Bezuinigen op paard- en ruiterbenodigdheden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jiehaaa

Bezuinigen op paard- en ruiterbenodigdheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 14:13

N.a.v. het topic over bezuiningen op boodschappen bedacht ik dat ik in de tijd dat ik actief paard reed (nu helaas even niet, komt wel weer) me regelmatig verbaasde over de prijzen van benodigdheden voor ruiter en paard.

Thermolaarzen kan je bij de ruiterzaak kopen, maar je kan ook voor minder geld geschikte winterlaarzen kopen bij een gewone schoenenzaak. Idem voor ruiterjassen: Bij 'gewone' sportzaken ben je vaak goedkoper uit zonder op de kwaliteit te moeten inboeten. Voor de winter voldoen ski-jacks ook (hoewel je daar natuurlijk ook dure exemplaren bij hebt).

Het lijkt me daarom wel interessant om te lezen hoe andere bokkers hier tegenaan kijken. Ben jij voor je paard- en ruiterbenodigdheden alleen in de ruiterportzaken te vinden of kijk je ook wel eens bij ander winkels voor je spullen omdat je ze voor minder kan krijgen?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:15

tuurlijk kijk je ook in andere winkels....wie niet?
gelukkig zijn er ook veel goede gebruikte spullen te koop.
Paard merkt er niks van of het nieuw is of niet ;)

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 14:16

En wat koop je dan bijvoorbeeld elders en niet in de ruitersportzaak? Voorbeelden (met prijsverschil indien mogelijk) zouden leuk zijn.

Edit: tweedehands spullen zie ik nog steeds als specifieke ruiter- en paardbenodigdheden, hoewel je daarmee natuurlijk wel goedkoper uit bent.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:17

Ik heb het geluk dat ik geen groot paard/pony heb waar je op kan rijden, dus voor mij vallen zadels/hoofdstellen/dekjes/dekens af. Tuurlijk koop ik wel eens wat voor de leuk, maar heb het eigenlijk allemaal niet nodig. Voor mezelf hetzelfde, heb een gewone winterjas, maar wel echte merkrijbroeken, die moeten gewoon goed zijn vind ik. En inderdaad zoals al gezegd, je kunt alles ook nog eens goedkoop op internet kopen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:19

Ha, mijn winterstaljas komt uit de gevondenvoorwerpenbak van de manege waar mijn zus rijdt en ik heb 'm al 5 jaar.

En de grootste besparing is op flauwekul: ik heb 1 zadelonderlegger en verder gewoon alleen praktische spullen. Niks geen gedoe met setjes, neusriempje zus of zo of elke keer nieuwe tuigjes kopen. En als je je paard gewoon gezond huisvest, voert en traint met respect voor z'n lichaam heb je oog geen gedoe met poedertjes, smeerseltjes enz.

En verder natuurlijk je spullen goed onderhouden. De teugels die ik gebruik heb ik ruim 13 jaar en zijn nog gewoon prima.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:21

Stalschoenen koop ik altijd via de ANWB in de aanbieding. De laatste keer heb ik ze bij de Makro weg gehaald. Dat zijn dan van die bergschoenen. Als je echte 'paarden' stalschoenen koopt, ben je vaak duurder uit. Nu had ik ze voor € 29,-
Verder koop ik vaak geen kleding voor het paardrijden, maar gebruik ik gewone kleding die ik niet meer vind kunnen voor netjes.

Voor het paard hebben we hier in de buurt talloze tweedehands winkeltjes. Dekens, dekjes etc koop ik veelal allemaal tweedehands. Scheelt vaak de helft van de nieuwprijs, en de spullen zien er nog netjes uit.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:22

Action! Fleecedekens (zelf maken) touwhalster (zelf maken) glansserum, borstels, emmers, laarzen, vesten, sokken! etc etc

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:22

Joggingbroek en gympjes bij de sportzaak, goedkoper dan een rijbroek en laarzen.
Snoepjes vaak van de Welkoop, die is ook iets goedkoper, voor voer geen speciale voerton van 40 euro maar gewoon klein containertje bij de Xenos waar ik dan iets opzet zodat hij echt goed is afgesloten (en om ruimte te besparen }> ).

