Ik denk dat ik moet beginnen bij november, want hier is het allemaal begonnen, mijn nieuwe start met een nieuw paard. Een rare keus volgens vele.. Begin november heb ik namelijk mijn moeder verloren, het blijft iedere dag nog onwerkelijk, ik zou willen dat het anders was. 2012 wordt een rotjaar zei ik al, maar toch ben ik ervoor gegaan.
Al een lange tijd liep ik tegen problemen aan met mijn paard, en geloof me, ik geef niet gauw op, maar ik zag het echt niet meer zitten. We werden niet gelukkig van elkaar, achteraf snapte ik heel goed waar het allemaal door kwam. (vragen hierover kunnen via pb). Ik was al een hele tijd aan het rond kijken voor een ander paard, en stuitte op een jonge ruin, zadelmak, voor de rest was er nog niet veel mee gedaan. Was 3 weken onder het zadel en hij bleef maar in mijn achterhoofd zitten. Op een gegeven moment ben ik naar mijn vader toegestapt, en hem gezegd dat ik een heel leuk dier had gezien, en daar heel graag wilde kijken. Voor hem was het allang duidelijk dat het tussen mij en finesse dus echt niet klikte. Dit was een van de verkoopfoto's:

En ja, voor de oplettende onder ons: inderdaad bij Janssen van den Hout. Een week later zijn wij die kant op gereden en was ik op slag verliefd. Natuurlijk de ogen goed open gehouden, maar in de auto terug naar huis konden we niet meer stoppen met praten over hem: hij was zo leuk!! en liep al zo fijn, terwijl hij pas 3 weken onder het zadel was. En 25 november was het dan zover, op weg met de trailer naar noord-brabant, Fernando ging mee naar huis. Hier een foto vlak voordat we hem meenamen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NWVFV68J.jpg
Inmiddels staat Finesse dus al een jaar op texel, een paradijs voor paarden: strand, bos oftewel recreatie. Ik heb van deze keuze nooit spijt gehad, en al helemaal niet na het zien van de volgende foto, dit is wat iedereen wil zien na de verkoop van zijn/haar paard:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LR6WKIC3.jpg
Fernando was een heerlijk rustig paard, soms iets te rustig naar mijn idee dus we hebben hem lekker lang laten wennen aan de stal. Toen ik begon met rijden, merkte ik dat zijn vacht hem in de weg zat, het was echt een teddybeertje zo dik, dus we hebben hem geschoren, zonder verdoving, zonder praam, manman wat was die braaf.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FQJEMRUU.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MECNXIS8.jpg
Hierna ben ik echt begonnen met rijden, en we liepen tegen een aantal problemen aan. Fernando wilde soms ineens omdraaien of omhoog komen. Ik heb een topic geplaatst hier op bokt, waar ik van veel mensen hoorde dat ik hem veel meer op lengte moest rijden. Ik had op dat moment nog geen les met hem gehad, ik wilde hem eerst even laten wennen aan alles, en dan pas beginnen. Vooral als ik de foto's nu terug zie, had ik beter meteen kunnen beginnen met lessen. Het voelde allemaal zo gemakkelijk, hij bood het aan voor mijn gevoel, maar liep toch met een valse knik.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-G8W47MD3.jpg
We waren lekker aan het lessen en alles ging steeds beter, de omdraaitrucjes liet hij eigenlijk altijd achterwege, dus ik was blij en hij ook! Dit blije van zijn kant werd flink geuit vlak na de vorst. We stapten in de binnenbak, er begon een kindje te gillen/schreeuwen, de ander sprong vanaf de bakrand naar de grond, en daar lag ik. Zo flexibel als een elastiekje was hij. Ik had flink last van mijn schouder/arm. Valt wel mee dacht ik, dus nog heel dapper een kwartiertje gelongeerd. Toen heb ik er toch voor gekozen om terug naar stal te gaan, en op de terugweg naar huis al huilend naar huis gebeld dat ik volgens mij iets gebroken had. En ja, helaas: mijn sleutelbeen.
In die tijd heeft fernando even vakantie gehad, maar al gauw begon ik weer met longeren, want ik wilde wel dat hij een beetje aan de gang bleef. Ook kwam Arianne langs om foto's te maken voor haar portfolio!

