Zadel of Kar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eerst beleren onder zadel of voor de kar:

Zadel!
14 (40%)
Kar!
21 (60%)

Totaal aantal stemmen: 35

Escuro2012

Zadel of Kar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 10:59

Hallo,

Ik heb sinds afgelopen vrijdag een kruising fries gekocht.
hij is nog onbeleerd(is afgelopen woensdag geruind).
Maar nu hoorde ik via via dat het beste is een fries pas te beleren tussen ze 4de en 5de jaar onder het zadel.
vanwege dat hij dan meer kans heeft om een ingezakte rug te krijgen.

Nu vraag ik me eigen af wat is handiger:

hem beleren voor de kar en pas bij 4/5 jaar beleren onder zadel.
of
hem gewoon beleren onder zadel en daarna pas met de kar.

ik hoor graag jullie mening.
P.S. hij is nu 3,5 jaar oud.

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:00

Fries is pas laat uitgegroeid.
Bij ons pas beleerd voor de wagen met 6 jaar.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:03

Gewoon nog even helemaal niet beleren :)

Ik zou hem nog even een half jaartje laten groeien, dan rond zijn 4e aan de lange lijnen gaan werken en hem op die manier beleren voor de kar. Ik zou hem met 5/6 jaar pas onder het zadel gaan beleren. Met trekken wordt de rug toch een heel stuk minder belast dan met rijden. Nog een voordeel: stemhulpen en teugelhulpen kent hij al als hij eerst voor de kar is beleerd, en ook zal hij dan waarschijnlijk al goed verkeersmak zijn!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:05

Ik zou zeggen voor de kar ik denk minder belastend voor het paard.
Mijn paard is met 4 pas ingereden daarna nog een hele poos niets en met een jaar of 5 pas meer gaan rijden.

Willemke2

Re: Zadel of Kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:01

Drie en een half, die moet toch echt gemakkelijk licht werk aan kunnen. Je zou hem al best zadelmak en ruitermak kunnen maken, en daarna even een paar maandjes de tijd geven om hem nog wat uit te laten groeien. Aanspannen moet zeker kunnen.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:53

Voor een paard is het minder belastend om voor een wagen te staan, omdat hij dan alleen hoeft te trekken en bijna geen gewicht op zijn rug heeft. Ik zou ook aanraden het paard nog even te laten staan en er nog niet op te gaan zitten (voor de kar zou wel kunnen), omdat hij anders sneller slijt. Je kunt nu wel snel doen en erop gaan zitten, maar dan kun je er later minder lang mee doorrijden.
Wat je nu kunt doen is veel grondwerk (dus achterwaarts, zijwaarts en voorwaarts), lange lijnen, hoofdstel om, zadel op, maar er verder nog niet op gaan zitten. Eventueel een karretje erachter hangen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:49

ik zou hem ook rustig eerst voor de wagen beleren. Dan leert hij al de stemcommando's en de teugelhulpen en krijgt hij vast wat bespiering en conditie voor als je straks wilt gaan inrijden. Plus ze zien ook veel met mennen, dus dat is meteen een goede schriktraining.

__Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:34

*Stille meelezer ontwaakt*

Word het niet te veel als je hem laat wennen aan een zadel en hoofdstel en dan ook nog voor de kar beleerd? Of kan dit wel?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:37

Die van mij is met 3 gewoon zadel en ruitermak gemaakt en een jaar later is ze voor de kar gegaan

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:43

mijn ervaring: eerst zadelmak en dan voor de kar. de reden: krijgen voor de kar meestal oogkleppen op, wat met zadelmak maken een nadeel kan zijn, omdat ze dan ineens alles zien als je er op zit en dan in paniek kunnen raken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:49

Lichte kar moet kunnen, maar ook bij het trekken wordt het bekken belast en dat is pas met 4 jaar (op zijn vroegst) uitgegroeid. Daarom was het vroeger ook not done om met een jonger paard te ploegen bv.

Ik zou liever aan de hand al die dingen gaan trainen die je zometeen ook onder het zadel en voor de kar wil kunnen. Echt verkeersmak, flink wat van de wereld zien, ook aan de lange lijnen naar buiten en dus gewend zijn aan als eerste langs enge dingen moeten zonder steun van een mens of ander paard om naast/achter te kruipen, etc.

Doe ook bewust juist onhandig (wel opletten en opbouwen) zodat je paard niet meteen in de paniek schiet als je iets laat vallen, struikeld, fout maakt met zadelen (oefen dus ook met zadel scheef/onder de buik, beugels die wapperen, etc.) en doe dat alles aan beide kanten. Er ook van uit gaande dat de rampcenarios die je oefend nooit in het echt gebeuren :j .

__Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:55

paardje1983 schreef:
mijn ervaring: eerst zadelmak en dan voor de kar. de reden: krijgen voor de kar meestal oogkleppen op, wat met zadelmak maken een nadeel
kan zijn, omdat ze dan ineens alles zien als je er op zit en dan in paniek kunnen raken

:j

Dat is slim, nog helemaal niet aan gedacht!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:27

Als je het toch gewoon rustig aanpakt maakt het toch niet uit? Je werkt immers een bepaalt traject af voordat je erop stapt en een paard dat je eerst beleerd kan toch ook in paniek raken omdat het nieuw is? Mijn shet heb ik iig eerst voor de wagen beleerd en daarna onder het zadel en ik heb geen verschil gemerkt met mijn andere shet die eerst onder het zadel is beleerd en daarna voor de wagen.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 06:24

een shet en een fries is nog wel een heel verschil

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 08:16

Want? Ze zijn mss wat groter, maar bij een shet kan het net zo goed fout gaan hoor. Daar houd je ook niks aan als ze in paniek raken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 08:22

Nou, dat wilde ik net zeggen !
Hopelijk behandel je ze beide in principe hetzelfde: gewoon als paard :j

Uiteraard heb je in elk ras verschil in karakters en vooral daarop pas je jezelf aan.

Beleren voor de kar zou ook nog kunnen zonder oogkleppen, heb zelf nog nooit een pony met oogkleppen op voor de kar gehad, ook niet in druk verkeer.
Mijn ervaring is dat ze minder schrikken als ze het "gevaar" ook gewoon kunnen zien, net als onder het zadel.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:16

-> PP