lag)

Denk je nu echt dat al die toppaarden zo makkelijk te rijden zijn?? Zoals ik al eerder zei; "aan de meeste toppaarden zit een steekje los, anders spring je als paard geen 1.60" Je zult als ruiter toch van goede huize moeten komen om een dergelijk paard foutloos door een parcours heen te sturen.

Wat een lap lucht trouwens lielle... Je had zeker het idee dat je vliegles kreeg of doet ie dat altijd?

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-03 12:13

Ja maar Annegeti..
Manzano zegt toch ook niet dat ze een parcour kan rijden met zo'n paard?
Nee ze zegt dat het wel een beetje overdreven is dat je er niet 1 rondje door de bak op kan zitten..

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 12:53

Ik heb ook vaak op een pony gereden die springen duidelijker leuker vond dan dressuur. Die sprong een in-uitje van 3 sprongen ook in 1 keer als je niet uit keek. Dat werd dan ook altijd anders opgelost omdat hij andes zijn benen zou breken. Voor mij is dit een teken dat zo'n paard dresuurmatig niet goed voor elkaar is. Volgens mij kan dat ook alleen maar als hij met een flinke vaart op de sprong aan komt. Vanuit een draf bijv. heeft een paard volgens mij niet genoeg power om daar in 1 keer overheen te komen.

Verder zei ik inderdaad niet dat ik met zo'n toppaard wel even een parcoursje zou springen. Maar eerder in dit topic werd gesuggereerd dat deze paarden zo "heet" zijn dat wij er niet eens normaal op zouden kunnen zitten. Daarbij ken ik wel meer paarden waarbij de helft van de ruiters er af zou liggen. Daarvoor hoef je echt geen topspringpaard te zijn.

Als ik paard was zou ik ook vanuit een bak de wei in springen (als ik het vermogen had). Daar staat tenminste gras Knipoog. Maar even zonder gekheid. Tuurlijk ken ik ook paarden die uitbreken of met hindernissen gaan klooien als die erbij staan. Wat uitbreken betreft is dat toch vaak omdat het elders leuker is of omdat daar lekkerder gras staat oid. Of gewoon uit verveling.
Het lijkt mij ideaal; een paard dat zo van springen houd dat hij over de omheining springt. Dan hoef je je tenminste nergens zorgen om te maken, want dan springt hij waarschijnlijk ook wel weer terug, want het blijft vast niet bij 1x Knipoog Knipoog.

Lielle

Berichten: 66261
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-03 13:44

annegti schreef:
Wat een lap lucht trouwens lielle... Je had zeker het idee dat je vliegles kreeg of doet ie dat altijd?


dat doet ze regelmatig, net als haar mama trouwens. Voorbeelden daarvan staan hier:

[HAW] basculeren - springtechniek