Dilema!!! Jullie hulp-mening gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

welke pony (zie verhaal hieronder!)

pony 1
20 (62%)
pony 2
5 (15%)
geen van beide
7 (21%)

Totaal aantal stemmen: 32

dressuur518

Dilema!!! Jullie hulp-mening gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 22:07

hoi allemaal,
ten eerste weet ik niet of dit topic hier goed staat maar ik zou niet weten waar ik hem anders neer zou moeten zetten. ik ben al een tijdje opzoek naar een nieuwe pony en heb nu twee geschikte kanidaten!
maar ze zijn beide heel verschillend. even een kort overzichtje:

ik zoek omdat ik over 3 jaar 18 wordt een pony om nog drie jaar bij de pony`s mee te rijden. het moet een pony zijn die al een beetje wat gelopen heeft en waar ik nog veel van kan leren. daarna wil ik hem verkopen/inruilen voor een paard om bij de paarden mee te gaan rijden als ik 18 ben.ik heb met mijn vorige pony`s alleen in de b en onderling gereden en wil volgend jaar met mijn nieuwe pony wedstrijden rijden en in deze aankomende 3 jaar een lekkere basis zetten en mij pony tijd goed afsluiten en hopelijk op een mooi niveau komen.en ow ja ik ben een dressuurruiter die met veel plezier de springlessen van de club volgt en zo af en toe een springwedstrijdje ook wel leuk vindt!

pony 1
-9jaar
-welsh pony (met stamboom)
-m1 dressuur, nk ect. geweest
-b springen heeft al een hele tijd niet meer gesprongen maar sprong toen ik hem uitprobeerde wel goed
-prijs 3000
-staat ong. 120 km bij mij vandaan (ja daar waren mijn ouders ook erg over te spreken haha)
-min punt laag in de maat 1,50 en lage schoft (niet zo handig met zadels dus)

pony 2
-17 jaar (van mei 1995
-l dressuur, en l springen (tussen de paarden)
-hoger dan 1,10 springen vind hij niet leuk
-kwpn van landgraaf
-prijs 1200
-staat aan het eind van de straat
-1,53,minpunt is dat hij al wel op leefdtijd is

ik vindt beide pony s even fijn rijden dus daar hangt het niet vanaf,maar ik moet zo snel mogelijk beslissen want er zijn nog meer geinteresseerd voor pony 1, ik zoek maar een pony voor drie jaar dus dacht ik zelf dat ik aan pony 1 misschien meer zou verliezen aan dan aan pony twee als ik hem zou kopen en weer verkopen. welke pony lijkt jullie het best en waarom? (houdt er dus rekening mee dat ik over drie jaar hem weer verkoop en er dus liever geen verlies aanlijd omdat ik hem wil inruilen voor een paard) wie weet wat ik ong. per pony aanverlies zou lijden, want ze worden allebei ouder en dus minder waard en het is erg waarschijnlijk dat het hoogste niveau wat ze hebben bereikt ook het hoogst behaalde niveau blijft ,omdat ik niet denk dat ik een van beide ik drie jaar naar het z zal rijden. (je weet maar nooit haha)

alvast bedankt!

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:11

Pony 1, over 2 jaar is pon 2 al echt en beetje een oudje en kun je er qua wedstrijden niet meer zo veel van verwachten. Plus, kans is groter dat bij pony 2 medische dingen aan bod komen, waardoor je dus misschien veel DA kosten kwijt bent en je lang rust moet nemen.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 22:17

ja daar zit wel wat in de een is voor en de ander is juist tegenstander van zo n oudje, maar is er nog iemand die z`n mening wil laten horen??

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:19

waarom zo snel moeten kiezen tussen deze twee. er zijn zoveel paarden en pony"s te koop. Neem de tijd . Deze hebben beide een nadeel, dus zoek verder zou ik zeggen. Ik heb wel wat moois een 3,5 jarige die nu 159 is , maar gezien de familie ongetwijfeld groter wordt. Kun je mooi mee door rijden als je 18 bent. Ik bedoel maar, er is zoveel te koop.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:22

Er wordt gezegd dat na hun 15e paarden weinig meer bijleren. Als je echt ambitie hebt is pony 2 dus niet handig omdat deze pas L is en waarschijnlijk niet heel veel meer dan M gaat kunnen.
Aan de andere kant, een pony van 17 kan makkelijk nog wat jaartjes mee hoor, en als het gaat om wat wedstrijden en 'we zien wel waar het schip strand' dat zou ik uit financieel oogpunt voor 2 gaan.

