Waarde van paarden gedaald? Paard moeilijk te verkopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Waarde van paarden gedaald? Paard moeilijk te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 21:12

Ik ben nog niet zo heel oud, dus een vergelijking maken met vroeger gaat dan wat moeilijker. Toch ben ik erg benieuwd, regelmatig zie ik in de kranten berichten staan dat paarden massaal geslacht worden, het aanbod in gratis paarden erg groot is, aantal dekkingen omlaag gaat enz. Waren paarden vroeger nou echt veel meer waard? Was de vraag toen veel groter?

Het valt mij op dat als je op marktplaats/bokt markt kijkt, de prijzen enorm variëren in (in mijn ogen) dezelfde klasse/soort/niveau paarden. Hoe komt dit? Ik heb namelijk echt geen idee wat een bepaald soort paard waard is, omdat de verkoopprijzen zo 1500 euro schelen, terwijl de paarden bijna identiek zijn.

Is het tegenwoordig echt zo moeilijk om je paard te verkopen? Brengen mensen inderdaad hun (gezonde) paard naar de slacht? Wie heeft er ervaring met paarden verkopen, staan die echt maanden te wachten op een nieuwe eigenaar? En was dit dan vroeger anders?

En als je een paard koopt, is het dan logisch dat je er nog een groot bedrag vanaf biedt, omdat de eigenaar zijn paard toch aan niemand anders kwijt kan?

Ik heb het antwoord op mijn vragen nog niet kunnen vinden, ik hoop dat jullie de antwoorden weten :D Alvast bedankt!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:15

tis net als bij huizen...ligt er maar net aan hoe graag ze een paard kwijt willen en hoe graag jij het paard wil hebben.

(en wat je eraf kunt krijgen hangt ook een beetje van de vraagprijs af...en de scherpte)

Voor kwaliteit betaal je nog steeds

mijn onbeleerde E pony kochten wij in 1995 voor 5000 gulden...

friesiszwart

Re: Waarde van paarden gedaald? Paard moeilijk te verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:06

Er zijn inderdaad mensen die nu hun paard weg moeten doen.
Maar feit blijft dat veel paarden die goedkoop aangeboden worden, iets mankeren medisch of het karakter of zij voldoen op een andere manier niet meer aan de wensen van de huidige eigenaar.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:15

Prijzen zijn zeker wel gedaald. Vergelijken met vroeger is erg lastig omdat we de wisseling van gulden naar euro hebben gehad ;)
In de jaren '80 had je een leuk recreatie paard tussen de 3000 en 6000 gulden. Een paard met potentie en netjes ingereden kon je kopen vanaf 6000 gulden. Daarna kon het rap omhoog gaan bij de echt goede sportpaarden.
Vlak voor het einde van het euro tijdperk was dat volgens mij niet veel anders.

Ik vond de paarden een aantal jaren geleden behoorlijk prijzig maar nu kwam ik in mijn zoektocht hele leuke paarden tegen voor goede prijzen die echt veel lager liggen dan voor de crisis. Een paard is duur in onderhoud en met alle werkonzekerheid toch vaak een bezuinigingspost. Sommige mensen vragen nog steeds behoorlijke prijzen en een echt goed paard zal waarschijnlijk altijd zijn waarde behouden maar die moet dan wel aantoonbaar gepresteerd hebben.

Fokker die ik laatst sprak doet zijn jong spul tegenwoordig soms weg onder de dekgeldprijzen omdat hij er niet vanaf geraakt. Ging naar Hedel met veulens die voor 500 euro weggingen terwijl het dekgeld 1500 euro was.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:26

ED --> PP

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 13:54

Bedankt voor de reacties. Ik zou graag nog reacties zien van mensen die hun paard momenteel verkopen of net verkocht hebben?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:02