Jassen vaak bij de sportzaak idd, of de Welkoop weer hangt er net van af, gewoon een goede buitenjas.
Dekjes gebruik ik niet, heb twee goede pads en het leuke aan trick riding is dat je voor een nieuw setje gewoon twee meter stof koopt voor 6 euro et voíla :D

Voor tuigonderhoud gebruik ik voor riempjes, hoofdstellen en teugels groene zeep, goedkoper dan zadelvet en een stuk beter :)

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:23

Goed topic, kunnen we tips uitwisselen. Voor mijn rijbroeken en rijlaarzen kijk ik vaak op Internet of Marktplaats. Ik wil wel graag goede kwaliteit en pasvorm en weet precies mijn maten van Cavallo of Pikeur broeken, en welke voet/kuit/hoogte ik heb van leren laarzen. Vorig jaar nog nieuwe Cavallo laarzen gevonden voor € 60,- en nieuwe Cavallo broek voor € 45,-.
Jassen, bodywarmers, fleecetruien, poloshirts: kijk bij Favoriet sport. Gisteren nog hele hippe bodywarmer (grijs/zilverkleurig) met dons erin gekocht van merk Falcon, voor € 25,-, en twee mooie poloshirts van Bjorn Borg, samen voor € 15,-. Of kijk bij skikleding op Marktplaats.
In de winter draag ik graag bergschoenen. Die hebben een dikke zool met goed grip, en je voeten blijven warm. Ze vallen vaak wat klein, dus staan ze ook volop op Marktplaats.......

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:24

jassen en schoenen van cranenbroek borstels van action of xenos en inderdaad voerton heb ik een prullenbak

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:24

Surprise_Boy schreef:
Joggingbroek en gympjes bij de sportzaak, goedkoper dan een rijbroek en laarzen.

Voor tuigonderhoud gebruik ik voor riempjes, hoofdstellen en teugels groene zeep, goedkoper dan zadelvet en een stuk beter :)

Rijden met joggingbroek en gympen vind ik nou niet echt een verstandig advies. Zelfde als met die groene zeep, daarmee onttrek je juist vet aan het leer en gaat het eerder kapot.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:28

Ik koop altijd zulke handschoenen voor tijdens het opzadelen/afzadelen:
http://www.misspony.nl/resources/shop/r ... maat_3.jpg
Nu die dingen gaan echt supersnel kapot dus daar wil je niet te veel geld aan besteden.
Ik weet niet hoeveel ze in de paardenwinkel kosten, maar bij de h&m hebben er er 2 paar voor 4 euro en bij de zeeman zelfs 2 paard voor 1 euro (maar die heb ik zelf nog niet kunnen vinden)

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 14:29

Decathlon vind ik zelf ook handig. Ik kocht daar vaak kleding die zogenaamd voor hele andere sporten was bedoeld, maar niet zou misstaan in de ruitersportzaak. Alleen kost het daar 3x zoveel meestal.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:30

Idd, ik heb mijn voer 'bakken' bij de ikea gekocht, zijn stapelbaar en passen twee voerzakken in.
Verder koop ik veel tweedehands, want ik ga echt geen 60 euro voor een dekje betalen :n

Verder gewoon je spullen goed onderhouden, en soms werkt het beter om in iets goed te inversteren dan het 100 keer overnieuw te moeten kopen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:31

Oeh, decathlon ja! Mijn beugelriemen komen daar bij voorbeeld vandaan. Hartstikke mooi leer, verstevigd met nylon. Waar ik geloof ik 13 of 14 euro voor betaald heb. En mijn capje van de Decathlon kostte maar liefst 14,90 euro en is een heel fijn capje :)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:33

Ja, beugelriemen -O-
Die van mij worden op de een of andere manier altijd scheef, ookal wissel ik best vaak van kant.
Ik zou heel graag Kieffers willen hebben (de kunstoffen), maar die zijn zo duur en lastig verstelbaar (we rijden met 3 mensen op een paard, dus er moet veel versteld worden :P)
Iemand de tip?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:34

Wat voor beugelriemen zoek je? Gewoon normale of van die monodingen?