Ik zou het af laten hangen van je eigen talent en ambitie. Is deze hoog, dan pony 1. Is deze aardig, dan 2.

Matsje

Re: Dilema!!! Jullie hulp-mening gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:23

Inderdaad ook een optie om een jong dier te nemen wat een klein paard/grote pony is. Tenzij jij zelf nog veel gaat groeien?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:23

Ik zou voor pony 1 kiezen als het om deze twee gaat.

Maar waarom kijk je niet naar een paard? de overgang van ponies naar paarden kan best lastig zijn, en afscheid nemen is natuurlijk ook niet leuk, misschien gaan jullie dan juist heel goed en moet je stoppen vanwege je leeftijd.
Ik ben ook op mijn 14de met een jong paard begonnen, geen moment spijt van,rijd hem nu nog steeds :) .

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:31

De oudere pony is over een jaar of drie nog maar heel lastig verkoopbaar vermoedelijk. Het jongere dier is dan nog maar 12 en heeft als jouw plannen lukken aardig bijgeleerd, die raak je vast makkelijker kwijt.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 22:40

jong dier beslist niet, ik rijd voor een handelaar en sinds ik mijn pony verkocht heb heb ik een paard van hem bij mij thuis staan, erg leuk dier ingereden en kan verder niks ik dacht eerst ook lekker makkelijk, maar dat valt vies tegen als 15 jarige, met ouders die niet zo bijzonder veel verstand van paarden hebben. het is heel moeilijk en je moet het wel goed doen met een jong die,r ze hebben zo snel iets verkeerts aangeleerd deze ging bijvoorbeeld steigeren als ie hem moeilijk kreeg ( om maar een voorbeeld te noemen) nu heb ik iedere dag dat ik hem rijd (om de dag rijd ik) les omdat ik die begeleiding gewoon hard nodig heb. als ik een eigen pony heb wil ik van hem kunnen leren, lessen wil ik wel maar ik moet er ook zelfstandig mee kunnen rijden, daarbij een jonge pony als ie eindelijk lekker gaat kan ik hem weer weg doen.

en paar vindt ik geen optie, bij die handelaar rijd ik alleen maar paarden en ik vindt pony`s echt veel leuker, daarbij heb ik geen zin om nu al tussen die volwassenen te rijden en wil ik genieten van de tijd dat ik nog op de pony`s mag rijden, bij de paarden rijden kan ik m`n hele leven nog!

en ja, ja het wordt nu best wel lastig de een zegt pony 1 en de ander 2 maar goed daar heb ik ook om gevraagd.
@pillow pony`s zijn er zat maar ik heb er ookal zat gezien en echt goede pony`s zie je maar weinig je wilt echt niet weten hoelang ik al bezig bent met zoeken en deze komen er uit! volgend jaar wil ik wedstrijden gaan rijden in de pony tijd die ik nog heb (3 jaar) dus er is ook enige spoed bij.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:11

En zoeken naar een 3e pony? Beetje op leeftijd, maar meer gepresteerd dan deze 2?
Is dat een optie?
Zelf geef je ook al aan graag een pony te willen omdat je toch bij de pony's wilt starten en pony's leuker vind.
Zoek dan leuke 12 jarige of zo, die al Z is geweest en ga die lekker rijden en als ie bevalt,
hoef je hem natuurlijk niet we ge doen als je 18 wordt, je kan hem ook houden en gewoon doorrijden
tussen de paarden.
Of als je tegen die tijd toch over wilt op paard, toch paard kopen.

( Ik ben aanzienlijk ouder dan 18, en ben met mijn 1.47 en mijn denk ik net wel E of net niet meer E
gewoon aan het starten tussen de paarden uiteraard, bevalt prima!)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:16

Pony 2 is over drie jaar eigenlijk niet meer te verkopen. Pony 1 nog wel.
Zou dus kiezen voor pony 1 ( ookal omdat ik dat eerlijker zou vinden tov pony 2. Hoop dat deze een blijvend huis gaat vinden. Vind het altijd zo sneu als die oudere paarden, na jaren trouwe dienst bij wijze van "dank"gewoon verkocht worden...)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:21

RT-P -> PP

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 23:38

riagr schreef:
Zou dus kiezen voor pony 1 ( ookal omdat ik dat eerlijker zou vinden tov pony 2. Hoop dat deze een blijvend huis gaat vinden. Vind het altijd zo sneu als die oudere paarden, na jaren trouwe dienst bij wijze van "dank"gewoon verkocht worden...)