Hierna ben ik het rijden weer op gaan bouwen, wat had ik er zin in! Waar ik eerst nog een beetje voorzichtig was, had ik nu het lef om hem overal te rijden, ik was niet bang om te vallen (gek genoeg).
Naja, het ging allemaal lekker, totdat ik op school niet goed oplette, uitgleed op de trap en mijn sleutelbeen WEER brak.. Gelukkig was het dit keer een stuk sneller genezen en konden we weer echt aan het werk, en dat ging eigenlijk direct al best lekker. We hadden inmiddels ook een nieuw zadel, de kentaur medea.

Na een paar weken liep fernando opeens niet zo lekker, dus hij heeft een tijdje rust gehad, denk zo'n twee weken. Hierna heb ik het weer rustig opgebouwd en dat ging allemaal goed! Waarschijnlijk had hij zich verstapt!
Door mijn examens heb ik een tijdje wat vaker gelongeerd, ik merkte dat dit hem goed deed, we zaten namelijk even in een dip. Daarbij zou ik volgens mijn school zakken, in verband met de cijfers die ik had voor de schoolexamens, maar ik moest en zou slagen. Dit is mij uiteindelijk ook gelukt!!
Vlak na de examens kon ik dan eindelijk een keer mee doen aan een wedstrijd, er was altijd wel wat. Het was een onderlinge wedstrijd, dus goed om te oefenen. Hij heeft daar echt super goed zijn best gedaan, de eerste proef 165, doordat ik er zelf niet echt aan reed, ik wilde dat hij zich op zijn gemak zou voelen. Ik merkte dat hij het super deed, dus de tweede proef iets meer gereden, nét iets beter afgemaakt, en we hadden 187 punten!! Helemaal super natuurlijk!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FOPPBXAI.jpg
Omdat hij hier zo braaf was, durfde ik die oefencross in Ermelo ook wel aan. We hadden namelijk iedere donderdag een balkjes lesje, met lage sprongetjes en dat ging harstikke goed! Op naar Ermelo dus..
Daar heeft hij zich ook netjes gedragen, enorm geplakt aan een ander paard van stal, maar dat vond ik niet erg! Wat was ik trots op hem, mijn knappe kereltje! Direct na de eerste sprong lag ik eraf haha, want hij moest natuurlijk even kijken naar die boomstam onder zich, net als ik! Vol in de modder!

http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/304982_425328890858288_1229352411_n.jpg
Hierna zijn we lekker doorgegaan met de dressuur en het springen één keer in de week, en dat ging lekker!! De stap draf en galop zaten er super in!! Ik merkte wel dat hij net iets minder ruim ging lopen, dus zijn we naar de zadelmaker geweest, hij was maar liefst van een smalle naar medium boom gegaan! En kon weer heerlijk zijn beentjes strekken.

Ik merkte dat fernando een beetje last had van zijn tandjes, dus ook de tandarts kwam langs, hij bleek een blind wolfskiesje te hebben. Was nog flink lastig om deze te verwijderen, maar dit is wel gelukt na een dik half uur! Daarna mocht hij een uur niks eten, en heeft hij lekker naast mij staan suffen in de bak!

Ik ben toen op vakantie geweest, en fernando heeft ook een tijdje vakantie gehad ivm zijn gebit! Alles ging daarna eigenlijk weer als eerst, hij was zelfs nog fijner in de hand geworden! Ik merkte wel dat hij steeds meer begon te struikelen, dus we zijn naar de dierenarts geweest. Dit bleek te komen doordat hij bokbenig staat, dus dit is op te lossen met goede ijzertjes. Momenteel staat hij al 5 weken stil omdat hij een ontstoken kogel heeft! Hij heeft nog wel model gestaan voor Sir Lancelot Horse Sports, met een prachtig hoofdstel!!

Gisteren is de dierenarts weer langs geweest voor controle, en het was helaas nog steeds niet goed, zoals ik al dacht! Zijn kogel is nu ingespoten, en over 4 weken mogen we weer beginnen met rijden! Hopelijk kunnen we er in het nieuwe jaar dus weer zo tegenaan!

!