Een grote reden waarom een paard moeilijker te verkopen is, is omdat het aanbod mega groot is. Er wordt maar aan 'gefokt', iedereen die een merrie heeft staan wil er een veulen uithalen, waarbij er niet wordt gekeken of de merrie wel een goede merrie is, waar een goed veulen uit zal komen. Dan wordt er een willekeurige hengst op gezet want die heeft een mooi kleurtje, en het resultaat is een veulen wat niet aan de eisen voldoet. Veulen moet vervolgens verkocht worden, maar aangezien er toch al zoveel gelijkwaardige veulens rondlopen, raak je ze niet kwijt en gaan ze naar de slager. Hetzelfde geldt voor een middelmatig rijdier, die raak je ook niet zo maar meer kwijt, of je moet de prijs flink laag houden.

de crisis helpt ook niet echt mee, een paard is nog steeds een luxe dier, en als je geldzorgen hebt, is dat het eerste wat verkocht moet worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:35

Het aanbod is zo groot dat de prijzen dalen, maar ook dat paarden niet verkocht geraken.
Bv. als je vroeger een goed sportpaard met goede papieren had, maar jammer genoeg met bemerking, liet je de prijs gewoon wat zakken en je verkocht hem nog snel genoeg. Nu draait zelfs de boshobbelaar zich voor zo een paard om.

Er zijn namelijk genoeg andere vissen in de zee.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 14:42

Ladyson schreef:
Bedankt voor de reacties. Ik zou graag nog reacties zien van mensen die hun paard momenteel verkopen of net verkocht hebben?

Mijn Haflinger Wolder had ik binnen 2 dagen in de 20 reacties op en binnen 3 dagen was hij verkocht. Hij is dan ook wel een pony met goed karakter, al wat verder getraind en uitstraling.

Maar de paardenmarkt ligt inderdaad aardig plat, er is genoeg aanbod en minder vraag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:25

Gini schreef:
boshobbelaar

:D :D :D :D :D :D :D

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:38

ik heb hier zo'n paard staan die ik aan de straatstenen niet kwijt kan.
vorig jaar heeft ze een maand of 4 te koop gestaan. in totaal zijn er 2 mensen geweest maar het paard staat nog steeds bij mij. op dat moment stond ze me niet in de weg maar zocht ik een beter plek voor haar omdat ik niet met haar kan rijden. het is een gezond paard mankeert niks. maar heeft onder het zadel de zo gehete gebruiksaanwijzing. maar wel potentie voor de sport bij een juiste combinatie. nu wij financieel niet meer zo zitten als een jaar geleden ( ik ben werkloos geworden) moet ze eigenlijk wel weg. ik heb haar te lease/bruikleen en te koop aan geboden. voor de lease zijn 3 mensen geweest wat uiteindelijk ook niet door ging ( 2 daarvan vonden het paard geweldig maar ook financieel een punt) voor het verkopen geen enkele reactie. ik heb haar zelfs al bij iemand gratis aan geboden omdat ik een heel goed gevoel bij deze mensen heb. maar ook dat heeft niks veranderd. ze staat hier nog steeds op stal.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:44

Tja, het is crisis. Het eerste waar mensen op gaan bezuinigen is luxe spul, en een paard kost nu eenmaal veel geld in de maand. Daarom worn er zoveel verkocht. En hoe groter het aanbod, hoe lager de prijzen. En ook: hoe kleiner de vraag hoe lager de prijzen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:46

Een paard met een 'gebruiksaanwijzing' ligt hoe dan ook slecht in de markt. Dan moet het dier wel heel veel kwaliteit hebben wil daar een koper voor komen.
Brave paarden verkopen het beste.

Het lieftst een braaf paard dat alles vanzelf doet, er mooi uitziet, liefst zwart natuurlijk, en nog uitmuntende bewegingen heeft en ook nog klinisch/rontgenologisch super, liefst alleen 1 tjes op de foto's en dan ook nog een vraagprijs die je normaal voor een 'gewoon' recreatiepaard betaald.

Maar ik zeg maar zo, het kan crisis zijn, je koopt nog steeds geen Mercedes voor de prijs van een Suzuki Alto.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:47

Gini schreef:
Nu draait zelfs de boshobbelaar zich voor zo een paard om.