Ik zou ook voor pony 1 gaan.

Maar even over wat je zegt over oude pony's ik heb 3,5 jaar geleden een pony gekregen 3jaar volop wedstrijden gestart. Pony na 3jaar nog super fit heeft super veel plezier in alles. Bloeit helemaal op als hij op concours komt.
Zou jij deze pony dan houden. Hem een welverdiend pensioen geven en maar een beetje laten lopen. Of zou je hem verkopen zodat hij nog een nieuw ruitertje blij kan maken. En zelf ook helemaal happy is omdat hij lekker mag sprimgen en op wedstrijd mag?

Wij hebben dat laatste gedaan. Pony en ruiter zijn super happy samen!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 15:07

glenstorm schreef:
riagr schreef:

Ik zou ook voor pony 1 gaan.

Maar even over wat je zegt over oude pony's ik heb 3,5 jaar geleden een pony gekregen 3jaar volop wedstrijden gestart. Pony na 3jaar nog super fit heeft super veel plezier in alles. Bloeit helemaal op als hij op concours komt.
Zou jij deze pony dan houden. Hem een welverdiend pensioen geven en maar een beetje laten lopen. Of zou je hem verkopen zodat hij nog een nieuw ruitertje blij kan maken. En zelf ook helemaal happy is omdat hij lekker mag sprimgen en op wedstrijd mag?

Wij hebben dat laatste gedaan. Pony en ruiter zijn super happy samen!

ja idd een (jonge) ruiter kan van zo`n pony nog veel leren veel beter dan dat ie ergens in een weilandje staat te verpieteren omdat ie met pensioen is!

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:44

Ik zou geen van beide kiezen, wacht maar af tot je de echte liefde ziet.Dadelijk heb je ene paard, en vind je hem/haar eigenlijk niet een leuk.:)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:35

Glenstorm, ik snap wat je bedoeld, kan je redenering volgen, maar ik zou er dan zelf een ruitertje bij zoeken, zeker als het een paardje is wat je al lang hebt, en die zijn beste jaren aan jou gegeven heeft.
Dat is wat ik met mijn eigen pony ook gedaan heb. Toen ik echt uit haar groeide, maar ze nog best kon werken heb ik een ruitertje voor haar gezocht. Uiteindelijk is ze bij mij met pensioen gegaan en (stok) oud geworden .Wel aandacht, maar eenmaal echt op leeftijd geen werk meer,behalve samen wandelen.
Het heeft haar goed gedaan, is er zeer fit en tot op de laatste dag blij en actief 37 mee geworden

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 23:02

ik heb de tweede pony gekocht, een oude pony ik weet het maar ik heb mijn ouders een hele goede deal gemaakt: namelijk als ik het toch niet leuk meer vindt, of hij de wedstrijden echt niet meer aankan verkopen we hem gwn weer. het zij over een half jaar of over drie jaar dat maakt niet uit.

ik heb voor deze gekozen omdat ik vandaag met hem ging springen en mijn instructeur het ook de beste oplossing voor mij vond. hij spring echt geweldig en iedere keer dat ik op hem ging rijden was ik weer erg blij en ging het erg goed.

dus ik zie wel hoe lang ik het met deze pony volhoud, maar voor nu: na een half jaar zoeken heb ik dan eindelijk een pony gekocht en mocht ik over een poosje mijn droompony tegen komen koop ik die gewoon, maar dan kan ik nu gewoon lekker aan de basis werken en een begin maken met wedstrijden rijden!

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:08

Wat super leuk voor je! Gefeliciteerd met je nieuwe paardje!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 23:11

glenstorm schreef:
Wat super leuk voor je! Gefeliciteerd met je nieuwe paardje!

dankjewel :D

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:15

Riagr. Hij ging ook alleen maar weg naar een goed huisje waar hij veelbeweging en weidegang krijgt.
hij staat nu 6 km van mijn huis af. Ben er al een paar keer heen gegaan lekker samen met zijn nieuwe ruiter om en om gereden. Optimaal dus. Ja zelf houden konden we ook. Dan kon mijn zusje erop. Maar die rijdt maar twee keer in de week en dan is is een oude pony toch erg snel 'oud'. En liever niet allemaal mensen rondom ons huis. Dus verkocht en iemand heel blij gemaakt ;)