Judass

Re: Bezuinigen op paard- en ruiterbenodigdheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:35

Normale , eerlijk gezegd weet ik niet wat monodingen zijn _O-

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:37

Ik koop nu spullen als die in de aanbieding zijn bij ruitersportzaken. Heb ook al een oud simpel dekje zelf opgefleurd met hotfix :) Verder ga ik in maart volgend jaar naar Equitana. Daar vind ik ook nog wel eens goedkopere spullen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:37

Dat zijn van die riemen die met een lus aan je beugelriemhaak hangen en die je onderaan kunt verstellen met zo'n haakje.

Voor gewoon normale zou ik zeggen: ga dus naar de Decathlon als je eens in Amsterdam bent. 't Zijn wel dikke riemen. Als je dunnere, kunststof riemen wil zou ik zeggen (beta)biothane, maar die zijn wel weer duurder. Mijne kostten rond de 50 euro, en dat was zo'n 4 jaar geleden.

Edit: evenementen is ook slim ja. Ik heb vorig jaar bij HOI bij voorbeeld een halstertje uit de aanbieding meegenomen. En er was een promotie van één of ander nieuw spulletje van pavo waar je een proefmonster van kreeg en nog wat andere dingen.
De ruitersportwinkel in de buurt heeft ook regelmatig een 1 voor de prijs van 2-actie voor kleding.
Laatst bijgewerkt door Koper op 28-10-12 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:39

handig topic!! ik gebruik ipv ledervet, gewoon mais olie, goedkoper, beter, en je hoeft het veel minder vaak te gebruiken!

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:43

Als ik benodigdheden voor mij of paard zoek, kijk ik altijd eerst even hier in de Bokt Markt of marktplaats. Ik koop ook nooit merkspullen. Het enige merk dat ik koop is Harry's Horse. Dat is voor mij prima kwaliteit en betaalbaar. Ik koop ook alleen spullen die ik echt nodig heb. En daarbij ben ik ook zuinig op mijn spullen, de meeste spullen heb ik dan ook al behoorlijk wat jaar. Ponylief is jammer genoeg wat minder zuinig op zijn spullen (lees: halsters en deken ander paard). Mijn vader heeft gelukkig een super goede naaimachine, dus deken is zo weer gemaakt.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 14:44

Gianti schreef:
handig topic!! ik gebruik ipv ledervet, gewoon mais olie, goedkoper, beter, en je hoeft het veel minder vaak te gebruiken!

Handige tip :j Ik was juist op zoek naar goedkoop ledervet :+

Urielle

Re: Bezuinigen op paard- en ruiterbenodigdheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 16:23

Ik heb een tijd gereden met skionderbroeken van de Decathlon ipv een rijbroek. Ik had ze oorspronkelijk gekocht voor mijn toenmalig werk om onder mijn gewone broek te dragen en vond het zonde om ze weg te gooien toen ik weer binnenwerk deed. Die broeken hebben het jaren volgehouden en met de heel lichtblauwe varianten ben ik zelfs op wedstrijd geweest!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 18:38

Je kunt er vanuit gaat dat overal waar "paardensport" (of "watersport") voor staat, altijd duurder is dan vergelijkbare universele spullen.
Toevallig op 11/10 gepost:
Gem schreef:
Gisteren heb ik bij de Lidl een stel Powerfix werkhandschoenen gekocht voor 6,95 euro, die ik toch wel sterk op rij / menhandschoenen vond lijken :j . Buitendzijde polyester / elastaan, binnenzijde zacht gelooid rundleder, versterkingen tussen de vingers en duimen en een klittenbandsluiting om de pols :D

Verder heb ik werkschoenen met stalen neuzen en een dikke gevoerde waterdichte winterjas uit de scheepvaart, haal ik "verlichting" (klittenband met flikkerlichtjes e.d.) van de Lidl.