De echte boshobbelaar heeft nooit interesse in zo'n paard, vroeger niet en nu niet, dat is de reden waarom die gezonde goed gereden haflinger wel nog verkoopt. Boshobbelaars (als mezelf) zoeken nog steeds een kwaliteitspaard op lange termijn, goed gebouwd, goed gezond, goed in het hoofd, goed van vertrouwen.
Dus als ik kan kiezen tussen eentje die er een paar jaar sport op heeft zitten, en eentje die dat niet heeft, geef me dan maar die tweede, spaart een hoop werk en gezondheidsrisico's.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:53

Mousmous schreef:
Een paard met een 'gebruiksaanwijzing' ligt hoe dan ook slecht in de markt. Dan moet het dier wel heel veel kwaliteit hebben wil daar een koper voor komen.
Brave paarden verkopen het beste.

Het lieftst een braaf paard dat alles vanzelf doet, er mooi uitziet, liefst zwart natuurlijk, en nog uitmuntende bewegingen heeft en ook nog klinisch/rontgenologisch super, liefst alleen 1 tjes op de foto's en dan ook nog een vraagprijs die je normaal voor een 'gewoon' recreatiepaard betaald.

Maar ik zeg maar zo, het kan crisis zijn, je koopt nog steeds geen Mercedes voor de prijs van een Suzuki Alto.

klopt, ik heb in dezelfde tijd als ik mijn paard met gebruiksaanwijzing ook een super brave pony te koop gehad. het paard heb ik nog steeds en de pony was binnen 1 week voor 200 minder dan de vraagprijs verkocht. de vraagprijs was een heel rieel bedrag voor een 4 jarige met papier net onder het zadel en super braaf.
nu heb ik weer sinds mei een andere D-pony. een geweldig dier met super kwaliteit. helaas geen papier. maar ik werd op de eerste onderlinge van ons 2 al door 3 mensen aangesproken of ze ook te koop was. 1 daarvan bood ook al behoorlijk geld. een bedrag waar je ook een groot paard voor hebt die al mooi wat wedstrijden gereden heeft. ik heb het niet gedaan omdat ik de kwaliteit bij deze pony er zelf uit wil halen. maar zo'n goed bod zal ik niet snel weer krijgen :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 11:59

Dit verbaast mij wel een beetje! Gevoelsmatig dacht ik dat de markt vol zat met haflingers en het leek mij lastig om die te verkopen. Het paard van nicolr_hetty vind ik een erg uniek paard (heb even advertentie bekeken). Blijkbaar is een makkelijk/braaf paard toch echt een grote pré! Leuk om jullie ervaringen te lezen!

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:07

Tijden zijn veranderd. Heb het zelf met mijn fries. 10 jaar geleden gekocht als veulen voor 3000 euro. Was in de tijd dat beleerde friesen in de prijsklasse boven de 12.500 zaten.
Nu is het gedaald door het vele fokken (en de crisis). Iedereen wou opeens een fries omdat ze zoveel opbrachten. Dit heeft de kwaliteit niet verbetert. Maar mensen gaan nu toch voor het goedkopere. Dit zal bij andere rassen ook zo zijn. Er is zoveel aanbod.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:14

Volgens mij zijn koudbloeden nu meer in trek omdat deze soberder zijn in onderhoud en mensen meer recreatief gaan rijden. Lessen en wedstrijden kosten veel geld. Dit was voor mij wel de hoofdreden om te zoeken naar een koudbloed. Dit hoor ik overigens wel meer om mij heen.
De warmbloed zullen nog wel verkocht worden maar misschien moeizamer omdat de eisen zijn veranderd. Daarnaast is een paard idd een luxe die over het algemeen veel geld en tijd kost. Omdat de mensen nu minder te besteden hebben zullen ze als eerste gaan bezuinigen op luxe..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:20

Ruga schreef:
De echte boshobbelaar heeft nooit interesse in zo'n paard, vroeger niet en nu niet, dat is de reden waarom die gezonde goed gereden haflinger wel nog verkoopt. Boshobbelaars (als mezelf) zoeken nog steeds een kwaliteitspaard op lange termijn, goed gebouwd, goed gezond, goed in het hoofd, goed van vertrouwen.
Dus als ik kan kiezen tussen eentje die er een paar jaar sport op heeft zitten, en eentje die dat niet heeft, geef me dan maar die tweede, spaart een hoop werk en gezondheidsrisico's.

Ik zie in België toch meer warmbloeden rondlopen (ook als wandelpaard) dan koudbloeden.
Ik had het trouwens meer op de bemerking. Waar een warmbloed met bemerking "vroeger" juist ideaal als recreatiepaard kon worden aangeboden, kan dat nu zelfs niet meer. Iedereen wil een 100% gezond paard.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:29

Gini schreef:
Ik zie in België toch meer warmbloeden rondlopen (ook als wandelpaard) dan koudbloeden.
Ik had het trouwens meer op de bemerking. Waar een warmbloed met bemerking "vroeger" juist ideaal als recreatiepaard kon worden aangeboden, kan dat nu zelfs niet meer. Iedereen wil een 100% gezond paard.

Mijn boshobbelpaarden zijn een arabier, een halfbloed arabier en een Spanjaard. Ik schrijf nergens dat met een gezond niet-sportpaard een koudbloed bedoeld wordt ;)
Het is waar wat je schrijft over warmbloeden als recreatiepaard. Ooit was een BWP een heel veelzijdig dier, goed onder het zadel, en ook voor de kar, van een rondje springen tot zondagse slenterrit in het zonnetje. Daar is nu (in mijn omgeving althans) alleen dat rondje springen van over gebleven. En als ze in dat circuit zijn opgegroeid zijn het daarna geen veilige boshobbelpaarden meer voor de gemiddelde ruiter.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:59

Ik ben momenteel een poging aan het doen om een paard te verkopen... Het paard mankeert niks, heeft fijne papieren maar is niet doorgereden wegens desinteresse van de ruiter en tijdsgebrek. Bijgevolg dat het paard alweer enkele maanden niks heeft gedaan en je er dus ook niet zomaar kunt opstappen van de ene op de andere dag 8-)

Ik zou hem in alle geval niet naar de slacht doen omdat hij écht wegmoet. Ook gratis weggeven komt niet in mij op. Mensen doen gewoon een belachelijk bod of beginnen zelfs al via mail af te bieden. Men verwacht dat men een sportpaard met mogelijkheden voor de prijs van een wandelpaard kan krijgen.
Je zoekt na een tijd toch altijd naar andere oplossingen. Zo spookt dan wel door mijn hoofd om hem verder te laten trainen door iemand of ergens in training zetten, ja zelfs iemand hem laten leasen is al in mij opgekomen. Maar...je kan er ook niet eindeloos geld gaan inpompen want je haalt het er door de 'verzadigde' markt gewoon niet uit. Ondertussen blijft die dus maar te koop staan en ik hoop in een vakantie nog eens de tijd te vinden er mee aan de slag te gaan zodat die toch weer wat meer kent dan nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:50

Ik heb net mijn paard verkocht, financiële lasten werden gewoon te hoog en door dat ik mijn baan kwijt raakte en lichamelijk momenteel ook niet fulltime kan werken zou het ook in de nabije toekomst er niet beter op worden.

Mijn paard heeft niet eens op MP of welke andere verkoopsite gestaan want ik wist iemand die op zoek was naar het soort paard dat ik moest verkopen.
Goed adres was voor mij ook heel erg belangrijk gezien de liefde voor het paard.
Binnen een week was hij verkocht voor een vriendenprijs.

Een braaf paard met goed been werk, goede rug etc vind zijn weg wel.
De gespecialiceerde sportpaarden blijven nu echter staan bij de fokker.
Want niet iedereen kan zo'n paard betalen (als men het geld had deden ze het wel vanwege het mooie papiertje) vanwege de crisis heeft men minder te besteden en het onderhoud is ook duurder.

Er is gewoon veel aanbod en weinig vraag en dan gaat men knabbelen aan de prijs.
De verkoper kan bijna niet anders dan in prijs zakken omdat het paard hem anders uiteindelijk alleen maar duurder gaat worden.

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:49

Dit topic volg ik even, al ben ik op dit moment niet bezig een paard te verkopen. Ik vind het wel een interessante ontwikkeling. Hoewel die voor het ene dier beter uitpakt dan voor het andere..